دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

انحراف عمودی چشم

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :27 بهمن ، 1397
انحراف عمودی چشم

با انحراف عمودی چشم و استرابیسم بیشتر آشنا شویم

استرابیسم یا لوچی اصطلاحی از انحراف چشم است. گاهی اوقات ممکن است یک یا هر دو چشم فرد به سمت داخل، خارج، بالا و یا پایین دچار انحراف چشم شود. انحراف عمودی چشم نوعی شناخته شده از چرخش بی هدف یک چشم و یا هر دو چشم به سمت بالا است. انحراف چشم می تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ دهد. انحراف عمودی چشم در اکثر مواقع در زمینه انحراف چشم یا استرابیسم افقی در در هنگام شیرخوارگی نوزاد یا آغاز دوران کودکی چرخش به سمت درون یا ایزوتروپی و یا چرخش به سمت بیرون یا اگزوتروپی بروز می کند. 

انحراف چشم ظاهر ناخوشایندی در نگاه فرد ایجاد می کند و موجب می شود دو چشم فرد با هم همکاری نکنند، عملا یکی از چشم ها در راستای رو به جلو قرار نداشته و در این صورت بینایی ندارد. اغلب اوقات انحرافات چشم که متمایل به طرف بینی یا گوشه چشم است، شیوع بیشتری دارند. 

انحرافات عمودی چشم اگر با مکانیسم های جبرانی مانند کج کردن و یا چرخش سر اصلاح نشوند و در ظاهر آشکار باشند مانند انحرافات افقی چشم باعث می شوند فعالیت دو چشم از هم جدا شوند و دلایل دیگری مانند کج کردن سر یا همچنین چرخش صورت به یک نقطه و یا همچنین بالا یا پایین نگه داشتن چانه در زمان خیره شدن به یک جسم می تواند خود نشانه ی وجود انحراف عمودی چشم باشد. گاهی اوقات انحرافات عمودی چشم به صورت الاکلنگی هستند. این به این معناست که اگر یک چشم فرد به طرف بالا انحراف داشته باشد در واقع چشم دیگر فرد به طرف پایین انحراف دارد. 

دلیل انحراف چشم 

بیماری انحراف چشم یا استرابیسم دلایل مختلفی دارد که بیشترین دلیل آن مادرزادی است و اغلب در سنین کودکی رخ می دهد. این به این معنا نیست که چشم پدر یا مادر حتما باید دچار انحراف شده باشد و این می تواند کاملا یک مساله ای مربوط به ژن این بیماری باشد که ممکن است از نسل های قبل تر به کودک منتقل شود.

انحراف عمودی چشم

انواع انحراف چشم

1. انحراف کاذب چشم
انحراف کاذب چشم هر گاه هماهنگی ظاهری قسمت های فوق به هم بخورد و در ظاهر چشم فرد باعث شود که انحراف چشم را تشدید کند بوجود می آید. مثلا در کودکان و نوزادان پل بینی پهن است و فاصله دو گوشه داخلی چشم وضعیت طبیعی خود را پیدا نکرده است.

2. انحراف چشم به طرف داخل
انحراف چشم به طرف داخل از شایعترین نوع انحرافات چشمی در نوزادان و کودکان است.این نوع انحراف چشمی در صورت تشخیص باید هر چه زودتر درمان شود. درمان گاهی اوقات می تواند فقط با عینک باشد و یا اینکه علاوه بر تجویز عینک لازم باشد که عمل جراحی صورت پذیرد.

3. انحراف چشم به طرف خارج
انحراف چشم به سمت خارج معمولا در دوره شیرخوارگی رخ می دهد. زمانی که انحراف چشم توسط چشم پزشک متخصص اطفال و همچنین متخصص مغز و اعصاب اطفال معاینه شود و بعد از حالت تثبیت باید خیلی زود عمل شود. اما اگر انحراف چشم گاهی باشد، گاهی نباشد باید با استفاده از درمان طبی یعنی درمان با تجویز عینک و یا بستن متناوب چشم، زمان عمل را تا 7-8 سالگی به تعویق انداخت.

4. انحراف چشم به طرف بالا یا پایین ( انحراف عمودی چشم )
انحراف عمودی چشم فقط به استثنای مواردی که ثانویه به برخی بیماری های خاص است، فقط با عمل جراحی درمان می شود و نسبت به انواع دیگر انحراف پیچیدگی ها درمان بیشتری دارد. این نوع انحراف ممکن است با افتادگی پلک همراه باشد. در این صورت بادی در ابتدا عمل انحراف چشم انجام شود و سپس عمل جراحی برای اصلاح افتادگی پلک انجام گیرد.

5. انحراف چشم از نوع چرخشی
انحراف چشم به صورت چرخشی اگر با انحراف عمودی چشم همراه باشد، ممکن است برای انجام عمل جراحی چشم برای اصلاح انحراف عمودی چشم و اصلاح انحراف چرخشی را هم به دنبال داشته باشد.  

فعالیت های اضافی که عضلات خارجی چشم فرد برای جبران این عدم هماهنگی در انحراف عمودی چشم ها انجام می دهند باعث می شود که فرد درد گنگی را در اطراف چشم همراه به همراه یک سر درد احساس می کند.
مقدار انحراف عمودی چشم توسط اپتومتریست اندازه گیری می شود و اگر میزان انحراف عمودی چشم در حدی نباشد که نیاز به جراحی چشم داشته باشد در این مواقع عینک های خاص پریزم دار برای فرد تجویز می شود. عینک های پریزم دار باعث اصلاح انحراف عمودی و هماهنگ کردن چشم ها با هم می شوند و در نتیجه دیگر فرد سر درد یا چشم دردی که به این عارضه مرتبط می شود را نخواهد داشت.

مطالب مربوط با انحراف عمودی چشم
از بین بردن خشکی چشم

از بین بردن خشکی چشم

 چشمان سرخ، تحریک شده یا خارش دار، تاری دید و احساس اینکه چیزی در چشمان شما گیر کرده است می تواند از علائم بیماری خشکی چشم باشد که باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.
بیشتر
نابینایی موقت چیست

نابینایی موقت چیست

نابینایی موقت یکی از بیماری های چشم است که از لحاظ خطرناک بودن در دسته فوریت های چشم پزشکی محسوب می شود.
بیشتر
آیا استفاده مداوم از عینک باعث ایجاد گودی یا سیاه شدن زیر چشم می شود

آیا استفاده مداوم از عینک باعث ایجاد گودی یا سیاه شدن زیر چشم می شود

افراد بسیاری به دنبال تاثیر عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم می باشند .هیچ رابطه ای بین عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم وجود ندارد.
بیشتر
آیا بوتاکس باعث خشکی چشم می شود

آیا بوتاکس باعث خشکی چشم می شود

آیا تزریق بوتاکس موجب خشکی چشم می شود؟ این سوالی است که برای بسیاری از افراد وجود دارد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I