دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

نکاتی برای انجام غربالگری شبکیه در دیابت

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :19 اسفند ، 1398
نکاتی برای انجام غربالگری شبکیه در دیابت

غربالگری شبکیه در دیابت

اگر از جمله بیماران دیابتی نوع یک هستید برای جلوگیری از بروز مشکلاتی در بینایی و خدایی نکرده نابینایی خود، بهتر است تست غربالگری شبکیه در دیابت را انجام دهید. زیرا در افراد دیابتی احتمال بروز بیماری رتینوپاتی دیابتی بسیار وجود دارد از آنجایی که تشخیص این نوع آسیب شبکیه می تواند در درمان بهتر آن نقش موثری داشته باشد به همین دلیل تست های غربالگری به صورت یک بار در سال لازم است تا انجام شود. زنان باردار و کودکان زیر 12 سال که دچار بیماری دیابت نوع یک هستند باید مطابق با دستور پزشک در زمان های مشخص شده ای این غربالگری را انجام دهند.

مهمترین آسیب های شبکیه در دیابت

شبکیه بخشی از چشم است که حدود 75 درصد از حجم کل چشم را دربر دارد. این قسمت از چشم که مهمترین بخش بینایی به شمار می رود در اصطلاح بالینی رتین گفته می شود. معمولا وجود برخی از عارضه ها در شبکیه می تواند دچار بیماری هایی مانند پارگی چشم، جدا شدگی شبکیه، رتینوپاتی دیابتی، غشای اپی رتینال، دژنراسیون ماکولا، سوراخ ماکولا و غیره شود. اما خوب است بدانید در بین این آسیب های چشمی تنها بیماری رتینوپاتی و ماکولوپاتی بر اثر دیابت بوجود می آیند.

آسیب شبکیه چشم

رتینوپاتی و ماکولوپاتی دیابتی چیست؟

رتینوپاتی دیابتی با نام اختصاری DR یکی از شایع ترین بیماری های چشمی است که افراد دیابتی بر اثر اختلال در رگ های خونی شبکیه به آن مبتلا می شوند. از آنجایی که در انتهای کره چشم، شبکیه، مسئول ثبت تصاویر در مغز است، پس اگر این بخش از چشم به دلیل دیابت دچار آسیب هایی شود، می گوییم رتینوپاتی دیابتی ایجاد شده است که چنانچه این آسیب شدید شود می تواند بیماران دیابتی را نابینا کند از طرفی دیگر اگر این اختلال در رگ های خونی در بخش مرکزی شبکیه با نام ماکولا به وجود آید به این نوع بیماری ماکولوپاتی در دیابت گفته می شود.

رتینوپاتی چشم

غربالگری شبکیه در دیابت

یکی از مهمترین مراقبت هایی که باید در مورد بیماران دیابتی انجام شود غربالگری شبکیه در دیابت است پس توصیه می شود اگر قند خون بالایی دارید و جزء بیماران دیابتی هستید حداقل هر 2 سال، یکبار به مراکز اپتومتریست مراجعه کنید، خوب است بدانید غربالگری شبکیه در دیابت تنها برای بیماری رتینوپاتی انجام می شود و ماکولوپاتی و یا دیگر آسیب های وارد شده به شبکیه مورد بررسی قرار نمی گیرد.

التهاب چشم

غربالگری شبکیه در دیابت چه اهمیتی دارد؟

از آنجایی که بیماری رتینوپاتی دیابتی در ابتدای به وجود آمدن، هیچ گونه علائمی را از خود نشان نمی دهد، بنابراین غربالگری می تواند قبل از اینکه بیماران دیابتی تغییراتی را در بینایی خود احساس کنند به کمک تست ها و آزمایش های ویژه ای سریعا رتینوپاتی را تشخیص داده و از بدتر شدن این بیماری شبکیه ای جلوگیری کند زیرا با گذشت زمان، علائم این آسیب چشمی ظاهر شده و بیمار برای درمان رتینوپاتی دیابتی با مشکلات جدتری روبرو خواهد شد.

بهترین زمان برای انجام غربالگری شبکیه

هر فردی که بالای 12 سال سن دارد لازم است تا حداقل در طول سال، یک بار و یا نهایتا 2 سال یکبار، تمام آزمایشات و تست های غربالگری را انجام دهد. به ندرت پیش می آید که کودکان دیابتی زیر 12 سال به این عارضه چشمی دچار شوند بنابراین انجام غربالگری شبکیه در چنین  افراد ضروری نیست. البته چنین کودکانی که میزان قند خون بالایی دارند همچنین زنان باردار دیابتی باید زمان انجام غربالگری آنها توسط متخصص چشم پزشک مشخص شود. در بیشتر مراکز درمانی، در انجام این کار وسایلی از شبکیه عکس گرفته و تغییرات رگ های خونی وجود داشته در شبکیه را مورد آزمایش قرار می دهند. امروزه وسایل پیشرفته تری به کار گرفته شده است که بدون استفاده از قطره چشمی چندین عکس رنگی را از شبکیه گرفته و تعداد بیشتری از بیماری های چشمی را مورد بررسی قرار می دهد، البته این دستگاه های مدرن بیشتر برای کودکان کاربرد دارد.

