دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آیا استفاده مداوم از عینک باعث ایجاد گودی یا سیاه شدن زیر چشم می شود

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :24 آبان ، 1399
آیا استفاده مداوم از عینک باعث ایجاد گودی یا سیاه شدن زیر چشم می شود

رابطه بین عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم

یکی از باورهای غلط  در بین عموم مردم به هنگام استفاده از عینک به مدت طولانی، تاثیر آن بر روی ناحیه اطراف است. از همین رو در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که «آیا رابطه ای بین عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم وجود دارد یا خیر؟ »اگر شما هم از جمله افرادی هستید که  موضوع رابطه بین عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم به یکی از نگرانی های شما تبدیل شده، با ما تا پایان این متن همراه باشید.

تاثیر عینک بر روی چشم

افراد بسیاری در سرتاسر جهان به طور دائمی یا موقت به دلایل مختلف مجبور به استفاده از عینک های طبی هستند که اگر این عینک مناسب شخص انتخاب نشود؛ ممکن است تاثیراتی را بر روی حالت های چشم های او بگذارد. به طور کلی می توان گفت که دامنه دید انسان با چشم فاقد عینک خیلی بیشتر از زمانی است که فرد از عینک استفاده می کند. در واقع ماهیچه های چشم نیز مانند سایر اندام ها چنانچه برای مدت طولانی محدود شود، دچار تنبلی شده و این موضوع بر روی حالت های دید فرد دارای عینک تاثیر گذار می باشد.

تاثیر عینک بر روی چشمتاثیر عینک بر روی چشم

حال یکی از نگرانی های افراد درباره تاثیر عینک بر روی سیاهی یا گودی زیر چشم است که مطالعات بسیاری در این زمینه انجام گرفته و به بررسی علل این موضوع پرداخته اند؛ لذا در ادامه بیشتر در خصوص  موضوع عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم با شما سخن خواهیم گفت.

رابطه بین عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم

یکی از باورهای غلط و رایج در بین عموم افراد که از عینک استفاده می کنند، سیاهی و گودی زیر چشم است. اگرچه رابطه بین عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم به طور دقیق و علمی اثبات نشده اما می توان گفت این موضوع به دلایل دیگری بر روی ناحیه اطراف چشم فرد رخ می دهد. البته که خرید یک عینک مناسب به شدت به کنترل این گونه از نگرانی های فرد کمک شایانی خواهد کرد اما بهتر است که اگر با مواردی نظیر گودی یا سیاهی زیر چشم مواجه شدید به مواردی که در ادامه این متن به آنها اشاره می کنیم، بیشتر توجه کنید.

رابطه عینک با گودی و سیاهی زیر چشمرابطه عینک با گودی و سیاهی زیر چشم

تاثیر عینک بر روی گودی چشم

همانطور که اشاره شد عینک زدن هیچ گونه ارتباطی با گودی زیر چشم نداشته و از دلایل این امر را میتوان به مواردی نظیر تغییرات هورمونی، بی خوابی های مداوم، تغییرات وزن و یا تغییرات آنزیم های کبدی فرد و ...  اشاره کرد.

در نتیجه هیچ دلیل ثابت شده ای مبنی بر  ایجاد حلقه ای تیره رنگ و گودی در اطراف چشم ناشی از استفاده عینک وجود ندارد و در همین راستا افرادی که به طور مداوم باید از عینک استفاده کنند، لازم است که هر 6 ماه یک بار برای معاینه وضعیت چشم های خود به پزشک متخصص مراجعه کرده تا نمره عینک و عدسی جدید آن تشخیص داده شود. لذا افراد که مستلزم استفاده از عینک هستند نباید از بابت تاثیر عینک بر روی گودی یا سیاهی زیر چشم خود نگران بوده و تحت هیچ شرایطی بدون تشخیص پزشک خود آن را کنار بگذارند.

