دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

شب کوری چیست و روش های درمان آن

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :29 تیر ، 1398
شب کوری چیست و روش های درمان آن

شب کوری چیست و روش های درمان آن

وقتی فردی دچار مشکل در بینایی خود و در زمان های تاریکی و شب می شود به بیماری شب کوری مبتلا شده است. این مشکل یک اختلال بینایی است و دید فرد به صورتی غیرعادی در شب دچار اختلال خواهد شد. در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی درباره شب کوری و دلیل بروز آن خواهیم پرداخت.

شب کوری

افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند علاوه بر اینکه دید ضعیفی در شب خواهند داشت با رفتن از محیطی روشن به محیطی کم نور زمان بیشتری نیاز دارند تا عمل تطابق دید را انجام دهند و کنتراست دید هم کاهش زیادی خواهد داشت. این بیماری بیشتر در مردان دیده می شود و ممکن است نشانه ای برای بیماری های چشمی مثل رتینیت پیگمنتوزا باشد. باید بدانید بیماری رتینیت پیگمنتوزا از زمان تولد در داخل چشم وجود داشته و بینایی را کم کم کاهش می دهد و سرانجام موجب نابینایی خواهد شد و شروع آن با شب کوری است.

شب کوری

علل شب کوری

از جمله عواملی که سبب بروز شب کوری می شوند می توان به کمبود "رودوپسین" که در پشت چشم واقع شده اند اشاره کرد که به آن سلول های استوانه ای حساس به نور شبکیه می گویند. گاهی این بیماری به دلیل التهاب رنگدانه ای شبکیه چشم که ارثی می باشد رخ می دهد. کمبود ویتامین A نیز موجب بروز آن می شود و پیش آمده است که وقتی  در معرض نور شدید خورشید قرار بگیرید نیز با تخلیه ناگهانی ذخیره رنگدانه ارغوانی این بیماری ایجاد شود. بیماری های چشمی چون التهابات شبکیه و مشیمیه و همچنین آب سیاه از دیگر علل بروز شب کوری هستند. اگر رشد این بیماری در فردی پیش رونده باشد در دوران نوجوانی و بلوغ، افت بینایی او شروع خواهد شد. اعتیاد به الکل، کمبود جذب چربی، بعضی از بیماری های کبدی و عوامل وراثتی در بروز آن نقش دارند.

علل شب کوری

درمان شب کوری 

در پزشکی نوین و طب سنتی راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد. یکی از روش های درمان استفاده از عینکی است که پوشش آن ضد بازتاب نور باشد تا موجب رسیدن نور بیشتری به چشم شود و دید شبانه را بهبود بخشد. اگر نیاز به زدن عینک به طور دائم ندارید آن را تنها بعد از غروب آفتاب به صورت بزنید. بعد از سن 60 سالگی افراد در نور زرد بهتر از چراغ های فلورسنت می بینند، پس از این نور بیشتر استفاده کنید.
اگر این بیماری در شما به علت جدا شدن شبکیه است برای مطالعه به نور کافی احتیاج خواهید داشت پس باید چراغ کافی را روشن کنید. در زمان های ابتدایی مبتلا شدن به بیماری در پشت سر خود یک لامپ هالوژن قرار دهید. با بهبود رژیم غذایی به کنترل این بیماری بپردازید. پس باید به مقدار کافی بخورید و ویتامین های A، C، E، بتاکاروتن و روی را به بدن خود برسانید. برای این منظور میوه، سبزیجات، غلات سبوس نگرفته و غذاهای دریایی را میل نمایید و یا به صورت روزانه کپسول مولتی ویتامین مصرف نمایید.
سعی کنید در شب رانندگی نکنید مخصوصا وقتی نور چراغ های ماشین های روبرو چشم را اذیت می کند. قبل از وارد شدن به تونل از عینک آفتابی استفاده کنید تا چشم تاریکی داخل تونل را راحت تر تطابق دهد.
یکی از روش های نوین، ژن درمانی و بهره گیری از سلول های بنیادی است. از آنجا که ممکن است ژن نهفته این بیماری در فرد وجود داشته باشد قبل از ازدواج و بارداری از طریق آزمایش ژنتیک می توان این بیماری را تشخیص داد.

طب سنتی در درمان شب کوری

استفاده از لیمو برای درمان بسیار موثر است و آن را همراه با جعفری مصرف کنید تا کمبود ویتامین A جبران شود. غرغره کردن آب عسل چندین نوبت در روز مفید خواهد بود. کباب کردن دل گوسفند می تواند بسیار موثر باشد. روغن ماهی، جگر، اسفناج، مرکبات، شلغم، جوانه گندم  و انواع کلم در بهبود بیماری موثر هستند. دقت کنید که در مصرف ویتامین A زیاده روی نکنید چون عوارض زیادی دارد و ممکن است موجب سردرد شدید، کاهش اشتها، پوست خشک و مسمومیت شود.

مطالب مربوط با شب کوری چیست و روش های درمان آن
آشنایی با انواع ژل تزریقی و برندهای مختلف آن

آشنایی با انواع ژل تزریقی و برندهای مختلف آن

تزریق ژل یکی موارد حجم دهی و زیباسازی نواحب مختلف می باشد که ژل ها در برندها و انواع مختلف تولید شده که هر یک کاربرد، کیفیت و قیمت متفاوتی دارند.
بیشتر
تزریق فیلر زیر چشم چگونه انجام می شود

تزریق فیلر زیر چشم چگونه انجام می شود

تزریق فیلر زیر چشم از محبوب ترین اقداماتی است که این روزها بسیار مورد انتخاب افراد بسیار زیادی قرار گرفته است که با انجام آن می توانید به معایب دور چشم خود را درمان کنید
بیشتر
بهترین روش درمان قطعی فرورفتگی دور چشم

بهترین روش درمان قطعی فرورفتگی دور چشم

یکی از مشکلات که به طور معمول با از دست دادن حجم چربی دور چشم برای عموم مردم علی الخصوص میان سال ها به وجود می آید فرو رفتگی دور چشم و ایجاد گودی می باشد.
بیشتر
بینایی سنجی یا تست های بینایی کودکان کدامند؟

بینایی سنجی یا تست های بینایی کودکان کدامند؟

تست بينايی سنجی به معنی سنجش و اندازه گيری ديد و بينايی است که برای معاينه و بررسی كامل ساختمان چشم، تـشخيص بيماری های چشم و گرفتن انواع تست ‌های ويژه مانند تست ميدان بينايی، تست ديد رنگ، تست ديد عمق، توپوگرافی قرنيه و... چارت بينايی سنجی كاربرد ويژه ای دارد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I