دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

تاثیر لنزهای تماسی برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :21 خرداد ، 1399
تاثیر لنزهای تماسی برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا

اولین لنزهای تماسی که جلوگیری از پیشرفت میوپیا می کند مورد تایید قرار گرفتند

اگر دچار میوپیا یا همان نزدیک بینی هستید و می خواهید از عینک زدن و یا استفاده از لنز های عادی راحت شوید، بهتر است استفاده از لنزهای تماسی با نام CRT را امتحان کنید. زیرا این نمونه لنزهای شارژی به آسانی می توانند ضمن درمان نزدیک بینی شما برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا بسیار موثر باشند. این ابزار پزشکی به دلیل نفوذ پذیری اکسیژن و همچنین با تغییر دادن شکل قرنیه شما می تواند درجه نزدیک بینی چشمتان را تا حدود 2_3 دیوپتر کاهش دهد و شما را در طول روز از استفاده کردن هر گونه عینک و لنز بی نیاز کند.

ساده ترین درمان نزدیک بینی

میوپیا یک اصطلاح بالینی است که به نزدیک بین بودن چشم گفته می شود، یعنی افرادی که اجسام نزدیک را به طور واضح تر از اجسام دور می بینند دچار مشکل میوپیا هستند. معمولا مسئله نزدیک بینی برای کسانی پیش می آید که شبکه چشم آنها از حالت طبیعی بزرگ تر شده باشد و یا قرنیه چشم آنها حالت تخم مرغی پیدا کند. اما خوب است بدانید شدت نزدیک بینی ممکن است درجات مختلفی داشته باشد که چنین افرادی باید مشکل خود را با استفاده از عینک و یا لنز درمان کنند. البته یک راه درمان اساسی تر کاشت لنز به وسیله عمل جراحی می باشد.

تاثیر لنزهای تماسی برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا

درمان نزدیک بینی با جدیدترین لنزهای تماسی

لنزهای تماسی از جمله ابزارهای پزشکی هستند که پس از معاینه چشم، توسط پزشک معالج تجویز می شود و در دو گروه نرم یا ژله ای و سخت وجود دارند. همانطور که ذکر شد لنزهای تماسی مانند عینک ها می توانند مشکل میوپیا یا همان نزدیک بینی را درمان کنند ولی هیچ گاه عینک و لنزها تماسی ساده نمی توانند از پیشرفت نزدیک بینی جلوگیری کنند. اما طی سال های اخیر یکی از اساتید پزشکی دانشگاه نیویورک با نام دیوید ترویلو توانسته اولین لنزهای تماسی را تولید کند که می توانند تا حد زیادی مانع از پیشرفت مشکل میوپیا در بسیاری از افراد خصوصا کودکان شوند.

گذاشتن لنز روی چشم

اولین لنزها برای جلوگیری از نزدیک بینی

با ارائه شدن طرح دیوید ترویلو دانشمند آمریکایی، سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا با نام اختصاری FDA در سال 2002 لنزهای CRT که توسط شرکت Paragon تولید شده بود را مورد تایید قرار داد. این نوع لنزهای تماسی، اولین لنزهایی بودند که تنها برای استفاده شدن در هنگام خواب در طول شب تایید شدند در واقع این لنزها می توانند زمانی که فرد به خواب رفته شکل قرنیه بیمار را اصلاح کرده و در طول روز فرد بدون نیاز به عینک و یا هر لنز دیگری دید مناسبی داشته باشد. امروزه این گونه لنزها در ایران با نام لنزهای شارژی شهرت دارند.

لنز تماسی چشم

جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی در کودکان

برخی از کودکان از همان خردسالی دارای عارضه نزدیک بینی بوده و مجبور به استفاده از عینک و یا لنزهای تماسی هستند اما مشکل اینجا است که کودکان در طول رشد کردن، شبکیه چشم آنها نیز بزرگ شده و به مرور زمان این مسئله باعث شده تا نزدیک بینی آنها بدتر شود. اما خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن لنزهای شارژی یا همان لنزهای CRT کودکان و یا دیگر بیماران این توانایی را به دست آورده اند تا تمام اشیاء اطراف خود را بر روی شبکیه چشم ببینند. در واقع دیوید ترویلو در ابتدا این کار را با به وجود آوردن قدرت های کانونی مختلف در مرکز یک لنز واحد و یا در حاشیه بیرونی لنز همچنین در کل سطح لنز انجام داده است. طی آزمایشات گوناگون این نوع لنز های پیشرفته نشان داده اند که این توانایی را دارند تا کره چشم را از حالت کشیدگی و بزرگ شدن خارج کرده و مانع از پیشرفت میوپیا در چشم افراد خصوصا کودکان شوند.

