دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

پیوند عصب چشم چگونه انجام می شود

گردآوری شده توسط : تیم تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :07 آذر ، 1400
پیوند عصب چشم چگونه انجام می شود

عصب چشم را چگونه پیوند می زنند؟

یکی از عمل های جراحی که در سراسر دنیا انجام می شود و باعث نجات جان بسیاری از افراد می شود، عمل پیوند اعضا است. شاید بتوان گفت پیوند عصب چشم یکی از حساس ترین عمل هایی است که به کمک عصب آسیب دیده بینایی شخص می آید و باعث می شود شخص بینایی خود را مجدد به دست آورد یا بهبود ببخشد. بیشتر افراد در سراسر جهان از آسیب دیدگی عصب بینایی چشم نسبت به سایر بیماری های چشم، دچار نقص دید می شوند. در اینجا می خواهیم  ببینیم که چه می شود که عصب بینایی دچار مشکل می شود و چگونه پیوند عصب چشم به او کمک می کند.

با عصب بینایی چشم بیشتر آشنا شویم

بینایی اولین حس از حواس پنجگانه ماست که با استفاده از عضو حساس چشم می توانیم ببینیم. همه موجودات زنده به نوعی دارای اندام و اعضای حساس به نور هستند که ساده ترین آنها می توانند فقط وجود نور در اطراف را تشخیص دهند در صورتی که پیچیده ترین آنها قادر است علاوه بر آن شکل ها و رنگ ها را نیز تشخیص دهد، مانند چشم انسان. چشم انسان خود از قسمت های مختلفی تشکیل شده است مانند قرنیه، شبکیه، زجاجیه و عصب بینایی که هر کدام بسیار اهمیت دارند . 

در اینجا می خواهیم بیشتر به معرفی عصب بینایی چشم بپردازیم. عصب بینایی مجموعه ای متشکل از بیش از 1.000.000 الیاف عصبی است که پیام های بصری را از چشم شما به مغز حمل می کنند. یک عصب بینایی در پشت هر چشم (که شبکیه است) وجود دارد. بنابراین هرگونه اطلاعاتی که روی شبکیه فرود می آید، از طریق عصب بینایی به مغز ارسال می شود؛  به عنوان بزرگراه اتصال مغز و چشم ها. بیماری ها و حوادثی ممکن است باعث آسیب و صدمه به عصب چشم شود و بینایی فرد را تحت الشعاع قرار دهد. بیایید علل مختلفی را که موجب آسیب عصبی بینایی و چگونگی بروز دید شما می شوند، بررسی کنیم.

اعصاب چشم

علل آسیب عصب بینایی چشم

علل بسیاری برای آسیب عصب بینایی وجود دارد و به نوبه خود، آسیب عصبی نیز می تواند از اشکال مختلف باشد. به طور کلی، دو نوع اصلی وجود دارد.

  • آسیب عصب بینایی ناشی از تروما و زخم
  • آسیب عصب بینایی ناشی از برخی بیماری ها یا وضعیت پزشکی

برخی از شایع ترین بیماری های چشم که موجب آسیب به عصب بینایی می شوند عبارتند از: گلوکوم، نوریت نور و آتروفی عصب بینایی و بسته به علت آسیبی که عصب بینایی دیده است، درمان و اقدامات احتیاطی قطعا متفاوت خواهد بود. متاسفانه، در اکثر موارد آسیب عصب بینایی، هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند دید شما را بازسازی کند، اما شما می توانید اقدامات را برای جلوگیری از بدتر شدن علائم انجام دهید. در بسیاری از موارد استفاده از داروها باعث پیشگیری از بدتر شدن و یا بهبود می شود.

آسیب عصب بینایی

پیوند عصب چشم یک راه درمان

مطالعات متعدد در مورد پیدا کردن راه هایی برای بازسازی آسیب به عصب بینایی همچنان وجود دارد و در حال انجام است. یکی از این روش ها که اخیرا به آن دست یافته اند، پیوند عصب چشم است. پیوند عصب چشم تا به الان در مورد افرادی که در اثر صدمه عصب بینایی خود را از دست داده اند امکان پذیر است. در پیوند عصب چشم از سلول های بنیادی فرد تحت درمان استفاده می شود. سلول های بنیادی در قسمتی که عصب قطع شده و یا آسیب دیده تزریق می شود. این سلول های بنیادی با اتصال به رشته های عصب بینایی، مجموعه ای از ژن های رشد را فعال می کند و در نتیجه اعصاب آسیب دیده مجددا رشد می کنند. به این نحوه تزریق در اصطلاح پیوند عصب چشم گفته می شود. در زمانی که پیوند صورت می گیرد، فرد تحت آزمایش و مراقبت قرار می گیرد تا روند رشد عصب تحت کنترل باشد و ملاحظه شود که آیا پیوند عصب چشم توسط عصب آسیب دیده پذیرفته می شود یا خیر. این روش پیوند عصب بینایی چشم همچنان در حال آزمایش بر روی دیگر بیماری هایی که منجر به آسیب بینایی شده اند می باشد.

مطالب مربوط با پیوند عصب چشم چگونه انجام می شود
گلوکوم مادرزادی چیست و راه های درمان آن کدام است

گلوکوم مادرزادی چیست و راه های درمان آن کدام است

گلوکوم مادرزادی چیست و چه علایم و عوارضی را دارد؟ امروزه بسیاری از افراد و والدین به دنبال پاسخ مناسبی برای سوال گلوکوم مادرزادی چیست هستند. 
بیشتر
دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان و روش درمان آن

دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان و روش درمان آن

دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد. دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان می تواند به علت مادرزادی بودن آن باشد.
بیشتر
بینایی سنجی یا تست های بینایی کودکان کدامند؟

بینایی سنجی یا تست های بینایی کودکان کدامند؟

تست بينايی سنجی به معنی سنجش و اندازه گيری ديد و بينايی است که برای معاينه و بررسی كامل ساختمان چشم، تـشخيص بيماری های چشم و گرفتن انواع تست ‌های ويژه مانند تست ميدان بينايی، تست ديد رنگ، تست ديد عمق، توپوگرافی قرنيه و... چارت بينايی سنجی كاربرد ويژه ای دارد.
بیشتر
برای تزریق ژل زیر چشم چند سی سی کافی است

برای تزریق ژل زیر چشم چند سی سی کافی است

مقدار سی سی مناسب تزریق ژل زیر چشم یکی از مواردی است که ممکن است برای بسیاری از افراد سوال شده باشد که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I