دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

جراحی به روش SMILE چیست

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :13 اسفند ، 1398
جراحی به روش SMILE چیست
 

جراحی چشم به روش SMILE چطور انجام می شود؟

احتمالاً کلمه لبخند (SMILE) شما را یاد ارتودنسی و یا طرح لبخند و زیبایی دندان بیاندازد، نه چشم پزشکی! ولیکن چنانچه بیشتر به خود توجه کنید این کلمه برای شما معنایی تازه پیدا خواهد کرد.
SMILE در معنای دیگر به عنوان "استخراج عدس از برش کوچک" شناخته می شود. در واقع SMILE مخفف واژه (Small-incision lenticule extraction) می باشد. این واژه یک روش جراحی است که می تواند به شما در رفع و کاهش نیازتان به عینک یا لنز کمک کند.

جراحی چشم به روش SMILE

SMILE یک روش تک مرحله ایست و جراحی شما در عرض چند دقیقه به پایان خواهد رسید و بیمار هیچ چیزی احساس نمی کند. چشم های فرد بی حسی کامل دارد و چنانچه بیمار احساس استرس داشته باشد، پزشک می تواند از داروهای ضد استرس برای وی استفاده کند. توجه داشته باشید برای حفاظت و تسریع روند بهبود بینایی و چشم خود، بهتر است که چند قدم در منزل راه بروید تا هوشیاری و میزان بینایی خود را بسنجید.

جراحی چشم به روش لبخند

مراقبت های پس از جراحی به روش SMILE

برای جلوگیری از عفونت، تورم و همچنین کاهش درد پزشک برای شما قطره های چشمی تجویز خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است که هر چند ساعت یکبار شما مجبور به استفاده از این قطره ها هستید، حتی در طول شب تا صبح. چرا که با خوابیدن شما ممکن است بافت های چشمتان به هم گره بخورد، بنابراین بهتر است که از آنها استفاده نمایید تا بینایی شما کاملاً به حالت قبل باز گردد. 
بیماران به هنگام خواب و استحمام می بایست از عینک های ویژه استفاده نمایند تا از چشمان خود در برابر آب و مواد شوینده و ضربه های ناگهانی نگهداری کنند.
پس از جراحی نیار به معاینات زیادی دارید تا شماره چشم و بینایی شما مرتب بررسی شود. چنانچه بینایی و نمره چشم شما 20/20 و یا به درجه ای که پزشک در نظر داشت، رسیده بود، به اصلاح جراحی نیازی ندارید. ولیکن چنانچه هنوز به آن درجه نرسیده بودید، لازم است جراحی اصلاحی روی چشمانتان صورت گیرد.
محققان و پزشکان معتقدند که این نوآوری مشابه با دیگر جراحی های عمومی عمل می کند که به رفع عیوب انکساری می پردازند. عمل جراحی باز، که در آن پزشکان معمولاً برش های نسبتاً بزرگی را روی چشم ایجاد می کنند می تواند عوارضی را دربردارد. به جای آن می توان از جراحی لاپراسکوپی استفاده کرد که بریدگی کوچکتری را ایجاد می کنند اما نتیجه آنها مشابه می باشد. افرادی که جراحی به روش SMILE انجام داده اند، معتقدند که زمان ریکاوری سریعتر انجام می شود و پس از آن صدمات کمتری به بیماران وارد می شود.
افرادی که از جراحی لیزیک چشم را انجام می دهند، تا آخر عمرشان می بایست که فلپ قرنیه را داخل چشم نگهداری کنند که با ضربه ای کوچک می تواند آن را حرکت دهد و جابه جا کند، بنابراین ممکن است نیاز باشد به صورت مجدد جراحی صورت گیرد. احتمال چنین عارضه ای در لیزیک چشم بسیار کم است ولیکن ممکن است اتفاق بیافتد. 
تحقیقات به عمل آمده نشان داده است که روش SMILE بسیار موثرتر از روش های مشابه می باشد. در یک مطالعه و بررسی روی 328 نفر، 99 درصد از آنها در 6 ماه پس از جراحی بینایی 20/40 و یا بهتر داشته اند. 

جراحی لیزیک و لازک چشم

آیا جراحی به روش SMILE برای شما مناسب است؟

انواع روش های جراحی برای اصلاح انواع مشکلات بینایی استفاده می شوند و انجام می شوند. جراحی SMILE مقداری متفاوت عمل می کند. 
کارشناسان و محققان گفته اند که سازمان FDA آمریکا این روش جراحی را برای نزدیک بینی تایید کرده است. در این شرایط و تا به این قسمت مطالعات از این روش برای دیگر عیوب انکساری نمی توان استفاده کرد. برای انتخاب روش جراحی SMILE باید واجد شرایط ذیل باشید:

  • 22 سال و بالاتر
  • نمره چشم ثابت در یک سال اخیر
  • نمره چشم بیماران باید بین بازه 1- تا 8- باشد
  • قرنیه چشم بیمار باید سالم باشد

در واقع SMILE یک روش رفع عیوب انکساری چشم است که به تازگی پزشکان قادر به انجام آن هستند و جزو بهترین روش های جراحی چشم به شمار می رود. بهتر است بررسی های لازم در مورد آن را انجام دهید و با متخصص و جراح چشم خود به خوبی مشورت کرده و سپس این روش را انتخاب نمایید. چرا که SMILE یک روش نو و مدرن است و بیمه هزینه جراحی را متقبل نخواهد شد، همچنین این روش یکی از روش هایی است که نیاز به هزینه نسبتاً زیادی دارد.

جراحی چشم

مطالب مربوط با جراحی به روش SMILE چیست
بلفاروپلاستی با چه روش هایی امکان پذیر است

بلفاروپلاستی با چه روش هایی امکان پذیر است

بلفاروپلاستی مناسب برای افرادی است که از ورم پلک بالا یا پلک پایین رنج می برند. در این مقاله به بررسی عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی و مراقبت های بعد از آن می پردازیم و با عوارض بلفاروپلاستی آشنا می شویم.
بیشتر
کنتراست چشم چیست و چرا اهمیت دارد

کنتراست چشم چیست و چرا اهمیت دارد

نقش کنتراست چشم و اهمیت آن در رانندگی هنگام شب بسیار چشمگیر است افرادی که در هنگام شب قادر به تشخیص اجسام نیستند از کنتراست چشم و اهمیت آن بی اطلاع هستند.
بیشتر
تاثیر سیگار روی چشم چیست

تاثیر سیگار روی چشم چیست

مصرف سیگار بر روی چشم نیز تاثیر گذاشته و سلامت چشم را در معرض خطر قرار می دهد و موجب به وجود آمدن بیماری های مختلف چشمی خواهد شد.
بیشتر
آشنایی با نزدیک بینی و روش های پیشگیری از آن

آشنایی با نزدیک بینی و روش های پیشگیری از آن

نزدیک بینی یکی از مشکلات شایع چشمی است که بسیاری از مردم در سراسر دنیا در خطر ابتلا به آن قرار دارند.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I