دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آرایش چشم و مشکلاتی که برای چشم به وجود می آید

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :12 اسفند ، 1398
آرایش چشم و مشکلاتی که برای چشم به وجود می آید

افرادی که آرایش می کنند چگونه می توانند مشکلات چشم خود را برطرف کنند؟

زیبایی برای بسیاری از افراد مهم و حائز اهمیت می باشد. دوستداران زیبایی مقدار زیادی از وقت و هزینه خود را صرف زیبایی و اصلاح ایرادات ظاهری خود می کنند و اغلب با استفاده از آرایش این کار را می کنند. ولیکن اگر از لوازم آرایش مناسب و با کیفیت برای اطراف چشم خود استفاده نکنند، می تواند عواقب ناخوشایندی را به جای بگذارد. عواقب خطرناک و گاه جبران ناپذیری همانند عفونت، واکنش های حساسیت زا و آسیب دیدگی. این مشکلات صرف نظر از این است که آیا مراقب باشید یا خیر. به عبارتی حتی اگر شما تلاش کنید مراقب باشید که با چشمتان چیزی برخورد نکند و یا داخل چشم استفاده نکنید ممکن است با استفاده کردن از وسایل آرایش نا مناسب به چشم خود آسیب وارد کنید.

عفونت چشم بر اثر آرایش

ابتلا به عفونت چشم، یکی از دلایلی است که افراد را از آرایش منع می کند. از این مورد گذشته هیچکس علاقه ای به داشتن چشمان قرمز و ملتهب ندارد. شما به راحتی می توانید با رعایت برخی کارهای پیش پا افتاده و بسیار راحت و همچنین استفاده از تدابیری طبیعی و عقلانی در کارهای روزمره خود از این امر جلوگیری نمایید.
چنانچه موارد آرایشی بیشتر از حد مجاز استفاده شود، باکتری ها و قارچ ها می توانند به راحتی رشد کرده و به سلامت بینایی شما آسیب بزنند. لوازم آرایشی از هر نوعی که باشد ، هم برای چشم و هم برای پوست، باید مطابق با دستورات سازنده آن، دور ریخته شده و جایگزین شوند. برای مثال معمولاً تاریخ استفاده از ریمل مژه ها 3 ماه است و پس از گذشت این مدت باید دور انداخته و ریمل دیگری را جایگزین نمایید. جهت دانستن مدت زمان اعتبار هر محصول می توانید تاریخ تولید و تاریخ انقضا که روی جعبه آن نوشته شده است را مطالعه کنید.
علاوه بر این برس و دیگر لوازم کاربردی خود را مرتباً تمیز کنید تا عوامل بیماری زا از بین بروند و آسیبی به چشمتان وارد نشود. متخصص و جراح چشم توصیه می کند که در صورت ابتلا به عفونت چشم، تمامی لوازم آرایش خود را دور بریزید و آنها را جایگزین نمایید و تا اتمام دوره درمان از هیچ لوازم آرایشی استفاده نکنید. توجه داشته باشید که حتماً توصیه پزشک را گوش نمایید چرا که با استفاده مجدد از لوازم آرایش قدیم خود پس از درمان، عفونت چشم شما دوباره بر می گردد.

آرایش چشم

لوازم آرایش های اشتراکی همانند تستر در فروشگاه ها یکی دیگر از راه های بالقوه برای انتقال بیماری ها می باشد. یکی از شایع ترین عفونت های منتقل شده از طریق آرایش، بیماری ملتحمه است که در این بیماری سطح بیرونی چشم و سطح داخلی پلک دارای التهاب غشایی می شود. استفاده از لوازم یکبار مصرف برای تست کردن لوازم آرایش می تواند تا حد بسیار زیادی از انتقال بیماری جلوگیری نماید ولیکن با این وجود باز هم احتمال بروز مشکل هست چرا که ممکن است باکتری و قارچ ها در ظروف لوازم آرایشی هنوز فعال باشند.
نگهداری مناسب نیز می تواند به به حفظ ایمنی محصولات کمک شایانی کند. سازمان FDA توصیه می کند که تمام مواد آرایشی را بهتر است در دمای زیر 85 درجه فارنهایت نگهداری کنید، زیرا محصولاتی که در دمای بالاتر از آن نگهداری می شوند، احتمال خراب شدن مواد نگهدارنده آن بیشتر خواهد شد.
دو نکته مهم دیگر برای جلوگیری از عفونت های چشم: سعی نکنید ریمل های خشک خود را با آب اصلاح نمایید و از خط لب ها برای چشمتان استفاده نکنید. 

