دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

چگونه یک عینک آفتابی مناسب چشم انتخاب کنیم

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :10 تیر ، 1399
چگونه یک عینک آفتابی مناسب چشم انتخاب کنیم

چشم و خطرات اشعه ماورای بنفش نور خورشید

اشعه ماورای بنفش نور خورشید به پوست آسیب می زند. همچنین برای عدسی و قرنیه چشم مضراست. اشعه ماورای بنفش (UV) احتمال ابتلا به بیماری آب مروارید (کاتاراکت) چشم را افزایش می دهد. این بیماری، عدسی چشم را کدر می کند و قدرت بینایی را کاهش می دهد. همچنین اشعه ماورای بنفش باعث تخریب ماکولا (لکه زرد) می شود. ماکولا بخشی از شبکیه چشم است که برای وضوح بینایی لازم است. سایر مشکلات چشمی وابسته به اشعه ماورای بنفش شامل ناخنک چشم و پیش ناخنک چشم است.

طول موج اشعه های خورشید

طول موج انواع اشعه های UV خورشید

عینک آفتابی پلاریزه چیست؟

یکی از شیوه‌های مؤثر در محافظت از چشمان استفاده از عینک آفتابی است. یک عینک آفتابی استاندارد می‌تواند از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت کند. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک عینک آفتابی استاندارد باید داشته باشد می‌توان به محافظت 100 درصد در برابر اشعه فرابنفش خورشید و پلاریزه بودن آن اشاره کرد. هردو این ویژگی‌ها در ساخت عینک‌های آفتابی پلاریزه در نظر گرفته‌ شده‌اند. عینک‌های پلاریزه عینک‌هایی هستند که لنز آن‌ها با یک فیلم شیمیایی خاص پوشانده شده که میزان شدت نور را کاهش می‌دهند تا به چشم‌ها آسیبی وارد نشود. عینک های پلاریزه با بهره‌گیری از لنزهای پوشانده شده با فیلترهای شیمیایی مانع از داخل شدن این تابش‌های خیره‌کننده به چشمان شما می‌شوند و درنتیجه شما می‌توانید با استفاده از این عینک‌ها در همه ساعات روز دید خوبی داشته باشید.

تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی

لوگوهای معتبر معمولا روی شیشه عینک و سمت راست آن، دسته یا داخل دسته عینک قرار می‌گیرند و اندازه، فونت نوشتاری و رنگ ثابتی دارند. کوچکترین اشتباه نوشتاری یا هر نوع تفاوتی میان این لوگوها، نشان دهنده تقلبی بودن عینک است. گاهی اوقات در نام برند، غلط املایی دیده می‌شود. مثلا به جای «Gucci» نوشته‌اند: «Guci». این نوع خطاها، خبر از تقلبی بودن عینک می‌دهد. همچنین پیش از خرید عینک، به وب‌سایت کارخانه تولید‌کننده آن عینک مراجعه کنید و با علائم و لوگوهای آن برند خاص آشنا شوید. این کار به خرید عینک اصل و معتبر، کمک بسیاری مینماید.

بررسی شماره مدل عینک

درج شماره مدل روی تمام محصولات، قانونی جهانی است و در ضمن فرقی نمی‌کند که محصول را از طریق فروشگاه یا آنلاین بخرید. باید عینک خریداری شده، شماره مدل داشته باشد.

فروشنده معتبر

معمولا سایت‌های اینترنتی یا فروشگاه‌های معتبر، جنس تقلبی نمی‌فروشند و با این کار وجهه خود را در مقابل مشتری به خطر نمی‌اندازند. 
هر وقت هم دیدید، محصولی بیش از حد معمول تخفیف دارد، مطمئن باشید که آن جنس، تقلبی است. در ضمن هرگز از وب‌سایت‌های اینترنتی که کالاهای فروخته شده را پس نمی‌گیرند یا آدرس و تلفن مشخصی ندارند، خرید. وب‌سایت‌هایی که عینک‌های معتبر می‌فروشند، اغلب ضمانت هم ارائه می‌دهند.

