دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

درباره تاثیر تومور مغزی بر انحراف چشم چه می دانید؟

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :25 تیر ، 1398
درباره تاثیر تومور مغزی بر انحراف چشم چه می دانید؟

درباره تاثیر تومور مغزی بر انحراف چشم چه می دانید؟

چشم ها یکی از مهمترین عضوهای بدن هستند. برخی افراد به دلایل مختلفی دچار انحراف چشم می شوند که در ادامه درباره یکی از این موارد تحت عنوان تاثیر تومور مغزی بر انحراف چشم یا همان استرابیسم بیشتر خواهیم گفت تا در صورت بروز این مشکل بتوانبد به درمان آن بپردازید.

انحراف چشم یا استرابیسم چیست؟

در افراد سالم، هر دو چشم به طور همزمان به یک مرکز نگاه می کنند این در حالی می باشد که در افراد با انحراف چشم، گاهی یک چشم به خارج و یا داخل منحرف می شود. این اختلال ممکن است برای یک چشم و یا هر دو اتفاق بیفتد. زمانی که فرد به تصویر یک گل نگاه می کند در واقع دو تصویر یکسان از چشم ها به مغز ارسال شده است و مورد پردازش قرار می گیرد. اما در انحراف چشم دو تصویر غیر یکسان به منظور پردازش به بطن مغز ارسال می شود.  افرادی که دچار استرابیسم می شوند اغلب به وضوح قابل تشخیص هستند. از علائم آن می توان به خستگی چشم ها، عدم هماهنگی در نگاه کردن به یک جهت و گاها احساس دوبینی اشاره کرد. بررسی کودکان 4 تا 6 سال می تواند باعث شناسایی زودرس اختلال استرابیسم شود و با رفع عامل ایجاد کننده می توان به درمان و یا بهبود آن پرداخت. گاهی از طریق انحراف چشم می توان به اختلالات مغزی پی برد.

انحراف چشم

علل ایجاد انحراف چشم چیست؟

•هر یک از چشمان ما توسط 6 عضله احاطه شده اند که وظیفه تحرک آن را بر عهده دارند. حال عدم هماهنگی در عملکرد این عضلات می تواند موجب ایجاد انحراف چشم شود.
•برخی آسیب های وارد شده به مغز مانند ضربات ناشی از تصادف ممکن است به حدی شدید باشند که باعث انحراف چشم شود.
•تاثیر تومور مغزی بر انحراف چشم یکی از موارد تشخیصی نیز می باشد چرا که با بروز این اختلال، پزشک به معاینه و بررسی فرد می پردازد و به وجود تومور پی خواهد برد.
•وجود مشکلات مغزی دیگر مانند سکته مغزی می تواند باعث بروز استرابیسم شود.
•علاوه بر تاثیر تومور مغزی بر انحراف چشم، وجود تومور در بخش هایی از چشم نیز می تواند منجر به انحراف چشم شود.
•دیگر مشکلات از جمله آسیب های وارد شده به مغز در دوران جنینی، عارضه جراحی های چشمی و بیماری ام اس می تواند باعث ایجاد انحراف چشم شود.
توجه داشته باشید که تاثیر تومور مغزی بر انحراف چشم وابسته به محل ایجاد تومور، سایز آن و میزان فشار وارد شده به چشم می باشد.

علت انحراف چشم

درمان انحراف چشم به چه صورت خواهد بود؟

به منظور بررسی علل ایجاد کننده این اختلال، ابتدا مغز و اعصاب به طور کامل بررسی خواهد شد. تا از میزان تاثیر تومور مغزی بر انحراف چشم آگاه شوند. سپس بررسی ساختمان چشم و انجام تست های تشخیصی دیگر مانند تیزبینی نیز برای بیمار انجام می شود. انحراف چشم بدون در نظر گرفتن علل ایجاد کننده آن می تواند عارضه های متفاوتی داشته باشد که از این میان می توان به تنبلی چشم درگیر به انحراف و تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی فرد اشاره کرد. درمان این اختلال بینایی به قرار ذیل می باشد:
1.همانطور که اشاره شد تاثیر تومور مغزی بر انحراف چشم با از بین بردن تومور توسط جراحی و یا شیمی درمانی، رفع خواهد شد.
2.بستن چشم سالم و تمرین دادن به چشم مبتلا به منظور رفع تنبلی چشم درگیر
3.استفاده از عینک های مخصوص تک دید و یا در برخی موارد با توجه به تشخیص پزشک متخصص از نوع دو دید استفاده می شود.
4.جراحی عضلات چشمی
5.در مواردی که انحراف چشم به دلیل انقباض عضلات چشمی می باشد، از تزریق نوعی سم بوتولیسم به منظور رفع این عارضه کمک می گیرند.
به طور کلی نباید از انحراف چشم به سادگی گذر کرد و در صورت مشاهده نشانه های این اختلال، به منظور تشخیص عامل ایجاد کننده آن سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

مطالب مربوط با درباره تاثیر تومور مغزی بر انحراف چشم چه می دانید؟
عوارض تزریق ژل زیر چشم

عوارض تزریق ژل زیر چشم

رفع افتادگی و چروک پوست زیر چشم راه‌های متعددی دارد که یکی از آن ها تزریق فیلر است. برای آشنایی با عوارض تزریق ژل به زیر چشم، کلیک کنید.
بیشتر
آینده معاینات چشم پزشکی کودکان چیست

آینده معاینات چشم پزشکی کودکان چیست

با توجه به تفاوت ساختار ساختمان چشم در بزرگسالان و کودکان، به طور حتم چشم پزشکی کودکان با بزرگسالان تفاوت هایی دارد که در این مقاله ما می خواهیم به بررسی آینده چشم پزشکی در کودکان بپردازیم
بیشتر
روش تشخیص و جلوگیری از بیماری تنبلی چشم

روش تشخیص و جلوگیری از بیماری تنبلی چشم

تنبلی چشم یکی از بیماری های شایع در میان کودکان است. بهترین راه برای جلوگیری از تنبلی چشم مراجعه به پزشک و درمان به موقع آن می شود. با شناخت علائم تنبلی چشم و عوارض تنبلی چشم و روش های تشخیص بیماری تنبلی چشم و روش جلوگیری از تنبلی چشم چشمانی سالم را به کودکان خود هدیه دهید.

بیشتر
شب کوری چیست و روش های درمان آن

شب کوری چیست و روش های درمان آن

وقتی فردی دچار مشکل در بینایی خود و در زمان های تاریکی و شب می شود به بیماری شب کوری مبتلا شده است. این مشکل یک اختلال بینایی است و دید فرد به صورتی غیرعادی در شب دچار اختلال خواهد شد. 
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I