مراقب آلرژی و حساسیت باشید

تمامی واکنش های آرایش نشانه عفونت نیستند! گاهی اوقات آلرژی و حساسیت می تواند باعث بروز مشکلات در چشم شود. آلرژنهای رایج در مواد آرایشی شامل نیکل، اکسید آهن و تشکیل دهنده های موجود در مواد نگهدارنده و رایحه ها است.
دقت داشته باشید که به اصطلاح "ضد حساسیت" (هایپو آلرژی زا) اعنماد نکنید. این برچسب هیچ تضمینی برای اینکه آن محصول به شما حساسیت بدهد، نمی باشد. سعی کنید که مواد آرایشی و بهداشتی جدید را یکبار استفاده نمایید تا مطمئن شوید به آن حساسیت نمی دهید، سپس آن را خریداری نمایید و برای طولانی مدت از آن استفاده کنید. 

آرایش کردن چشم

جهت جلوگیری از آسیب دیدگی چشمتان دوباره فکر کنید

استفاده از آرایش برای اطراف چشم ها نیاز به یک دست ثابت دارد. آسیب دیدگی در حین حرکت به چشم ممکن است باعث ساییدگی قرنیه و یا بدتر شود. آسیب دیدن قرنیه ممکن است با جراحی لیزیک و لازک چشم برطرف شود گرچه که همین جراحی سطحی و سرپایی زمان و پول شما را هدر می دهد ولیکن در نظر داشته باشید که ممکن است آسیب وارد شده با همین جراحی نیز قابل درمان نباشد. به همین دلایل ذکر شده هرگز نباید هنگامی که درون وسیله نقلیه در حال حرکت هستید آرایش کنید به ویژه اگر که خودتان راننده باشید!
شما می توانید با آرایش فقط بر روی سطح بیرونی از مبتلا شدن به انواع بیماری ها جلوگیری کنید و هرگز در داخل چشم، جایی که ممکن است باکتری ها به سطح چشمتان برخورد داشته باشند، از مواد آرایشی استفاده نکنید. 

روی تمیز کردن لنزهای تماسی متمرکز شوید

هنگامی که قبل از گذاشتن لنزهای تماسی آرایش می کنید، ممکن است روی سطح لنز های تماسی شما روغن و یا مواد آرایشی بنشیند و لنز را لکه دار کرده و یا به آن گیر کنند. بنابراین بهترین کار این است که ابتدا دستانتان را خوب بشویید، لنز را بگذارید و سپس آرایش نمایید. در این بین یک استثناء وجود دارد: اگر از آن دسته افرادی هستید که لنزهای سخت استفاده می کنید می توانید پس از آرایش لنز خود را بگذارید. اما احتیاط کنید که طی فرآیند استفاده لنزتان لکه دار نشود.
شما می بایست در نوع و مواد آرایش خود نیز دقت نمایید چرا که اگر از سایه های پودری و براق و اکلیلی استفاده کنید و بخواهید لنز غیر تماسی بگذارید، ممکن است زیر آن رفته و گیر کند. 

سایه های پودی برای چشم

سرانجام هر آرایشی که داشته باشید باید هنگام خواب پاک شود. بسته به نوع آرایشی که استفاده می کنید ممکن است با آب و شوینده معمولی آن را از بین نبرد، به ویژه در مورد ریمل. هنگامی که ریمل خشک می شود، سفت شده و ممکن است باعث شکستن مژه هایتان شود. احتمالاً باعث ایجاد التهاب شده و عدم تحمل لنزهای تماسی را منجر می شود.
در صورت بروز مشکل در چشم سریع خود را به متخصص چشم پزشکی نشان دهید که یک مشکل کوچکی که می توان با یک نسخه درمان شود، تبدیل به مشکل بزرگ و غیر قابل بازگشت نشود.

پاک کردن آرایش چشم

مطالب مربوط با آرایش چشم و مشکلاتی که برای چشم به وجود می آید
نکاتی درباره عمل جراحی بلفاروپلاستی

نکاتی درباره عمل جراحی بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی یکی از عمل های جراحی زیبایی بینایی می باشد که نکاتی برای مراقبت بعد از این جراحی بینایی وجود دارد که در این مطلب قصد داریم توضیحات و نکاتی جالب درباره عمل بلفاروپلاستی ارائه دهیم.
بیشتر
آشنایی با نزدیک بینی و روش های پیشگیری از آن

آشنایی با نزدیک بینی و روش های پیشگیری از آن

نزدیک بینی یکی از مشکلات شایع چشمی است که بسیاری از مردم در سراسر دنیا در خطر ابتلا به آن قرار دارند.
بیشتر
آیا جراحی لیزیک می تواند شما را کور کند

آیا جراحی لیزیک می تواند شما را کور کند

جراحی لیزیک یک جراحی نسبتا کم خطر و موفق محسوب می شود.اگرچه ممکن است عوارضی ایجاد کند ولی باعث کوری نمی شود.
بیشتر
استفاده از لنز طبی یا زیبایی به چه نحوی است

استفاده از لنز طبی یا زیبایی به چه نحوی است

لنزها امروزه توانسته اند در بخش های مختلفی از صنایع پزشکی تا آرایشی و بهداشتی راه خود را باز کرده اند و مصرف کنندگان زیادی را در سراسر دنیا دارا می باشند. استفاده از لنز و نکات مهم مربوط به آن، بحث امروز ما می باشد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I