دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

مشخصات لنزهای تماسی Bifocal و Multifocal

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :21 خرداد ، 1399
مشخصات لنزهای تماسی Bifocal و Multifocal

لنزهای تماسی صفحه های پلاستیکی انحنا دار، مدور، نازک و شفافی هستند که بر روی قرنیه قرار گرفته و بر لایه اشکی که قرنیه را می پوشاند، شناور می شوند. قرنیه چشم تنها عضوی در بدن است که اکسیژن را مستقیماً از هوا دریافت می‌کند لذا لنز های تماسی باید قابلیت عبور اکسیژن را از خود داشته باشد که چشم دچار کمبود اکسیژن و نهایتاً آسیب قرنیه نگردد. سلامت قرنیه و لایه اشکی برای راحتی و وضوح بینائی شما در هنگام استفاده از لنزهای تماسی بسیار مهم است.زمانى که شما با مشکل بینایى روبه رو هستید، عینک معمول ترین راه حل است.برخى ممکن است جراحى‌های تصحیحی عیوب انکساری لیزیک و لازک چشم و... را انتخاب کنند. اما عینک و جراحى براى هر کسی مناسب نیست. به همین دلیل است که میلیون ها نفر روزشان را با لنزهای تماسی در چشم آغاز مى‌کنند.لنزهای تماسی عارى از خطر نیستند، اما انتخاب و کاربرد مناسب آنها مى‌تواند عوارض را به حداقل ممکن برساند.

لنزهای دوکانونی Bifocal Correction

تصحیح دوکانونى (Bifocal Correction): سه نوع انتخاب مختلف براى تصحیح دید دوکانونى وجود دارد. یکى تجویز لنزهایى که داراى دو قدرت متفاوت - براى دید نزدیک و دید دور- هستند، مانند عینک هاى دوکانونى. لنزهاى تماسى داراى این خاصیت به دو شکل "تبدیل‌کننده" (translating) یا "همزمان" (Simultaneons) در دسترس هستند. در لنزهاى تبدیل‌کننده بخش براى دید نزدیک یا مطالعه سنگین‌تر است بنابراین در پایین چشم قرار مى‌گیرد و هنگامى که به پایین نگاه مى‌کنید تا مطالعه کنید از میان آن مى‌‌بینید. این نوع لنزها تنها به صورت لنزهاى RGP موجودند. در لنزهاى "همزمان" که چندکانونى هم نامیده مىشوند، نور همزمان از بخش هاى مربوط به دور و نزدیک لنز عبور مى‌کند و مغز است که قدرت لازم براى هر وظیفه بینایى را انتخاب مى‌کند. لنزهاى همزمان هم به شکل RGP و هم به صورت لنز نرم در اختیار هستند.

لنزهای تماسی چشم Bifocal  و Multifocal

یک انتخاب دیگر براى تصحیح دوکانونى بینایى روش "تک بینایى" (monovision) است که در آن لنزى را با قدرت لازم براى دید نزدیک به یک چشم و لنز دیگرى با قدرت لازم براى دید دور به چشم دیگرش مى‌زند. مغز در اغلب موارد خود را با این وضع سازگار مى‌کند و بسیارى از افراد با این دید ترکیبى ناشى از هر دو چشم احساس راحتى مى‌کنند. بالاخره روش سومى را که مى‌توانید انتخاب کنید شکل تغییریافته روش تک بینایى است.

لنزهای داخل چشمی چند کانونه Multifical lenses

روش درمانی بسیار نوید بخش برای درمان پیرچشمی در بیمارانی که دچار آب مروارید شده اند و نیاز به جراحی آب مروارید دارند. اساس کار آنها مانند لنزهای تماسی چند کانونه می باشد. این لنزها مقبولیت روزافزونی پیدا کرده اند و میزان رضایت بیماران با ورود نسل های جدید آنها رو به افزایش است. اشکال عمده این لنزهاگرانی آنهاست که معمولا هزینه ای بالغ بر سه میلیون تومان دارند. برخی از معروف ترین این لنزها ET Lisa از کمپانی Zeiss و لتز Symphony از کمپانی AMO و لنز چندکانونی Tecnis از کمپانی AMO می باشد.

مطالب مربوط با مشخصات لنزهای تماسی Bifocal و Multifocal
عوارض خشکی چشم

عوارض خشکی چشم

خشکی چشم یکی از بیماری های رایج چشمی بوده که می تواند در هر سنی و بنا به دلایل مختلفی در افراد این بیماری به وجود آید و عوارض متعددی را با خود به همراه خواهد داشت.
بیشتر
آسیب چشمی ناشی از مطالعه و راه های کاهش آن

آسیب چشمی ناشی از مطالعه و راه های کاهش آن

آسیب چشمی ناشی از مطالعه یکی از دغدغه ها و دل نگرانی های افراد اهل مطالعه است. مطالعه در شرایط مناسب منجر به آسیب چشمی ناشی از مطالعه نخواهد شد.
بیشتر
مراقبت از چشم ها در دوران دورکاری و کار با کامپیوتر و لپ تاپ

مراقبت از چشم ها در دوران دورکاری و کار با کامپیوتر و لپ تاپ

امروزه با کاربردهای متنوع و گسترده رایانه، اگر کسی را با چشمانی خسته و قرمز ببینیم که ناشی از کار زیاد با کامپیوتر است، تعجبی ندارد. استفاده نادرست و بیش از حد از رایانه برای اجزای مختلف بدن مضراتی به همراه دارد که چشم یکی از این اجزای آسیب‌پذیر است.
بیشتر
آشنایی با انواع ژل تزریقی و برندهای مختلف آن

آشنایی با انواع ژل تزریقی و برندهای مختلف آن

تزریق ژل یکی موارد حجم دهی و زیباسازی نواحب مختلف می باشد که ژل ها در برندها و انواع مختلف تولید شده که هر یک کاربرد، کیفیت و قیمت متفاوتی دارند.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I