دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

نحوه انجام و عوارض سونوگرافی عصب بینایی

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :21 خرداد ، 1399
نحوه انجام و عوارض سونوگرافی عصب بینایی

سونوگرافی عصب بینایی ممکن است باعث فشار زیاد به جمجه شود

سونوگرافی عصب بینایی یکی از راه های تشخیصی بسیار کم خطر و نسبتا آسان است که فشار روحی و جسمی بسیار کمی را به بیمار وارد نموده و عارضه جانبی خاصی از خود به جا نمی گذارد. از سونوگرافی عصب بینایی به منظور تشخیص کاتاراکت، آب سیاه و تومورهای داخل چشم استفاده شده و به خوبی می تواند اطلاعات مفید و کارآمدی را در اختیار چشم پزشک شما قرار دهد. این روش یکی از راه های تشخیصی بسیار کم خطر و ایمن بوده و عوارض جانبی خاص و قابل توجهی را برای بیمار ایجاد نخواهد نمود.

حس بینایی و اهمیت آن

حس بینایی یکی از مهمترین و قابل توجه ترین حواس ویژه در انسان ها و برخی از حیوانات است. این حس، اهمیت بسیار زیادی داشته و آسیب عصب بینایی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در بروز مشکلات بینایی و در برخی موارد از دست دادن بینایی می باشد.

نحوه انجام و عوارض سونوگرافی عصب بینایی

عصب بینایی چیست؟

عصب بینایی یا همان عصب زوج 2 مغزی، یک عصب کاملا حسی است که از آخرین لایه شبکیه چشم خارج شده و سیگنال های حس بینایی را به قشر بینایی در لوب پس سری انتقال می دهند. سلامت این بخش از سیستم و مجموعه دخیل در بینایی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. آسیب عصب بینایی به دلایل متفاوتی رخ داده و بسته به شرایط فیزیولوژیکی و عوامل ایجاد آسیب، راه های تشخیصی و درمانی متفاوتی خواهد داشت. یکی از این روش های تشخیصی بسیار کمک کننده و کم خطر در تشخیص آسیب عصب بینایی، سونوگرافی عصب بینایی است.

جزئیات چشم انسان

عوامل آسیب رسان به عصب بینایی

  • ضربه ها: ضربه های شدید ایجاد شده در تصادفات، سقوط از ارتفاعات و درگیری ها از جمله عوامل بسیار مهم در آسیب عصب بینایی تلقی می گردند.
  • بیماری گلوکوم ( آب سیاه): افزایش فشار چشم از 17 میلیمتر جیوه و رسیدن آن به 20 میلیمتر جیوه، بیماری گلوکوم نامیده می شود که به دلیل عدم تخلیه صحیح مایعات تولید شده در زلالیه ایجاد می گردد. گلوکوم عصب بینایی را شدیدا تحت فشار قرار داده و در موارد درمان نشده منجر به نابینایی مطلق خواهد شد.
  • سکته مغزی: سکته مغزی یک عارضه عروقی مغزی است که به دلیل قطع خونرسانی موقت و یا دائمی به عروق خونی قشر مغز ایجاد می گردد. این اتفاق می تواند در عروق خونرسان به عصب بینایی ایجاد گردیده و آسیب جدی را به عصب بینایی وارد نماید.
  • بیماری های زمینه ای: داشتن سابقه ژنتیکی ابتلا به گلوکوم و یا آسیب های ارثی عصب بینایی، دیابت، فشار خون، چاقی، افزایش سن و عفونت های مزمن درمان نشده در چشم، از عوامل آسیب رسان به عصب بینایی هستند.

سونوگرافی عصب بینایی چیست؟

سونوگرافی چشم یا همان اولتراسوند اوربیت یکی از روش های آسان و پرکاربرد در علم چشم پزشکی است که نقش بسیار مهمی در تشخیص بیماری های چشمی به ویژه آسیب های عصب بینایی خواهد داشت. سونوگرافی عصب بینایی در مطب چشم پزشک، کلینیک های خصوصی و بیمارستان ها توسط چشم پزشک و یا تکنسین انجام گرفته و به تشخیص دقیق مشکلات و تروماهای چشمی کمک می نماید.

سونوگرافی بینایی

کاربردهای سونوگرافی عصب بینایی

از این روش تشخیصی به منظور مشاهده جسم خارجی در چشم، شناسایی آب مروارید، گلوکوم، تومورهای چشمی و بررسی وضعیت لنزهای داخل چشم استفاده شده و از مزایای سونوگرافی عصب بینایی، تعیین اندازه و موقعیت تقریبی تومورهای چشمی است.