راه های رفع گودی یا سیاه شدن زیر چشم

چنانچه شما با چنین عارضه ای اطراف چشم خود مواجه شده اید؛ بهتر است که به منظور تشخیص درست بیماری های مختلف نهفته در بدن خود به انجام یک آزمایش بپردازید. همچنین از فشار اضافه بر روی چشمان خود جلوگیری کرده و ساعات خواب خود را تنظیم کنید . انتخاب عینک متناسب با نمره چشم شما و همچنین وزن مناسب آن نیز از دیگر مواردی است که باید افرادی که به طور دائم از عینک استفاده می کنند به آن توجه داشته باشند. فرد با تنظیم ساعات خواب، تغذیه مناسب و صحیح و ورزش و ... می تواند سلامتی خود و چشمانش را تضمین نماید. چنانچه آزمایش شما با هر یک از موارد نظیر تغییرات هورمونی، بی خوابی های مداوم، تغییرات وزن یا تغییرات آنزیم های کبدی رابطه مستقیم داشت باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و زیر نظر او برای رفع این مشکل اقدام کنید.

راه های رفع گودی چشم در اثر عینک زدنراه های رفع گودی چشم در اثر عینک زدن

نکات عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم

عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم هیچ رابطه ای با یکدیگر نداشته و اگر در این خصوص چنانچه دچار شبه و تردید هستند؛ لازم است که به نکات مطرح شده در زیر همواره هنگام خرید یک عینک مناسب توجه کافی را داشته باشید :

  • خرید عینک از مغازه های  دارای مجوز های لازم از سوی وزارت بهداشت
  • دقت به نوع فریم عدسی ها؛ به طور مثال شکل استوانه ای فریم عدسی  آستیگماتیسم
  • انتخاب عینکی متناسب با سایز صورت
  • استفاده از فریم هایی با قاب بزرگ به دلیل محدودیت کمتر در دامنه دید افراد
  • چکاپ دوره ای و توجه به تاثیر عینک بر روی حالات چشم فرد توسط پزشک متخصص چشم

آخرین مطالب تکمیلی کلینیک بینایی را در این بخش دنبال نمایید

آیا نزدن عینک باعث ضعیف تر شدن چشم می شود

بهترین راه های خداحافظی با عینک

تاثیر عینک نامناسب بر روی حالت چشم

عوامل موثر بر سیاهی و گودی زیر چشم

تاثیر عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم می تواند دلایل دیگری داشته باشد که شاید در صورت بی توجهی و سایر عوامل تاثیر گذار قابل برطرف شدن نباشد. از جمله عوامل موثر بر رابطه بین عینک و گودی یا سیاه شدن زیر چشم که قابل رفع نیستند می توان به موارد مطرح شده در قسمت زیر اشاره کرد :

  • بی نظمی رنگدانه
  • مصرف مواد مخدر یا کافئین دار
  • بی خوابی به مدت طولانی
  • نازک شدن پوست و نمایان شدن رگهای اطراف چشم به واسطه بالا رفتن سن
  • افزایش ملانین به واسطه نور آفتاب
  • وراثت
  • خصوصیات ظاهری چهره فرد از بدو تولد
  • و ...

نکته : هر یک از موارد نامبرده می تواند در صورت بی توجهی یا تکرار مداوم آن غیر قابل برطرف کردن باشد؛ بنابراین بهتر است که هر فردی از سن 25 سالگی به بعد به شدت به سلامتی چشمان خود اهمیت دهد.

مطالب مربوط با آیا استفاده مداوم از عینک باعث ایجاد گودی یا سیاه شدن زیر چشم می شود
انواع عدسی عینک

انواع عدسی عینک

عینک دارای عدسی های مختلفی بوده که هرکدام کاربردها و ویژگی های خاص خود را داشته و بر اساس تشخیص پزشک مناسب چشم افراد می باشد.
بیشتر
ساخت بیومارکر برای درمان و ترمیم قرنیه توسط دانشمندان

ساخت بیومارکر برای درمان و ترمیم قرنیه توسط دانشمندان

در حال حاضر به لطف پیشرفت علم دانشمندان این جراحی به وسیله بیومارکر ممکن است یکی از جراحی و پیوند های امن تبدیل شده و از میزان حساسیت کاسته شده است.
بیشتر
سردرد و چشم درد یک طرفه

سردرد و چشم درد یک طرفه

در این مقاله با دلایل به وجود آمدن سردرد و چشم درد یک طرفه، انواع بیمارهایی که منجر به این درد می‌شوند و راه های مختلف درمان آن آشنا می‌شوید.
بیشتر
درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید

درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید

عمل آب مروارید از کم‌خطرترین عمل‌ها در حوزه بینایی است. اما گاهی با درد، سوزش و قرمزی چشم همراه است. برای آشنایی با علت این درد و سوزش کلیک کنید.

بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I