دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

راه های تقویت بینایی و ضعیفی چشم کودکان

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :04 مرداد ، 1399
راه های تقویت بینایی و ضعیفی چشم کودکان

راهکارهایی برای تقویت بینایی کودک

برای محافظت از بینایی و حفظ سلامت کودکان باید اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی کودکتان مقوی و کامل بوده و یک سبک زندگی سالم دارد. به این فکر می‌کنید که چگونه به شکل طبیعی اقدام به تقویت بینایی کودک کنید؟ تغذیه کافی ومناسب، ورزش کردن و معاینه مرتب چشم‌های کودک گام‌های ساده ای در جهت مقابله با ضعف بینایی و تقویت بینایی کودک هستند. از بهترین راه حل برای تقویت بینایی کودک و حفظ سلامتی عمومی بدن او است. موارد ی هم هستند که برای گنجاندن در برنامه غذایی کودکان لازم است.
خصوصیات آنتی‌اکسیدانی کاروتن‌ها (carotenoids) می‌تواند  از حمله رادیکال‌های آزاد به چشم‌ها جلوگیری کند. این کاروتن‌ها را می‌توان به مقدار زیادی در سبزیجات دارای برگ‌های سبز که سرشار از ویتامین A هستند یافت. یک سری سبزیجات هم دارای سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون کلسیم، ویتامین C و ویتامین B12 هستند.

تقویت بینایی کودکان

دید چشم کودکان

کودک شما برای دیدن بهتر، چشمانش را تنگ تر می کند! از میان هر چهار کودک، یک کودک مشکل بینایی دارد و دید واضحی ندارد و اغلب والدین نمی دانند که این مشکل وجود دارد. به همین دلیل انجام آزمایشات چشم پزشکی برای کودکتان را جدی بگیرید. در ماه های ابتدایی شما می‌توانید با انجام تمرین‌هایی به کسب مهارت و توانایی نوزاد خود در زمینه ردیابی اشیاء با چشمانش کمک زیادی کنید. به طور مثال می‌توانید صورت خود را در مقابل صورت کودک قرار دهید و سرتان را به آرامی بالا و پایین ببرید. همچنین نوزاد در یک ماهگی علاقه زیادی به تصاویر متضاد و با کنتراست بالا دارد. از این جهت نشان دادن تصاویر متضاد چون صحنه‌های سیاه و سفید و صحنه‌هایی با خطوط مستقیم و شکسته می‌تواند به توانایی بینایی نوزاد کمک شایانی کند. از راه های تقویت علاقه دیداری در شیرخوار، بردن او به خارج از منزل، به خیابان، فروشگاه یا گردش خارج از شهر است. سعی کنید کودک را به نقاطی ببرید و چیزهایی را نشانش دهید که قبلاً آن را ندیده است و نام هر آنچه را که می‌بیند بلند به زبان بیاورید. دید کودک با بسیاری نکات قابل تقویت است.

جلوگیری از ضعیف شدن چشم کودک

چشم کودک با تغذیه در کودک به طور جدی رابطه ی مستقیم دارد. چه در دوران نوزادی با نوشیدن شیر مادر و در دوران خردسالی غذا های که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، فعالیت های مغز را تقویت می کنند، به سرعت جریان خون کمک می کنند، که باعث افزایش عملکرد مناسب در چشم می شود. گیاهانی که حاوی چربی امگا3 هستند، مانند دانه های خوراکی، گردو، سبزیجات،با برگ سبز تیره، مزایای مشابهی با ماهی دارند. میوه های زرد و نارنجی هم سرشار از ویتامین E هستند که باعث بهبود بینایی می شوند.

نمره ضعیفی چشم کودکان

معاینات چشم پزشکی در هر کودکی از صدمات بعدی و یا از نظر وجود بیماری های چشمی جلوگیری می کند. معاینات چشم پزشکی در کودکان نقش مهمی در اطمینان از سلامت بینایی و موفقیت تحصیلی آن ها دارد. درمان کودک تا 9 سالگی باید ادامه یابد. گاهی کودک در 4 سالگی دچار تنبلی چشم می شود و با تمهیدات درمانی تا 6 سالگی بهبود می یابد. معمولا ابتدای تشخیص تنبلی چشم، ممکن است پزشک توصیه کند چشم سالم کودک 6 ساعت در روز بسته بماند، ولی بعد از بهبود زمان بستن چشم کاهش می یابد. نمره ضعیفی در چشم کودک با انجام معاینات یا تست های بینایی قابل تشخیص هستند.

