دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

همه چیز در مورد دیدن خطوط جلوی چشم یا مگس پران و نخ پران

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :12 اسفند ، 1400
همه چیز در مورد دیدن خطوط جلوی چشم یا مگس پران و نخ پران

همه چیز در مورد دیدن خطوط جلوی چشم یا مگس پران و نخ پران

مگس پران چشم یکی از مواردی است که با شروعش حسابی اعصاب فرد را بهم می ریزد و او را کلافه و ناراحت می کند. پس اگر شما هم دچار اسپاسم عضلانی چشم یا مگس پران شده اید، برای درمان، حتما مطلب زیر بخوانید.
در کنترل اسپاسم‌های مرتبط با بلفارواسپاسم، دوزهای کمی از بوتاکس با یک سوزن خیلی نازک به چند ماهیچه بالا و پایین چشم تزریق می‌شود. رهایی از اسپاسم در یک یا دو هفته بعد از تزریق امکان‌پذیر می‌شود و به طور میانگین تا چهار ماه ادامه پیدا می‌کند. عوارض جانبی کوتاه‌مدت این کار شامل اشک‌ریزش، دو بینی، افتادگی پلک وتاری دید است.

در این مقاله با کلینیک بینایی همراه باشید تا شما عزیزان را با مگس پران و یا نخ پران از خطوط جلوی چشم بیشتر آشنا کنیم.

مگس پران چشم

مگس پران چشم با نگاه کردن به سطح آبی

چرا مگس پران ایجاد می‌ شود؟

مگس‌ پران در کودکان هم عارضه بسیار شایعی است و با افزایش سن، شیوع آن افزایش می ‌یابد، طوری كه بیش از 60 تا 70 درصد افراد بالای 60 سال مگس ‌پران را تجربه كرده ‌اند. رشته‌ های موجود در زجاجیه در بچه‌ ها و افراد جوان معمولا بسیار ظریف است و دیده نمی‌ شود، اما با بالا رفتن سن این رشته‌ ها ضخیم‌ تر می ‌شوند و در بعضی جاها به هم می‌ چسبند و باعث ایجاد كدورت می ‌شوند كه سایه این كدورت بر روی شبكیه به صورت مگس‌پران احساس می ‌شود. به علاوه در بسیاری از افراد مسن، بخشی از رشته‌ های محیطی زجاجیه كه به شبكیه متصل هستند، از جای خود كنده می‌ شوند و به داخل بخش‌های مركزی زجاجیه می ‌افتند. این حالت كه آن را "جداشدگی خلفی زجاجیه" می ‌نامند، شایع ترین علت ایجاد مگس ‌پران است. گاهی اوقات هم وجود التهاب داخل چشمی (یووئیت) سبب تجمع سلول ‌های التهابی در زجاجیه و ایجاد مگس‌ پران می گردد.

قطره‌های استخراج شده از میوه و سبزی برای درمان مگس پران

(قطره متیل سولفونیل متان) قطره متیل سولفونیل متان می‌تواند استفاده شود. این قطره از میوه‌ها و سبزیجات خاص استخراج می‌شود و به طور طبیعی در غده آدرنال (فوق کلیه) سنتز می‌شود و به عنوان ماده‌ای برای بهبود دید شناخته شده است. علاوه بر این، یک سبک زندگی سالم شامل یک رژیم غذایی متعادل، آب کافی، خواب کافی، ترک سیگار و الکل می‌تواند از مگس پران چشم جوگیری کند یا آن را کاهش دهند.

درمان مگس پران با عسل

خواص عسل برای چشم، همراه با ویژگی های آرام بخش، ضد میکروبی و ضد التهابی آن، یک درمان شگفت انگیز برای بیماری های چشمی است. عسل برای چشم به عنوان یک ضماد در بهبود التیام زخم ها و سوختگی های نواحی مختلف بدن و نیز در التیام سریع تر زخم، سوختگی و ورم چشم مؤثر است. در مصر قدیم عسل برای چشم به عنوان یکی از بهترین داروهای مؤثر، مورد توجه بود. ابوعلی سینا می گوید: «عسل دید چشم را زیاد می کند». همچنین عسل به عنوان یک داروی محبوب در فرهنگ غربی و آیورودا، قرن هاست که برای بیماری های چشم استفاده شده است.

