دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

انواع قطره های چشمی اشک مصنوعی و کاربردهای آن ها

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :10 تیر ، 1399
انواع قطره های چشمی اشک مصنوعی و کاربردهای آن ها

خیلی از ما برای رفع سوزش یا خشکی چشم از قطره های چشمی و یا پماد چشمی استفاده کرده می‌کنیم. در ادامه به معرفی برخی از انواع قطره چشم و همچنین چگونگی استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

قطره چشم بتامتازون

قطره چشم و پماد بتامتازون برای درمان شرایط التهابی کوتاه مدت چشم استفاده می شود. آنها معمولاً توسط متخصص چشم تجویز می شوند. قطره چشمی بتامتازون حاوی کورتیکواستروئید (گاهی اوقات به عنوان "استروئید" خوانده می شود) که به تسکین التهاب ، قرمزی و سوزش کمک می کند.

موارد قبل از استفاده از قطره چشم بتامتازون

برای اطمینان از این که این روش درمانی صحیح برای شما است، قبل از شروع استفاده از بتامتازون مهم است که پزشکتان بداند:

  • تاکنون واکنش آلرژیک به هر قطره چشم یا داروهای دیگر داشته اید.
  • فکر می کنید ممکن است عفونت چشم داشته باشید.
  • لنزهای تماسی نرم دارید.
  • باردار هستید یا شیر می دهید.
  • داروهای دیگری مصرف می کنید. این شامل داروهایی است که شما می توانید بدون نسخه و همچنین داروهای گیاهی و مکمل آن را خریداری کنید.

قطره چشمی

قطره های چشمی برای رفع خشکی و سوزش چشم

قطره اشک مصنوعی

قطره استریل چشمی تیرلوز سینا دارو در بطری های پلاستیکی 10 میلی لیتری به منظور تسکین موقتی و جلوگیری از سوزش چشم ناشی از خشکی چشم عرضه می‌شود. قطره استریل چشمی تیرلوز سینا دارو به منظور تسکین موقتی و جلوگیری از سوزش، ناراحتی و تحریک چشم ناشی از خشکی چشم به کار می‌رود، همچنین این محصول به عنوان محافظ در مقابل تحریکات چشمی ناشی از باد و یا آفتاب به کار می‌رود. این محصول از طریق تثبیت و ضخیم سازی لایه اشکی پری کورنیال و به تاخیر انداختن زمان تجزیه لایه اشکی در شرایط خشکی چشم، باعث افزایش رطوبت قرنیه می‌شود. این محصول دارای مواد ویسکوز کننده است که زمان تماس دارو با چشم را افزایش می‌دهد. قطره تیرلوز در موارد کمبود ترشح اشک، به منظور رفع خشکی و تحریک چشم در بیماری هایی نظیر التهاب خشکی قرنیه و ملتحمه مصرف می‌شود.

قطره چشمی کلرامفنیکل

کلرامفنیکل چیست؟

کلرامفنیکل (Chloramphenicol) از آنتی بیوتیک هایی است که به منظور درمان عفونت های باکتریایی مثل عفونت های چشم و یا عفونت گوش بکار برده می شود. این دارو از انواع ساده و ارزان آنتی بیوتیک محسوب می شود و به همین دلیل در کشورهای در حال توسعه از انتخابی ترین انواع آنتی بیوتیک است. اما در کشورهای توسعه یافته، تنها برای درمان موضعی التهاب ملتحمه چشم مورد استفاده قرار می گیرد.

قطره مسکن چشم درد

تعیین اینکه کدام نوع قطره چشم یا پماد برای شما بهتر است، به این بستگی دارد که مشکل و بیماری چشم شما چیست:

  • خشکی چشم 
  • قرمزی
  • عفونت- چشم صورتی
  • آلرژی 
  • خارش
  • درد
  • تورم 
  • ترشحات

البته در صورت بروز هر یک از این علائم یا بیماری‌های چشم، بهتر است همیشه با چشم پزشک خود مشورت کنید تا علت و شدت مشکل و بهترین روش درمانی مشخص شود. زمان و دوز قطره چشم می‌تواند برای درمان شما مهم باشد. اگر از قطره‌های گلوکوم، خشکی چشم، عفونت، یا حساسیت استفاده می‌کنید ، برای حاصل شدن بهبودی کامل باید از آن‌ها به طور صحیح استفاده کنید. اگر در ریختن قطره در چشم‌تان یا استفاده از آن‌ها طبق یک برنامه مناسب و مشخص مشکلی دارید، در مورد گزینه‌های خود با چشم پزشک خود صحبت کنید.

