دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن ها

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :16 مهر ، 1402
انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن ها

یک لنز را حداکثر چه مدت می توان استفاده کرد؟ 

لنز تماسی قطعه ای کوچک پلاستیکی است که برای درمان عیوب انکساری چشم مورد استفاده قرار می ‌گیرد. به طور کلی باید بدانید انواع لنزهای تماسی در دسته های مختلف قرار گرفته که هر کدام از آنها ویژگی های خاص خود را دارند. حال جهت آشنایی بیشتر با این لنز ها و مدت زمان استفاده از آن بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

لنز تماسی چیست؟

لنز تماسی که به آن عدسی یا عدسک نیز گفته می‌ شود قطعه نازک پلاستیکی است که روی قرنیه چشم قرار می گیرد. به طور کلی باید بدانید این لنز می تواند صرفا جهت زیبایی چشم و تغییر رنگ عنبیه چشم استفاده شده و یا جنبه پزشکی داشته و برای درمان و عیوب انکساری چشم استفاده شود. به طور کلی اگر چه استفاده از عینک و یا جراحی های انکساری برای حل مشکل بینایی معمول می باشد اما برای افرادی که این دو روش امکان پذیر نیست به سراغ استفاده از انواع لنزهای تماسی می‌ روند. دقت داشته باشید در اینجا انتخاب درست و کاربرد مناسب این لنز ها می تواند عوارض استفاده از آن را به صفر برساند. حال در اینجا می‌ توان گفت از جمله مهمترین عیوب انکساری که برای آن از لنزهای تماسی استفاده می شود شامل نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم به پیری چشم است.

حداکثر زمان استفاده از انواع لنزهای تماسی حداکثر زمان استفاده از انواع لنزهای تماسی

انواع لنز های تماسی نرم

حال با وجود آن چه در خصوص موارد استفاده از انواع لنز تماسی گفته شد به طور کلی باید بدانید این لنز ها در دسته های مختلف قرار می گیرد که یکی از انواع آن، لنزهای تماسی نرم می باشد. این لنز ها که اغلب لنزهای هیدروفیل نیز نامیده می شوند طیف وسیعی از محصول را در بر گرفته به طوری که قادر به اصلاح دوربینی، نزدیک بینی و آستیگمات می باشد. لنزهای نرم بسیار نازک است و سطح قرینه را به صورت کامل پوشش می ‌دهد و جنس آن از پلاستیک قابل انعطاف بوده و از آنجایی که آب بیشتری را جذب می کند اکسیژن بیشتری نیز به قرنیه می رسد.
یکی از انواع لنزهای تماسی نرم لنز روزانه است که ارزان ترین نوع محصول بوده که شب هنگام خواب برداشته شده و صبح روز بعد مجددا در چشم گذاشته می شود. دسته دیگری از لنزهای نرم، لنز های طولانی مدت هستند که می‌ توان شب ها موقع خوابیدن نیز از آن استفاده کرد اما به طور کلی حداقل هفته ای یک بار باید آنها را از چشم درآورد و کاملا تمیز و ضدعفونی نمود.
لنز های یکبار مصرف گرانتر هستند ولی کاربردی مناسب تر و راحت تر دارند. این لنز ها شب و در هنگام خواب درآورده شده و صبح روز بعد دوباره در چشم گذاشته می شود که هفته ای یا ماهی یکبار باید دور انداخته شده و لنز نو جایگزین آنها شود. دقت داشته باشید این نوع لنز تماسی برای افرادی که آلرژی دارند پیشنهاد می شود. که در اینجا لنزهای رنگی نیز می ‌توان از نوع یکبار مصرف باشد. لنز تماس رنگی همانطور که گفته شد رنگ چشم شما را تغییر می دهد. همچنین لنزهای تماسی دو کانونی و لنز های تماسی توریک نیز از دیگر انواع لنزهای تماسی نرم به شمار می رود.

انواع لنزهای تماسی سخت

از دیگر انواع لنزهای تماسی می توان به لنزهای سخت اشاره نمود که به طور کلی باید بدانید کمتر از یک درصد افرادی که از لنز تماسی استفاده می کنند این لنز را انتخاب می‌ نمایند. لنزهای سخت از پلاستیک سخت ساخته شده و دیدی کاملا واضح و دقیق را ایجاد می کند اما با وجود اینکه این نوع لنز اکسیژن رسانی به قرنیه را دشوار می‌ کند به جای اینکه اکسیژن خون از میان قرنیه بکند از اطراف آن گذر می ‌کند. با این حال تطبیق یافتن با لنز سخت نسبت به سایر انواع آن دشوارتر بوده و طبیعتا عادت کردن با آن چند روزی زمان نیاز دارد.

