دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

دلایل و درمان چشم های خشک و آسیب پذیر

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :14 بهمن ، 1398
دلایل و درمان چشم های خشک و آسیب پذیر

بهترین روش نگهداری از چشم های خشک و آسیب پذیر

نگهداری و مراقبت از چشم‌ ها به ویژه چشم های خشک و آسیب پذیر یکی از اصول بسیار مهم در علم چشم پزشکی به شمار می‌ آید. مراقبت از چشم‌ ها معطوف به برخی از باید‌ها و نباید‌ها است و رعایت این عوامل می‌ تواند سلامت چشمان شما را تضمین نموده و از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌ های ناشی از خشکی چشم پیشگیری نماید.

خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم به حالتی گفته می‌ شود که در آن اشک تولید شده در چشم ناکافی باشد و یا کیفیت لازم جهت مرطوب نمودن چشم‌ ها را ندارد. این عارضه یک حالت بسیار نا‌مطلوب است که در آن چشم‌ ها به شدت دچار سوزش و خارش شده و در برخی موارد احساسی مشابه با قرار گرفتن در کنار دود آتش، در افراد ایجاد می‌ گردد. معمولا حالت‌ های ایجاد شده به دنبال خشکی چشم به صورت خفیف یا شدید پس از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه لب‌ تاپ، کامپیوتر، تلویزیون و قرار گرفتن در محیط‌ های مرطوب، دودی و آلوده تشدید می‌ گردد.

خشکی چشم

علائم چشم های خشک

  • احساس خشکی، سوزش و فرو رفتن جسمی تیز و یا شکستن مژه در چشم‌ ها
  • خارش شدید در چشم‌ ها به ویژه گوشه و پلک‌ های پایینی
  • تمایل به بستن چشم‌ ها در نور شدید به ویژه شب‌ ها (حساسیت به نور)
  • ناتوانی در رانندگی شب
  • سرخی و قرمزی چشم‌ ها (خون افتادگی در چشم)
  • واکنش شدید چشم‌ ها به قرار دادن لنز
  • احساس خیسی و آبریزش از گوشه‌ های چشم
  • در موارد شدید احساس درد و ناراحتی شدید در چشم‌ ها

چشم خشک چیست

دلایل خشکی چشم

وجود برخی از مشکلات زمینه‌ ای مانند اختلالات تیروئیدی از جمله پر‌کاری تیروئید که منجر به اگزوفتالمی شده و ریسک خشکی چشم را افزایش می‌ دهد. دیابت، فشار خون، لوپوس اریتماتوز و بیماری‌ های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید از جمله دلایل ایجاد کننده خشکی چشم‌ ها هستند.

  • کمبود ویتامین A و بتاکاروتن
  • مصرف برخی از دارو‌ها مانند دارو‌های پیشگیری از بارداری، دارو‌های ضد‌افسردگی و دارو‌های ضد‌حساسیت ایجاد چشم های خشک در افراد می کند
  • افزایش سن یکی از مهمترین دلایل ایجاد چشم‌ های خشک و آسیب ‌پذیر است، پس از 40 سالگی ریسک ابتلا به خشکی چشم به شدت خواهد یافت.

عوارض چشم های خشک

ایجاد غفونت‌ های چشمی: کاهش ترشح اشک و یا تولید اشک بدون کیفیت ریسک ابتلا به عفونت‌ های قارچی و باکتریایی چشم را افزایش داده و بخش‌ های مختلف چشم را مستعد عفونت‌ های خفیف تا شدید می‌ نماید.
آسیب‌ های چشمی: خشکی چشم ریسک آسیب‌ های چشمی را افزایش داده و منجر به بروز ایجاد قرینه، التهابات چشمی و مشکلات بینایی می‌ گردد.
کاهش دامنه فعالیت‌ های روزمره: خشکی چشم‌ ها انجام فعالیت‌ های روزمره مانند رانندگی به ویژه در شب، کتاب خواندن و مطالعه و کارکردن با کامپیوتر و تلفن همراه را کاهش و در موارد شدید به طور کلی مختل می‌ نماید.