معاینه چشم

نکاتی برای انجام غربالگری شبکیه

اگر تصمیم به انجام تست های غربالگری شبکیه در دیابت دارید بهتر است از بخش خدمات غربالگری شبکیه در دیابت ابتدا نامه ای را تهیه کنید. این نامه شامل یک بروشور است که مراحل انجام غربالگری را نشان می دهد، بنابراین شما با دریافت این نامه تقاضای خود را برای غربالگری شبکیه در دیابت به ثبت می رسانید پس چنانچه بخواهید از انجام تست غربالگری انصراف دهید باید تصمیم خود را به صورت کتبی به قسمت خدمات غربالگری گزارش دهید از طرفی تا این نامه را در اختیار نداشته باشید امکان انجام غربالگری برای شما وجود نخواهد داشت زیرا این نامه تعیین می کند که بیمار باید به کدام پزشک، طی چند مرحله و به کدام مرکز پزشکی مراجعه کند.

خوب است بدانید همراه داشتن عینک و یا لنز خود، ضروری می باشد، چنانچه در بین فواصلی که تست های غربالگری انجام می شود ، شما دچار مشکلات بینایی مانند کاهش دید و یا تاری همچنین تغییرات دیگری شدید، توصیه می شود منتظر نوبت بعدی غربالگری نبوده و سریعا به متخصصین چشم پزشک مراجعه کنید.

آسیب چشم

مراحل انجام غربالگری شبکیه

غربالگری شبکیه در دیابت در چندین مرحله انجام می شود که هر کدام از تست ها حدودا نیم ساعت زمان می برند. در مرحله اول، قطره ای برای گشاد کردن مردمک چشم درون آن ریخته می شود و پس از گذشت 15 تا 20 دقیقه متخصص چشم از تمام ابعاد شبکیه عکسبرداری می کند. در این نوع عکسبرداری، دوربین هیچ تماسی با چشم ها ندارد و در هر بار عکس انداختن تنها پرتوهایی از نور وارد چشم می شوند، این نور شفاف بوده و هیچ آزاری برای چشم ها ندارد. فقط ممکن است پس از استفاده قطره در چشم به مقدار کمی احساس سوزش داشته باشید  و تا 15دقیقه حتی 6ساعت شما دچار تاری دید شوید در بعضی مواقع هم دید شما بسیار شفاف و آزار دهنده خواهد شد پس بهتر است از عینک های آفتابی استفاده کنید. اما به هر حال با انجام تست غربالگری شما می توانید بینایی خود را تضمین کنید.

غربالگری شبکیه چشم

مطالب مربوط با نکاتی برای انجام غربالگری شبکیه در دیابت
دلایل خارش و سرخی چشم چیست

دلایل خارش و سرخی چشم چیست

برای به وجود آمدن خارش و سرخی چشم دلایل زیاد وجود دارد که مورد بررسی قرار گرفته است و تنها کافیست با رعایت بهداشت و اقدامات پیشگیرانه می توان از ایجاد دلایل خارش و سرخی چشم جلوگیری کرد.
بیشتر
بایدها و نبایدهای تزریق ژل

بایدها و نبایدهای تزریق ژل

بعد از تزریق ژل و فیلر به زیر چشم و دیگر نواحی صورت، بایدها و نبایدهایی وجود دارند که جهت حفظ و مراقبت از ژل تزریق شده و جلوگیری از عوارض باید رعایت کنید.
بیشتر
بیماری انیزوکوریا چشم چیست

بیماری انیزوکوریا چشم چیست

بیماری انیزوکوریا یکی از انواع بیماری های چشمی می باشد که ممکن است اندازه قطر مردمک چشم به دلایل نامعلوم تغییر نکند که در این مقاله با این بیماری و روش های درمان آن آشنا خواهید شد.
بیشتر
بلفاروپلاستی با چه روش هایی امکان پذیر است

بلفاروپلاستی با چه روش هایی امکان پذیر است

بلفاروپلاستی مناسب برای افرادی است که از ورم پلک بالا یا پلک پایین رنج می برند. در این مقاله به بررسی عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی و مراقبت های بعد از آن می پردازیم و با عوارض بلفاروپلاستی آشنا می شویم.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I