دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

یوئیت چشمی؛ سومین بیماری خطرناک چشم

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :20 شهریور ، 1398
یوئیت چشمی؛ سومین بیماری خطرناک چشم

یوئیت چشمی؛ سومین بیماری خطرناک چشم

یوئیت چشمی یکی از بیماری های چشم است و به عنوان سومین بیماری خطرناک چشم شناخته شده است. این عارضه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی هر شخص می شود. بیماری یوئیت چشمی دارای انواع متفاوتی است اما هر نوع از آن دارای عوارض متعددی می باشد، این بیماری ممکن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد.

یوئیت چشمی؛ سومین بیماری خطرناک چشم

در علم پزشکی زمانی که بافت یوه چشم دچار التهاب می شود، اصطلاحا به آن یوئیت چشمی می گویند.. (بافت یوه چشم شمال: بافت میانی، عنبیه، جسم مژگانی و مشیمیه می باشد.) این بیماری در اکثر کشورها از بیماری‌های مهم چشم بشمار می رود. شیوع این بیماری در بین مردم ایران بسیار بالا می باشد. این بیماری از آن جهت جزو گروه مهمترین بیماری‌ های چشمی بشمار می رود که قسمتی که این بیماری با آن درگیر است، یعنی بافت یوه دارای بیشترین عروق خونی تغذیه کننده خون می باشد و همین امر باعث می شود که التهاب این بخش باعث آسیب رساندن به قرنیه، شبکیه و دیگر قسمت های مهم در چشم شود. یکی دیگر از عوامل خطر بیماری یوئیت سیستماتیک بودن آن است، به این معنی که اگر قسمتی از بدن دچار مشکلی یا بیماری شود شاید آن بیماری منجر به ایجاد یوئیت چشمی شود، برای مثال اگر فردی دچار دیابت شود شاید نتیجه آن دچار شدن به بیماری یوئیت باشد. از علائم ابتلا به این بیماری می توان به تاری دید، حساسیت به نور، درد و تورم و ریزش اشک از چشم اشاره کرد.

بیماری یوئیت چشم

علل ابتلا به بیماری یوئیت 

ابتلا به این بیماری می تواند دلایل متعددی داشته باشد که شایع‌ ترین آنها عواملی مانند قارچ، ویروس و باکتری می باشد که معمولا دلیل آن ناشناخته است، گاهی هم علت ایجاد التهاب چشمی می تواند ناشی از مشکلات دیگر باشد که منجر به این بیماری می‌ شوند مانند بیماری آرتروز. در بعضی مواقع ایجاد التهاب در یک چشم می تواند به دلیل شدت یوئیت در چشم دیگر باشد، همین موارد باعث شده است تا بیماری التهاب چشمی یا یوئیت چشمی به عنوان مهمترین و خطرناک ترین بیماری چشم شناخته شود.

انواع یوئیت چشمی

•یوئیت قدامی: در این نوع جسم مژگانی و عنبیه مورد هدف بیماری قرار می گیرد.
•یوئیت میانی: التهاب جسم مژگانی را به تنهایی یوئیت میانی می گویند.
•یوئیت خلفی: التهابات مشیمیه یوئیت خلفی می‌ باشد که معمولا نسبت به دیگر انواع یوئیت ها درد کمتری دارد یا اینکه بدون درد می باشد. 
•یوئیت منتشر: زمانی به بیماری یوئیت لقب منتشر داده می شود که تمام  قسمت های بافت یوه درگیر بیماری و التهاب باشند این نوع از یونیت از درد و عوارض بیشتری نسبت به دیگر انواع آن برخوردار است.

تورم چشم

مهمترین بیماری چشمی و راهکارهای مقابله با آن

بیماری های چشمی همگی در نوع خود مهم بشمار می روند، زیرا چشم به عنوان یکی از حساس ترین و مهمترین اعضای بدن می باشد؛ در این بین یوئیت بیماری بسیار مهم و جدی است که می تواند عوارض جدی بر چشم بگذارد که گاها جبران پذیر نیز نمی باشند. طیف این بیماری به شدت وسیع می باشد و برای هر نوع از آن راهکار ویژه ای وجود دارد. اما باید گفت که بهترین راه برای مقابله با این بیماری به عنوان سومین بیماری مهم چشم این است که در صورت مشاهده علائم آن یا ابتلا به آن بلافاصله اقدام به درمان و مراجعه به پزشک متخصص کنیم تا بر روی چشم ها اثر جدی و دائمی ایجاد نکند. اگر این بیماری به اوج خود برسد بیمار باید تحت جراحی قرار بگیرد که بدون شک بعد از آن چشم دیگر توانایی های سابق خود را نخواهد داشت.
به طور کلی در رابطه با چشم باید بیان کرد که چشم‌ها عضو حساسی از بدن هستند که برای جلوگیری از ایجاد بیماری در آنها باید فاکتورهای زیادی را رعایت کرد تا به بیماری های مهم چشمی دچار نشویم، با این حال با پیشرفت علم پزشکی خوشبختانه راهکارهای زیادی برای مقابله با انواع بیماری های چشمی از جمله مهمترین آنها یعنی التهاب یا یوئیت چشمی کشف شده است.

مطالب مربوط با یوئیت چشمی؛ سومین بیماری خطرناک چشم
آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟

آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟

چشم از اصلی ترین عضو های بدن بوده که حفظ سلامت آن نیز نیاز به دقت بسیار بیشتری دارد. از مهم ترین آسیب های چشم که افراد به شکل ناخواسته آن ها را انجام می دهند.
بیشتر
بیمه های تکمیلی و هزینه درمان های چشمی

بیمه های تکمیلی و هزینه درمان های چشمی

بیمه های تکمیلی و هزینه درمان های چشمی چه ارتباطی با هم دارند؟ برای بررسی رابطه بین بیمه های تکمیلی و هزینه درمان های چشمی می توانید با ما همراه باشید.
بیشتر
سکته چشمی چیست

سکته چشمی چیست

سکته چشمی که یکی از انواع سکته در بدن است به دلیل قطع جریان خون به شبکیه چشم به وجود می آید و عوامل بسیاری می تواند موجب بروز سکته چشمی  در اشخاص شود.
بیشتر
دوبینی چشم

دوبینی چشم

آیا برایتان پیش آمده که هنگام تماشای یک شی با تصاویری شبح‌مانند از آن مواجه شوید؟ این عارضه به نام دوبینی چشم شناخته می‌شود که در این مقاله معرفی خواهد شد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I