دفترچه و شناسنامه عینک

معمولا عینک‌های اصل، شناسنامه یا دفترچه اصالت دارند. در شناسنامه، جزئیات دقیقی در مورد عینک، مقدار خش‌پذیری لنز، مقاومت آن در برابر اشعه ماوراء‌بنفش، جنس فریم و … بیان می‌شود.

راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب

سلامت چشمان شما ارتباط مستقیم با عینک آفتابی که می‌زنید دارد اما می‌دانید شیشه‌های عینکی که می‌زنید چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ بهتر است قاب آن چه اندازه و چه رنگی باشد؟
می‌گویند با عینک آفتابی مناسب شما می‌توانید جذابیت جیمز وین، شکوه اودری هیپورن، یا متفاوت بودن شولاپین را به خودتان هدیه بدهید اما مهم‌ترین مسئله در مورد عینک‌های آفتابی این است که آنها را به عنوان وسیله‌ای برای محافظت از سلامت‌تان در نظر بگیرید نه یک وسیله تزئینی.
شما باید در مورد عینک‌های آفتابی کاری که می‌کنند و نکاتی که هنگام خرید آنها باید در نظر بگیرید، اطلاعات کامل داشته باشید. اشعه‌های ماورای بنفش خورشید هم می‌‌توانند به پوست آسیب برسانند و هم به چشم، به خصوص به لنز و قرنیه چشم، هرقدر بیشتر چشمان شما بدون محافظ در مقابل اشعه آفتاب قرار بگیرد احتمال اینکه به بیماری آب‌مروارید مبتلا شوید بیشتر می‌شود (در این بیماری انگار لنزهای چشم را مه فرا می‌گیرد و شما اجسام و انسان‌ها را به صورت مبهم و ناواضح می‌بینید) در ضمن اشعه‌های خورشید باعث بیماری تخریب بافت ماکولای چشم می‌شوند که می‌تواند بر میزان وضوح و شفافیت بینایی تاثیر بگذارد و حتی باعث کوری شود.

عینک آفتابی

عینک دودی مناسب استایل صورت

عینک‌های آفتابی، محافظان قوی

فوتوکراتیت (photokeratitis) سوختگی و آسیب قرنیه است که نام دیگرش ماکوری برفی است. این حالت بیشتر در اسکی‌بازان دیده می‌شود و بیماری‌ای است که با درد بسیار همراه است. متخصص چشمی در مرکز پزشکی می‌گوید: «در این بیماری وزیکول‌ها و ضایعات متعددی روی سطح قرنیه شکل می‌گیرند این حالت را می‌توان با درمان مناسب برطرف کرد اما این حالت می‌تواند تعطیلات چند روزه را به کل خراب کند.

مضرات عینک افتابی پلاریزه

هنگامی که نور خورشید از هر سطحی مانند اب و برف و شیشه منعکس می شود شدت تابشش شدیدتر می شود زیرا بازتاب امواج نور متمرکز می شوند ، این اثرglare effect (تابش خیره کننده) نامیده می شود و می تواند روی چشم شما تأثیر منفی بگذارد. لنزهای پلاریزه دارای فناوری ای هستند که شامل فیلترهای ویژه ای است که می تواند نور افقی را که با شروع تابش نور خورشید در اشیاء مختلف محیط شما ایجاد می شود جذب کند و از اثرات منفی تابش بکاهد . بیش از ۹۹٪ از تابش خیره کننده هایی که از موج تابش نور خورشید ایجاد می کنند ، هنگام پوشیدن لنزهای پلاریزه ، از چشم شما فیلتر می شوند . این فناوری به طور معمول در عینک آفتابی خوب وجود دارد.

عینک آفتابی مفید؛ وسیله‌ای مفید، اما نیازمند دقت در انتخاب

یکی از مسائل مرتبط با سلامت عمومی جامعه در تابستان‌ها، افزایش استفاده از عینک‌های آفتابی های مفید به علت افزایش شدت تابش نور خورشید است.

