دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

روش های درمان آستیگماتیسم منظم

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :30 مهر ، 1399
روش های درمان آستیگماتیسم منظم

روش‌ های درمان آستیگماتیسم منظم با عینک، لنز طبی و جراحی 

روش های درمان آستیگماتیسم منظم با توجه به شدت و میزان مشکل موجود می تواند متغیر باشد. پزشک مربوط در این زمینه با در نظر گرفتن شرایط، می تواند مناسب ترین گزینه را انتخاب کند. هر چه اقدامات لازم برای درمان در زمان مشخص در اولویت قرار گیرد، می تواند بسیار کارساز بوده و نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد.

روش های درمان آستیگماتیسم منظم: علائم آستیگماتیسم چیست؟

روش های درمان آستیگماتیسم منظم چیست؟ در بین روش های موجود کدام یک می تواند گزینه مناسبی برای درمان باشد؟ در ادامه در نظر داریم به طور کلی در مورد درمان آستیگماتیسم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید. آستیگماتیسم یک نقص و ایراد قابل درمان در انحنای چشم می باشد، وجود این مشکل سبب تاری دید می شود و در برخی از موارد می تواند دردسر زا باشد. اگر شدت آن بیشتر باشد به مراتب مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد. زمانی که قسمت انحنای چشم با سطح رویه آن و یا عدسی داخل چشم مطابق نباشد، این مشکل به وجود خواهد آمد. از مهمترین علائم آن نیز می توان موارد زیر را نام برد:

  • دید تار یا به هم ریخته
  • خستگی یا ناراحتی چشم
  • سردرد
  • مشکل دید در شب
  • دوبینی

روش های درمان آستیگماتیسم منظم روش های درمان آستیگماتیسم منظم

انواع آستیگماتیسم (منظم و غیرمنظم)

یک دسته بندی دیگری نیز برای آستیگماتیسم موجود است که در این حالت این نقص به دو دسته تقسیم می شود:

  • منظم
  • نامنظم

روش های درمان آستیگماتیسم منظم با نامنظم متفاوت است. آستیگماتیسم منظم، مدارهای نصف کننده به حالت 90 درجه می باشند در حالی که برای آستیگماتیسم نامنظم، نصف کننده ها بر هم عمود می باشند. این نقص همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد در دوران کودکی و نوزادی نیز ممکن است به وجود آید ولی کودکان در بیشتر مواقع تاری دید را متوجه نمی شوند، به همین دلیل باید اقدامات بررسی و تشخیص این ایراد در نوزادی جدی گرفته شود.

آستیگماتیسم منظم

روش های درمان آستیگماتیسم منظم با توجه به شدت و میزان این نقص می تواند متغیر باشد. کودکان باید هر 2 سال یکبار تحت نظارت ویژه به منظور وجود و یا عدم وجود این مشکل باشند، زیرا امکان تشخیص علائم یاد شده توسط کودکان به این آسانی نیست. از سوی دیگر اگر روش های درمانی در زمان مشخص در اولویت قرار نگیرد می تواند پروسه درمان را طولانی کند. دلایل مختلفی می تواند سبب ایجاد این نقص در چشم باشد که از مهمترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • وجود ایراد در قرینه چشم
  • وجود ایراد در عدسی چشم
  • ساختار با سطح منحنی متفاوت

درمان آستیگماتیسم منظم باید با در اولویت قرار دادن میزان شدت این عرضه در پیش گرفته شود. تست چشم، گزینه مناسبی برای تشخیص وجود این مشکل است. پزشک مربوط می تواند با آزمایش دقیق چشم و بررسی اینکه چشم چگونه نور را خم می کند به وجود این نقص پی ببرد.

روش های درمان انواع آستیگماتیسم  روش های درمان انواع آستیگماتیسم 

انواع آستیگماتیسم منظم

آستیگماتیسم می تواند هم با نزدیک بینی و هم دوربینی همراه باشد و معمولا از بدو تولید موجود است. در حالت کلی سه نوع  موجود است:

  • آستیگماتیسم نزدیک بینی
  • آستیگماتیسم دوربینی
  • آستیگماتیسم ترکیبی

روش های درمان آستیگماتیسم منظم با توجه به نوع آستیگماتیسم منظم متغیر است. در ادامه به برخی از مهمترین روش های موجود برای درمان این نقص در چشم خواهیم پرداخت. پزشک مربوط می تواند به بررسی های لازم مناسب ترین گزینه را انتخاب کند.