سونوگرافی عصب بینایی چگونه انجام می گیرد؟

سونوگرافی عصب بینایی بسیار آسان است و هیچگونه درد و یا مشکلی برای بیماران نخواهد داشت. سونوگرافی عصب بینایی به دو طریق a و b انجام گرفته و از روش a  به منظور اندازه گیری چشم و بررسی ابعاد لنز چشمی و از روش b  به منظور بررسی دقیق تر و مشاهده پشت چشم و تغییرات شبکیه به دنبال بسیاری از مشکلات چشمی استفاده می شود. نحوه انجام هر دو روش سونوگرافی عصب بینایی کاملا ساده و بی دردسر بوده و بیمار به حالت نشسته و یا درازکش می تواند این دو روش را انجام دهد. در روش b، که کمی دقیق تر و جدی تر مشکلات چشمی را پیگیری می نماید، از یک ژل ساده روی سطح چشم بیمار استفاده شده و هیچ دردی را به بیمار تحمیل نمی نماید. در روش نخست، سونوگرافی با قرار دادن چانه در جایگاه چانه دستگاه و چشمان باز انجام گرفته و در روش دوم، بیمار چشمان خود را بسته و پروب دستگاه به آرامی در سطح چشمان قرار داده می شود.

معاینه چشم

مزایای انجام سونوگرافی چشم

سونوگرافی چشم و عصب بینایی، یک روش غیر تهاجمی بوده و در انجام آن، نیازی به تزریق، سوزن و یا سایر تجهیزات پزشکی وجود ندارد. سونوگرافی عصب بینایی در اکثر مراکز درمانی و حتی مطب های دکتر نیز در دسترس بوده و احتیاج به پرداخت هزینه های بسیار بالا نخواهد داشت. در این روش از هیچ اشعه خطرناک و آسیب رسانی استفاده نشده و امکان انجام آن، بارهای با امکان پذیر می باشد.

عوارض سونوگرافی چشم و عصب بینایی

سونوگرافی عصب بینایی، روشی بسیار آسان، غیر تهاجمی و مقرون به صرفه است که در تمامی گروه های سنی قابل انجام بوده و هیچ احتیاجی به بیهوشی، اتاق عمل و همراه بیمار نخواهد داشت. در این روش، پالس التراسونیک به وسیله مبدل دستگاه به داخل چشم فرستاده شده و پس از منعکس شدن، تصویر در مانیتور نمایان می گردد. مطالعات بسیار زیادی در داخل و خارج کشور نشان داده اند که سونوگرافی عصب بینایی هیچگونه عارضه جانبی نداشته و تحت هیچ شرایطی منجر به افزایش فشار جمجمه و دیگر عوارض مغزی نخواهد شد. توصیه می شود به منظور کسب اطلاعات دقیق و جامع در خصوص این روش درمانی با یک چشم پزشک مشورت نموده و توجهی به شایعات غیر علمی و بی اساس نداشته باشید. بهتر است پیش از انجام این روش، در صورت داشتن بیماری خاص و یا مصرف داروهای خاص پزشک خود را از این شرایط مطلع نمایید.

نحوه انجام و عوارض سونوگرافی عصب بینایی

مطالب مربوط با نحوه انجام و عوارض سونوگرافی عصب بینایی
عینک آنتی رفلکس چیست

عینک آنتی رفلکس چیست

برای مشاهده اجسام، به نور نیاز است. نور باید از یک منبع نوری به آن تابیده شود و پس از آن به چشم ما منعکس می شود و ما قادر به دیدن آن جسم می شویم.
بیشتر
روش های درمان آستیگماتیسم منظم

روش های درمان آستیگماتیسم منظم

روش های درمان آستیگماتیسم منظم شامل درمان با لنز و جراحی است. روش های درمان آستیگماتیسم منظم با توجه به شدت آن می تواند متغیر باشد.
بیشتر
عوارض عمل نکردن آب مروارید چیست

عوارض عمل نکردن آب مروارید چیست

عوارض عمل نکردن آب مروارید سبب می شود تا بیمار با مشکلات پیچیده و اذیت کننده ای مواجه شود.
بیشتر
روش های رایج درمان ناخنک کدامند

روش های رایج درمان ناخنک کدامند

روش های درمان ناخنک با توجه به رشد بیماری متفاوت است. روش های درمان ناخنک می تواند با درمان به وسیله داروها و یا عمل جراحی انجام شود.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I