تاثیر لنزهای تماسی برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا

مرغوب ترین لنزهای شارژی

مطمئنا شما برای جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی به دنبال راهی غیر از جراحی هستید پس خوب است بدانید در عصر حاضر لنزهایی ساخته شده است که به طور موقتی شکل ظاهری قرنیه را تغییر داده و پیشرفت میوپیا را متوقف می کنند در حقیقت این تغییر شکل ایجاد شده در قرنیه توسط نوعی کنتاکت لنز سخت انجام می شود که نسبت به اکسیژن، نفوذ پذیر بوده و می تواند میزان انحنای قرنیه را به راحتی اصلاح کند.

معایب لنزهای تماسی چیست؟

تنها عیبی که این نوع لنزها دارند، تفاوت عمده آنها با روش های عمل نظیر جراحی لیزیک چشم است به طوری که روش های جراحی این قابلیت را دارند تا به طور دائمی عیوب انکساری چشم را اصلاح کنند در صورتی که عدم استفاده از لنزهای جدید می تواند سبب شود تا با گذشت سه روز، قرنیه به شکل و حالت اولیه خود باز گردد. البته چنانچه بیماری پس از استفاده از این نمونه لنزها قصد استفاده از روش های جراحی را داشته باشد باید حدود چند ماه استفاده از لنزهای تماسی را کنار بگذارد  تا قرنیه چشم به طور کامل به شما اولیه خود برگردد.

تاثیر لنزهای تماسی برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا

چه افرادی می توانند از لنزهای شارژی استفاده کنند؟

این نوع لنزها برای تمامی افراد در هر سنی با هر درجه نزدیک بینی مانند 4 دیوپتر به پایین، قابل استفاده می باشد البته بیمارانی که نزدیک بینی آنها حداکثر 6 دیوپتر و آستیگمات آنها حداکثر 1.75 است هم می توانند استفاده مناسبی از این لنزهای پیشرفته داشته باشند.

تاثیر لنز تماسی برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا

بیمارانی که لنزهای شارژی را استفاده می کنند ظرف دو هفته و شاید هم کمتر، درجه چشم میوپیا آنها دو تا سه دیوپتر ممکن است کاهش یابد. بنابراین برای پایداری این حالت باید بیمار استفاده از  لنز شارژی را در طول شب یا ساعت هایی از طول روز ادامه دهد چنانچه بیمار به هر دلیلی استفاده از این نمونه لنزها را به تعویق بیاندازد، قرنیه تدریجا به حالت اول خود باز گشته و درجه چشم به وضعیت قبلی باز می گردد.

اگر هریک از شما عزیزان قصد استفاده لنزهای طبی را دارید می توانید با مراجعه بهکلینیک چشم پزشکی دکتر پورمازار نسبت به درمان انواع بیماری بینایی خود و همینطور بعد از تشخیص دکتر چشم پزشک نسبت به خرید لنز طبی مناسب اقدام فرمایید.

مطالب مربوط با تاثیر لنزهای تماسی برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا
انسداد مجرای اشکی

انسداد مجرای اشکی

اگر از انسداد مجرای اشکی رنج می‌برید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با دلایل، علائم، عوارض و راه های درمان این عارضه چشمی آشنا شوید.
بیشتر
عفونت چشم کودکان

عفونت چشم کودکان

عفونت چشم کودکان عارضه‌ای رایج است که معمولا در اثر آلودگی رخ می‌دهد؛ اما روش های درمان ساده‌ای دارد که در این مطلب از آن‌ها مطلع خواهید شد.
بیشتر
درمان تبخال چشمی و جلوگیری از کاهش بینایی

درمان تبخال چشمی و جلوگیری از کاهش بینایی

تبخال چشمی یک عارضه ویروسی چشم بوده که دارای انواع مختلفی است. در صورت مشاهده آن باید درمان شود تا دچار کاهش بینایی نشوید که در این مقاله با درمان تبخال چشمی آشنا می شوید.
بیشتر
چه آسیب های چشمی آتش نشان ها را تهدید میکند

چه آسیب های چشمی آتش نشان ها را تهدید میکند

آسیب های چشمی برای آتش نشان های کشور یکی از مهمترین صدماتی است که رخ می دهد. یکی از آسیب های چشمی برای آتش نشان های ما،ایجاد آسیب در لایه های عصبی چشم است.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I