راهنمای خرید عینک آفتابی با توجه به نوع صورت

عینک آفتابی مناسب برای صورت بیضی

این نوع فرم صورت جزو معمول‌ترین شکل‌های موجود است. صورت‌های بیضی مانند یک تخم‌مرغ برعکس هستند و فاصله‌ی پیشانی تا چانه‌ی آن‌ها بیشتر از فاصله‌ی گونه تا گونه خواهد بود. عرض پیشانی تا حدودی بیشتر از عرض چانه است و تنها همین دلیل کافیست تا از افراد با صورت های گرد متمایز شود. این نوع صورت‌ها از نظر تناسب چهره جزو ایدئال‌ترین شکل‌ها هستند. اگر می‌خواهید این تناسب را حفظ کنید، از فریم‌های عینک با عرض زیاد استفاده کنید. عینک‌هایی که فریم آن‌ها نه خیلی باریک باشد نه خیلی پهن. عینک‌های کلاب‌مستر، ویفرر، خلبانی، چندضلعی، پروانه‌ای، مستطیل و مربع شکل برای صورت‌های بیضی عالی به نظر می‌رسند.

عینک آفتابی مناسب برای صورت گرد

این فرم صورت به همان نسبت از گونه تا گونه عریض است تا از پیشانی تا چانه. این افراد اکثرا دارای پیشانی کوتاه و خط فک منحنی و بدون زاویه هستند. اگر می‌خواهید چهره شما باریک‌تر یا کشیده‌تر به نظر بیاید، از عینک‌هایی با فریم زاویه‌دار و باریک استفاده کنید. از نظر انتخاب فریم هم هرچه عینک جنس فلزی‌تر و شکل باریک‌تری داشته باشد، به صورت حالت کشیده‌تری خواهد داد. عینک‌های خلبانی، پروانه‌ای، مربع و مستطیل شکل برای این فرم صورت‌ها فوق‌العاده خواهند بود.

عینک آفتابی مناسب برای صورت مربع

صورت‌های مربعی‌شکل، خط فک تقریبا مستقیم و قوی دارند. عرض پیشانی آن‌ها تناسب خوبی با عرض گونه تا گونه‌ی آن‌ها دارد و می‌توان گفت طول و عرض چهره‌ی ‌آن‌ها به نسبت برابر خواهد بود. اگر می‌خواهید چهره‌ی مربعی به نظر کشیده‌تر نمایان شود یا زاویه‌ی خط فک زیاد به چشم نیاید، از عینک‌هایی با فریم باریک استفاده نمایید؛ عینک‌هایی که عرض بیشتری به نسبت طول دارند و فرم منحنی خوبی داشته باشند. توجه داشته باشید که انحنا در فرم عینک از زاویه‌دار بودن چهره‌ی شما کم خواهد کرد. عینک‌هایی با فریم خلبانی، ویفرر، کلاب‌مستر، گرد، بیضی، گربه‌ای و پروانه‌ای شکل برای چهره‌هایی با فرم مربعی، مناسب خواهد بود.

عینک آفتابی مناسب برای صورت مستطیل

چهره‌های مستطیلی کشیدگی بیشتری نسبت به عرض صورت دارند. اکثرا فاصله‌ی گونه تا خط فک زیاد است و  بینی کشیده‌ای دارند. اگر می‌خواهید این کشیدگی را به حداقل برسانید و تناسب زیبایی را به نمایش بگذارید، از عینک‌هایی که دارای فریم با عمق بیشتر هستند استفاده کنید. عینک‌هایی با دسته‌ی زیبا و تزیین‌شده، برای این افراد عالی خواهد بود و به عرض چهره‌ی آن‌ها می‌افزاید. پل عینک هرچقدر کمتر باشد، بینی را کوتاه‌تر نمایان می‌سازد. برای این نوع از فرم صورت هم بهتر است از عینک‌های زاویه‌دار استفاده نگردد و فریم‌هایی مانند خلبانی، ویفرر، کلاب‌مستر، گرد، چندضلعی، گربه‌ای، بیضی و پروانه‌ای شکل به نظر عالی خواهند بود.

