دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

ورزش و برنامه استراحت چشم برای کابران رایانه

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :10 خرداد ، 1399
ورزش و برنامه استراحت چشم برای کابران رایانه

امروز چند ساعت جلوی رایانه نشسته اید؟ دیروز چطور؟ هفته ای چند بار از رایانه استفاده می کنید؟ با جواب دادن به این سوال ها متوجه می شوید که چه مدتی جلوی رایانه می نشینید و چه مقدار به چشم های خود فشار می آورید. هر چقدر وقت بیشتری را در مقابل رایانه صرف کنید، فشار بیشتری به چشم هایتان وارد می شود. امروزه میلیون ها نفر دچار خستگی مفرط چشم بر اثر استفاده از رایانه می شوند. خستگی چشم نه تنها باعث افت کار و افزایش اشتباهات فرد می شود بلکه در مواردی سردرد را نیز به همراه دارد. از آن جا که کنار گذاشتن رایانه ناممکن است انجام ورزش و استراحت چشم مفیدی توصیه می شود تا این فشار کاهش یابد.
بعضی وقت ها نیز ممکن است دچار سردرد، تاری دید و... شوید. در این مطلب به چند ورزش اشاره می کنیم که به چشم های شما استراحت می دهند.

ورزش و برنامه استراحت چشم

ورزش و برنامه استراحت چشم

ورزش چشم با کف دست

ابتدا درست و راحت بنشینید کف دست ها را به هم بمالید تا حرارت ایجاد شود.سپس دست چپ را روی چشم چپ و دست راست را روی چشم راست قرار دهید. بگذارید حرارت ایجاد شده چشم ها را گرم کند.

ورزش چشم با پلک زدن

پلک نزدن منظم یکی از عوامل مهم در ایجاد خستگی چشم است و باعث خشکی و خارش چشم می شود. باید خود را عادت دهید تا هنگام کار با رایانه هر ۴ ثانیه پلک بزنید.

ورزش چشم با چرخاندن حدقه چشم

این حرکت برای افرادی که ساعت ها جلوی صفحه رایانه می نشینند موثر است. برای انجام دادن این ورزش، چشم ها را ببندید و به صورت چرخشی حرکت دهید.

ورزش قرنیه و مردمک چشم

ورزش قرنیه، ورزش دیگری است که هنگام خستگی چشم انجام می شود. در این ورزش، خودکاری را به قدری به چشم خود نزدیک کنید که فقط شبه آن را ببینید و به طور آهسته، خودکار را به عقب بر گردانید، به قدری که دید شما نسبت به خودکار ضعیف شود.

تمرکز در استراحت و ورزش چشم

استراحت بصری به خود بدهید و هر از گاهی روی شیء دیگری تمرکز کنید. لازم است نگاهتان را از روی صفحه رایانه بردارید و برای ثانیه یا دقیقه ای به چیز دیگری خیره شوید.

برنامه استراحت چشم

برای شروع در حالی که نشسته اید چشم ها را ببندید و تا حد امکان به بالا نگاه کنید برای لحظه ای چشمتان را در همان وضعیت نگه دارید سپس به پایین نگاه کنید. این کار را چند بار تکرار کنید. سپس چشم ها را باز کنید و به همه جا نگاهی بیندازید. چشم ها را دوباره ببندید و در حالی که پلکتان بسته است، چشم ها را به سمت راست و چپ حرکت دهید. این کار را چند بار تکرار کنید.
ورزش قرنیه موجب حرکت های فوق العاده در چشم می شود و خستگی آن را برطرف می سازد.

مطالب مربوط با ورزش و برنامه استراحت چشم برای کابران رایانه
درمان خانگی ناخنک چشم

درمان خانگی ناخنک چشم

درمان خانگی ناخنک چشم در صورتی امکان‌پذیر است که پزشکتان آن را پیشنهاد کند و تحت‌نظر او باشید. در این مقاله، با 10 راه درمان ناخنک آشنا می‌شوید.
بیشتر
چشم مصنوعی و مراقبت، شستشو و قرار دادن آن

چشم مصنوعی و مراقبت، شستشو و قرار دادن آن

پروتز چشم مصنوعی ظاهر کاسه چشم آسیب دیده را بهبود می‌بخشد. در صورتی که کل چشم خارج شود، پروتز چشمی مانع از این می‌شود که کاسه چشم گسترش پیدا کرده و فضای خالی را پر کند.
بیشتر
رژیم غذایی چه تاثیری بر درمان گلوکوم دارد

رژیم غذایی چه تاثیری بر درمان گلوکوم دارد

تاثیر رژیم غذایی در درمان گلوکوم چیزیست که بارها توسط محققان به اثبات رسیده است. بیماری گلوکوم یا آب سیاه یکی از بیماری های مرتبط با چشم است که هر ساله افراد زیادی را در سراسر دنیا نابینا می کند.
بیشتر
چرا انحراف چشم یا استرابیسم رخ می دهد؟

چرا انحراف چشم یا استرابیسم رخ می دهد؟

به انحراف از هم راستایی صحیح چشم ها و همینطور عدم هماهنگی حرکت عضلات چشم استرابیسم یا انحراف چشم گفته می شود که درا ین مقاله با دلایل به وجود آمدن این بیماری چشمی آشنا خواهید شد
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I