دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آیا نازکی شبکیه چشم درمانی دارد

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :04 آذر ، 1398
آیا نازکی شبکیه چشم درمانی دارد

آیا درمانی برای نازکی شبکیه چشم وجود دارد؟

گاهی نازکی شبکیه چشم مشکلاتی را در دید افراد ایجاد نموده که به ناچار باید به دنبال راه های درمانی موثری برای رفع نازکی شبکیه چشم باشیم. یکی از لایه های مهم که در چشم وجود دارد و جزء قسمت های داخلی آن است، شبکیه نام دارد. شبکیه شامل تعداد کثیری از سلول های عصبی و گیرنده ی نوری می باشد. این لایه بسیار نازک توانسته ۷۵ درصد از کل حجم چشم را در بر بگیرد و نقش بسیار پر رنگی در بینایی دارد.

علایم نازکی شبکیه چشم

یکی از عمده ترین بیماری های چشمی نازک شدن شبکیه چشم بوده که به صورت نزدیک بینی زیاد و یا کاهش بینایی شدید خود را بروز داده که سبب شده تا سلول های مغزی که دوپامین را از خود ترشح می کنند کاهش پیدا نمایند. دوپامین نوعی  انتقال دهنده ی موثر و شیمیایی در مغز بوده که نقش بسیار حیاتی در بیماری های انحطاطی از خود نشان می دهند در واقع با کاهش یافتن نورون های دوپامین در مغز چشم توانایی خود را تا حد ممکنی در پردازش رنگ ها و تصاویر از دست داده و در افرادی که مبتلا به بیماری  نازکی شبکیه چشم هستند مشکلات قابل توجهی در بینایی آنها پیش خواهد آمد که این علایم می تواند نشانی از بیماری پارکینسون در افراد باشد. اگر چه امروزه راه های موثری برای درمان نازکی شبکیه چشم و همچنین ترشح دوپامین در مغز وجود دارد اما باید گفت که مصرف داروهای مربوطه تنها می توانند مشکلات به وجود آمده را تا حد چشمگیری کاهش یابد و درمان قطعی آن هنوز پیدا نشده است. البته باید گفت بیماری  پارکینسون که یکی از علایم آن نازک شدن شبکیه چشم می باشد بعد از آلزایمر دومین بیماری شایعی است که گریبان گیر بسیاری از افراد شده است هر چند که نازک شدن شبکیه چشم ممکن است علایم آشکاری از بروز بیماری های دیگری باشد. اما گاهی در افرادی که در مراحل ابتدایی نازک شدن شبکیه چشم هستند با استفاده از تجهیزات پیشرفته چشم پزشکی مانند OCT و تومو گرافی این امکان وجود دارد تا حجم ماکولا اندازه گیری شده و تا حد زیادی درمان صورت گیرد.

نازکی شبکیه چشم

نازکی شبکیه چشم در چه سنی رخ می دهد؟

در افرادی که کهولت سن داشته و مسن هستند به دلایل مختلفی ممکن است در مکولا که مرکز چشم است گرفتگی و یا ضایعه ای ایجاد شود که وجود این امر سبب شده تا بینایی افراد کاهش یابد. مهمترین علت نازک شدن شبکیه چشم و حتی سوراخ شدن آن ممکن است بالا رفتن سن افراد و از بین رفتن و تحلیل سلول های شبکیه باشد. البته نازک شدن و یا سوراخ شدن شبکیه چشم می تواند به دلیل عواملی مانند بیماری اشتارگاد که مادرزادی بوده و دیستروفی های وراثتی و همچنین نگاه کردن چشم غیر مسلح به ماه گرفتگی ها و خورشید گرفتگی به وجود آید که در این میان سلول های مرکزی چشم از بین رفته و با ایجاد مشکلاتی در شبکیه ممکن است دید افراد کاهش پیدا نماید. بنابراین با بالا رفتن سن می بایست مدام به چشم پزشک مراجعه کرده و چشمانتان را بررسی نمایید.

سن بروز نازکی شبکیه چشم

آیا نازکی شبکیه چشم درمان دارد؟

علاوه بر افراد مسن افرادی هستند که در شدت نزدیک بینی زیادی قرار داشته و شماره عینک آنها به منفی ۲۰ درجه نزدیک  می باشد که چنین افرادی در معرض نازکی شبکیه چشم قرار دارند. پزشکان متخصص برای درمان نازک شدن شبکیه چشم در افراد مسن که تنها کاهش دید را به دنبال دارند استفاده از ویتامین ها و مکمل ها را تجویز نموده و بهترین درمان نازک شدن شبکیه چشم را اعلام می دارند اما در افرادی که نازک شدن شبکیه چشم سبب خونریزی و تورم شده است لازم است تا جراحی های لازمی بر روی شبکیه انجام شود و هر یکبار در سال به پزشکان شبکیه مراجعه ای داشته باشند. امروزه پزشکان به کار بردن برخی از طب های سنتی و استفاده نمودن از خوراکی های طبیعی  را برای درمان و رفع نمودن نازک شدن شبکیه چشم به کار بسته اند که انجام چنین طب های سنتی بیشتر برای افراد مسن و کهنسال می تواند موثر باشد و در درمان بیماریهای وراثتی و افرادی که در سن کم دچار این بیماری شده اند ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد.

مطالب مربوط با آیا نازکی شبکیه چشم درمانی دارد
تفاوت معاینه چشم اطفال با بزرگسالان چیست؟

تفاوت معاینه چشم اطفال با بزرگسالان چیست؟

برای درمان بیماری های چشمی که برای افراد در سنین مختلف به وجود می آید، روش های درمانی مختلفی وجود دارد که در این مقاله با تفاوت های معاینه چشم اطفال با بزرگسالان آشنا خواهید شد.
بیشتر
گلوکوم مادرزادی چیست و راه های درمان آن کدام است

گلوکوم مادرزادی چیست و راه های درمان آن کدام است

گلوکوم مادرزادی چیست و چه علایم و عوارضی را دارد؟ امروزه بسیاری از افراد و والدین به دنبال پاسخ مناسبی برای سوال گلوکوم مادرزادی چیست هستند. 
بیشتر
تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی امکان پذیر شد

تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی امکان پذیر شد

تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی یک دستاورد بزرگ پزشکی است که می تواند بسیاری از افرادی را که از نابینایی رنج می برند را بینا نموده و امید به زندگی این اشخاص را افزایش دهد.
بیشتر
بهترین عینک کار با گوشی و کامپیوتر

بهترین عینک کار با گوشی و کامپیوتر

بهترین عینک کار با گوشی و کامپیوتر به شما کمک می کند تا در برابر اشعه آبی ای که ساطع می شود از چشمان خود محافظت نمایید.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I