دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

درباره اختلال کور رنگی و نحوه ایجاد آن چه می دانید

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :25 تیر ، 1398
درباره اختلال کور رنگی و نحوه ایجاد آن چه می دانید

درباره اختلال کور رنگی و نحوه ایجاد آن چه می دانید

کورنگی نوعی اختلال بینایی بوده که همانطور که از نام آن مشخص می باشد، فرد در تشخیص برخی رنگ ها مشکل خواهد داشت. در ادامه درباره علل ایجاد اختلال کور رنگی، نحوه تشخیص این اختلال، روش های درمانی و ... به طور کامل توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

اختلال کور رنگی چیست؟ 

در شبکیه چشم دو نوع سلول استوانه ای و مخروطی وجود دارد که نوع مخروطی آن وظیفه تشخیص رنگ ها را بر عهده دارد. اگر چنان چه به دلایلی این دسته از سلول ها رنگدانه های خود را از دست بدهند، دیگر فرد قادر به تشخیص برخی رنگ ها از جمله قرمز و آبی و سبز نخواهد بود. اغلب عامل اصلی این اختلال یک نقص ژنتیکی می باشد و اما در ذیل به برخی دیگر از علل آن خواهیم پرداخت:

1.پارکینسون یک بیماری مرتبط با سلول های عصبی مغز می باشد که می تواند منجر به آسیب به سلول های شبکیه چشم نیز شود و ایجاد کور رنگی نماید.
2.سندرم کالمن یک بیماری ژنتیکی می باشد که غده هیپوفیز را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از علائم این بیماری، ایجاد اختلال کور رنگی در فرد می باشد.
3.گاهی نوعی کور رنگی در افراد مبتلا به آب مروارید دیده می شود که این عارضه بیمار پس از عمل آب مروارید رفع خواهد شد.
4.در برخی افراد به خصوص آقایان، شاهد نوعی بیماری ژنتیکی به نام نوروپاتی اپتیک می باشیم که یکی از عارضه های آن، اختلال کور رنگی می باشد.
5.برخی ضربات شدید به سر می تواند منجر به کور رنگی شود.
6.گاهی با کهولت سن و تخریب سلول های مخروطی شکل چشم، افراد ممکن است کور رنگی را تجربه نمایند.

کور رنگی

درباره علائم و انواع کور رنگی چه می دانید؟

علائم این بیماری از تشخیص نادرست رنگ ها مشخص می شود. به طوری که فرد قادر نیست سه رنگ سبز، قرمز و آبی را به صورتی که سایرین مشاهده می نمایند، ببیند. کور رنگی انواع مختلفی دارد که از میان می توان به:
•تک رنگ بینی: در این نوع از اختلال کور رنگی، فرد تقریبا هیچ یک از رنگ ها را تشخیص نخواهد داد. تک رنگ بینی یا همان کور رنگی کامل، در دنیا بسیار نادر می باشد.
•دو رنگ بینی: همان طور که گفته شد سه رنگ قرمز، آبی و سبز توسط سلول های مخروطی پردازش خواهد شد که اگر یکی از این سه سلول دچار آسیب شود، فرد قادر به تشخیص آن رنگ نخواهد بود.
•سه رنگ بینی به همراه اختلال: در این مورد، بیمار هر سه رنگ را خواهد دید اما طیف آنها به طور صحیح برای فرد مشخص نخواهد شد. برای مثال ممکن است رنگ قرمز را بسیار شبیه به رنگ سبز ببیند. این نوع از اختلال کور رنگی از دیگر انواع آن شایع تر می باشد.
به طور کلی طبق تحقیقات کور رنگی در آقایان بیشتر از خانم ها مشاهده می شود.

کور رنگی

آیا کور رنگی درمان می شود؟

درمان های قطعی کور رنگی همچنان در دست بررسی می باشد اما بر اساس آزمایشات اخیر پی برده اند که با دسترسی به ژن معیوب و انجام ژن درمانی، می توانند این اختلال را به طور قطعی درمان نمایند اما متاسفانه این موضوع فعلا بر روی انسان آزمایش نشده است. به همین منظور به افراد توصیه می شود تا در مکان هایی مانند خیابان ها که باید از چراغ های راهنمایی استفاده کنند، به جای توجه به رنگ ها، ترتیب قرار گیری ان ها توجه کنند. افرادی که دچار کور رنگی هستند نمی توانند برخی شغل های نیازمند به دقت بالا را انتخاب نمابند. افرادی که ممکن است در ابتلا به کور رنگی تردید داشته باشند، می توانند به چشم پزشک مراجعه کرده و تست ایشی هارا انجام داده که بسیار اسان نیز می باشد.

مطالب مربوط با درباره اختلال کور رنگی و نحوه ایجاد آن چه می دانید
درمان گودی و سیاهی چشم با تزریق ژل

درمان گودی و سیاهی چشم با تزریق ژل

تزریق ژل یکی از بهترین راه های درمانی جهت رفع گودی و سیاهی زیر چشم می باشد و این روش می تواند نواحی آسیب دیده را به طور کامل از بین ببرد.
بیشتر
همه چیز درباره التهاب بافت یووه

همه چیز درباره التهاب بافت یووه

التهاب بافت یووه چیست؟ این التهاب مربوط به تورم لایه میانی چشم به نام یوه است.علائم التهاب بافت یووه چیست؟ علائم می تواند بر اثر التهاب و غیره باشد.
بیشتر
افتادگی پلک بوتاکس

افتادگی پلک بوتاکس

افتادگی پلک بعد از بوتاکس یکی از عوارضی است که ممکن است برای افراد بسیار زیادی به وجود بیاید. داشتن ظاهری زیبا و جوان اگر با انجام یک روش درست به صورت اصولی اتفاق نیفتد به مراتب عارضه های مختلفی را برای مراجعه کننده به وجود خواهد آورد.
بیشتر
نکات مهم قبل از تزریق ژل کدامند

نکات مهم قبل از تزریق ژل کدامند

برای رسیدن به نتایج مناسب تزریق ژل قبل از تزریق مواردی وجود دارد که باید رعایت کنید تا به نتایج قابل قبولی از تزریق ژل و فیلر دست پیدا کنید
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I