دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

استفاده از سلول های بنیادی و پروتز قرنیه در بازسازی چشم

استفاده از سلول های بنیادی و پروتز قرنیه در بازسازی چشم

چشم یکی از عضوهای اساسی و همچنین حساس در بدن می باشد.شاید تا چند سال قبل آسیب های چشمی قابل جبران نبودند ولی امروزه با پیشرفت علم می توانید شاهد بازسازی چشم با استفاده از روش های مختلفی باشیم.در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر تکنولوژی های نوظهور در زمینه بازسازی چشم را بررسی کنیم.

بازسازی چشم با استفاده از سلول های بنیادی

یکی از وسیع ترین بخش های صنعت پزشکی در حال حاضر سلول های بنیادی می باشند. این سلول ها به قدری مفید و موثر هستند که در بازسازی بخش های مختلفی از بدن و همچنین درمان سرطان ها نیز از آنها استفاده می شود. بررسی کاربرد این سلول ها به قدری وسیع است که در مقاله ما نمی گنجد حال ما تنها به اثر گذاری آن در بخش بازسازی چشم می پردازیم. دلایل زیادی باعث به وجود آمدن آسیب های چشمی می شوند از نمونه های آن نیز می توان به سوختگی های شیمیایی اشاره نمود. این سوختگی ها ممکن است به خاطر برخورد مواد شیمیایی از نوع اسیدی و یا مواد بازی با چشم باشد که سبب به وجود آمدن سوختگی ها با درجه های مختلف می شود. در تمام ین موارد می توان با پیوند سلول های بنیادی به سطح چشم عمل بازسازی چشم را انجام داد.
بازسازی چشم با سلول های بنیادی

میزان موفقیت بازسازی چشم با استفاده از سلول های بنیادی

میزان موفقیت این روش به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین عامل درجه سوختگی در این نوع آسیب می باشد. ممکن است بخشی از چشم تنها آسیب دیده باشد. در این حالت با تشخیص متخصص چشم میزان موفقیت اعلام می شود. در برخی موارد ممکن است درجه آسیب شدید باشد که ممکن است میزان موفقیت کمتر شود و تنها بتوان از این طریق بخشی از چشم را بازسازی نمود. همچنین عامل دیگر در موفقیت این روش سلول های بنیادی می باشد. این سلول ها می توانند از خود فرد گرفته شوند و یا از یک اهدا کننده مورد استفاده قرار بگیرند. نوع این سلول ها نیز در بهبود بازسازی چشم نقش مهمی دارد. به طور کلی در این روش اگر تمام شرایط مساعد باشد و بتوان این عمل را انجام داد میزان موفقیت آن بالای 80 درصد می باشد. از همین روست که طی سال های اخیر بررسی های زیادی بر روی این روش انجام گرفته است تا با افزایش میزان موفقیت شانس بینایی را به بیماران بازگردانند.

بازسازی چشم با سلول های بنیادی

استفاده از پروتزهای قرنیه در بازسازی چشم

از دیگر روش های پر سر و صدا این روزها استفاده از پروتزهای قرنیه و شبکیه برای بازگرداندن بینایی به افرادی که دچار عیوب چشمی شده اند می باشد. این روش نیز با توجه به گران بودن این پروتزها و همچنین جدید بودن این روش هنوز به طور کامل و کافی شناخته نشده است. البته این روش در کنار استفاده از سلول های بنیادی می توانند امید بسیار بی نظیری برای بیماران باشند. دلیل استفاده از این پروتزها این است که ممکن است سطح چشم بیمار بسیار خشک شده باشد که همین امر باعث می شود سلول های بنیادی بعد از عمل پس زده شوند لذا در این حالت بهترین روش استفاده از پروتز می باشد. استفاده از پروتزها محدودیت های زیادی نیز دارند.

آیا در ایران از سلول های بنیادی و پروتز قرنیه استفاده می شود؟

خبر خوش برای بیماران این است که بازسازی چشم در برخی از مراکز و بیمارستان های با سابقه کشور نیز انجام می شود. همین امر می تواند روزنه امید بسیاری از بیماران باشد تا بتوانند سلامت چشم خود را مجددا بازیابند. شما نیز می توانید شانس بینایی خود را با این روش ها دوباره امتحان نمایید.
پروتز قرنیه

6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I