انواع قطره های چشمی و موارد مصرف آن ها

قطره ها و پمادهای چشمی

قطره استریل چشمی سیپلکس

هر 100 میلی لیتر محلول استریل چشمی سیپلکس حاوی 0/3 گرم سیپروفلوکساسین هیدروکلراید به عنوان ماده موثره و بنزالکونیوم کلراید به عنوان نگه دارنده می باشد.

کاربرد قطره استریل چشمی سیپلکس

قطره چشمی سیپلکس در درمان زخم قرنیه و التهاب ملتحمه ناشی از انواعی از باکتری های حساس کاربرد دارد.

مقدار و چگونگی مصرف دارو

درمان التهاب ملتحمه باکتریال ناشی از ارگانیسم های حساس

اطفال بزرگتر از 1 سال و بالغین: 1 قطره هر 2 ساعت در ساعات بیداری به مدت 2 روز و سپس 1 قطره هر 4 ساعت در ساعات بیداری به مدت 5 روز دیگر بر روی ملتحمه هر چشم چکانده می شود.

زخم باکتریال قرنیه ناشی از ارگانیسم های حساس

اطفال بزرگتر از 1 سال و بالغین: در روز اول درمان 2 قطره هر 15 دقیقه به مدت 6 ساعت و سپس 2 قطره هر 30 دقیقه در بقیه ساعات بیداری در چشم مبتلا چکانده می شود. در روز دوم درمان 2 قطره هر ساعت در ساعات بیداری و از روز سوم تا چهاردهم درمان 2 قطره هر 4 ساعت در ساعات بیداری در چشم مبتلا چکانده می شود.
اگر تا روز چهاردهم اپی تلیالیزاسیون مجدد قرنیه رخ نداد می توان درمان را ادامه داد.

قطره چشمی نفازولین

نفازولین به انگلیسی: Naphazoline به صورت مایع، نام مصطلح 1-نفتیل متیل 2-هیدروکلرید ایمیدازولین است. این دارو در گروه دارویی-درمانی داروهای مقلد سمپاتیک، ضداحتقان و تنگ کننده عروق چشم طبقه بندی می شود و به صورت قطره استریل چشمی تجویز می شود.

مکانیسم اثر نفازولین

نفازولین یک آمین مقلد سمپاتیک است که با تحریک مستقیم گیرنده های آلفای موجود در شریانچه ها، موجب تنگ شدن این عروق و رفع احتقان چشم یا بینی می گردد.

قطره فلوکورت چیست؟

قطره فلوکورت با نام دیگر فلورومتولون (Fluorometholone) به منظور درمان التهاب قرنیه و ملتحمه در مواردی مانند آلرژی تجویز می‌شود. از این قطره بعد از عمل لیزیک هم استفاده می‌شود. از آنجاییکه اثر داروهای چشمی در چشم باقی می‌ماند و فقط مقدار کمی از آن به سایر نقاط بدن می‌رسد نسبت به داروهای خوراکی عوارض کمتری دارند. اما از سوی دیگر برخی عوارض موقتی مثل سوزش و قرمزی چشم هم می‌تواند در اثر استفاده از قطره‌های چشمی ایجاد شود که در بسیاری از مواقع موقتی بوده و برطرف می‌شود.

قطره برای عفونت چشم کودکان

علائم عفونت چشم در کودک چیست؟

اگر سفیدی یک یا هر دو چشم کودک و لبه پایین پلک او قرمز باشد احتمالا دچار عفونت چشم شده است. همانطور که سیستم بدن کودک سعی در مبارزه با عفونت دارد، از مجاری اشکی چشم، اشک می آید و ورم می کند. در صورت مشاهده علائم عفونت چشم، بلافاصله به پزشک کودک مراجعه کنید.

