دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

خواندن کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشم

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :20 مهر ، 1399
خواندن کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشم

روش های خواندن کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشم

اگر می خواهید بدون خستگی چشم، کتاب الکترونیکی بخوانید بهتر است در ابتدا موقعیت مناسبی را برای خود انتخاب کنید و نور محیط اطراف را با نور گوشی، تبلت، لپ تاپ و یا هر نوع سیستم دیگری تنظیم نمایید، زیرا آنچه که بیشتر از هر موضوع دیگری باعث خستگی چشم شما می شود نور آبی صفحه سیستم است که غالبا به طور مستقیم بر قرنیه چشم تاثیرات منفی را وارد می کند. مورد دیگری که باعث کسالت چشم ها در خواندن کتاب الکترونیکی می شود فاصله چشم ها با صفحه نمایشگر سیستم می باشد، البته عوامل مهم دیگری وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

بدون خستگی چشم، کتاب الکترونیکی بخوانید

این روزها با توجه به گران شدن کتاب های چاپی بیشتر افراد به سمت خواندن کتاب های الکترونیکی روی آورده اند. اما متاسفانه مسئله ای که در استفاده از این فایل های دیجیتالی وجود دارد خستگی چشم افراد می باشد که غالبا حالت کسالت آوری را در فرد ایجاد کرده است و مانع از خواندن این نسخه های دیجیتالی در دراز مدت می شود. پس بهتر است با دانستن چند نکته مهم از پیش آمدن این مشکل جلوگیری کنیم و از مزایای خواندن کتاب الکترونیکی بهره کافی را ببریم.

خواندن کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشممطالعه کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشم

چگونه بدون خستگی چشم ها کتاب الکترونیکی مطالعه کنیم؟

برای اینکه در هنگام خواندن کتاب های دیجیتالی چشم شما خسته نشود خوب است صندلی راحتی را برای نشستن انتخاب کنید و کمر خود را مطابق با انحنای صندلی حالت دهید. سپس سعی کنید صفحه نمایشگر سیستم رایانه ای دقیقا در جلوی صورت شما قرار بگیرد تا در طولانی مدت سر و گردن و همچنین آرنج ها و مچ ها دچار خستگی نشوند. رعایت کردن وضعیت فیزیکی شما قطعا می تواند مانع از خستگی چشم شما در هنگام خواندن نسخه های الکترونیکی شود، البته فراموش نکنید نکته مهمی که اصولا در کسالت چشم ها تا حد زیادی دخالت دارد تنظیم کردن نور محیط می باشد، پس در زمان خواندن کتاب های الکترونیکی در روز تلاش کنید در معرض نور طبیعی قرار بگیرید اما در شب لازم است تا از نورهای بازتابی به طور غیر مستقیم استفاده کنید تا فشار کمتری به چشم ها وارد شود.

خواندن نسخه های دیجیتالی بدون کسالت چشم

موضوع مهمی که در خواندن کتاب های دیجیتالی باعث خستگی چشم ها می شود رعایت نکردن فاصله سر با صفحه نمایشگر سیستم می باشد. پس لازم است بدانید فاصله بین 47 _ 70 سانتیمتر مناسب ترین فاصله ممکن است، زیرا در فاصله های کوتاهتر و یا بلندتر از این اندازه ذکر شده معمولا دیده می شود که کاربر علاوه بر کسالت چشم همچنان به سردرد و ناراحتی هایی در عضله های گردن دچار می شود. مورد بعدی تنظیم نمودن شاخص روشنایی به همراه فاکتور مهم دیگری با نام کنتراست  تصویر می باشد که بهترین وضعیت این دو مورد اندازه ای میان 30 _ 60 است. البته توجه داشته باشید که این حالت تنها برای صفحه های نمایشگر تخت ال ای دی توصیه می شود و امکان این وجود دارد که در مانیتورهای دیگر وضعیت های دیگری وجود داشته باشد.