پیشگیری از خشکی چشم

استفاده از شوینده‌ های مناسب: شوینده‌ های مناسب مانند شامپو بچه و برخی از صابون‌ های دارنده اسید‌های چرب و ترکیبات داخل اشک، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش و پیشگیری از بروز خشکی چشم‌ دارد.
استراحت‌های دوره‌ ای حین فعالیت: توصیه می‌ شود حین انجام فعالیت‌ های روزمره مانند مطالعه و استفاده از کامپیوتر، لب‌تاب و تلفن همراه، استراحت‌ های دوره‌ ای را انجام داده و هر 20 دقیقه یک بار چشمان خود را بسته و یا به یک فاصله دور خیره شوید.
رعایت رژیم غذایی مناسب: به منظور جلوگیری و درمان چشم های خشک بهتر است رژیم غذایی خود را مراعات نموده و به میزان فراوان، مایعات و مواد غذایی حاوی ویتامین A و بتاکاروتن مانند سبزیجات رنگی، هویج و آب‌ میوه مصرف نمایید.
استفاده از عینک‌ های دودی: عینک‌ های دودی استاندارد و مناسب تاثیر بسیار زیادی بر جلوگیری از ورود هوای خشک به چشم‌ ها داشته و می‌ تواند چشم‌ ها را از ابتلا به بیماری‌ های چشمی و خشکی مصون نماید.
اجتناب از سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی: دود ناشی از سیگار، قلیون و دخانیات بسیار آسیب‌ رسان بوده و می‌ تواند کیفیت اشک تولید شده در چشم‌ ها را کاهش داده و ریسک ابتلا به خشکی چشم را افزایش دهد، پس توصیه می‌ شود مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را به حداقل ممکن کاهش دهید.
مراجعه به پزشک و مصرف دارو‌ها: معاینه‌ های چشمی، بررسی کیفیت اشک و استفاده از دارو‌های مختلف مانند قطره‌ های اشک مصنوعی از جمله اصلی‌ ترین و مهمترین راه‌ های درمان چشم های خشک است که تحت نظر چشم پزشک تجویز شده و از درمان‌ های دائمی و موثر خشکی چشم محسوب می‌ گردد.

مطالب مربوط با دلایل و درمان چشم های خشک و آسیب پذیر
همه چیز درباره ارتباط میان چاقی و سلامت چشم ها

همه چیز درباره ارتباط میان چاقی و سلامت چشم ها

چاقی و سلامت چشم ها با یکدگیر مرتبط هستند و به هر میزان که چاقی افزایش یابد سلامت چشم ها هم بیشتر در خطر هستند. ارتباط میان چاقی و سلامت چشم ها مستقیم است.
بیشتر
عوارض جانبی استفاده از قطره سایکلوپلژیک در چشم

عوارض جانبی استفاده از قطره سایکلوپلژیک در چشم

قطره سایکلوپلژیک یک قطره چشمی است که به طور موقت عصب های مویی مژگان چشم را فلج می کند و پزشکان برای معاینه و تشخیص دقیق بیماری ها از آن استفاده می کنند.
بیشتر
آشنایی با روش های پیشگیری از آب سیاه

آشنایی با روش های پیشگیری از آب سیاه

آب سیاه چشم یا گلوکوم از جمله بیماری های خطرناک چشمی محسوب می شود که در صورت ابتلا و عدم درمان به موقع می تواند در مدت نسبتا کوتاهی موجب نابینایی فرد گردد.
بیشتر
تفاوت چشم پزشکی کودکان و بزرگسالان

تفاوت چشم پزشکی کودکان و بزرگسالان

چشم پزشکی کودکان و بزرگسالان تفاوت های زیادی با هم دارند. این تفاوت ها دلایل خاص خود را داشته و بنابراین پزشک می بایست با توجه به سن فرد، معاینه خاصی را انجام دهد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I