دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

علت های ایجاد سندرم ژیلبرت یا زردی چشم و راه های درمان آن

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :04 مرداد ، 1399
علت های ایجاد سندرم ژیلبرت یا زردی چشم و راه های درمان آن

علل، علائم و درمان سندرم ژیلبرت

سندرم ژیلبرت(Gilbert's syndrome یا GS یا Gilbert–Meulengracht syndrome) یک بیماری کبدی ژنتیکی خوش خیم مزمن است و از علائم بنیادی آن زردی پوست و چشم به جهت افزایش تراکم بیلی روبین غیرکونژوگه در خون است. از علل ازدیاد بیلی روبین غیرکونژوگه در خون، کاهش فعالیت آنزیم گلوکورونیل ترانسفراز است که کار این آنزیم کونژوگه کردن بیلی روبین و برخی مولکول های چربی دوست دیگر است.

علل زردی چشم

علت زردی چشم بزرگسال

یکی از علل وراثت است چرا که سندرم ژیلبرت ازطریق یک ژن غیر طبیعی، از پدر و مادر به فرزندان می رسد.
- دلیل دیگر بروز این سندرم اختلال عضو حیاتی درونی است؛ کبد در دفع بیلی روبین در صفرا خوب عمل نمی کند که این موجب می شود سطح بیلی روبین خون از حالت طبیعی بالاتر باشد. عواملی که موجب ازدیاد بیلی روبین خون و در نتیجه بروز این سندرم و زردی چشم می شوند. سرماخوردگی یا آنفلوآنزا و گرسنگی و یا اجرای یک رژیم لاغری خیلی کم کالری و تنزل آب بدن و یا دوره عادت ماهانه زنان و انجام ورزش شدید از علل بروز اصلی هستند. از دیگر علل زردی چشم یا سندرم ژیلبرت تابش مستقیم نور خورشید به چشم هاست. پس سعی کنید عینک افتابی مناسب بزنید تا از تابش مستقیم افتاب به چشم جلوگیری کنید. یرقان هم می تواند بوجود آورنده این اختلال چشمی شود. حاصل آن بیلی روبین زیاد خون است. اولین علت تخریب غیرطبیعی گلبول های قرمز خون یا به کم خونی ناشی از همولیز و دومین دلیل بیماری های کبد مثل التهاب کبد (هپاتیت) و سیروز، گرفتگی کیسه صفرا یا مجاری صفراوی درون کبدی منجر به کیسه صفرا می باشد. 

زردی چشم و کبد

در صورتی که ملتحمه چشم شما به تازگی دچار زردی شده است. بستگی به علائم همراه زردی چشم شما این ها علل متفاوتی از اختلال کارکرد کبد، حساسیت، برخی بیماری های خونی هم می تواند باشد، پس کبد و کارکرد آن می تواند بر روی چشم شما تاثی گذارده باشد و زردی چشم را برای شما به همراه آوره باشد.

سندرم ژیلبرت و ازدواج

سندرم ژیلبرت در ۳ تا ۱۲ درصد جمعیت دیده می‌شود و در هر دو جنس و در تمام سنین دیده می‌شود، اما تمایل چشمگیری به جنس مذکر دارد و با توجه به یکی از عوامل بروز این بیماری که عامل وراثتی می باشند اشخاص باید در کنترل و شناخت این بیماری پیش از ازدواج اقدام نمایند تا بتوانند از انتقال این بیماری از طریق عامل وراثت جلوگیری نمایند.

خارش و ژیلبرت

علامت های مختلف دیگری نیز توسط مبتلایان به این سندروم اطلاع داده شده‌است: خستگی مزمن، کاهش تمرکز، اضطراب غیرمعمول، بی‌اشتهایی، تهوع، دل‌درد، خارش که از خارش می توان به عنوان یکی از علائم شایع نام برد. بر حسب بررسی‌های علمی ارتباطی بین این علائم و بالا بودند بیلی روبین خون وجود ندارد. اما به لحاظ تئوری، موادی که با آنزیم‌هایی که مبتلایان به این سندرم به کمبود آن‌ها دچارند گلوکورونیده می‌شوند، در مقادیر سمی می‌توانند این علائم را موجب شوند.

