دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی امکان پذیر شد

گردآوری شده توسط : تیم تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :04 آذر ، 1398
تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی امکان پذیر شد

تولید شبکیه چشم با سلول های بنیادی

تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی یک دستاورد بزرگ پزشکی است که می تواند بسیاری از افرادی را که از نابینایی رنج می برند را بینا نموده و امید به زندگی این اشخاص را افزایش دهد. شبکیه را می توان یکی از مهمترین بخش های چشم دانست که هرگونه اختلال در بافت آن سبب از بین رفتن دید فرد خواهد شد.

تولید شبکیه چشم

بسیاری از انسان ها به دلیل از کار افتادن شبکیه چشم قدرت بینایی خود را از دست داده اند و به همین دلیل بسیاری از محققان سالیان سال در تلاش بوده اند که بتوانند شبکیه چشم را ترمیم نمایند. پس از چندین سال تلاش متمادی سرانجام تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی را امکان پذیر نمودند. اولین شبکیه ای که ترمیم شد و قدرت بینایی به فرد نابینا بخشید با استفاده از سلول های بنیادی جنین بوده است. دانشمندان طی تلاش های فراوان توانستند یک شبکیه 8 لایه با استفاده از سلول های بنیادی جنینی تشکیل دهند. این رویداد نخستین شبکیه ای بوده است که به عنوان بافت سه بعدی تشکیل شده است. تولید شبکیه چشم به میلیون ها فرد نابینا امید بینایی بخشیده و به همین دلیل بسیاری امید به زندگی پیدا کرده اند. تولید شبکیه چشم نخستین گام برای درمان و امید دادن به اختلالات چشمی را برداشته و می تواند تمامی اختلالاتی که از طریق بیماری ماکولا بسیاری را مبتلا نموده را التیام دهد و قدرت بینایی به تمام این افراد بخشد. این پیشرفت در پزشکی سبب شده که بسیاری بتوانند از زندگی خود لذت ببرند. به خاطر این پیشرفت که به تازگی کشف شده خیل عظیمی از نابینایان که شبکیه چشم آنها آسیب دیده را امید به زندگی بخشیده و سبب شده که بتوانند بینایی خود را دوباره به دست آورند.

شبکیه چشم

کاشف شبکیه چشم

تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی یکی از بهترین اکتشافات بشر بوده است که توانسته بسیاری را به زندگی امیدوار سازد. مجری طرح تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی فردی به نام هانس کرستید بوده است که طرح این اکتشاف در دانشگاه ایروین کالیفرنیا ریخته شده است که مسئولین این دانشگاه یک ساختار پیچیده ای از انواع اقسام سلول ها ساخته اند که این کار هدفی والا داشته و این هدف درمان چشم بیمارانی است که از نابینا بودن خود رنج می برند. گروه تحقیقاتی کرستید طی تحقیقاتی که انجام داده اند در مورد صدمه هایی که به نخاع فرد وارد شده روشی را ابداع نمودند که با استفاده از سلول های بنیادی جنینی سلول های مرده را به سلول های خاص تبدیل نمایند. نام این شیوه متمایز سازی نام گرفت. این کشف سبب شد که با استفاده از آن به درمان آسیب های نخاعی پرداخته شود و با استفاده از همان سلول های بنیادی دست به تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی نمودند که خوشبختانه این آزمایش با موفقیت انجام شد و چشم بسیاری را به جهان باز کرد و این روند هنوز هم ادامه دارد.

چشم سالم

وظیفه شبکیه چشم

شبکیه را می توان یکی از مهمترین بافت های چشم دانست که این بخش از چشم تمامی تصویرهایی که از محیط و یا یک شخص می بیند را ضبط نموده و از راه عصب های بینایی به مغز می فرستد. بیماری هایی که شبکیه به آن دچار می شود بینایی فرد را مختل کرده و در بسیاری موارد بینایی فرد را به صورت کامل از بین می برد. تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی به بسیاری از آمریکایی ها کمک خواهد نمود چرا که بیش از 10.000.000 از مردم آمریکا به یک نوع بیماری که استحاله ماکولا نام دارد مبتلا هستند. این بیماری سبب نابینا شدن افراد در سنین بالای 50 سال می شود که این بیماری به شبکیه چشم آسیب می رساند. البته دانشمندان دانشگاه ایروین کالیفرنیا در حال انجام آزمایش بر روی حیوانات هستند تا بدانند که تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی تا چه میزان می تواند بینایی فرد را بهبود بخشد. پس از آزمایش بر روی حیوانات تولید شبکیه بر روی چشم انسان نیز امکان پذیر خواهد شد.

مطالب مربوط با تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی امکان پذیر شد
رفع معایب زیر چشم با تزریق ژل

رفع معایب زیر چشم با تزریق ژل

تزریق ژل به زیر چشم یکی از مواردی است که موجب رفع معایب زیر چشم خواهد شد و دارای مزایا و معایبی است که در این مقاله با هر یک از موارد نام برده شده آشنا خواهید شد
بیشتر
آشنایی با کاربردهای بوتاکس زیر بغل

آشنایی با کاربردهای بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل دارای کاربردها و ویژگی های خود می باشد که از مزایا و معایبی نیز برخوردار است که در این مقاله با هر یک از آنها آشنا می شوید
بیشتر
آشنایی با شایع ترین عفونت های چشمی

آشنایی با شایع ترین عفونت های چشمی

شایع ترین عفونت های چشمی را عفونت های ویروسی، میکروبی و قارچی تشکیل می دهند. همچنین انتقال آلودگی محیط اطراف از جمله شایع ترین عفونت های چشمی است.
بیشتر
آیا میگرن چشمی خطرناک است

آیا میگرن چشمی خطرناک است

میگرن چشمی یکی از بیماری های چشم بوده که معایب زیادی داشته و در صورت مواجه شدن با این بیماری بهتر است تا سریع تر این بیماری توسط متخصص چشم درمان شود.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I