دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

اخبار بسیار مهم کرونا ویروس برای چشم پزشکان

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :20 آبان ، 1399
اخبار بسیار مهم کرونا ویروس برای چشم پزشکان

تازه های به دست آمده از ویروس کرونا(Coronavirus) برای چشم پزشکان

بر اساس جدیدترین مقاله چشم پزشکی ویروس کرونا می تواند از طریق چشم و به صورت "کونژکتیویت" منتقل شود، لذا توصیه می شود علاوه بر ماسک برای پوشش دهان و بینی از عینک و یا شیلد محافظ چشم هم استفاده شود تا از انتقال ویروس از طریق ذرات معلق به چشم جلوگیری شود.
آکادمی چشم پزشکی آمریکا (American Academy of Ophthalmology) اطلاعات ویژه و بسیار مهمی درباره بیماری همگانی و جدید مربوط به سندرم حاد تنفسی به اسم کرونا ویروس (Coronavirus2) یا (SARS-CoV-2) را به اشتراک گذاشته است. این ویروس که قبلاً با نام موقت nCoV-2019 شناخته شده بود، ویروس بسیار مسری است که کی تواند یک بیماری تنفسی شدید به نام کوید 19 (COVID-19) به وجود بیاورد.
دکتر چودوش استاد دیوید جی کوگان، استاد چشم پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا در زمینه ویروس شناسی و یک متخصص قرنیه قرنیه و بیماری های خارجی است. این آکادمی تشکر ویژه ای از دکتر چودوش می کند به دلیل اینکه ایشان تخصص علمی و بالینی خود را در اختیار همکاران خود قرار می دهند. ایشان به خوبی روی ویروس کرونا و ارتباطات آن با چشم و بینایی تحقیق کرده و به نتایج مهمی نیز رسیده است.

کورونا ویروس

درباره ویروس کروناچه چیزی می خواهید بدانید

گزارش های متعدد حاکی از آن است که این ویروس باعث التهاب ملتحمه شده و احتمالاً از طریق تماس "آئروسل" با ملتحمه منتقل می شود.
بیمارانی که برای ابتلا به ملتحمه به چشم پزشکی مراجعه می کنند که دارای تب و مشکلات تنفسی همانند سرفه و تنگی نفس نیز هستند و اخیراً به صورت بین المللی به ویژه به مناطقی با شیوع شناخته شده (چین، ایتالیا، ژاپن، ایران و کره جنوبی) سفر کرده اند و یا اعضای خانواده آنها به تازگی از این کشورها بازگشتند، می توانند موارد COVID-19 را نشان دهند.
تمامی مراکز و بیمارستان ها و پزشکان متخصص هنگام مراقبت از بیمارانی که به صورت بالقوه به SARS-CoV-2 مبتلا و آلوده هستند، از دهان، بینی و چشم آنها به طور خاصی مراقبت می کنند.

ضدعفونی کردن برای کرونا

همانطور که بارها به گوشتان خورده از انتشار این ویروس می توانید با ضدعفونی کننده ها بر پایه الکل و سفید کننده (وایتکس) جلوگیری نمایید، چشم پزشکان مرتباً از این مواد برای ضدعفونی کردن وسایل و همچنین مبلمان اداری در مطب و کلینیک خود استفاده می کنند، البته ناگفته نماند قبل از شیوع این بیماری نیز پزشکاه چشم مجبور به ضدعفونی کردن وسایل و مبلمان خود بوده اند و حالا در این روزهای بحرانی این انتفاق به صورت بیشتر در حال انجام می باشد. برای جلوگیری از انتقال SARV-CoV-2 همان روش های ضد عفونی که قبلاً برای جلوگیری از شیوع سایر |پاتوژنهای ویروسی" استفاده شده است، قبل و بعد از هر برخورد بیمار توصیه می شود.