عینک آفتابی مناسب برای صورت لوزی یا الماسی

نادرترین نوع صورت، الماسی‌ها هستند. صورت‌های الماسی طول چشم و خط فک باریکی دارند و البته گونه‌هایی به‌نسبت عریض که ممکن است برجسته هم به نظر آید. برای این دسته از افراد عینک‌هایی با جزئیات زیاد و خطوط متمایز پیشنهاد می‌شود. فریم‌های بدون لبه و گربه‌ای را حتما امتحان کنید. فریم‌های خلبانی، گرد، گربه‌ای و بیضی‌شکل برای صورت‌هایی با فرم لوزی یا الماسی جلوه‌ی زیادی خواهند داشت. این مدل از عینک‌ها عرض گونه تا گونه را کمتر به نمایش می‌گذارند و تمرکز را از چانه‌ی زاویه‌دار آن‌ها برمی‌دارد.

عینک آفتابی مناسب برای صورت مثلثی

مثلث می‌تواند به دو صورت باشد، راس مثلث به سمت بالا یا بالعکس. در صورت پایین بودن راس مثلث بهتر است این فرم از صورت را در کنار مدل قلبی (که در پایین توضیح داده می‌شود) بگذاریم. اما فرم‌های صورت مثلثی با راس به سمت بالا، عرض پیشانی باریکی داشته و فاصله‌ی بین گونه تا گونه با چانه نسبتا زیاد است. برای اینکه عرض قسمت بالایی چهره را بیشتر جلوه دهیم، می‌توانیم عینک‌هایی با فریم تزیین‌شده یا با جزئیات بیشتر در نیمه‌ی بالایی فریم را امتحان کنیم. فریم‌های گربه‌ای که از دو طرف قسمت بالای عینک کشیدگی زیبایی را به نمایش می‌گذارند، گزینه‌ی مناسبی هستند. همچنین عینک‌هایی با فریم خلبانی، کلاب‌مستر، بیضی، چندضلعی یا مستطیل شکل تناسب بهتری روی این نوع چهره‌ها ایجاد خواهند کرد.

عینک آفتابی مناسب برای صورت قلبی

صورت‌های قلبی یا مثلثی با راس به سمت پایین، با پیشانی عریض و چانه‌ای زاویه‌دار شناخته می‌شوند. در صورت‌هایی با فرم قلبی یک انحنای کوچک در پیشانی قرار گرفته که چهره را کاملا شبیه به یک قلب نمایان می‌کند. فریم‌هایی با رنگ‌های روشن و نیمه‌ی عریض پایین یا استایل بدون فریم برای این افراد توصیه می‌شود. بهتر است فریم عینک آن‌ها خط مستقیم در قسمت بالا نداشته باشد، بنابراین فریم‌های خلبانی، چندضلعی، گرد، مربع، پروانه‌ای، ویفرر و حتی تا حدودی مستطیل شکل هم عالی خواهند بود.

بررسی ویژگی‌های یک عینک طبی خوب

هر عینک قطعاً از دو بخش تشکیل‌شده است. ما برای بررسی ویژگی‌های عینک طبی به شرح این دو بخش خواهیم پرداخت.
لنز: این بخش که به آن عدسی نیز گفته می‌شود، در حقیقت مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده عینک است. مهم بودن لنز از آن جهت است که این وسیله‌ جهت درمان می‌باشد. 
فریم: برای نگه داشتن و چیدمان این لنز‌ها بر رو چشم، نیاز به قابی مخصوص است. جنس فریم و کیفیت مواد آن بسیار مهم است. جنس فریم از آن جهت دارای اهمیت می‌باشد که ممکن است با پوست برخی افراد سازگاری نداشته باشد. 
پس در نتیجه اگر می‌خواهید ویژگی‌های یک عینک طبی خوب را بدانید لازم است که عدسی و فریم آن را بررسی کنید و یک تعادل میان این دو ایجاد نمایید.