دیگر انواع لنز تماسی

اما علاوه بر آنچه بیان شد از دیگر انواع لنزهای تماسی می توان به لنز تماسی هیبرید اشاره نمود. این لنز ها که جهت اصلاح آستیگماتیسم بهترین گزینه است یک ناحیه مرکزی داشته که از مواد لنزهای سخت نفوذ ناپذیر ساخته شده اند و ناحیه اطراف آن از جنس لنزهای نرم است. نوع استدستاین لنزها، لنز هایدروژل سیلیکونی بوده که وقتی خشک هستند سفت بوده و به محض تماس با آب نرم شده و حالت ژله ای به خود می گیرد و قالب استفاده از این لنزها برای آستیگمات، لنز دو کانونی و لنز مخصوص برای چشم های بد سایز می باشد.

انواع لنز های تماسی نرم انواع لنز های تماسی نرم

ویژگی های انواع لنزهای تماسی

حال با وجود آن چه در خصوص انواع لنزهای تماسی گفته شد باید در مورد مزایا و ویژگی های این لنز ها نیز اطلاعاتی داشته باشید. به طور کلی می ‌توان گفت یکی از مهمترین مزایای استفاده از این لنزها استفاده راحت و آسان آن می باشد به طوری که همچون عینک ها مه آلود و بخار گرفته نشده و از آنجایی که دیده نمی ‌شود فرد ظاهر زیباتر خواهد داشت. همچنین در بعضی از افراد کاهش بینایی با استفاده از لنز بهتر از عینک اصلاح می ‌شود و برای ورزشکاران نیز استفاده از این لنز ها بسیار مناسب تر از عینک است. عینک همچنین باعث احساس سنگینی روی پل بینی و گوش شده در حالی که لنز هم چنین مشکلاتی را ندارد.

مدت زمان استفاده از لنزهای تماسی

با وجود آن چه گفته شد که انواع لنزهای تماسی در دسته های مختلف قرار می‌گیرد طبیعتا در می‌ یابیم که مدت زمان استفاده از این لنز ها نیز متفاوت است و همانطور که گفته شد لنز های روزانه که نوعی از انواع محصول است نباید طولانی مدت استفاده شود و حداکثر مدت زمان استفاده از آن ۱۸ ساعت در روز می باشد. اما لنز های طولانی مدت به گونه‌ای بوده که شما می توانید یک هفته به صورت مکرر از آن استفاده کنید.

ویژگی های انواع لنزهای تماسی ویژگی های انواع لنزهای تماسی

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

مطالب مربوط با انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن ها
نکات و موارد مهم در مراقبت از چشم

نکات و موارد مهم در مراقبت از چشم

کارهایی مثل مراجعه‌ی منظم به چشم پزشک، خواب کافی و استراحت دادن به چشم‌ها در زمان استفاده از رایانه، باعث می‌شوند تا سلامت چشم حفظ شود. در ادامه با کارهایی آشنا میگردیم که برای مراقبت از چشم لازم است رعایت کنیم.
بیشتر
معرفی مهم ترین عوامل ایجاد چشم قرمز

معرفی مهم ترین عوامل ایجاد چشم قرمز

عوامل ایجاد چشم قرمز بسیار هستند. از برخی از عوامل ایجاد چشم قرمز می توان به کم خوابی، مصرف مواد الکلی، مصرف دخانیات و ... اشاره کرد.
بیشتر
دلیل بالا رفتن فشار چشم چیست

دلیل بالا رفتن فشار چشم چیست

دلیل بالا رفتن فشار چشم می تواند عوامل زمینه ای و محیطی داشته باشد. دلیل بالا رفتن فشار چشم می تواند در اثر کهولت سن، ورزش، داروها و ... باشد.
بیشتر
تاثیرات استعمال دخانیات بر بینایی

تاثیرات استعمال دخانیات بر بینایی

سیگار کشیدن برای تمام سیستم های بدن مضراتی دربردارد که همچنین بینایی نیز شامل آنها می شود. سیگار کشیدن آسیب های خطرناکی به بینایی وارد می کند که ممکن است از ذهن همه دور مانده باشد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I