روش های درمان آستیگماتیسم منظم

روش های درمان آستیگماتیسم منظم چیست؟ هدف اصلی از درمان این مشکل، بهبودی وضوح چشم می باشد. از جمله مهمترین و پرکاربردترین روش های درمانی می توان موارد زیر را نام برد:

  • لنزهای درمانی
  • جراحی

لنزهای درمانی به منظور از بین بردن انحنای ناهموار قرینه مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع لنزهای درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عینک: عینک با توجه به عدسی که برای ساخت آن استفاده شده می تواند در تعدیل ناهمواری چشم ها بسیار پرکاربرد باشد. عدسی ها این قابلیت را دارند، نور را به طور صحیح از چشم شما، خم کنند و این امر می تواند با گذر زمان در بهبودی خطای ایجاد شده در اثر این عارضه بسیار موثر خواهد بود. از سوی دیگر عینک می تواند در درمان و یا عدم پیشرفت مشکلات نزدیک بینی و یا دوربینی نیز موثر باشد.
لنزهای تماسی: لنزهای تماسی نیز از دیگر گزینه های موجود برای درمان، آستیگمات می باشند. این نوع از لنزها در انواع مختلف از مدل ها از جمله، نرم و یکبار مصرف و یا چند بار مصرف و سخت تولید می شوند. قابل ذکر است که بکارگیری این نوع از لنزها به ویژه زمانی که بدون تجویز و نظارت پزشک باشد با گذر زمان به مشکلاتی در چشم از جمله عفونت چشم ها منجر می شود، به همین دلیل هم در خرید این نوع از محصولات دقت کنید که نمونه ای با کیفیت را هدف قرار دهید و هم از استفاده بیش از اندازه آن ها به شدت پرهیز کنید. حتما از پزشک مربوط در مورد ضررهای بکارگیری لنزهای تماسی و میزان تاثیر گذاری آنها جویا باشید.

باید و نبایدهای در مورد درمان آستیگماتیسم منظم

به منظور انتخاب مناسب ترین روش های درمان آستیگماتیسم منظم باید تست و آزمایش ها دقیق توسط پزشک مربوط در اولویت قرار گیرد و با توجه به آن مناسب ترین گزینه انتخاب شود. سهل انگاری در این زمینه می تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورد، از سوی دیگر، لازم به ذکر است که هر چه اقدامات مربوط به درمان در اسرع وقت در اولویت قرار گیرد در این صورت، می توان بدون نیاز به جراحی مراحل مربوط را دنبال کرد. درمان این مشکل در کودکی به مراتب آسانتر از بزرگسالی است.

چارت تست آستیگماتیسم  چارت تست آستیگماتیسم 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

مطالب مربوط با روش های درمان آستیگماتیسم منظم
چه آسیب های چشمی آتش نشان ها را تهدید میکند

چه آسیب های چشمی آتش نشان ها را تهدید میکند

آسیب های چشمی برای آتش نشان های کشور یکی از مهمترین صدماتی است که رخ می دهد. یکی از آسیب های چشمی برای آتش نشان های ما،ایجاد آسیب در لایه های عصبی چشم است.
بیشتر
آشنایی با نزدیک بینی و روش های پیشگیری از آن

آشنایی با نزدیک بینی و روش های پیشگیری از آن

نزدیک بینی یکی از مشکلات شایع چشمی است که بسیاری از مردم در سراسر دنیا در خطر ابتلا به آن قرار دارند.
بیشتر
مشخصات لنزهای تماسی Bifocal و Multifocal

مشخصات لنزهای تماسی Bifocal و Multifocal

لنزهای تماسی صفحه های پلاستیکی انحنا دار، مدور، نازک و شفافی هستند که بر روی قرنیه قرار گرفته و بر لایه اشکی که قرنیه را می پوشاند، شناور می شوند.
بیشتر
آشنایی با مراقبت های بعد از عمل لازک

آشنایی با مراقبت های بعد از عمل لازک

یکی دیگر از روش های جدی درمان عیوب انکساری عمل لازک چشم می باشد که با انجام این عمل جراحی از شر عینک های طبی خلاص خواهید شد.

بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I