چه چیزی سبب عفونت چشم در کودکان می شود؟

  • ویروس
    اگر عفونت در اثر سرماخوردگی باشد، ویروسی است. ویروس ها شایع ترین علت عفونت چشم می باشند.
  • باکتری
    اگر از چشم های کودک ترشحات زرد غلیظ ترشح شود که باعث چسبیدن پلک ها و تورم شود، احتمالا باکتری هایی مانند استافیلوکوک ها، استرپتوکوک ها یا هموفیلی ها موجب عفونت شده اند.
  • آلرژی
    اگر چشم کودک شما دچار خارش و تورم شود و آبریزش بینی داشته باشد، واکنش های آلرژیک نسبت به یک عامل تحریک کننده مانند گرد و غبار، گرده، و یا دود باعث تورم چشم شده است.

قطره کتورولاک چیست؟

کتورولاک یک داروی ضد التهاب است که برای درمان خارش چشم استفاده می‌شود. از این دارو برای درمان التهاب (به عنوان مثال، قرمزی، تورم، التهاب) ناشی از عمل جراحی آب مروارید استفاده می‌شود. قرص و آمپول از دیگر اشکال دارویی کتورولاک هستند.

قطره استریل چشمی باکتی ماید

باکتی ماید در درمان التهابات ملتحمه و دیگر عفونت های سطحی چشمی ناشی از میکروارگانیسم های حساس کاربرد دارند و همچنین سولفاستامید از رشد بیشتر ارگانیسم های گرم مثبت و تعداد متنوعی از ارگانیسم های گرم منفی مانند برخی از انواع باکتری های سودومونا، جلوگیری می کند. از قطره چشمی باکتی ماید چه می دانید؟

موارد مصرف باکتی ماید

قطره استریل چشمی، در درمان عفونت های سطحی چشم ناشی از ارگانیسم های حساس، کونژکتیویت انکلوزیون، زخم های قرنیه، تراخم، مصرف می شود. این دارو همچنین جهت پیشگیری یا پروفیلاکسی در مقابل عفونت های چشمی، کاربرد دارد.

اشک مصنوعی آرتیپیک

اشک مصنوعی آرتیپیک یک محلول استریل چشمی به شکل ویال تک دوز که حاوی ۳۲۰ میلی گرم هایپروملوز (هیدروکسی پروپیل متیل سلولز) در هر ۱۰۰ میلی لیتر است. این محصول برای درمان خشکی و سوزش چشم است که در اثر کمبود اشک ایجاد می شود.همچنین به عنوان محلول مرطوب کننده قرینه چشم مصنوعی استفاده می شود.

اشک مصنوعی

رفع بیماری های چشم با قطره و پمادهای چشمی

اشک مصنوعی سینالون ادونسد

قطره استریل چشمی یکبار مصرف سینالون ادونسد در موارد کمبود ترشح اشک، به منظور رفع خشکی و تحریک چشم در بیماری هایی نظیر التهاب خشک قرنیه و ملتحمه استفاده می شود. کاهش تولید مایع از غدد ترشح‌کننده اشک می‌تواند ثبات لایه اشک را بر هم زند. به این ترتیب این لایه به سرعت شکسته شده و نقاط خشکی را روی قرنیه ایجاد می‌کند که سبب تحریک و کاهش بینایی می‌‌شود. اغلب افراد دچار خشکی چشم، احساس گزش، سوزش، خارش و خشکی در چشم کرده و همچنین موقع سیگار کشیدن چشمشان تحریک می‌شود. خشکی چشم استفاده از لنز را نیز مشکل یا غیرممکن می‌سازد.