مشاهده تارعنکبوت های متحرک و جرقه های نور

در قسمت پشتی کره چشم، بخشی به نام زجاجیه وجود دارد و قوام آن همانند سفیده تخم مرغ است. با افزایش سن، این مایع ژله ای هرچه بیشتر حالت مایع به خود می گیرد و موجب ایجاد اجسام شناور می شود که شبیه به تارعنکبوت یا نقاطی در میدان دید به نظر می آیند. آنها به طور معمول بی ضرر هستند - احتمالا یک یا دو بار آنها را تجربه می کنید - اما اگر به ناگاه متوجه افزایش این اجسام شناور شده اید، باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید. این شرایط می تواند به واسطه پارگی در شبکیه و رگ های خونی شکل بگیرد. اگر جرقه های نور را نیز مشاهده می کنید، این می تواند نشانه ای از جداشدگی شبکیه باشد که می تواند به کوری منجر شود.

نخ پران چشم

نخ پران چشم با نگاه کردن به آسمان

علت مگس پران چشم در جوانان

در طول دوران نوجوانی تغییرات فیزیکی قابل توجهی برای دختران و پسران پیش می آید که به معنای رسیدن به بلوغ می باشد. برخی از این تغییرات فیزیکی شامل رشد موهای جدید و جوش صورت می باشد. برخی از جوانان نیز تغییراتی را مشاهده خواهند کرد که کمتر رایج می باشند. جوانان ممکن است به طور ناگهانی متوجه نقاط یا خطوط واضح شناور در میدان دید خود شوند. این علایم آزاردهنده مگس پران نامیده می شوند. پس تا حدی می توان گفت علت مگس پران چشم در جوانان تغییرات فیزیکی خاص این دوران می باشد. این اختلال خطر فیزیکی ندارد اما ممکن است نوجوانانی که برای اولین بار متوجه این اختلال می شوند را نگران کنند.

درمان جرقه زدن چشم

جرقه زدن چشم عاملی است که ممکن است بسیار خطرناک باشد یا به خودی خود درمان شود؛ اما هنگامی که فرد دچار این عارضه می شود باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. در برخی موارد جداشدگی شبکیه ممکن است به دنبال جرقه زدن چشم ایجاد شود و فرد بینایی خود را از دست دهد. پس تشخیص خطرناک بودن یا نبودن این عارضه با پزشک متخصص است که با بررسی وضعیت چشم این کار را انجام می دهد. اولین اقدام درمانی تشخیص علت این اختلال است که در صورت تشخیص کشیدگی یا آسیب دیدن شبکیه با عمل های جراحی یا لیزر شبکیه مشکل برطرف می شود. البته در اکثر موارد جرقه زدن چشم خود به خود درمان می شود و رو به بهبود می رود. اگر علت کم خونی یا میگرن باشد نیز با درمان این موارد جرقه زدن چشم نیز درمان می شود.

درمان های خانگی برای بهبود اختلال چشمی مگس پران

به آرامی شقیقه هایتان را ماساژ دهید

ماساژ دادن شقیقه‌‌ها به آرامی یک درمان خانگی عالی برای مگس پران است. یک پارچه را در آب گرم خیس کنید و آن را روی چشم‌های بسته‌ی خود قرار دهید و به دنبال آن شقیقه‌ها را به آرامی ماساژ بدهید. این کار به کاهش سطح استرس کمک می‌کند و کم شدن استرس به نوبه‌ی خود از رخ دادن مگس پران جلوگیری می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است!

خط دیدتان را متمرکز کنید

متمرکز کردن خط دید روی هر جسمی می‌تواند چشم‌های شما را ریلکس کند. یک شیء خاص را در نظر بگیرید، مثلا یک مداد یا یک سکه. بعد روی آن به دقت متمرکز شوید. حالا به آرامی آن شیء را به خودتان نزدیک کنید. آن را در فاصله‌ی ۱۵ سانتی از صورت‌تان قرار دهید. حالا، دوباره شیء را سر جای‌اش بگذارید. این روند را دست کم 10 بار در روز تکرار کنید. این کار می‌تواند کمی چشم‌های‌تان را تسکین بدهد.

