دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

علت و بهترین راه های درمان سوزش چشم

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :04 مرداد ، 1399
علت و بهترین راه های درمان سوزش چشم

علل اصلی سوزش چشم و راه درمان آن چیست؟ 

بسیاری از افراد به آلرژن های موجود در هوا حساسیت نشان می دهند. این مواد و آلودگی ها باعث ایجاد خشکی، سوزش و آب آوردن چشم آنان می شود و تا زمانی که آلرژن از چشم آن ها خارج نشود، این احساس همراهشان خواهد بود. افرادی هم به قارچ های هوا، گرده گل و گیاه، پر، پشم و موی حیوانات خانگی، مواد معطر و خوشبو کننده مثل عطر، ادوکلن، خوشبوکننده هوا اسپری ها و عود و یا گرد و خاک حساسیت چشمی دارند. اما چشم ها به علت های گوناگون دیگری هم می توانند دچار سوزش شوند.
گاهی قرار گرفتن بیش‌از حد درمعرض اشعه‌ ی فرابنفش (UV) موجود در نور خورشید موجب آفتاب سوختگی و سوزش چشم می‌شود. البته آفتاب‌سوختگی چشم علاوه ‌بر سوزش چشم نشانه‌های دیگری نیز دارد. ناخنک هم رشد بافتی گوشتی روی سفیدی چشم است. ناخنک معمولا در نزدیک‌ترین قسمت سفیدی چشم به بینی رخ می‌دهد، البته گاهی در بخش بیرونی چشم نیز ظاهر می‌شود و چشم های شما را می سوزاند و تحت تاثیر قرار می دهد. شناسایی دلیل اصلی سوزش چشم امر مهمی  است. وقتی دچار سوزش چشم می‌شوید، باید در اسرع وقت به چشم پزشک متخصص مراجعه کنید.

علل سوزش چشم

نام قطره سوزش چشم

قطره چشم بتامتازون برای درمان شرایط التهابی کوتاه مدت چشم استفاده می شود. بتامتازون معمولاً توسط متخصص چشم تجویز می شوند. قطره چشمی بتامتازون حاوی کورتیکواستروئید که گاهی اوقات به عنوان "استروئید" شناخته می شود که به تسکین التهاب، قرمزی و سوزش کمک می کند. شما از قطره استریل چشمی هم در موارد تجویز پزشکی می توانید استفاده نمایید.

درمان سوزش چشم بعد از جوشکاری

در موارد آسیب می توانید از پد چشمی استفاده نمایید. چشمان شما ممکن است با یک پد چشمی پوشانده شده تا استراحت کرده و بهبود یابند. اما بعد از بستن این پد به هیچ وجه رانندگی ننمایید. همچنین برای جلوگیری از عفونت توصیه می شود که در خانه از قطره های آنتی بیوتیک یا پمادهای چشمی استفاده کنید. توصیه های پزشک خود را  هم در مورد چگونگی و زمان مصرف قطره یا پماد چشمی انجام دهید. همچنین ممکن است به شما یک قطره ضد التهاب و سوزش با پایه استروئید خفیف داده شود و در فرصت پیش رو چشمانتان را به پزشک خودتان نشان دهید.

درمان سوزش چشم با چای

یکی از این روش‌های ساده درمان سوزش چشم شست ‌و شو دادن چشم با چای آن هم در مواقعی است که چشم دچار آسیب  و سوزش و یا قرمزی شده یا اینکه جسمی خارجی وارد چشم شده باشد. واقعیت این است که چای برای مدتی قرمزی یا سوزش و خارش چشم را از بین ببرداما شما باید برای درمان کامل به پزشک معالج و بینایی مراجعه نمایید.

سوزش چشم و فشار خون

از آنجا که چشم تنها عضوی از بدن است که عروق آن بصورت مستقیم قابل مشاهده می باشد ممکن است قبل از آنکه عوارض فشارخون در سایر اعضای بدن پدیدار شود بتوان عوارض فشارخون را در رگ های شبکیه تشخیص داد و سوزش چشم در برخی موارد در افراد با فشار خون بالا صورت گیرد و آن ها را بیازارد.

سوزش و قرمزی چشم

سوزش چشم و تاری دید

قرمزی چشم یا التهاب ملتحمه عارضه‌ای است ناشی از التهاب یا عفونت غشای مخاطی ملتحمه که بخش جلوی چشم و لایه‌های درونی پلک‌ها را می‌پوشاند. قرمزی چشم مجموعه‌ای از نشانه‌ها را از ناراحتی چشم، قرمزی، سوزش چشم، خارش و اشک‌ ریزش را به همراه دارد که این سوزش های چشم امکان دارد حساسیت به نور و تاری دید به‌همراه دارد.

درمان سوزش چشم با گوگرد

آری گوگرد از دیرباز درمان بخش بیماری‌ ها بوده است و کم نبودند کسانی که هر ماه به صورت منظم در این چشمه‌ ها ساعتی را لم می ‌دادند و یا آب های معدنی حاوی گوگرد را برای چشم ها و درمانشان تجویز می کردند.

درمان سوزش چشم بعد از لنز

اگر پس از خارج کردن لنزها در چشم سوزش داشتید و نتوانستید اثر آن را کم کنید بهتر است کمتر از لنزها در چشم هایتان استفاده کنید یا با مشاوره با پزشک لنزهای جدیدی برای چشمانتان تهیه کنید یا اینکه علت اصلی این تاثیر و سوزش را پیدا کنید و آن را برطرف کنید.

درمان سوزش چشم

برای دریافت اطلاعات بیشتر از صفحات زیر نیز بازدید نمایید:

انواع قطره های چشمی اشک مصنوعی و کاربردهای آن ها
انواع عوارض چشمی و مراقبت از چشم در برابر آن ها
تاثیرات استعمال دخانیات بر بینایی
مطالب مربوط با علت و بهترین راه های درمان سوزش چشم
آب سیاه یا گلوکوم و روش های درمان آن

آب سیاه یا گلوکوم و روش های درمان آن

گلوکوم یا آب سیاه بیماری است که می تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه کوری شود. این بیماری در آغاز هیچ علامتی ندارد.
بیشتر
خشکی چشم و علائم، نشانه ها و درمان آن

خشکی چشم و علائم، نشانه ها و درمان آن

در بیماری خشکی چشم، مجاری اشکی چشم به اندازه کافی قادر به تولید اشک نیست و این امر باعث می شود که سطح رطوبت چشم به شدت کاهش یافته و درون چشم خشک و حساس شود.
بیشتر
بلفاریت چشمی یا گل مژه، علت و درمان التهاب پلک

بلفاریت چشمی یا گل مژه، علت و درمان التهاب پلک

گل مژه  یا در اصطلاح پزشکی بلفاریت همانند جوشی بزرگ است که به صورت یک توده زرد یا سفید در ناحیه چشم و پلک ها نمایان می شود. این عارضه نوعی عفونت است.
بیشتر
ناخنک چشم چیست

ناخنک چشم چیست

ناخنک چشم یا پتریژیوم Pterygium نوعی ضایعه گوشتی مثلث شکل است که از سمت بینی به سفیدی چشم وارد می شود و سپس بر روی سیاهی چشم قرار میگیرد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I