دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آشنایی با نزدیک بینی و روش های پیشگیری از آن

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :31 شهریور ، 1398
آشنایی با نزدیک بینی و روش های پیشگیری از آن

نزدیک بینی چیست و راه های پیشگیری از آن چیست

نزدیک بینی یکی از مشکلات شایع چشمی است که بسیاری از مردم در سراسر دنیا در خطر ابتلا به آن قرار دارند. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راه هایی برای پیشگیری از این عارضه هستند تا بعدها دچار آن نشوند. برای این عارضه نیز مانند سایر بیماری های چشمی، روش هایی برای پیشگیری وجود دارد که خطر ابتلا به این عارضه را در افراد کمتر می کند.

نزدیک بینی

نزدیک بینی یا میوپی یکی از عارضه های عیوب انکساری چشم است. وقتی بیمار به این عارضه دچار می شود، به این معنا است که بیمار می تواند همه متون، اشیا و هر آنچه که وجود دارد را از فاصله نزدیک تشخیص دهد، اما همه چیز از فاصله دور برایش نامفهوم است و نمی تواند به درستی آنها را از فاصله راه دور تشخیص دهد. طبق تحقیقاتی که انجام شده مردم کشورهای آسیایی و خانمها بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند. اگر اندازه قرنیه چشم و اندازه چشم، نسبت به هم بزرگتر باشند، آنگاه این عارضه چشمی به وجود می آید. این افراد برای اینکه بتوانند یک جسم را از فاصله دور نیز تشخیص دهند باید از عدسی های واقع گرا در عینک خود استفاده کنند. عینک این دسته از افراد دارای شماره منفی است و هر چه عدد آن بالاتر می رود یعنی چشم ضعیف تر است. آشنایی با نزدیک بینی به افراد کمک می کند تا بتوانند بلافاصله پس از دیدن علائم به موقع به پزشک مراجعه کرده و از شدت آن جلوگیری نمایند.

نزدیک بینی

نزدیک بینی

چه کسانی در خطر ابتلا به میوپی قرار دارند؟

قبل از هر چیزی، افرادی که سابقه ابتلا به این عارضه را به صورت خانوادگی دارند، از طریق وراثت به این عارضه دچار می شوند. اما پس از وراثت عوامل محیطی بسیاری در ابتلا به این عارضه نیز تاثیرگذارند. همچنین نوزادانی که به هر دلیلی زودتر از موعد مقرر به دنیا می آیند و برای رشد در دستگاه قرار می گیرند، به دلیل قرارگیری در معرض اکسیژن بیشتر به این عارضه دچار می شوند. انجام کارهایی همچون خیاطی، کار با کامپیوتر،نقاشی، کار با تلفن همراه و تبلت می تواند در ابتلا به این عارضه بسیار تاثیرگذار باشند و روند آن را تسریع ببخشند. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، فعالیت ممتد و طولانی چشم بدون استراحت، یکی از عوامل بسیار مهم در ابتلا به نزدیک بینی است.

پیشگیری از نزدیک بینی

بسیاری از افراد بر این باور هستند که روش پیشگیری برای این عارضه وجود ندارد و اگر این دسته از افراد  از عینک در همان ابتدای ابتلا به این عارضه استفاده نکنند، این بیماری رشد پیدا نمی کند و چشم آنها نیز بهبود می یابد، در صورتی که این تفکر بسیار اشتباه است. متخصص چشم بر این باور است که روش هایی که باعث می شوند تا ابتلا به این عارضه کمی عقب بیفتند و چشم ها کمتر در معرض ابتلا به میوپی قرار بگیرند، عبارتند از:

  • استفاده نکردن از چشم ها به صورت مکرر و استراحت کردن بین انجام فعالیت های روزانه
  • اجتناب از مطالعه کردن با نور بسیار کم که باعث میوپی می شود.
  • استراحت چشم ها با نگاه کردن به فواصل دورتر

تشخیص نزدیک بینی

تشخیص نزدیک بینی

روش های تشخیص میوپی

تشخیص نزدیک بینی در افرادی که به دلیل وراثت دچار این عارضه شده اند، بسیار ساده است و والدین یک نوزاد به راحتی می توانند آن را تشخیص دهند. آنها می توانند با قرار دادن اشیا در فاصله دورتر و تشخیص اینکه آیا کودک می تواند این اشیا را تشخیص دهد یا نه، کاملا میوپی را در کودک تشخیص دهند.
بهترین و سریع ترین راه برای تشخیص نزدیک بینی، انجام یک معاینه دقیق توسط پزشک است. پزشک با انجام آزمایش هایی بر روی چشم که مربوط به عیوب انسکاری چشم هستند، می تواند این عارضه را به درستی تشخیص دهد. افرادی که دچار نزدیک بینی هستند می توانند حروف چارت اسنلن را در فاصله نزدیک به راحتی بخوانند و تشخیص دهند، اما خواندن همین حروف در فاصله دورتر برای آن بسیار مشکل است. علاوه بر چارت اسنلن، پزشک از آزمایش های دیگری همچون معاینه شبکیه چشم، تست فشار چشم و معاینه اسلیت لامپ استفاده می کند تا این بیماری را تشخیص دهد.

مطالب مربوط با آشنایی با نزدیک بینی و روش های پیشگیری از آن
عینک آنتی رفلکس چیست

عینک آنتی رفلکس چیست

برای مشاهده اجسام، به نور نیاز است. نور باید از یک منبع نوری به آن تابیده شود و پس از آن به چشم ما منعکس می شود و ما قادر به دیدن آن جسم می شویم.
بیشتر
درمان گودی و سیاهی چشم با تزریق ژل

درمان گودی و سیاهی چشم با تزریق ژل

تزریق ژل یکی از بهترین راه های درمانی جهت رفع گودی و سیاهی زیر چشم می باشد و این روش می تواند نواحی آسیب دیده را به طور کامل از بین ببرد.
بیشتر
درمان آب مروارید جدیدترین نسل لیزر فمتوسکند

درمان آب مروارید جدیدترین نسل لیزر فمتوسکند

بیشتر
رتینوپاتی ناشی از دیابت را جدی بگیریم

رتینوپاتی ناشی از دیابت را جدی بگیریم

دیابت قندی یا ملیتوس یک سندروم اختلال متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین است که توسط فقدان ترشح هورمون انسولین جزایر لانگرهانس لوزالمعده یا کاهش حساسیت و پاسخ بافت ها به انسولین به وجود می آید. دیابت قندی به دو نوع دیابت نوع یک و نوع دو تقسیم می شود. 
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I