نحوه استفاده از اشک مصنوعی یکبار مصرف

برخی از قطره های اشک مصنوعی یک بار مصرف هستند و مواد نگه دارنده ندارند در نتیجه آسیبی به چشم وارد نمی کنند. این قطره ها بلافاصله بعد از مصرف باید دور انداخته شوند نوع دیگر قطره های اشک مصنوعی که دارای مواد نگه دارنده هستند ماندگاری دو هفته الی ۱ ماهه دارند و پس از آن باید دور انداخته شوند.

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت چشم

در بعضی موارد مانند عفونت چشم کودکان زیر ۵ سال با بعضی باکتری‌ها مثل هموفیلوس یا میکروب سوزاک، علاوه بر درمان موضعی، باید درمان با آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیز انجام شود.

در موارد زیر به چشم پزشک مراجعه کنید:

  • در ناحیه چشم‌ها احساس درد داشتید.
  • حس می‌کردید یک جسم خارجی در چشمتان وجود دارد
  • قرمزی چشم و تورم پلک ، چراکه ممکن است به عفونت باکتریایی مبتلا شده باشید و نیاز باشد که آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • در بینایی خود احساس اختلال کردید.

قیمت قطره های چشمی

عوامل آسیب رسان مانند نور خورشید ، آلودگی هوا و ... باعث تولید ترکیبات زیان آوری به نام رادیکال های آزاد شده و به سلامت سلول های سیستم بینایی آسیب می رسانند . مولتی ویتامین Visionace حاوی مقادیر قابل توجهی از جمله ویتامین ها و آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین E و C و سلنیوم و کاروتنوئید ها (رنگدانه های گیاهی مانند لوتئیین و زاگزانتین) است که از سیستم بینایی محافظت می کند .
این آلودگی ها باعث می شود که دید مختل شده و همچنین در صورت رسیدگی نکردن باعث اسیب دیدگی های مختلف برای چشمان می شود پیش از هر کاری ابتدا دستان خود را به دقت و چندین بار با صابون و اب گرم بشویید..در بازار دارو قیمت قطره های چشمی به دلیل تولید در کارخانجات و محصولات مختلف متفاوت هستند.

قطره چشمی برای حساسیت چشم

درمان حساسیت چشم

دور بودن از عامل حساسیت زا: ماده ای که به آن حساسیت دارید را در صورت امکان شناسایی کرده و از آن دوری کنید.
استفاده از عینک های آفتابی با شیشه بزرگ برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به چشم
استفاده از قطره های ضد حساسیت بنابر توصیه پزشک: داروهایی از قبیل قطره اشک مصنوعی، آنتی هیستامین خوراکی،قطره های آنتی هیستامین، قطره های پایدار کننده ماست سل ها،قطره های ضد التهاب استروئیدی، غیر استروئیدی

قطره چشم برای کودک

عفونت چشم در کودکان طیف گسترده ای دارد. ممکن است مواردی خفیف و قابل درمان با داروهای موضعی باشد یا در موارد شدید به بستری و دریافت آنتی بیوتیک وریدی نیاز داشته باشد.
این نوع از عفونت ، یکی از شایع ترین انواع اختلالات چشمی و عفونت چشم در کودکان است که منظور از آن عفونت لایه مخاطی سطح چشم یا ملتحمه چشم و پلک ها می باشد.
لازم به ذکر است که ملتحمه چشم ، لایه مخاطی نازکی است که بر روی سطح کره چشم و سطح داخلی پلک ها قرار دارد. شایع ترین انواع آن باکتریایی و ویروسی است.
توجه داشته باشید که چنانچه کنژنکتیویت ، از نوع عفونی باشد مسری خواهد بود ، لذا در صورتی که کودک به این نوع عفونت چشمی مبتلا باشد ، به او اجازه ندهید که وسایلی از قبیل قطره ، دستمال ، روبالشی و غیره را با سایرین به اشتراک بگذارد.

