دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

مهم ترین علائم و نشانه های آب مروارید

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :20 فروردین ، 1399
مهم ترین علائم و نشانه های آب مروارید

آب مروارید یکی از بیماری‌های چشمی است که معمولاً با تیرگی چشم شروع می‌شود. علائم آب مروارید را می‌توان به راحتی تشخیص داد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. در این مقاله مهم‌ترین علائم آب مروارید را برای شما ذکر کرده ایم. به شما توصیه می‌کنیم، در صورت مواجهه با هر یک از علائم آب مروارید، به پزشک مراجعه کنید.

آب مروارید چیست؟

آب مروارید یک بیماری مرتبط با چشم است که از علائم آب مروارید می توان به مورد زیر اشاره کرد. در ابتدا عدسی چشم شروع به تار شدن می کند و با ادامه و افزایش تیرگی عدسی، باعث مختل شدن بینایی فرد می شود. این بیماری نوعی بیماری بدون درد و پیشرونده است که اگر به درستی درمان نشود، می تواند باعث از دست رفتن بینایی فرد شود. با توجه به اینکه بیوشیمی بدن انسان در 40 سالگی شروع به تغییر می کند و پروتئین‌های تولیدی توسط چشم انعطاف پذیری خود را از دست می دهند، این بیماری بیشتر برای افراد بالای 40 سال رخ می دهد ولی ممکن است برای افراد جوان نیز اتفاق بیفتد.

آب مروارید در نوزادان

مهم ترین علائم آب مروارید

علائم آب مروارید یا کاتاراکت معمولاً توسط افراد عادی نیز قابل تشخیص هستند و با کمی دقت می توانید به این موضوع پی ببرید. در ادامه مهمترین علائم آب مروارید را برای شما آورده ایم تا در صورت بروز هر کدام از این مشکلات، به دکتر چشم پزشک مراجعه کرده و با اطلاع از هزینه جراحی آب مروارید از پیشرفت مشکل خود جلوگیری کنید.

آب مروارید در زنان

نشانه های آب مروارید

از نشانه های آب مروارید چشم (کاتاراکت) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دید ابری
  • ایجاد هاله های نور
  • مشکلات دید در شب
  • دو بینی
  • نیاز مداوم به تغییر لنز یا عینک
  • دید دوم
  • حساسیت به نور شدید

1. دید ابری از علائم آب مروارید

یکی از مهم ترین نشانه های آب مروارید، پدیدار شدن لکه های ابری تیره ی ناشی از آب مروارید است. البته این تاری ممکن است در ابتدا خیلی کم باشد و مشکلی ایجاد نکند ولی در صورت درمان نشدن میزان تیرگی افزایش می یابد و می تواند باعث بروز مشکلاتی در رانندگی و تشخیص چهره ی افراد شود.

2.ایجاد هاله های نور از نشانه های آب مروارید

از دیگر نشانه های آب مروارید، ایجاد و پدیدار شدن حلقه ها یا هاله های نور در اطراف منبع نور است. این مشکل معمولاً در شب رخ می دهد و یکی از نشانه های فوری آب مروارید است. علت ایجاد این هاله های نور، پراش نور عبوری از چشم است که به دلیل تیرگی چشم به وجود می آید و می تواند زمینه ساز مشکلات زیادی برای چشم باشد.

3.مشکلات دید در شب از نشانه های آب مروارید

یکی دیگر از علائم آب مروارید که معمولاً زودتر از بقیه خود را نشان می دهد، مشکلاتی بینایی است که در شب رخ می دهد. این مشکل در ابتدا به دلیل نور کافی در طول روز باعث مشکل خاصی نمی شود ولی در هنگام شب به دلیل نور ناکافی، مشکلاتی را برای بینایی فرد به وجود می آورد. تیرگی دید ناشی از آب مروارید، ممکن است باعث ایجاد سایه های قهوای یا زرد در بینایی شود. این مشکلات در شب می توانند باعث به وجود آمدن مشکلاتی در رانندگی و کارهایی که به نور کافی احتیاج دارند، شود.

