دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

تاثیر عینک نامناسب بر روی حالت چشم

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :20 شهریور ، 1398
تاثیر عینک نامناسب بر روی حالت چشم

تاثیر عینک نامناسب بر روی حالت چشم

عینک نیز مانند هر وسیله ی دیگری در کنار تاثیرات مثبت خود، می تواند تاثیرات منفی نیز بر روی حالت چشم ها داشته باشد. به همین منظور قصد داریم تا درباره تاثیر عینک نامناسب بر روی حالت چشم ها بیشتر توضیح دهیم تا در صورت نیاز عینک خود را تعویض نمایید.

تاثیر عینک نامناسب بر روی چشم چگونه خواهد بود؟

برخی افراد مجبور به استفاده ی دائمی از عینک می باشند، به همین دلیل انتخاب یک عینک مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد. کسانی که به دلایل مختلفی مانند انحراف و یا تنبلی چشم باید سالیان طولانی از عینک استفاده نمایند. نگرانی های زیادی در زمینه تاثیر عینک بر روی حالت چشم دارند که درباره برخی از آن ها توضیح خواهیم داد. گاهی ناخواسته مرکز دید فرد محدود به مرکز عدسی عینک خواهد شد به همین دلیل میدان دید فرد به صفحه ی عینک محدود می شود. این در حالی است که ماهیچه های دور چشم نیز مانند سایر ماهیچه های بدن نیازمند تحرک می باشند در غیر این صورت دچار تنبلی خواهند شد. به دنبال این تنبلی، تضعیف عملکرد و حتی کوچک تر شدن ماهیچه های اطراف چشم را خواهیم داشت. به همین دلیل عینک هایی با شیشه های کوچک موجب محدود شدن میدان دید شما و در نتیجه محدود شدن عضلات چشمی می شود. تاثیر عینک نامناسب بر روی چشم به گونه ای می باشد که می تواند حالت چشمان شما را تغییر داده و از حالت طبیعی آن ها را خارج نماید. پس اگر مجبور به استفاده از عینک می باشید از فرم هایی با شیشه های بزرگ استفاده کنید.

تاثیر عینک نامناسب بر چشم

تاثیر عینک نامناسب بر روی گودی چشم چیست؟

یک تفکر، تقریبا در ذهن همه ما نقش بسته شده که استفاده از عینک می تواند باعث ایجاد گودی در زیر چشم شود! این در حالی می باشد که برخی از مطالعات نشان می دهد که به دلایل مختلفی از جمله تغیرات هورمونی، بی خوابی های مداوم، تغییرات وزن و یا تغییرات آنزیم های کبدی می تواند باعث ایجاد حلقه ای تیره رنگ در اطراف چشم شود و چشمان شما گود نشان داده شود و عینک تاثیری بر روی ایجاد گودی در اطراف چشمان شما نخواهد داشت و این تفکر یک باور غلط می باشد. در نتیجه افرادی که به طور مداوم از عینک استفاده می نمایند دیگر نیاز نیست نگران این موضوع باشند. هر 6 ماه یک بار نمره ی عینک خود را چک نمایید چرا که تغییر نمره ی عینک می تواند باعث شود تا چشمان شما دیگر با شماره ی عدسی قبلی سازگار نبوده و فشار هایی به چشمان شما وارد شود که به دنبال آن ما شاهد تغییراتی در حالت چشم خواهیم  بود.

تاثیر عینک نا مناسب بر چشم

ویژگی عینک مناسب چیست؟

تاثیر عینک نامناسب علاوه بر حالت چشم بر دیگر بخش ها از جمله شبکیه بسیار زیاد می باشد. هر فرد باید عینک خود را با توجه به برخی استاندارد ها انتخاب نماید تا مانع از آسیب به چشم ها شود. در ادامه به این استاندارد ها اشاره خواهیم کرد:
1.از مغازه هایی خرید نمایید که دارای مجوز های لازم از سوی وزارت بهداشت باشند.
2.برخی عدسی ها نیازمند فریم هایی خاص می باشند برای مثال عدسی استیگماتیسم به دلیل شکل استوانه ای آن، باید بر روی فریم مناسبی سوار شود.
3.سایز فریم عینک خود را متناسب با صورت خود انتخاب نمایید.
4.از فریم هایی با قاب بزرگ استفاده نمایید.
تمامی مواردی که به آن ها اشاره شد در کنار یکدیگر قرار می گیرند و باعث می شود تا یک انتخاب صحیح داشته باشیم. تاثیر عینک نامناسب بر روی حالت چشم با رعایت برخی نکات به راحتی قابل پیشگیری می باشد. اگر کودکان شما به دلایلی از جمله تنبلی چشم باید به طور مداوم عینک بزنند، با انتخاب صحیح عینک و چکاپ های دوره ای، از تاثیر نامناسب عینک بر حالت چشمان آن ها پیشگیری نمایید.

مطالب مربوط با تاثیر عینک نامناسب بر روی حالت چشم
آیا دیابت بارداری تاثیری روی بینایی دارد

آیا دیابت بارداری تاثیری روی بینایی دارد

درصدی از زنان باردار ممکن است به دلایل مختلف دچار دیابت بارداری شوند. دیابت دوران حاملگی عوارض مختلفی مانند بروز مشکلات تنفسی، اضافه وزن و احتمال سقط را برای کودک دارد. 
بیشتر
جلوگیری از نابینا شدن افراد مبتلا به دیابت با درمان های لیزری

جلوگیری از نابینا شدن افراد مبتلا به دیابت با درمان های لیزری

یکی از عواملی که این روزها موجب عوامل نابینایی محسوب می شود، دیابت می باشد. بیماری قندی موجب می شود تا برای بینایی عوارضی به وجود آید که در این گزارش به معرفی و بررسی هر یک از این عوارض خواهیم پرداخت

بیشتر
رشد بصری نوزادان شیرخوار به چه صورت است؟

رشد بصری نوزادان شیرخوار به چه صورت است؟

به محض اینکه کودک شما متولد می شود، چشمک زده و رشد چشم نوزاد آغاز می شود. در هنگام تولد، چشم نوزاد شما دارای بینایی ۴۰۰/۲۰ است، اما رشد تا سطح کاملاً بالغ و رسیدن به ۲۰/۲۰ در سنین ۳ الی۵ سالگی محقق خواهد شد.
بیشتر
شب کوری چیست و روش های درمان آن

شب کوری چیست و روش های درمان آن

وقتی فردی دچار مشکل در بینایی خود و در زمان های تاریکی و شب می شود به بیماری شب کوری مبتلا شده است. این مشکل یک اختلال بینایی است و دید فرد به صورتی غیرعادی در شب دچار اختلال خواهد شد. 
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I