ضعف چشم در کودکان

راه های درمان ضعیفی چشم کودکان

قبل از سن مدرسه باید برای تشخیص و درمان تنبلی چشم مراجعه شود و در معاینات ورود به مدرسه تنها باید ببینند کودک در چه وضعیتی قرار دارد، سن مدرسه و 6 سالگی برای درمان تنبلی چشم کمی دیر است. به طور کلی، آگاه شدن والدین و همکاری آنها کلید موفقیت در درمان است. درمان تنبلی‌ چشم نیازمند همکاری بسیار زیاد والدین با متخصصان است. والدین کودک باید بدانند که دوران کودکی تنها زمان دستیابی به درمان کامل است.یادتان باشد که نحوه درمان و مدت زمان درمان هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و فقط متخصص می‌تواند دقیق آن را تشخیص بدهد. در کودک یا با بستن چشم کودک یا تجویز عینک ضعف دید کودک را درمان می کنند اما در موارد حاد باید چشم کودک تحت عمل جراحی قرار گیرد.

درمان تنبلی چشم کودکان

درمان این بیماری، بستن چشم سالم و کار کشیدن بیشتر از چشم تنبل است. در برخی موارد پزشک برای تنبلی چشم کودک عینک هم برای تجویز می‌کند. پزشکان با تشخیص به موقع می توانند طول دوره درمان را کوتاه کنند و در زمان درمان هم، مدت زمان استفاده از چشم‌بند را به حداقل برسانند. اما هنوز متخصصان به درمان در دوران مهد کودک، حداکثر تا سن 9 تا 10 سالگی، پا‌فشاری می‌کنند؛ چرا که درمان بسیار ساده و کم‌ هزینه و نتایج بسیار عالی است؛ ضمن اینکه از دست دادن فرصت هم هزینه بسیار بالا و غیرقابل‌ جبرانی دارد.
   

درمان ضعیفی چشم کودکان

برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحات زیر نیز دیدن کنید:

بینایی سنجی یا تست های بینایی کودکان کدامند؟
آیا لنزهای تماسی گزینه مناسبی برای کودکان هستند؟
عوامل و کنترل نزدیک بینی چشم در کودکان
مطالب مربوط با راه های تقویت بینایی و ضعیفی چشم کودکان
بلفاروپلاستی با چه روش هایی امکان پذیر است

بلفاروپلاستی با چه روش هایی امکان پذیر است

بلفاروپلاستی مناسب برای افرادی است که از ورم پلک بالا یا پلک پایین رنج می برند. در این مقاله به بررسی عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی و مراقبت های بعد از آن می پردازیم و با عوارض بلفاروپلاستی آشنا می شویم.
بیشتر
ام اس چیست و چه اثراتی بر روی چشم می گذارد

ام اس چیست و چه اثراتی بر روی چشم می گذارد

بیماری ام اس بیماری مزمنی است که بر سیستم عصبی مرکزی مستقیما اثر می گذارد. علائم بیماری ام اس را می توان کاهش حافظه، سرگیجه، اختلالات جنسی و افسردگی اشاره نمود.
بیشتر
ضرورت معاینه چشم برای کودکان

ضرورت معاینه چشم برای کودکان

ضرورت معاینه چشم برای کودکانی که بازی های ویدوئی می کنند در هر سال مهم است. فشار و خستگی از دلایل ضرورت معاینه چشم برای کودکانی که بازی های ویدوئی می کنند.
بیشتر
درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس

درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس

درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس هم ممکن است و می توانید زیبایی چهره خود را از این طریق چند برابر کنید. افتادگی پلک یا بلوفاروپتوز به شرایطی گفته می شود ک پلک بالایی بیافتد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I