قطره تیرلوز برای قرمزی چشم

قرمزی چشم می‌تواند نشانه خفیفی از تحریک چشم یا یک مشکل جدی پزشکی مثل عفونت باشد. قرمزی چشم یا وجود لکهٔ خون زمانی بروز می‌کند که رگ‌های خونی کوچک، که در سطح چشم قرار دارند، بزرگ شده و انباشته از خون می‌شوند. گاهی کمبود اکسیژن در قسمت قرنیه یا بافت پوشش‌دهندهٔ چشم، دلیل قرمزی چشم است. قرمزی چشم به‌تنهایی جای نگرانی ندارد، اما اگر این قرمزی با درد، آبریزش غیرعادی یا تاری دید همراه باشد، نشانه وجود مشکل جدی در بدن است..برای کاهش اثرات این قرمزی از قطره ی تیرلوز در برخی موارد تجویز می شود
قرمزی چشم ممکن است به مرور زمان یا یک‌دفعه به‌وجود بیاید. در اکثر موارد، قطره‌ ی چشم تیرلوز مفید بوده و می‌توان آنها را به سادگی از داروخانه تهیه کرد. اگر قرمزی چشم به سادگی رفع نشده یا با دیگر نشانه‌ها همراه است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
حوادث چشمی، لنزهای تماسی و استفاده مداوم از قطره‌ چشمی تیرلوز ممکن است باعث تحریک چشم و در نتیجه قرمزی چشم شود. پزشک می‌تواند دلیل قرمزی چشم و مشکلات مربوط به آن را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز نماید.

مصرف اشک مصنوعی در دوران حاملگی

مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد.

تداخلات مهم اشک مصنوعی

استفاده از فرآورده هایی که حاوی پلی وینیل الکل هستند همراه با محلولهای شستشو دهنده بورات ممکن است باعث ایجاد رسوبات چسبناک در پلکهای چشم شود.

موارد منع مصرف اشک مصنوعی

در صورت پدید آمدن سر درد / تحریک وقرمزی چشم / تغییرات بینایی / عدم ایجاد بهبودی در طی سه روزدارو قطع شود.

عوارض جانبی اشک مصنوعی

تحریک چشم ، تاری دید ، ضخیم و سفت شدن مژه ها

قطره acuaiss برای چیست؟

اشک مصنوعی حاوی سدیم هیالورونیت با خاصیت مرطوب کنندگی طبیعی برای راحتی و رفع احساس خشکی چشم با تقویت اثر حفاظتی (پوششی) اشک چشم برای مدت طولانی

علائم خشکی چشم

خارش، سوزش، تحریک و ناراحتی، قرمزی چشم، تاری دید که با پلک زدن بهتر می‌شود، اشک ریزش زیاد، خستگی و ناراحتی چشم پس از مطالعه، تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر.

استفاده از اشک مصنوعی با لنز

استفاده کننده‌های لنز طبی و رنگی به خوبی می‌دانند که «همه‌ی انواع» قطره چشمی را نمی‌توان روی لنزی ریخت که داخل چشم است. چون مواد نگهدارنده داخل قطره‌های چشمی علاوه بر تغییر رنگ لنز، علایم حساسیتی هم ممکن است در چشم ایجاد کنند. البته برخی از قطره های یک بار مصرف وجود دارند که فاقد مواد نگهدارنده هستند. بیمار مجاز است در مواقعی که دچار خشکی چشم شد یا احساس سوزش مختصر یا جسم خارجی مانند غبار در چشم کرد از این قطره استفاده کند. با این قطره ها نیازی به خارج کردن لنز از چشم هم نیست. توجه داشته باشید که این قطره ها فقط با تجویز باید مصرف شود و استفاده سر خود توصیه نمی‌شود.

استفاده از اشک مصنوعی با لنز به خاطر خشکی چشم

اشک مصنوعی یک راه حل مناسب برای مرطوب کردن چشم است و برای از بین بردن مشکلاتی مثل سوزش، خارش یا ناراحتی‌های به وجود آمده بر اثر خشکی چشم استفاده می‌شود. اشک سطح چشم را مرطوب و چرب نگه می‌دارد و با شست‌وشوی کامل، گرد و غبار، آلودگی و دیگر میکروارگانیسم‌ها را از سطح چشم دفع می‌کند.

