دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آیا گل مژه آسیب جدی به چشم می رساند

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :20 شهریور ، 1398
آیا گل مژه آسیب جدی به چشم می رساند

آیا گل مژه آسیب جدی به چشم می رساند

یکی از بیماری های شایع چشمی که به جنسیت و سن و سال ربطی ندارد و در هر سنی می تواند بروز کند، بیماری گل مژه چشم می باشد. مکان ایجاد گل مژه چشم، نزدیک به چشم و روی پلک ها است که به صورت یک توده متورم و دردناک ظاهر می گردد. زمانی که غدد چربی موجود در پلک ها ملتهب و عفونی می شوند، آبسه هایی را در آن مناطق ایجاد کرده که در نهایت به گل مژه تبدیل می شود.

عوامل ابتلا به بیماری گل مژه چشم

علت اصلی ایجاد گل مژه، باکتری ها می باشند که در اثر تماس دست های آلوده و کثیف با چشم ها ایجاد می شود. با این وجود بسیاری از متخصصان چشم اعتقاد دارند که تجمع بسیار زیاد غده های چربی در پلک ها باعث رخ دادن چنین رویدادی می شود. فعالیت عمده این غده های چربی در زمینه تولید اشک برای چشم ها می باشد. از جمله افرادی که مستعد ابتلا به بیماری گل مژه هستند نوجوانان در آستانه بلوغ و افراد دیابتی می باشند.
این بیماری در افرادی که دارای بیماری زمینه ای بلفاریت هستند بسیار شایع است که ناشی از تغییرات هورمونی بدن آنها است. چنانچه از آن دسته افرادی هستید که همیشه و به طور مداوم به گل مژه دچار می شوید، بایستی خیلی سریع به پزشک خود مراجعه و موضوع را با او در میان بگذارید. یکی از عللی که به طور مداوم به گل مژه دچار می شوید، ناشی از نقص در سیستم ایمنی می باشد که در نهایت آبسه های کوچک عفونی را ایجاد می نماید. فصل تابستان یکی از فصل هایی است که در آن شاهد بیماری گل مژه به صورت چشمگیری هستیم و افرادی که دارای سابقه  حساسیت هستند نسبت به این بیماری مستعدتر می باشند.

گل مژه چشم

چگونه مانع از آسیب رساندن گل مژه به چشم ها شویم؟

گل مژه همان عفونت غدد چربی پلک ها محسوب می شوند که در اثر یک باکتری با نام استافیلوکوک ایجاد می شود. مکان قرارگیری گل مژه چشم در قسمت داخلی و یا خارجی پلک ها می باشد که با درد و تورم زیادی همراه است. گل مژه ها آسیب های جدی و خطرناکی به چشم وارد نمی کنند و بینایی افراد را دچار اختلال نمی کنند و با گذشت زمان خاصی به تدریج بهبود یافته و شخص به حالت عادی خود برمی گردد.
از آنجایی که بیماری گل مژه یک بیماری میکروبی و واگیردار است، به افراد توصیه شده که از به اشتراک گذاشتن لوازم شخصی خود با دیگران  خودداری کنند و آنها را جدا از سایر وسایل قرار دهند. همچنین برای رهایی از درد ناشی از ایجاد گل مژه چشم و از بین رفتن التهابات آن توصیه می شود تا از کمپرس های آب گرم به صورت روزانه و مداوم در دفعات 5 تا 6 بار در طول روز استفاده شود. این کار باعث می شود که خیلی سریع عفونت گل مژه چشم بهبود یافته و درد ناشی از آن کاهش یابد.
آسیب رساندن گل مژه به چشم

چگونه از ابتلا به بیماری گل مژه پیشگیری نماییم؟

اگر می خواهید از ابتلا به بیماری گل مژه در امان بمانید، لازم است تا نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:
•استفاده از عینک های آفتابی بخصوص در فصل تابستان و بهار
•عدم تماس مستقیم دست ها و چشم ها با هم در محیط های آلوده
•استفاده از وسایل آرایشی اورجینال و اصل
•عدم به اشتراک گذاشتن لوازم شخصی با دیگر اشخاص
•عدم استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی کهنه و آلوده
•رعایت روزانه بهداشت چشم ها و پلک ها و شستشوی روزانه آنها
•استفاده از شوینده های ملایم مانند شامپوی بچه برای رفع آلودگی پلک ها و چشم ها
در صورت ابتلا به این بیماری به سرعت به مداوای آن اقدام کنید و از فشار دادن آن پرهیز نمایید.
در صورت داشتن حساسیت های چشمی از داروهای آنتی هیستامین استفاده نمایید تا به این بیماری دچار نشوید.
وسایل شخصی خود را که در تماس با چشم قرار می گیرند، هر چند وقت یک بار استریل کنید و در جای مناسب خود قرار دهید.

مطالب مربوط با آیا گل مژه آسیب جدی به چشم می رساند
علت آب مروارید در جوانی

علت آب مروارید در جوانی

آب مرواردید در جوانی دلایل و علت های مختلفی دارد که با شناخت هر یک از آنها می توانید از بروز این بیماری در سنین کم جلوگیری نمایید و یا به راحتی توسط متخصص چشم درمان کنید.
بیشتر
همولاکریا یا اشک خونین

همولاکریا یا اشک خونین

همولاکریا یا اشک خونین بیماری ترسناکی است که می‌تواند برای افراد اتفاق بیفتد. در این مقاله درباره علائم، دلایل شکل‌گیری این بیماری و درمانش نوشته‌ایم.
بیشتر
بوتاکس بهتره یا تزریق چربی

بوتاکس بهتره یا تزریق چربی

بوتاکس و تزریق چربی از روش های جوانسازی پوست بوده که هرکدام کاربردها و مزایای خود بوده که همین امر موجب تفاوت هایی در بین این دو روش شده است.
بیشتر
تفاوت پینگوکولا و ناخنک در چیست

تفاوت پینگوکولا و ناخنک در چیست

تفاوت پینگوکولا و ناخنک را به راحتی میتوان در شکل ظاهری چشم دید. اما برای تشخیص بهتر و آگاهی بیشتر درباره تفاوت پینگوکولا و ناخنک باید به متخصص مراجعه کنید.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I