دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

خستگی چشم بر اثر چه چیزی می باشد

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :06 آبان ، 1402
خستگی چشم بر اثر چه چیزی می باشد

خستگی چشم بر اثر چه چیزی می باشد

خستگی چشم یکی از مواردی است که می تواند چشم های شما را بسیار اذیت کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در شما شود، ما در این مطلب قصد داریم درباره خستگی چشم و عواملی که بر روی آن تاثیر می گذارند صحبت کنیم و به صورت کلی اطلاعات جالبی را درباره این مشکل به شما ارائه دهیم. شما با مطالعه این مطلب ابتدا اطلاعاتی درباره خستگی چشم بدست می آورید و بعد از آن درباره عواملی که باعث خسته شدن چشم می شوند اطلاعات جالبی را دریافت خواهید کرد و در انتها نیز نکات جالبی درباره جلوگیری از خستگی چشم را مطالعه می کنید.

خستگی چشم چیست؟

خستگی چشم ها حالتی بسیار آزار دهنده می باشد که باعث خارش و سوزش چشم ها می شود و در بسیاری از مواقع حتی باعث قرمز شدن چشم های شما نیز می شود، البته این مشکل جای هیچ گونه نگرانی ندارد و معمولا با خطر بسیار زیادی همراه نیست و شما می توانید با کمی استراحت به راحتی این مشکل را حل کنید. معمولا خسته شدن  چشم ها  بر اثر عوامل مختلفی به وجود می آید که در ادامه مطلب درباره آنها صحبت خواهیم کرد، توجه داشته باشید که خسته شدن چشم ها تنها در مواقعی ممکن است برای شما خطرساز شود که با علائمی مانند احساس ناراحتی در چشم ها، دو بینی و همینطور تغییر در قدرت بینایی همراه شود. در صورت مشاهده چنین علائمی سعی کنید در اولین فرصت ممکن به چشم پزشک و متخصص در این زمینه مراجعه کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.

خستگی چشم

عوامل موثر در خسته شدن چشم ها

به صورت کلی وقتی که شما مدت زمانی را بر روی دیدن چیزی تمرکز می کنید در واقع باعث خسته شدن چشم های خود می شوید، عوامل بسیار زیادی هستند که بر روی این موضوع تاثیرگذار می باشند، به عنوان مثال زمانی که شما مدت زمان طولانی را صرف رانندگی در جاده می کنید بعد از چند ساعت متوجه می شوید که چشم های شما به میزان بسیار زیادی خسته شده اند و در چنین شرایطی شما نیاز دارید که به آنها استراحت دهید، همچنین زمانی که شما مدت زمانی را صرف مطالعه می کنید ممکن است باعث خسته شدن چشم های خود شوید.
این عوامل در واقع عواملی هستند که همیشگی نیستند و بعد از مدتی استراحت معمولا سریع خستگی چشم شما از بین می رود. دسته دیگری از عوامل وجود دارند که علاوه بر خسته کردن چشم باعث آسیب رسیدن به آن نیز می شوند، این عوامل شامل بازی کردن با موبایل و یا کامپیوترهای شخصی و همینطور کار کردن مدت زمان طولانی با استفاده از این وسیله ها می باشد که شما برای اینکه از تاثیرهای بسیار بد استفاده از این وسیله ها جلوگیری کنید حتما باید برخی از نکات ایمنی را رعایت کنید که در ادامه برخی از آنها را برای شما بیان خواهیم کرد. یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی که می تواند بر روی خسته شدن چشم های شما تاثیرگذار باشد پلک زدن کم می باشد، معمولا پلک زدن یکی از عوامل بسیار مهم در رفع خستگی چشم ها می باشد، بنابراین سعی کنید میزان پلک زدن خود را افزایش دهید.

عوامل تاثیر گذار بر خستگی چشم

جلوگیری از خستگی چشم

برای جلوگیری از خسته شدن چشم ها راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید و از خسته شدن چشم های خود جلوگیری کنید. به عنوان مثال زمانی که شما در حال مطالعه یک کتاب هستید سعی کنید بعد از هر نیم ساعت مطالعه حتما به مدت چند دقیقه به چشم های خود استراحت دهید تا از خسته شدن آنها جلوگیری کرده باشید، در حین رانندگی سعی کنید بعد از هر یک ساعت رانندگی حتما خودرو را کنار زده و چند دقیقه را صرف استراحت کردن کنید. زمانی که از گوشی موبایل و یا کامپیوتر شخصی استفاده می کنید بعد از هر 30 دقیقه کار کردن با این وسیله ها حتما چشم های خود را به اطراف بچرخانید و کمی به دور دست ها خیره شوید تا به این ترتیب از خسته شدن چشم ها جلوگیری کنید.

مطالب مربوط با خستگی چشم بر اثر چه چیزی می باشد
مراقبت های پس از جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی

مراقبت های پس از جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی

بسیاری از افرادی که قصد انجام جراحی زیبایی پلک و یا بلفاروپلاستی را دارند، بخاطر اطلاعاتی که از این جراحی و مراقبت های بعد از آن ندارند، دچار هراس می شوند که در این مقاله با مراقبت هایی که بعد از جراحی بلفاروپلاستی باید انجام دهید آشنا خواهید شد.
بیشتر
شب کوری چیست و روش های درمان آن

شب کوری چیست و روش های درمان آن

وقتی فردی دچار مشکل در بینایی خود و در زمان های تاریکی و شب می شود به بیماری شب کوری مبتلا شده است. این مشکل یک اختلال بینایی است و دید فرد به صورتی غیرعادی در شب دچار اختلال خواهد شد. 
بیشتر
پی آر کی یا لازک

پی آر کی یا لازک

روش  لازک (LASEK) نوع تغییر یافته  پی آر کی (PRK) می باشد. در جراحی لازک چشم پزشک از یک محلول الکلی جهت برداشت لایه اپی تلیوم قرنیه استفاده می کند. سپس لیزر اکسایمر بر روی قرنیه تابیده می شود و مجدداً لایه اپی تلیوم در محل اولیه قرار می گیرد. این روش در حال حاضر طرفداران کمتری دارد و عملاً جراحی پی آر کی (PRK) جایگزین آن شده است.

بیشتر
مراقبت های بعد از کاشت لنز کدامند

مراقبت های بعد از کاشت لنز کدامند

مراقبت های بعد از کاشت لنز از جمله مهم ترین اقداماتی است که باید پس از عمل جراحی به خوبی آن ها را انجام داده تا مانع از بروز عوارض عمل شده و از رخداد هر اتفاقی جلوگیری نمایید
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I