خوردن ماهی زنده برای درمان زردی

در سال های اخیر بسیاری از پژوهشگران عرصه درمان به سمت آثار شفا بخش طبیعی سوق یافته اند و پزشکان نیز در کنار تجویزات خود برای درمان بیماران از آموزه های سنتی درمانی نیز استقاده و به مراجعین خود تجویز می نمایند. به اعتقاد اطبای سنتی بلعیدن گونه ای از ماهی به صورت زنده باعث درمان بیماری یرقان و سایر بیماری ها در افراد می شود که مورد توجه بسیاری از مردم مبتلا به این بیماری قرار گرفته است.

بیماری ژیلبرت و روزه داری

روزه گرفتن یا خوردن یک رژیم غذایی خیلی کم کالری برای مبتلایان به سندروم ژیلبرت توصیه نمی شود. چون دلیل دیگر بروز این سندرم ژیلبرت اختلال عضو حیاتی درونی است و با کم بودن بسیاری از مواد غذایی بدن دچار این اختلال می گردد. گرسنگی برای مبتلایان به این بیماری خوب نیست.

سندروم ژیلبرت یا زردی چشم

سندرم ژیلبرت و بارداری

بیماری ژیلبرت یا سندروم ژیلبرت بصورت اتوزوم غالب منتقل می شود. یعنی اگر یکی از والدین دارای آن بیماری باشه. احتمال انتقال ژن منفرد آن به هر کدام از فرزندان و بروز اثرات آن، 50% است. ممکن است همه بیمارانی که دارای ژن معیوب می باشند علامت دار نباشند. پس بارداری با مشاوره با پزشک معالجتان را حتمن در نظر بگیرید تا بتوانید از انتقال نیافتن آن مطمئن گردید.

درمان خانگی سندرم ژیلبرت و زردی چشم ها

یکی از گسترده ترین راه های درمانی که برای درمان زردی استفاده می شود قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کمک به ایزومراسیون مولکول های بیلی روبین تاثیر گذار باشد. هر روز  یک تا دو لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید. شما باید این آب میوه را هر روز بنوشید تا وضعیتتان بهتر شود و روغن های گیاهی و طبیعی مناسب برای درمان سندرم ژیلبرت هستند. اسانس رزماری و لیمو هم می توانند برای کاهش این سندرم به شما کمک بکنند.
یا می توانید یک فنجان آب انگور سبز مصرف کنید. شما می توانید به نوزادان هم، آب یک یا دو حبه انگور را بدهید. زنجبیل را هم می توانید اینگونه هر روز استفاده کنید:

  • 1 یا 2 اینچ از زنجبیل رنده شده را با یک فنجان آب مخلوط کنید و آن را در یک ماهیتابه به جوش آورید.
  • اجازه دهید 5 دقیقا استراحت کند و سپس آبکش کنید وگرم مصرف کنید.
  • شما همچنین می توانید زنجبیل را به رژیم غذایی خود به عنوان یک جایگزین اضافه کنید.

شما می توانید برای تشخیص این بیماری به یک متخصص چشم پزشک مراجعه نمایید.

درمان زردی چشم

برای دریافت اطلاعات بیشتر از صفحات زیر نیز دیدن نمایید:

آب سیاه یا گلوکوم و روش های درمان آن
نکاتی برای انجام غربالگری شبکیه در دیابت
رتینیت چشم چیست؟
مطالب مربوط با علت های ایجاد سندرم ژیلبرت یا زردی چشم و راه های درمان آن
پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟

پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟

پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن یک نوع بیماری غیر سرطانی در چشم ها است. علت پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن می تواند پیری و اشعه ماورا بنفش باشد.
بیشتر
راه های درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس

راه های درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس

درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه است. کبودی یا ورم پس از تزریق برای اکثر افراد رخ می دهد.
بیشتر
رتینیت چشم چیست؟

رتینیت چشم چیست؟

بیماری های شبکیه می ‎توانند بر روی هر بخشی از شبکیه چشم تاثیر بگذارند که برخی از این بیماری ها قابل درمان هستند و در صورت عدم درمان بیماری شبکیه چشم، فرد ممکن است دچار افت شدید بینایی و حتی کوری نیز بشود.
بیشتر
نکات و موارد مهم در مراقبت از چشم

نکات و موارد مهم در مراقبت از چشم

کارهایی مثل مراجعه‌ی منظم به چشم پزشک، خواب کافی و استراحت دادن به چشم‌ها در زمان استفاده از رایانه، باعث می‌شوند تا سلامت چشم حفظ شود. در ادامه با کارهایی آشنا میگردیم که برای مراقبت از چشم لازم است رعایت کنیم.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I