کمی چشم تان را تمرین بدهید

درست همان‌طوری که تمرکز کردن روی یک شیء می‌تواند مشکل مگس پران را تسکین دهد، تمرین دادن چشم‌ها نیز تاثیر مثبتی روی چشم‌ها دارد. یکی از رایج‌ترین تمرینات چشم این است که چشمان خود را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و بعد این حرکت را در خلاف جهت عقربه‌‌های ساعت تکرار کنید. این تمرین فقط برای تسکین مگس پران نیست. هر بار که احساس می‌کنید چشمان شما خواه در اثر کار کردن طولانی مدت در مقابل کامپیوتر و خواه تماشای تلویزیون به مدت طولانی آسیب دیده‌است، می‌توانید این تمرین چشم را انجام دهید تا میزان فشار روی چشم‌تان را کم کنید.

تمرینات یوگا انجام بدهید

اغلب اوقات، مگس پران چشم ناشی از استرس زیادی که روی چشم‌ها هست، ایجاد می‌شود. یوگا بهترین راه برای کاهش استرس است. انجام تمرینات یوگا، ذهن و بدن را آرام می‌کند، و همین به نوبه‌ی خود چشم‌ها را تسکین می‌دهد و ناراحتی مربوط به مگس پران را از بین می‌برد. قبل از شروع یوگا با یک مربی یوگا مشورت کنید.

به میزان فراوانی آب بنوشید

گاهی اوقات مگس پران چشم ممكن است به دلیل آمیزش سموم در بدن نیز رخ بدهد. یکی از بهترین شیوه‌ها برای از بین بردن این سموم، نوشیدن آب بیش‌تر است. هنگامی که بدن خالی از سموم می‌شود، شانس ابتلا به اختلال مگس پران کاهش می‌یابد. آشامیدن آب یکی از مؤثرترین روش‌های خانگی برای درمان مگس پران است.

بیل بری را امتحان کنید

مصرف بیل‌بری یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از مگس پران است. بیل‌بری به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان شناخته شده‌است و قادر است که بافت شبکیه را سفت کند. این میوه قطعا می‌تواند به بهبود عملکرد چشم کمک کند. بیل‌بری را می‌توانید به صورت خام مصرف کنید یا می‌توانید آن را به صورت آبمیوه و مربا مصرف کنید. این میوه نیز در فهرست درمان‌های خانگی برای اختلال مگس پران قرار می‌گیرد.

مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان را افزایش دهید

درست مانند بیل‌بری، گیاهان دارویی، ‌مواد خوراکی و برخی مواد غذایی وجود دارند که حاوی مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان هستند. خوردن چنین خوراکی‌هایی برای درمان مگس پران مفید است. برخی از مواد غذایی که در این دسته قرار می‌گیرند، عبارتند از کیوی، پرتقال، سبزیجات برگ سبز و توت‌فرنگی. چای سبز نیز دارای آنتی‌اکسیدان است. واقعیت این است که آنتی‌اکسیدان‌ها برای جلوگیری از بروز اختلال مگس پران چشم و یا حتی درمان آن بسیار مفید هستند. از این رو، آن‌ها نیز در رده‌ی درمان‌های مگس پران قرار دارند.

درمان مگس پران با قطره و دارو

درمان مگس پران و نخ پران چشم

عوارض مگس پران چشم

دیدن سایه‌هایی به شکل مو، مگس یا ریشه درختان هنگام نگاه کردن مربوط به عارضه مگس پران در چشم می‌شود. مواردی همچون ضربه، پرش شدید یا شیرجه زدن محکم در آب می‌تواند باعث ایجاد این ضایعه شود. چنانچه دیدن سایه‌های ناشی از مگس پران همراه با جرقه‌های نور باشد، خطرناک بوده و حتما باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد. داخل چشم انسان ماده ژله مانندی وجود دارد که با نام زجاجیه خوانده می‌شود این ماده در شرایط طبیعی حالتی یکنواخت دارد و موجب می شود تصاویر اشیای بیرون به گونه‌ای صاف و شفاف بر روی شبکیه افتاده و فرد بتواند به روشنی و وضوح این تصاویر را مشاهده کند. اما گاهی بر اثر عوامل مختلف ممکن است این ماده نامنظم شده و از کارایی آن کاسته شود. مواردی همچون ضربه، پرش شدید یا شیرجه زدن محکم در آب می تواند باعث تغییر زجاجیه شود. در این حالت سایه‌هایی مانند مو، مگس یا ریشه درخت در دید فرد ایجاد می‌شود که به این عارضه مگس پران چشم اطلاق می شود. سایه‌های ناشی از مگس پران چشم، بیشتر در هنگام مطالعه کردن و یا نگاه کردن به دیوار دیده می شود. لازم به ذکر است ابتلا به این ضایعه نگران کننده نیست و بصورت خود به خود در افراد درمان خواهد شد بطوری که معمولا شش ماه پس از بروز این عارضه، سایه‌های ایجاد شده در دید به تدریج و آهسته محو شده و زجاجیه به حالت یکنواخت اولیه خود باز می گردد. مشاهده جرقه نور همراه با سایه های مگس پران چشم خطرناک نیز می باشند. باید توجه داشت ضایعه مگس پران هنگامی خطرناک است که زجاجیه به شبکیه متصل بوده و جابجایی آن موجب حرکت در شبکیه چشم شود؛ در این صورت شبکیه ممکن است دچار کندگی شده یا حتی پرده چشم پاره شود. مشاهده جرقه نور همراه با مگس پران و سایه از علائم این ضایعه به شمار می رود که مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت چشم در این حالت برای فرد ضروری است.