چرا باید در مطب ها به ویژه در چشم پزشکی ها نکات بهداشتی رعایت شود؟ دلیل این امر این است که در مراکز پزشکی ممکن است بتوانید از علائم بیمار متوجه شوید کرونا ویروس در بدن وی وجود دارد ولیکن در چشم پزشکی هنگامی که فردی برای جراحی به روش smile آمده و یا کسی که برای درمان چشم خشک و آسیب دیده آمده نمی توان به درستی ویروس بدن وی را تشخیص داد، بنابراین بهترین روش این است که تمام وسایل و حتی مبلمان به خوبی استریل و ضدعفونی شود تا بیماران دیگر مبتلا نشوند.
امروزه علم به قدری پیشرفت کرده است که برای تمام موارد و بیماریها همانند ساخت بیومارکر برای درمان و ترمیم قرنیه روشی پیدا می شود، بنابرابن مطمئن باشید که برای کرونا هم درمانی پیدا خواهد شد، پس تا آن زمان به خوبی مراقب سلامتی خود و عزیزانتان باشید.

استفاده از ماسک و عینک

آخرین آمار مبتلایان به کرونا

این آمار در تاریخ 3 مارس 2020 (13 اسفند 1398) به روز رسانی شده است.
تعداد کل مبتلایان به کرونا: 90.870 نفر
تعدا کل مرگ و میرها: 3.112 نفر
تعداد کشورهای مبتلا: 72 کشور
کشورهایی که دارای انتقال گسترده هستند، به عبارتی کشورهایی که آمار تعداد بیماران مبتلا در آنها زیاد بوده عبارتند از : چین، ایتالیا، ایران، ژاپن، کره جنوبی
برای مشکلات جشمانی خود به پزشک مربوطه مراجعه می کنید، برای مشکلات چشمتان هم باید به متخص چشم پزشک مراجعه نمایید. بسیاری از افراد تفاوت بین اپتومتریست و چشم پزشک را نمی دانند و برای هر مشکلی به اپتومتریست مراجعه می کنند در صورتی که تنها برای رفع عیوب انکساری باید به اپتومتریست مراجعه نمایید. همچنین اپتومتریست می تواند سنجش میزان بینایی با نمودار ای چارت را نیز انجام دهد.
به هر حال چه اپتومتریست و چه متخصص چشم می بایست به خوبی وسایل را ضدعفونی کنند و شما هم به عنوان بیمار پس از مراجعه بهتر است صورت و دست های خود را با مواد ضدعفونی کننده تمیز نمایید.

کشورهای مبتلا به کرونا

مطالب مربوط با اخبار بسیار مهم کرونا ویروس برای چشم پزشکان
تفاوت چشم پزشکی کودکان و بزرگسالان

تفاوت چشم پزشکی کودکان و بزرگسالان

چشم پزشکی کودکان و بزرگسالان تفاوت های زیادی با هم دارند. این تفاوت ها دلایل خاص خود را داشته و بنابراین پزشک می بایست با توجه به سن فرد، معاینه خاصی را انجام دهد.
بیشتر
درمان حساسیت چشم به نور خورشید، لامپ، گوشی و کامپیوتر

درمان حساسیت چشم به نور خورشید، لامپ، گوشی و کامپیوتر

درمان حساسیت چشم به انواع نور باید با شناخت علت آن انجام شود. برای درمان حساسیت چشم به انواع نور راه های خانگی و پزشکی مانند مصرف دارو وجود دارد.
بیشتر
فواید تزریق ژل زیر چشم چیست

فواید تزریق ژل زیر چشم چیست

تزریق ژل یکی از روش های جوان سازی پوست صورت است که با استفاده از آن می توان گودی و سیاهی دور چشم را برطرف کرد.
بیشتر
آیا بیماران مبتلا به نوریت نور باید با استروئید درمان شوند

آیا بیماران مبتلا به نوریت نور باید با استروئید درمان شوند

بیماری نوریت نور یکی از بیماری های شایع چشمی است که عصب بینایی را درگیر می کند. این بیماری به صورت معمول با مصرف داروی استروئید خوراکی بهبود می یابد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I