خواندن نسخه های دیجیتالی بدون کسالت چشمخواندن نسخه های دیجیتالی بدون کسالت چشم

آخرین مطالب تکمیلی کلینیک چشم بینایی را در این بخش دنبال نمایید

خستگی چشم بر اثر چه چیزی می باشد؟

ورزش چشم راهی موثر برای رفع خستگی و سلامت چشم

روش های جلوگیری از کسالت چشم در خواندن کتاب دیجیتالی

برای اینکه بتوانید به مدت طولانی از کتاب های الکترونیکی بهره ببرید و در ساعات زیادی بدون خستگی چشم به خواندن چنین نسخه های الکترونیکی مشغول باشید به شما پیشنهاد می شود بعد از 20 دقیقه مطالعه متن، وضعیت فیزیکی خود را تغییر دهید و از جای خود بلند شده و به اندازه 20 ثانیه حتی بیشتر به چشمان خود اجازه دهید در حالت استراحت بسته بمانند و یا اینکه با استفاده از تکنیک های نوین با عضلات چشم خود ورزش کنید به این صورت که بدون حرکت دادن سر و گردن سعی کنید چشمان خود را به دورترین نقطه خیره کرده سپس بدون هیچ حرکتی به نزدیک ترین نقطه نگاه کنید و یا اینکه به بالا پایین نگاه کرده و بعد از آن به چپ و راست نگاه کنید. برای بهبود وضعیت چشمان خود بهتر است این تمرین را به مدت 1 دقیقه در هر یک ساعت انجام دهید و با تکرار آن در طول روز عضله های چشم را قوی کنید.


پیشگیری از خستگی چشمپیشگیری از خستگی چشم

درمان ناراحتی چشم در خواندن کتاب ها الکترونیکی

شاید جالب باشد بدانید علت اصلی خستگی چشم در خواندن کتاب های الکترونیکی یا همان مطالعه ایبوک نور آبی و اشعه هایی است که از مانیتور سیستم به چشم می رسد. هر چند که امروزه برخی از برندهای مشهور نور آبی را از صفحه نمایشگر خود حذف کرده اند ولی با این حساب بهتر است یک نرم افزار برای سیستم اندروید خود انتخاب کنید تا به خوبی نور آبی را فیلتر کند و برای چشمان شما شرایط بهتری را به وجود آورد. قطعا ریز بودن فونت کلمات در نسخه های الکترونیکی می تواند برای چشم، حالت کسالت آوری را به وجود آورد پس سعی کرده از کلماتی با سایز بزرگ استفاده کنید. یکی از موارد دیگری که باعث خستگی چشم در هنگام مطالعه ی فایل های دیجیتالی می شود پس زمینه تیره می باشد که غالبا در هر وضعیتی می تواند هم روح و هم چشم را آزرده گرداند.

درمان ناراحتی چشم به هنگام مطالعه کتاب الکترونیکیدرمان ناراحتی چشم به هنگام مطالعه کتاب الکترونیکی

مطالعه فایل های تصویری بدون خستگی در چشم

چنانچه می خواهید در مکان های مختلفی مانند مسافرت ها، پارک، مترو، بیمارستان و هر موقعیت دیگری از کتاب های الکترونیکی استفاده بهینه ای داشته باشید بهتر است بدانید قطعا در دراز مدت به خستگی در چشم دچار خواهید شد. اگر چه راهکارهای مناسبی را در طول متن، جهت رفع کسالت چشم در حین خواندن کتاب های الکترونیکی بیان کردیم ولی در نهایت انتخاب با شماست که از کدام نرم افزارها مناسب ترین نسخه های دیجیتالی را با فونت بزرگ و پس زمینه روشن دانلود کنید و با کاربری مناسب، ضمن صرفه جویی در هزینه های خرید کتاب الکترونیکی بهترین استفاده را بدون خستگی در چشم داشته باشید.

مطالب مربوط با خواندن کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشم
آیا استفاده مداوم از عینک باعث ایجاد گودی یا سیاه شدن زیر چشم می شود

آیا استفاده مداوم از عینک باعث ایجاد گودی یا سیاه شدن زیر چشم می شود

افراد بسیاری به دنبال تاثیر عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم می باشند .هیچ رابطه ای بین عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم وجود ندارد.
بیشتر
بهترین روش نگهداری از چشم های خشک و آسیب پذیر

بهترین روش نگهداری از چشم های خشک و آسیب پذیر

نگهداری و مراقبت از چشم‌ ها به ویژه چشم های خشک و آسیب پذیر یکی از اصول بسیار مهم در علم چشم پزشکی به شمار می‌ آید.
بیشتر
دلایل اهمیت معاینه سالیانه چشم چیست

دلایل اهمیت معاینه سالیانه چشم چیست

از دلایل اهمیت معاینه سالیانه چشم، تشخیص و درمان مشکلات جدی پیش آمده برای چشمان شما می باشد که سبب شده تا بیش از پیش به اهمیت معاینه سالیانه چشم پی ببرید.
بیشتر
انحراف عمودی چشم

انحراف عمودی چشم

استرابیسم یا لوچی اصطلاحی از انحراف چشم است. گاهی اوقات ممکن است یک یا هر دو چشم فرد به سمت داخل، خارج، بالا و یا پایین دچار انحراف چشم شود.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I