مگس پران عصبی

مگس‌پران به هیچ‌وجه باعث کاهش بینایی نمی‌شود ولی فرد دیگر دید مطلوب و کاملا شفاف نخواهد داشت یعنی نوعی انقطاع در بینایی ایجاد می‌شود به‌خصوص وقتی تعداد لکه‌ها زیاد باشد حتی ممکن است بسیار آزاردهنده باشد. در صورت حساس شدن، تعداد مگس پران‌ها افزایش یافته و بر روی اعصاب فرد اثر می‌گذارد و برای فرد حالت عصبی به وجود می‌آورد. مگس پران در افراد مسن بیشتر مشاهده می‌شود و در جوانان بعد از انجام عمل جراحی یا ضربه به سر بر روی چشم بیشتر مشاهده می‌شود. بیماری مگس پران در بیشتر مواقع نشانه‌های شروع بیماری آب مروارید است و اکثرا افراد به این دلیل به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. خوشبختانه در اکثر مواقع عارضه مگس پران به خودی خود درمان می‌شود.

بیماری ام اس و مشکلات چشم

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری پیشرونده است که در آن  سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های عصبی سالم حمله می کند. بر همین اساس، پوشش محافظ این سلول ها که به نام «غلاف میلین» شناخته می شود، آسیب می بیند. آسیب دیدگی این سلول ها می تواند موجب ایجاد زخم های دائمی در مغز شده و به بروز طیف گسترده ای از علائم منجر شود. اگرچه بیماری ام‌اس هر فردی را به شیوه ای متفاوت تحت تاثیر قرار می دهد، مشکلات بینایی اغلب از نخستین علائمی هستند که افراد مبتلا به این بیماری تجربه می کنند. زمانی که بیماری ام‌اس بر اعصاب چشم های یک فرد اثر می گذارند، این می تواند موجب بروز التهاب و شکل گیری علائم شود. نام رسمی برای این شرایط «نوریت اُپتیک» است. یک فرد مبتلا به نوریت اُپتیک ممکن است متوجه مشکلات مختلف در بینایی خود شود که به طور کلی در یک چشم شکل می گیرند. این مشکلات ممکن است به طور ناگهانی یا به تدریج شکل بگیرند. آنها می توانند نگران کننده باشند، اما به طور معمول با گذشت زمان از بین می روند.

راهکار درمانی جدید مشکل مگس پران چیست؟

داخل چشم مایع غلیظی به نام زجاجیه وجود دارد که همچون سفیده تخم‌مرغ بوده و در صورتی که رقیق شود مشکل مگس پران ایجاد خواهد شد که این موضوع طبیعی بوده و ما مگس پران را بیماری نمی‌دانیم، به ویژه در افرادی که گرفتار نزدیک‌بینی هستند. همچنین این مشکل درمانی ندارد و عوارضی را سبب نمی‌شود.

