دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :29 تیر ، 1398
آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟

آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟

چشم از اصلی ترین عضو های بدن بوده که حفظ سلامت آن نیز نیاز به دقت بسیار بیشتری دارد. از مهم ترین آسیب های چشم که افراد به شکل ناخواسته آن ها را انجام داده و به چشمان خود آثار منفی اعمال می کنند می توان به مالش چشم و استفاده از مواد آرایش چشم اشاره کرد.

آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست

آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟ یکی از مهم ترین سوال هایی می باشد که امروزه توسط بسیاری از عموم افراد جهان پرسیده می شود چرا که تمام افراد به خوبی می دانند چشم یکی از اعضا بسیار حساس و مهم بدن بوده و هر گونه آسیب کوچکی به آن سبب ایجاد عوارض بسیار جبران ناپذیری خواهد بود به همین جهت توصیه می کنیم که در این مقاله با ما همراه باشید. از مهم ترین عادت هایی که به چشم آسیب می رساند و از شایع ترین آسیب های چشم به شمار می روند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•خواندن در راه و حین حرکت
•تماشای تلویزیون در تاریکی
•نگاه کردن به صفحه گوشی به مدت طولانی
•مالش دادن چشم
•استفاده از آرایش های چشم
•استفاده زیاد از قطره چشم
•داشتن رژیم غذایی نامناسب
•سیگار کشیدن
•استفاده نکردن از عینک های طبی
•به اندازه کافی نخوابیدن
هر یک از این آسیب های چشم  می تواند تاثیر بسیار مضر و منفی بر روی سلامتی و زیبایی چشم افراد داشته باشد. بسیاری از این عادت ها ناخواسته بوده و افراد بدون آگاهی از آن ها، به چشمان خود بیشترین آسیب را وارد می کنند.

آسیب های ناخواسته به چشم

مالش دادن چشم

یکی از عادت هایی که تقریبا تمام مردم جهان از آن برای تسکین و آرامش چشمان خود استفاده می کنند و از آسیب های چشم محسوب می شود، مالیدن چشمان می باشد. مالش چشم عملی بسیار ناخواسته و در برخی از مواقع نیز برای افراد لذت بخش است؛ اما توجه داشته باشید که مالش چشم سبب پاره شدن مویرگ های زیر چشمی شده و عوارض و آثار بسیار خطرناکی را از خود برجای می گذارد. اگر نیز به دنبال استراحت چشمان خود هستید به جای مالش دادن می توانید از کمپرس های سرد استفاده کنید که بهترین تسکین دهنده ها برای چشم بوده و در صورت عدم دسترسی به کمپرس سرد، می توانید دست خود را با آب و صابون کاملا شسته و خشک نمایید سپس با احتیاط و به آرامی مالش بر روی چشمان را انجام دهید. بسیاری از پزشکان زیبایی بر این معتقد هستند که مالش چشم به مدت طولانی در پیری چشم و ایجاد چین و چروک در پیرامون چشم بسیار تاثیر گذار است و به همین جهت توصیه می کنند که کمتر از این روش استفاده داشته باشند. اگر شما نیز این عادت بد را انجام می دادید بهتر است که آن را ترک کرده و به سلامت و زیبایی چشم خود بیشتر از قبل اهمیت دهید.

آسیب چشم

آرایش زیاد چشم

از دیگر مهم ترین آسیب های چشمی می توان به آرایش کردن بیش از حد چشم اشاره کرد. توجه داشته باشید که امروزه خانم های بسیاری با استفاده از انواع مواد شیمیایی از جمله ریمل، کرم های چشم و خط چشم به آرایش و زیبایی چشمان خود می پردازند که قطعا تمام این مواد تاثیر و اثر منفی بر روی سلامت چشم خواهد داشت. دقت داشته باشید که تمام وسایل آرایش چشم خود را بایستی بعد از سه ماه به دور انداخته و جدید آن وسایل را تهیه کرد چرا که در طول این مدت انواع باکتری ها در این وسایل جمع شده اند که می توانند سلامت و زیبایی چشم را تهدید کنند. نکته دیگری که وجود دارد استفاده از مواد آرایشی ارزان و بی کیفیت نیز اصلی ترین آسیب را به چشم افراد خواهند رساند چرا که این مواد از تاییدیه هیچ وزارت بهداشتی را اخذ نکرده است و توسط شرکت های نا معتبر تولید و روانه بازار می شود به همین جهت استفاده از این محصولات باعث آسیب های چشمی مانند عفونت های چشمی و به وجود آمدن سوزش در چشم خواهد شد.

مطالب مربوط با آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟
بوتاکس چیست و چه ویژگی هایی دارد

بوتاکس چیست و چه ویژگی هایی دارد

تزریق بوتاکس یکی از پرطرفدار ترین عمل های زیبایی بوده که بر روی پیشانی، دور چشم و دیگر قسمت های صورت با قیمت مناسب و مواد با کیفیت عالی قابل انجام خواهد بود
بیشتر
آشنایی با داروهایی که موجب خشکی چشم می شوند

آشنایی با داروهایی که موجب خشکی چشم می شوند

آشنایی با داروهایی که موجب خشکی چشم می شوند باعث می شود تا شناخت بیشتری نسبت به عوارض دارو ها و مراقبت بهتر از چشم خود داشته باشیم.
بیشتر
بررسی علائم و درمان بیماری تنبلی چشم

بررسی علائم و درمان بیماری تنبلی چشم

یکی از بیماری های شایع چشمی که بیشتر در کودکان نیز رواج دارد، بیماری تنبلی چشم یا آمبلوپی می باشد. در این نوع بیماری یکی از چشم ها به دلیل اختلالاتی که در سیستم بینایی بدن به وجود می آید، دید طبیعی نخواهد داشت. معمولا علت وجود این اختلالات ژنتیکی است، اما با تشخیص به موقع ، تنبلی چشم به راحتی قابل درمان است. با مطالعه این گزارش با علائم، علل به وجود آمدن آن و همینطور شیوه های درمان این بیماری آشنا خواهید شد.

بیشتر
راه های مراقبت از چشم در برابر مواد ضد عفونی کننده

راه های مراقبت از چشم در برابر مواد ضد عفونی کننده

استفاده مواد ضد عفونی کننده و مراقبت از چشم اهمیت بسیاری دارد.امروزه روش های بسیاری برای استفاده از مواد ضد عفونی کننده و مراقبت از چشم وجود دارد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I