دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

خطر ابتلا به نزدیک بینی با استفاده مداوم از تلفن همراه

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :23 تیر ، 1398
خطر ابتلا به نزدیک بینی با استفاده مداوم از تلفن همراه

خطر ابتلا به نزدیک بینی با استفاده مداوم از تلفن همراه

ورود موبایل یا همان تلفن همراه و  عوارض چشمی موبایل، انقلاب بسیار بزرگی در دنیای ارتباطات و دیجیتال بوده است و در ابتدا تلفن های همراه به منظور برقراری ارتباط با یکدیگر و ارسال پیام های ضروری و دسترسی دائمی از شخص مورد نظر روانه بازار گردیدند، اما هر ساله با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، استفاده تلفن های همراه رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. اضافه شدن آپشن های جدید، جذاب و کاربردی به تلفن های همراه و به اصطلاح اختراع سیستم اندروید در آنها تحول ورود موبایل به زندگی بشر را به اوج خود رسانده است.

نزدیک بینی چشم

استفاده ناصحیح از تلفن همراه

امروزه نرم افزارها، شبکه های پیام رسانی مختلف، بازی ها و امکانات مختلف دیگر به شدت زندگی بشر به خصوص جوانان را تحت الشعاع قرار داده است و از آنها یک ربات 24 ساعته ساخته است که تمامی اوقات روز را با این وسیله سحرآمیز سپری می نمایند. استفاده بی رویه از این ابزار ارتباطی، علاوه بر آسیب های روحی و روانی، عوارض و خطرات جسمی بسیار زیادی مانند عوارض چشمی موبایل، سردردهای روزانه خفیف و شدید، مشکلات متعدد بینایی و عوارض جسمی دیگر به همراه خواهد داشت.

تاثیر تلفن همراه بر چشم

نزدیک بینی و عوارض چشمی تلفن همراه

یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین آسیب های ایجاد شده در استفاده دائمی از تلفن همراه، آسیب ها و عوارض چشمی موبایل و خطر نزدیک بینی ناشی از موبایل است. چشم یکی از اعضای مهم و حیاتی بدن است که حفظ سلامت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این عضو بسیار مهم یکی از اصلی ترین اعضایی است که در استفاده مداوم و شبانه روزی تلفن های همراه به خصوص در طول شب متحمل آسیب های زیادی می گردد. تاری دید، سوزش چشم، خارش چشم، سرخ شدگی، خون افتادگی و خستگی از جمله آسیب ها و عوارض چشمی موبایل به دنبال استفاده بی وقفه از تلفن همراه در چشم است. با توجه به اینکه امروزه استفاده از تلفن همراه در کودکان بیشتر از بزرگسالان رواج یافته است. بروز مشکلات چشمی و بینایی در سنین پایین زمینه ساز بسیاری از مشکلات بزرگ و علاج ناپذیر در سنین میانسالی و پیری است.

نزدیک بینی یکی از مشکلات و عوارض چشمی موبایل به دنبال ورود این وسیله، در جهان به خصوص کشورهای آسیایی است که در اثر استفاده بیش از حد و غیر اصولی از این وسیله ایجاد می شود. نزدیک بینی یا میوپی به دلیل شل بودن عضله مژگانی و یا به دلیل دراز بودن بیش از حد کره چشم و یا به شکل انکساری در استفاده طولانی مدت و عدم رعایت حفظ فاصله مناسب از صفحه موبایل، تبلت و رایانه ها ایجاد می گردد. آمارها نشان می دهد حدود 20 تا 30 درصد از جمعیت کشورمان به نزدیک بینی و عوارض چشمی موبایل دچار هستند. این بیماری شایع در چند سال اخیر به دلیل کاربرد ناصحیح از تلفن همراه، تبلت ها و رایانه شیوع بسیار زیادی داشته است و جمعیت کودکان و نوجوانان را بیشتر درگیر نموده است.
استفاده دائمی، بدون حفظ فاصله مناسب از تلفن همراه منجر به شل شدگی و عدم تقارن ماهیچه های چشم و ابتلا به نزدیک بینی و بسیاری از عوارض چشمی موبایل می گردد. شرایط نوری نامناسب، فاصله بسیار کم، بازی های متحرک اندروید و رایانه ای و از همه مهمتر اشعه ساطع شده از صفحه تلفن های همراه از جمله شرایط ایجاب کننده نزدیک بینی در افراد معمولی و کسانی است که زمینه ژنتیکی ابتلا به این بیماری را دارند.

کاهش عوارض چشمی تلفن همراه

کاهش استفاده از تلفن همراه، حفظ فاصله مناسب از آن، ایجاد شرایط نوری مناسب و حفظ وضعیت فیزیکی صحیح، از جمله راه های جلوگیری از ایجاد نزدیک بینی ایجاد شده به دنبال استفاده بیش از حد موبایل و تلفن همراه است. تحقیقات نشان می دهد استراحت در طول استفاده از این وسایل و خیره شدن به یک نقطه بسیار دور در هر 15 دقیقه یک بار می تواند منجر به تقویت عضلات چشم و جلوگیری از بروز عوارض چشمی موبایل مانند نزدیک بینی گردد.

مطالب مربوط با خطر ابتلا به نزدیک بینی با استفاده مداوم از تلفن همراه
ویتامین های مناسب برای چشم کدامند

ویتامین های مناسب برای چشم کدامند

استفاده از ویتامین های مناسب برای مراقبت از چشم و درمان بیماری های چشمی بسیار ضروری بوده و در انتخاب خوراکی جهت حفظ سلامتی چشم باید دقت کنید.
بیشتر
مهمترین دلایل لرزش پلک چشم چیست

مهمترین دلایل لرزش پلک چشم چیست

بروز لرزش پلک چشم می تواند دلایل متعددی داشته باشد و پس از مدت کوتاهی نیز برطرف می شود. اما حالت دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتد و آن لرزش غیر طبیعی پلک چشم است که ممکن است مدت ها ادامه داشته باشد.
بیشتر
بهترین برندهای تزریق ژل کدامند

بهترین برندهای تزریق ژل کدامند

برای تزریق ژل زیر چشم برندهای متعددی وجود دارند که اهمیت داشته و هرکدام مزایای خود را دارند. تنوع در برند تزریق ژل موجب شده افراد به راحتی برند مورد نظر خود را انتخاب کنند
بیشتر
نکاتی برای انجام غربالگری شبکیه در دیابت

نکاتی برای انجام غربالگری شبکیه در دیابت

تست غربالگری شبکیه در دیابت نوع یک امری مهم برای افراد مبتلا به این بیماری می باشد. زنان باردار باید غربالگری شبکیه در دیابت را تحت نظر پزشک انجام بدهند.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I