عینک آفتابی مناسب

عینک دودی مناسب برای جلوگیری از آسیب رسانی اشعه های خورشید به چشم

عدسی مناسب در عینک های آفتابی

قطعاً انتخاب لنز مناسب از فریم بسیار مهم‌تر است. امروزه در سطح بازار لنز‌های مختلفی وجود دارد که خرید آن‌ها، گاه با اشتباه همراه است. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا انتخاب لنز بسیار مهم است؟
عاملی که جزء اصلی‌ترین ویژگی‌های عینک طبی اند، مقاومت در برابر اشعه UV در هر دو نوع A و B می‌باشد. قطعاً قرار گرفتن در معرض تابش اشعه نور فرابنفش (UV) در طول عمر افراد تأثیر بسزایی دارد و ممکن است مشکلاتی برای چشم او ازجمله آب مروارید و دژنراسیون ماکولا، ایجاد کند.

فریم مناسب برای عینک های آفتابی

قاب عینک عامل مهم دیگر برای عینک طبی می‌باشد. فریم از چندین جهت حائز اهمیت است. فریم انواع مختلفی دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • عینک‌های با فریم‌های کامل
  • عینک‌های بدون فریم
  • عینک‌های نیم فریم

یک عینک آفتابی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ینک‌ های آفتابی معمولی‌ (استاندارد) معمولاً ۱۵ تا ۲۵ درصد از نور را عبور می‌دهند که این میزان برای اکثر فعالیت‌های روزمره کافی است. در سایه، میـزان نـوری که با این عینک‌ها به چشم می‌رسد؛ حدود ۶۰ کاندلا بر مترمربع است که برای دیدن، همچنان ‌کافی است. البته برای فعالیت‌های خاصی که در محیط‌های بسیار پرنور انجام می‌شوند؛ عینک‌های تیره‌تری لازمند. بهترین رنگ برای عینک‌های آفتابی، رنگ خاکستری است که با وجود کم کردن نور، رنگ اشیا و محیط اطراف را برای استفاده‌کننده عوض نمی‌کند. عینک‌های آفتابی قهوه‌ای‌رنگ و سبزرنگ نیز استفاده می‌شوند. عینک‌های قهوه‌ای، نور آبی آسمان را کاهش و حساسیت به کنتراست را افزایش می‌دهند که برای رانندگی طولانی، مطلوب هستند. برای مبتلایان به نقص دید رنگ قرمز نیز، این عینک‌ها دید بهتری ایجاد میکنند. بطور کلی بهترین رنگ برای عینک‌های آفتابی، در وهله اول خاکستری و پس از آن قهوه‌ای است.
یک عینک آفتابی خوب را در موارد زیر خلاصه می کنیم:
تیرگی عینک آفتابی خوب باید به حدی باشد که شخص در نور آفتاب با آن راحت باشد و دچار حالت خیرگی نشود. یک دستور ساده برای فهمیدن مناسب بودن تیرگی عینک این است که وقتی در یک اتاق با نور معمولی با عینک به آینه نگاه می‌کنیم؛ چشم‌های خود را نبینیم. حداکثر میزان عبور نور بین ۱۵ تا ۲۵ درصد مناسب است؛ یعنی عینک باید ۷۵ تا ۸۵ درصد نور را جذب کند یا بازتاب نماید.
وقتی عینک‌های آفتابی خوب را در مقابل یک صفحه طرح‌دار تکان می‌دهیم؛ نباید صفحه موج‌دار، تار و کج و معوج دیده شود. عینک‌های آفتابی نباید تشخیص رنگ‌های اشیا و چراغ‌های راهنمایی را مختل نمایند؛ رنگ خاکستری شیشه عینک از این نظر ارجح است.

عینک uv 800

در لنز عینک‌های ارزان ماده‌ای به نام (Triace tate) است که فقط 40 درصد ازUV را جذب می‌کند و برای چشم بسیار مضر هستند بنابراین بهترین راه شناخت عینک‌های استاندارد، استفاده از دستگاه UV متر است که اغلب در عینک‌فروشی‌های معتبر یافت می‌شود. بدون استفاده از دستگاه «یووی متر» جهت شناخت استاندارد بودنuv800 عینک‌های آفتابی، تشخیص یک عینک آفتابی مناسب، حتی برای چشم پزشکان نیز سخت و غیرممکن خواهد بود. گفتنی است این دستگاه باید UV عینک را از 98‌درصد به بالا نشان دهد. همچنین گاهی علامت 800 UV در کنار برخی از عینک‌ها درج شده است که نشان‌دهنده قابلیت حفاظت بر علیه UVB است. به گفته چشم پزشکان، نمی‌توان هر عینک گران قیمتی را استاندارد قلمداد کرد و باید تمامی آنها توسط دستگاه (یووی‌متر)‌ تست شوند.