قطره تاری چشم

تاری چشم در تمام فواصل غالباً علامت آستیگماتیسم است. آستیگماتیسم یکی از عیوب انکساری است که علت آن معمولاً شکل غیرعادی قرنیه است. بعضی قطره‌های چشم، به ویژه قطره‌های دارویی حاوی نگهدارنده باعث تحریک چشم و تاری دید می‌شود. این عوارض جانبی اکثراً با مصرف قطره اشک مصنوعی، داروهای تجویز شده برای خشکی چشم یا پلاگ پونکتوم کنترل می‌شود. به علاوه داروهایی مانند قرص‌های حساسیت نیز باعث خشکی چشم و تاربینی می‌شود. متخصص بینایی ‌سنجی یا چشم‌ پزشک حین معاینه چشم به بیمار اطلاع می‌دهد که آیا داروهای مصرفی عامل تاربینی شده است یا خیر.

شرایط نگهداری اشک مصنوعی

عموما قطره‌های چشمی و اشک مصنوعی باید بعد از باز کردن حداکثر تا مدت یک ماه مورد مصرف قرار بگیرند، همچنین در هنگام استعمال قطره، باید از برخورد نوک قطره‌چکان با چشم پرهیز شود.
همچنین برخی از قطره‌هایی که در درمان آب‌سیاه کاربرد دارند و یا انواع دیگر منجر به ایجاد احساس سوزش پس از استعمال قطره می‌گردند که در چنین مواردی استفاده از قطره‌ اشک مصنوعی پیش از استعمال قطره‌های نام برده، به پیشگیری یا کاهش احساس سوزش می‌انجامد.
از مزیت ممتازی که قرار دادن قطره‌های چشمی اشک مصنوعی در یخچال دارند، این است که احساس سردی قطره در هنگام ورود آن به چشم منجر می‌گردد تا فرد از ریخته‌شدن کامل قطره به چشم اطمینان حاصل کند و از میزان اثر تحریک ‌کنندگی نیز می‌کاهد،همچنین برخی از افراد نسبت به مواد نگهدارنده موجود در مواد چشمی حساسیت دارند که ‌در این افراد استفاده از انواعی که فاقد عوامل نگه‌دارنده باشند.

شستشوی چشم با اشک مصنوعی

ترشح طبیعی اشک

وظیفه اصلی اشک چشم مرطوب نگه داشتن و شستشوی مداوم سطح کره چشم و رساندن اکسیژن و مواد غذایی به قرنیه است. اشک چشم از سه لایه تشکیل شده است:
لایه موکوسی عمقی: این لایه روی قرنیه و ملتحمه را می پوشاند و به پخش شدن لایه آبکی اشک در سطح چشم کمک می کند.
لایه آبکی میانی: این لایه قسمت اصلی اشک را تشکیل می دهد. بخش عمده (98%) این لایه از آب بقیه آن از املاح و پروتئین ها تشکیل شده است. قسمت عمده لایه آبکی اشک از غده اشکی ترشح می شود که در قسمت خارج و بالای کره چشم زیر پلک فوقانی قرار گرفته است.
لایه چربی سطحی: این لایه که از غده های موجود در لبه پلک ترشح می شود روی لایه آبکی را می پوشاند و از تبخیر سریع این لایه جلوگیری می کند.
با هر نوبت پلک زدن لایه اشکی روی چشم گسترده می شود. اشک اضافی از طریق دو سوراخ کوچک در گوشه داخلی پلک ها به داخل بینی تخلیه می شود. (به همین علت گریه کردن باعث آبریزش از بینی می شود.

