دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

تقویت چشم با تغذیه مناسب

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :04 مرداد ، 1399
تقویت چشم با تغذیه مناسب

مواد غذایی مفید برای تقویت چشم و بینایی

تغذیه مداوم ترین عامل سلامتی ما می باشد. چشمهایمان هم تمامی ویتامین ها و مواد مغذی را از طریق تغذیه دریافت می کنند. تقویت چشم و بینایی با تغذیه را که می شنویم یاد هویج می افتیم. مواد غذایی هستند که اثراتی فوق العاده در تقویت چشم دارند.

برای تقویت چشم چه بخوریم

بتاکاروتن علاوه بر تقویت قوه بینایی و پیشگیری از شب کوری، خطر پیشرفت دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری و همچنین آب مروارید را کاهش می‌دهند. باید بدانید که وجود میزان زیاد این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در خون خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز کاهش می‌دهند. منابع غذایی بتاکاروتن: هویج، سیب‌زمینی شیرین، کدوتنبل، فلفل دلمه‌ای نارنجی، پرتقال، روغن جگر ماهی، جگر، زرده تخم‌مرغ، اسفناج و تمام سبزیجات رنگی می باشند. سعی کنید از موادی در تغذیه کنید که حاوی ویتامین های E ،c و امگا سه باشند همچنین مواد دارای ویتامین A هم برای چشمانتان لازم هستند.

تغذیه مناسب برای تقویت بینایی

تقویت چشم ضعیف در طب سنتی

این صحیح است که هویج به دلیل دارا بودن ویتامین A نقش بسیار خوبی در تقویت بینایی دارد، اما مسئله این است که تنها هویج تقویت کننده چشم نیست بلکه اسفناج و کلم بروکلی و دیگر سبزیجات مقوی نیز نه تنها از ضعیف شدن چشم جلوگیری می کنند. شاید درباره خواص عسل هم  برای چشم در منابع طب سنتی، مواردی ذکر شده است که برای کاهش ناراحتی ها، عوارض و بیماری های چشمی با عسل یا مخلوط عسل و مواد دیگر توصیه شده است.

میوه های مفید برای چشم

انواع توت ها در میان منابع سرشار از آنتی اکسیدان ها، نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری ها و درمان بیماری های چشمی دارند. مطالعات همچنین نشان داده که آنتی اکسیدان های موجود در توت ها خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، و دیگر بیماری های چشم را کاهش می دهد. هویج هم بهترین ماده غذایی شناخته شده برای داشتن چشم سالم است. ویتامین آ موجود در هویج برای جلوگیری از شب کوری و سلامتی شبکیه بسیار موثر است. و دیگر خوراکی های نارنجی رنگ مانند انبه، سیب زمینی، طالبی، زردآلو و … دوز بالای ویتامین آ را دارند که به تقویت قوای چشمی و سلامت آن ها کمک بسیاری می کنند.

بینایی چشم

تقویت چشم ضعیف شده

برای تقویت چشم ها داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین آ: سبزیجات، هویج، ماهی ها، ویتامین های ث، آ، ایی و میوه ها می توانند در حفظ سلامت چشم کمک کنند. یک رژیم غذایی غنی می تواند به بهبود بینایی و کاهش تدریجی بینایی ضعیف مرتبط با افزایش سن یاری برساند. همچنین رازیانه و زعفران هم در تقویت بینایی برای افراد موثرند.
شستشوی چشم با رازیانه می‌تواند جلوی بیماری‌ها همچون آب مروارید را بگیردو بسیار در سلامتی چشم هایتان موثر است. همینطور زعفران هم مانند رازیانه در تقویت دید چشم و به ویژه درمان آب مروارید مفید است. چشم ها را تقویت می کند. همچنین می توانید در طول روز برنامه ای برای ورزش عضلات چشم های ضعیفتان بگذارید تا از افزایش این ضعف دید بکاهید.

قطره تقویت چشم

گیاهان منبع غنی برای تقویت چشم ها در خود دارند. از میان این گیاهان می توان از بابونه و برخی گیاهان کوهی نام برد که به تقویت چشم شما کمک می کند.همچنین قطره هایی از این گیاهان تهیه می شوند که به چشم ها کمک موثری می کنند. این قطره ها حاوی آب عصاره گیاهانی همچون بابونه و گل گندم و نارون کوهی و فراسیا است که با اثر بخشی طولانی مدت و حداقل عارضه به نسبت ترکیبات شیمایی موجب تسکین و آرامش و تقویت چشم شما می شود.

تقویت عصب چشم

گیاهان و سبزیجات و مواد خوراکی همچون رازیانه و زعفران و زردچوبه موجب تقویت اعصاب داخلی چشم می شوند. در این میان می توان از چای سبز و زغال اخته هم از دسته ی خوراکی های تقویت کننده نام برد. البته که عوامل پزشکی هم در دنیای مدرن بوجود آمده که اعصاب چشم را تقویت و تاثیر بسزایی بر روی چشم ها می گذارند. 

مواد غذایی مفید برای تقویت بینایی

برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحات زیر دیدن نمایید:

کدام یک از حواس انسان در نبود بینایی تقویت می شود
ورزش هایی که باعث تقویت بینایی می شوند
علائم مهم در آسیب عصب بینایی
مطالب مربوط با تقویت چشم با تغذیه مناسب
کدام بیماری ها زنگ خطری برای تاری دید هستند

کدام بیماری ها زنگ خطری برای تاری دید هستند

از بیماری های خطرناک برای تاری دید می توان به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون و... اشاره کرد. برای پیشگیری از ایجاد تاری دید بهتر است بیماری های خطرناک برای تاری دید را شناسایی کنید.
بیشتر
روش های درمان آستیگماتیسم منظم

روش های درمان آستیگماتیسم منظم

روش های درمان آستیگماتیسم منظم شامل درمان با لنز و جراحی است. روش های درمان آستیگماتیسم منظم با توجه به شدت آن می تواند متغیر باشد.
بیشتر
درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس

درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس

درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس هم ممکن است و می توانید زیبایی چهره خود را از این طریق چند برابر کنید. افتادگی پلک یا بلوفاروپتوز به شرایطی گفته می شود ک پلک بالایی بیافتد.
بیشتر
آیا آستیگمات چشم کودک درمان می شود

آیا آستیگمات چشم کودک درمان می شود

آستیگمات چشم کودک، بیماری است که چشم کودکان را اذیت می کند و باید والدین نسبت به درمان سریع آن اقدام نمایند. آستیگمات چشم کودک اگر شدید شود باید با روش هایی همچون عینک یا جراحی آن را درمان کرد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I