مگس پران

علل بروز مگس پران و نخ پران چشم

درمان مگس پران چشم با طب سنتی

از نظر طب سنتی علت بروز بیماری مگس پران چشم سوء عملکرد معده است. در کنار درمان معده، به منظور درمان مگس پران چشم با طب سنتی انداختن چند زالوی ریز در کنار پلک پایینی چشم مفید است. به منظور درمان گیاهی مگس پران چشم شستشوی چشم با عرق رازیانه، حجامت سر و حجامت ناحیه گیجگاهی توسط طب سنتی توصیه می شود. اما قبل از هر گونه خود درمانی نزد پزشک با تجربه و متخصص طب سنتی بروید و اجازه دهید وی دستورالعمل های فوق را در صورت نیاز تجویز کند. بعد از دو هفته یک دوره ۷ الی ۱۴ شب شستشو با عرق رازیانه

درمان مگس‌ پران با لیزر

یک روش درمانی دیگر که برای مگس‌ پران مطرح بوده، عمل جراحی با لیزر YAG است که به آن “ویترئولیز YAG”می‌گویند. در این روش تابش لیزر با ایجاد گرما باعث بخار شدن خرده‌ ریزهای ایجاد کننده مگس‌ پران می‌شود.این عمل جراحی بحث‌ برانگیز بوده است، به‌ این ‌علت که برخی پزشکان از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی بدون اینکه شواهد محکمی درباره ایمنی و تاثیربخش بودن آن وجود داشته باشد، آن را عرضه کردند.
نتایج یک تحقیق جدید نشان داد ویترئولیز YAG نیاز به بررسی بیشتری دارد. پژوهشگران در این تحقیق ۵۲ نفر را که دچار مگس‌ پران از نوع “حلقه ویس” بودند، به‌ طور اتفاقی به دو گروه تقسیم کردند؛ یک گروه تحت‌ عمل جراحی ویترئولیز YAG قرار گرفتند و گروه دیگر درمان لیزری دروغین دریافت کردند. 6 ماه بعد، ۵۳ درصد از بیماران در گروه YAG بهبودی قابل‌ توجه یا کامل گزارش کردند، در حالی‌ که در گروه درمان دروغین هیچ بهبودی گزارش نشد.

استرس، دیابت و فشارخون بالا از عوامل ابتلا به مگس پران چشم

دیابت و فشارخون بالا سبب بروز مگس‌پران در چشم می‌شود. این مسئله سبب شدن تا سیستم دفاعی بدن دچار مشکل شود و خونریزی میکروسکوپی، بیماری‌های روماتیسم، استفاده از برخی از داروها، انگل گربه، مشکلات عصبی حاد و استرس مزمن ابتلا به مگس‌پران را در چشم تشدید کند. اگر بیماری فرد تشخیص و درمان نشود با جدا شدن شبکیه از زجاجیه چشم مشکل مگس‌پران به وجود می‌آید و اولین قدم جهت درمان این مشکل شناخت علت اصلی آن و درمان بیماری زمینه‌ای است که فرد را مبتلا به مشکل مگس‌پران چشم کرده است و خوشبختانه بیش از ۸۰ الی ۹۰ درصد افراد مبتلا به مگس‌پران چشم مشکلشان قابل درمان است.

مطالب مربوط با همه چیز در مورد دیدن خطوط جلوی چشم یا مگس پران و نخ پران
آیا برخی از فعالیت ورزشی پس از لیزیک محدود یا ممنوع می شود

آیا برخی از فعالیت ورزشی پس از لیزیک محدود یا ممنوع می شود

آشنایی با فعالیت ورزشی پس از لیزیک از اهمیتت بسیار بالایی برخوردار است. از مهمترین فعالیت ورزشی پس از لیزیک تا یک ماه می توان به ورزش های سبک اشاره کرد.
بیشتر
عوارض مشروبات الکی بر چشم

عوارض مشروبات الکی بر چشم

بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که افراد مصرف مشروبات الکلی را به حداقل رسانده یا متوقف کنند تا عوارض آن بر بدن و به خصوص بر چشم کاهش پیدا کند.
بیشتر
درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید

درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید

عمل آب مروارید از کم‌خطرترین عمل‌ها در حوزه بینایی است. اما گاهی با درد، سوزش و قرمزی چشم همراه است. برای آشنایی با علت این درد و سوزش کلیک کنید.

بیشتر
دلایل انحراف چشم و عدم درمان آن با عمل لیزیک چشم

دلایل انحراف چشم و عدم درمان آن با عمل لیزیک چشم

بیماری انحراف چشم، یکی از بیماری هاییست که جزو عیوب انکساری محسوب نشده و این بیماری مربوط به عضلات چشم می باشد و قطعا با عمل لیزیک بهبود نخواهد یافت. اما جای نگرانی نیست چون با دیگر روش ها که در این گزارش آمده است، قابل درمان می باشد.

بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I