4.نیاز مداوم به تغییر لنز و شیشه ی عینک از نشانه های آب مروارید

برای افرادی که از لنز یا عینک استفاده می کنند، مشکل دیگری نیز به وجود می آید. آب مروارید باعث می شود تا فرد به طور مداوم مثلاً چند ماه یک بار یا در یک سال با مشکل روبرو شود و نیاز به تغییر لنز یا عینک داشته باشد. در حالت عادی تغییر عینک یا لنز باید هر چند سال یک بار انجام شود؛ ولی به‌روزرسانی سریع تر از این مدت می تواند از علائم آب مروارید یا سایر بیماری های چشمی باشد. در این حالت شخص بهتر است به پزشک مراجعه کند.

نیاز به تعویض عینک در آب مروارید

5.دوبینی از نشانه های آب مروارید

دو بینی می تواند یکی دیگر از علائم آب مروارید باشد. در این حالت فرد دو منظره ی متفاوت از یک شی را می بیند و مغز در ترکیب کردن این دو تصویر با مشکل روبرو می شود. دو بینی ممکن است با پیشرفت آب مروارید از بین برود ولی نیاز به مراجعه ی سریع به پزشک دارد.

6.دید دوم از نشانه های آب مروارید

در برخی مواقع ممکن است آب مروارید باعث شود تا چشم انسان مانند یک لنز قوی عمل کند و توانایی فرد برای مشاهده اجسام از فاصله نزدیک بهبود یابد. به عنوان مثال افرادی که برای مطالعه نیاز به عینک دارند، ممکن است دیگر به آن نیاز نداشته باشند. دید دوم نیز مانند دوبینی یکی از علائم آب مروارید است که با پیشرفت آن از بین می رود.

7.حساسیت به نور شدید از نشانه های آب مروارید

مواجهه با نورهای شدید مانند نور خورشید در افراد عادی نیز باعث ایجاد حساسیت می شود ولی اگر حساسیت بیشتر از این شود می تواند یکی از علائم آب مروارید باشد. به عنوان مثال اگر با نگاه کردن به لامپ خانه اذیت می شوید، در حالی که قبلاً اینگونه نبوده، ممکن است دلیل آن آب مروارید باشد. در برخی واقع این حساسیت بیشتر هم می شود و باعث ایجاد درد هنگام مواجهه با نور می شود.

برای تشخیص و همینطور درمان آب مروارید یا بیماری کاتاراکت چشم خود، می توانید به مطب متخصص چشم دکتر پورمازار مراجعه فرمایید.

نشانه های آب مروارید

مطالب مربوط با مهم ترین علائم و نشانه های آب مروارید
هر آنچه باید در مورد علل، علائم و درمان پیر چشمی بدانید

هر آنچه باید در مورد علل، علائم و درمان پیر چشمی بدانید

زمانی که سن به بالای 40 سال رسید کم کم بیماری پیرچشمی خود را نشان می دهد. علت آن را هم  می توان به کم شدن توانایی تطابق عدسی چشم ربط داد.
بیشتر
محافظ از چشم ها در زمان حضور ویروس کرونا

محافظ از چشم ها در زمان حضور ویروس کرونا

محافظ برای چشم ها در دوران ویروس کرونا می تواند بسیار کارساز باشد. با استفاده از محافظ برای چشم ها نه تنها سلامت خود، بلکه دیگران را تضمین می کنید.
بیشتر
همولاکریا یا اشک خونین

همولاکریا یا اشک خونین

همولاکریا یا اشک خونین بیماری ترسناکی است که می‌تواند برای افراد اتفاق بیفتد. در این مقاله درباره علائم، دلایل شکل‌گیری این بیماری و درمانش نوشته‌ایم.
بیشتر
آیا نزدن عینک باعث ضعیف تر شدن چشم می شود

آیا نزدن عینک باعث ضعیف تر شدن چشم می شود

عینک و رابطه آن با چشم تنها به وضعیت هر فرد بستگی دارد. عینک و رابطه آن با چشم می تواند باعث درمان و اصلاح تنبلی چشم و یا بهبود دید شود.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I