دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

خشکی چشم چیست و چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :20 تیر ، 1398
خشکی چشم چیست و چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند

خشکی چشم چیست و چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند

خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که مقدار اشکی که توسط چشم برای مرطوب و نرم نگه داشتن چشم تولد می شود کافی نباشد این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی برای چشم می شود. این خشکی دلایل متعددی دارد که در ادامه این مطلب با علل خشکی چشم بیشتر آشنا خواهیم شد.

سندروم خشکی چشم

کراتوکونژنکتیویت سیکا که با عنوان خشکی چشم شناخته می شود یکی از مشکلات شایع چشم است که در سنین مختلفی روی می دهد. لایه مایع چشم به سبب مکانیسمی که دارد می تواند چشم را مرطوب و نرم نگه دارد اما در اثر خشکی آن مشکلاتی برای چشم بوجود می آید. هرچقدر سن بالاتر رود احتمال ابتلا به این بیماری نیز بیشتر می شود البته این مشکل بیشتر در بین زنان شایع است. 

سندروم خشکی چشم

چه کسانی به خشکی چشم مبتلا می شوند؟

هرکسی ممکن است دچار بیماری خشکی چشم شود اما همانطور که گفتیم این مشکل با افزایش سن بیشتر خود را نشان می دهد. به طور کلی از هر 100 نفر 8 نفر دچار این مشکل می شوند. مهمترین علل بروز خشکی در چشم شامل موارد زیر هستند:
1-سن: با افزایش سن میزان تولید اشک کمتر می شود این موضوع مخصوصا برای خانم ها و در دوران بعد از یائسگی بیشتر روی می دهد.
2-مصرف دارو: همانطور که می دانید داروهای مختلف عوارض جانبی متعددی دارند یکی از این عوارض جانبی ایجاد خشکی در چشم است. معروف ترین داروهایی که منجر به ایجاد این عارضه می شوند شامل آنتی هیستامین ها، داروهای افزایش ادرار، قرص های ضد بارداری، داروهای افسردگی، آتنولول، پروپرانولول و غیره هستند. مسلما داروهای دیگری نیز وجود دارند که در این لیست نمی گنجند بنابراین بهتر است قبل از استفاده از هر دارو با عوارض جانبی آن کاملا آشنا شوید تا موجب تشدید مشکل خشکی چشم نشود. 
3-بیماری: عارضه خشکی در چشم گاهی اوقات نشان از وجود بیماری دیگری است که حتما باید توسط پزشک متخصص چشم تشخیص داده شود. زمانی که فرد همزمان با خشکی چشم شاهد عوارض دیگری مانند درد مفاصل در بدن خود باشد این احتمال داده می شود که یک بیماری یا کمبود یک ویتامین خاص موجب این عارضه شده است. 
4- تبخیر بیش از اندازه اشک ها: هر چقدر تبخیر اشک ها بیشتر شود قطعا بروز این مشکل بیشتر خواهد بود. تبخیر اشک دلایل متعددی دارد که در این بخش با برخی از مهمترین آنها آشنا می شویم.

•گرمای بیش از حد محیط و کمبود رطوبت در فضا می تواند تبخیر اشک ها را بیشتر کند.
•نگاه کردن های طولانی مدت به وسایل الکترونیکی مانند موبایل، کامپیوتر و تلویزیون باعث می شود میزان پلک زدن در واحد زمان کمتر شده و تبخیر اشک بیشتر شود.
•شرایط آب و هوایی مانند طوفانی بودن محیط می تواند منجر به این مشکل شود.
•برخی از افراد به دلایل متعدد و یا بیماری های خاص نمی توانند چشم خود را به طور کامل ببندند این موضوع سبب می شود تماس چشم با محیط بیرون بیشتر شده و خشکی چشم نیز به مراتب بیشتر می شود. این موضوع بیشتر در کسانی رخ می دهد که شب ها با چشم نسبتا باز می خوابند.
•التهاب پلک یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث بروز این عارضه می شود.
•کسانی که بخش خارجی چشم آنها دچار جراحت شده و توانایی بستن مداوم چشم خود را ندارند.
علاوه بر عوامل ذکر شده موارد متعدد دیگری وجود دارند که می توانند باعث بروز خشکی در چشم شوند. بهتر است نشانه های خشکی چشم را بشناسید و از بروز آن پیشگیری کنید.

خشکی چشم

علائم خشکی چشم

این بیماری در اکثر مواقع هر دو چشم شما را دچار مشکل می کند. مهم ترین نشانه های این مشکل به شرح زیر هستند:
1-ایجاد سوزش در چشم ها: این بیماری همیشه منجر به خشک شدن چشم نمی شود بلکه با مشاهده نشانه های دیگری مانند سوزش چشم ها می توانید به وجود آن پی ببرید. 
2-تاری در دید: هرچند این بیماری تاثیر زیادی بر بخش بینایی چشم ندارد اما در برخی مواقع می تواند موجب تاری بسیار خفیفی در دید شود. 
3-کسانی که دچار این مشکل شوند در زمان استفاده از لنز احساس راحتی نمی کنند. 

علائم خشکی چشم

مطالب مربوط با خشکی چشم چیست و چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند
8 دلیل برای اینکه چرا باید خیلی زود جراحی لیزیک انجام دهید

8 دلیل برای اینکه چرا باید خیلی زود جراحی لیزیک انجام دهید

دلایلی وجود دارد که باید برای جراحی لیزیک عجله نمایید و این عمل جراحی را به تعویق نیاندازید. با ما همراه باشید تا با این دلایل آشنا شوید.
بیشتر
بیمه های تکمیلی و هزینه درمان های چشمی

بیمه های تکمیلی و هزینه درمان های چشمی

بیمه های تکمیلی و هزینه درمان های چشمی چه ارتباطی با هم دارند؟ برای بررسی رابطه بین بیمه های تکمیلی و هزینه درمان های چشمی می توانید با ما همراه باشید.
بیشتر
چرا روشنایی مناسب به هنگام مطالعه مهم است؟

چرا روشنایی مناسب به هنگام مطالعه مهم است؟

از دلایل اهمیت روشنایی مناسب به هنگام مطالعه عدم بروز آسیب به چشم است بالارفتن قدرت تمرکز و یادگیری نیز از دلایل اهمیت روشنایی مناسب به هنگام مطالعه است.
بیشتر
قرنیه مخروطی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

قرنیه مخروطی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

قرنیه مخروطی و راه های درمان آن در ارتباط با چشم پزشکی و جراحی های مربوط به چشم می باشد و عارضه قرنیه مخروطی و راه های درمان آن بسیار مورد توجه می باشد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I