ریختن قطره چشمی در چشم

شستشو دادن چشم با قطره اشک مصنوعی

درمان خشکی چشم با گلاب

یک قطعه پارچه پنبه ای یا یک توپ پنبه ای را در عصاره گل رز (گلاب) خیس کرده و روی پلک های بسته خود قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه بگذارید بماند و در روز ۲ یا ۳ بار این عمل را تکرار کنید.
یکی دیگر از گزینه ها این است که چشم های خود را با آب خالص رز شستشو کنید یا از گلاب خالص به عنوان اشک مصنوعی استفاده کنید و این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.
چشم  درد یک علامت شایع است و علل محتمل زیادی برای آن وجود دارد، از علل جدی آن گرفته همچون آب سیاه زاویه بسته حاد  و نوریت اپتیک، تا علل کمتر جدی آن همچون کنژنکتیویت، گل مژه یا خشکی چشم ویژگی‌های بخصوصی همچون کیفیت درد بیمار (سوزش، درد تیز، درد مبهم و غیره) یا علائم بالینی همراه با چشم درد (حساسیت به نور، سردرد و غیره) می‌تواند به پزشک کمک کند تا این طیف وسیع از عوامل چشم درد را تا حد ممکن به یک یا چند عامل محدود کند.

پیاز برای عفونت چشم

پیاز دارای مواد گوگردی است که این مواد خواص مختلفی از خود نشان می‌‌دهند که یکی از آنها اشک آور بودن است.
زمانی که پیاز را برش می‌‌دهیم، سلول‌های پیاز باز می‌شوند.
این سلول‌ها دو بخش دارند:
بخش آنزیمی که به آلیناز معروف است و بخش گوگردی. آنزیم آلیناز، ترکیبات گوگردی پیاز را تجزیه کرده و ترکیبات ناپایدار گوگردی ایجاد می‌کند که به گاز فراری تبدیل می‌شوند، این گاز که حاوی ترکیبات گوگردی است، وارد هوا می‌شود و به چشم انسان می‌‌رسد (البته ابتدا وارد مجرای بینی می‌شود). در چشم انسان، این گاز با آب واکنش نشان داده و اسید سولفوریک تولید می‌کند، اسید سولفوریک، بر پایانه‌های اعصاب چشم اثر کرده و سبب سوزش چشم می‌شود
قطرات اشک می‌توانند تنها چند ثانیه پس از برش پیاز ظاهر شوند، اگرچه ما معمولاً اشک آوری پیاز را دوست نداریم و باعث ناراحتی ما می‌شود، اما این خاصیت پیاز آن را در برابر موجودات ریز زنده ی خارجی حفاظت می‌‌کند، زمانی که پیاز را برش می‌‌دهیم،گازی که حاوی ترکیبات گوگردی است، وارد هوا می‌شود و به چشم انسان می‌‌رسد.

نام آنتی بیوتیک خوراکی برای عفونت چشم

اگر عفونت منشا باکتریایی داشته باشد، بیمار باید از قطره های چشم آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کند. قرمزی، خشکی و ترشح از چشم از جمله علائم چشم صورتی هستند.

مطالب مربوط با انواع قطره های چشمی اشک مصنوعی و کاربردهای آن ها
عوارض عدم درمان آب سیاه چیست

عوارض عدم درمان آب سیاه چیست

عدم درمان آب سیاه ممکن است عوارض جبران ناپذیری را برای افراد به همراه داشته باشد.
بیشتر
بلفاروپلاستی با چه روش هایی امکان پذیر است

بلفاروپلاستی با چه روش هایی امکان پذیر است

بلفاروپلاستی مناسب برای افرادی است که از ورم پلک بالا یا پلک پایین رنج می برند. در این مقاله به بررسی عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی و مراقبت های بعد از آن می پردازیم و با عوارض بلفاروپلاستی آشنا می شویم.
بیشتر
عوامل تاثیرگذار در قیمت بوتاکس زیر چشم

عوامل تاثیرگذار در قیمت بوتاکس زیر چشم

قیمت بوتاکس زیر چشم یکی از سوالاتی است که معمولا ذهن افراد مختلف را درگیر می کند. بوتاکس از روش های موثر در از بین بردن چین و چروک ها محسوب می شود.
بیشتر
چرا روشنایی مناسب به هنگام مطالعه مهم است؟

چرا روشنایی مناسب به هنگام مطالعه مهم است؟

از دلایل اهمیت روشنایی مناسب به هنگام مطالعه عدم بروز آسیب به چشم است بالارفتن قدرت تمرکز و یادگیری نیز از دلایل اهمیت روشنایی مناسب به هنگام مطالعه است.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I