عینک آفتابی مناسب

عینک های آفتابی UV400 و UV800

طول عمر عینک آفتابی

نتایج یک پژوهش که توسط محققان انجام شده نشان می‌دهد افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که در آنجا تابش خورشید بسیار شدید است، می‌بایست هر دو سال یک بار عینک آفتابی خود را عوض کنند. به نقل از گیزمودو، استانداردهای ملی منطقه ای سطوح حفاظتی یو وی (uv protection)هر عینک آفتابی با میزان و شدت تابش هر منطقه در ارتباط بوده و این میزان در مناطق مختلف متفاوت اند. این محققان می‌گویند که با گذشت زمان از میزان ضخامت لنزهای عینک کاسته شده و خاصیت حفاظتی آنها کم می‌شود بنابراین توصیه می‌شود که افراد هر دو سال یکبار عینک آفتابی خود را تعویض کنند. این تنزل همچنین سبب آسیب پذیر شدن لنزها شده و باعث می‌شود که زودتر ترک خورده یا بشکنند. اگر لنزها از استاندارد حفاظتی (uv protection)برخوردار نباشند، فرد در نهایت به بیماری آب مروارید (کدر شدن عدسی چشم) و آسیب شبکیه دچار خواهد شد.

عینک آفتابی یو وی ۴۰۰

بهترین عینک های محافظ یووی ، به UV 400 شناخته می شوند و این به معنای آن است که این لنزها اشعه ماوراء بنفش تا طول موج 400 نانومتر را مسدود می کند و نمی گذارد به چشمان شما آسیبی وارد شود. پزشکان یا مراکز چشم پزشکی دارای ابزارهای بسیار دقیقی برای تشخیص عینک های یووی اصل از غیر اصل هستند. اسم این ابزارها لنزومتر ( طیف سنج ) نام دارد و در کمتر از چند ثانیه می توان عینک ها را برابر اشعه ماوراء بنفش تست کرد.

مطالب مربوط با چگونه یک عینک آفتابی مناسب چشم انتخاب کنیم
بلفاریت چشمی یا گل مژه، علت و درمان التهاب پلک

بلفاریت چشمی یا گل مژه، علت و درمان التهاب پلک

گل مژه  یا در اصطلاح پزشکی بلفاریت همانند جوشی بزرگ است که به صورت یک توده زرد یا سفید در ناحیه چشم و پلک ها نمایان می شود. این عارضه نوعی عفونت است.
بیشتر
دیستروفی فوکس قرنیه و راه های درمان آن

دیستروفی فوکس قرنیه و راه های درمان آن

آیا تا به حال نام بیماری دیستروفی فوکس قرنیه و راه های درمان آن را شنیده اید، با دیستروفی فوکس قرنیه و راه های درمان آن یهتر آشنا شویم.
بیشتر
جلوگیری از نابینا شدن افراد مبتلا به دیابت با درمان های لیزری

جلوگیری از نابینا شدن افراد مبتلا به دیابت با درمان های لیزری

یکی از عواملی که این روزها موجب عوامل نابینایی محسوب می شود، دیابت می باشد. بیماری قندی موجب می شود تا برای بینایی عوارضی به وجود آید که در این گزارش به معرفی و بررسی هر یک از این عوارض خواهیم پرداخت

بیشتر
ورزش هایی که باعث تقویت بینایی می شوند

ورزش هایی که باعث تقویت بینایی می شوند

امروزه بسیاری از پزشکان و متخصص چشم، به بیماران خود ورزش های مختلفی را تجویز می کنند تا با انجام این ورزش ها در منزل به تقویت بینایی بپردازند و از بینایی بسیار قوی و مطلوبی برخوردار باشند.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I