دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

تست شیرمر چیست و چگونه انجام می شود

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :28 آبان ، 1399
تست شیرمر چیست و چگونه انجام می شود

آشنایی با تست شیرمر و روش های انجام آن

مشکلات چشمی مانند خشکی و آبریزش چشم از جمله علل مراجعه به چشم پزشک و انجام تست شیرمر (Schirmer) می باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی تست شیرمر و روش های انجام آن پرداخته و به طور کامل شما را با این آزمون کاربردی و مهم آشنا سازیم.

تست شیرمر چیست؟

سنجش"Schirmer" برای پاسخ به این سوال که آیا چشم به اندازه کافی اشک برای خیس نگه داشتن آن تولید می ‌کند یا نه؟ انجام می شود. این آزمون زمانی استفاده می ‌شود که یک فرد تجربه خشکی چشم یا آبریزش بیش از حد دارد. انجام این تست هیچ گونه خطری برای فرد نداشته و در صورتی که جواب تست منفی باشد(یعنی بیشتر از 10 میلی ‌متر از کاغذ تست در ۵ دقیقه خیس شود)، نتیجه آزمون نرمال بوده و هر دو چشم از ترشح معمول و یکسانی برخوردار می باشند.

تست شیرمر و روش های انجام آن

بسیاری از شما احتمالا در طول زندگیتان تجربه ای از خشکی چشم داشته اید، مسئله ای که برای برخی گذرا و شاید کم اهمیت و برای عده ای دشوار و غیرقابل تحمل است. خشکی چشم به روش های گوناگونی تشخیص و درمان می شود. در این مورد، انجام تست شیرمر Schemer’s test یکی از روش های بررسی سیستم اشکی به شمار می آید.

برای این منظور، جهت اندازه گیری میزان تولید اشک، ابتدا تکه های کوچک از کاغذ فیلتر را درون پلک تحتانی هر دو چشم قرار داده و از بیمار خواسته می شود تا به مدت چند دقیقه چشمهایش را ببندد. سپس کاغذ برداشته شده و میزان رطوبت روی کاغذ، اندازه گیری می شود.

در برخی موارد نیز ممکن است قبل از قرار گیری کاغذ درون چشم، با استفاده از بی حسی موضعی مانع از تحریک چشم توسط کاغذ شوند. استفاده از بی‌ حس‌کننده تضمین می ‌کند که تنها میزان اشک مرطوب کننده ترشح شده مورد اندازه‌ گیری قرار می‌ گیرد.

گفتنی اینکه طول کاغذ مرطوب شده در افرادی که دارای علائم خشکی چشم هستند کمتر از حد استاندارد خواهد بود. در نتیجه این افراد برای درمان خشکی چشم کاندید می شوند. پس از انجام این تست، لازم است به مدت 30 دقیقه از مالش چشم ها خودداری کرده و حداقل تا 2 ساعت، لنز های تماسی را کنار بگذارید. 

تست شیرمر چیست و چگونه انجام می شودتست شیرمر چیست و چگونه انجام می شود

دلایل استفاده از تست شیرمر و روش های انجام آن

ساختمان اشک متشکل از چهار بخش به نام های موکوس، آب، چربی و غدد اشکی می باشد. در این مورد لازم است بدانید که، کیفیت بینایی ما ارتباط مستقیمی با عملکرد صحیح سیستم اشکی دارد، چرا که در غیر این صورت مشکلاتی نظیر سوزش، خارش، خشکی چشم و احساس وجود جسم خارجی، شرایطی آزار دهنده را برای فرد ایجاد کرده و در صورت عدم درمان در طولانی مدت نیز می تواند موجب بروز زخم و کدورت در قرنیه و عفونت های چشمی گردد.

تست شیرمر و روش های انجام آن سبب می شود که در صورت وجود خشکی چشم، ضمن اطلاع شدت آن را اندازه بگیرید. علائم خشکی چشم عبارتند از:

  • احساس نیش زدن، سوزش، و خارش در چشم‌ ها

  • مخاط غلیظ و زیاد در اطراف چشم‌ ها

  • اشک ‌ریزی چشم، که به دلیل پاسخ بدن به خشکی چشم صورت می ‌پذیرد.

  • مشکل در استفاده از لنز های تماسی

  • قرمزی چشم و چشم درد

تست شیرمر و دلایل انجام آنتست شیرمر و دلایل انجام آن

چه کسانی باید تست شیرمر دهند؟

آزمون شیرمر که از آن با نام تست خشکی چشم نیز یاد می شود، در درجه اول برای تشخیص سندروم خشکی چشم استفاده می شود. این بیماری زمانی رخ می دهد که غدد اشکی بنا به دلایلی قادر به تولید اشک کافی جهت مرطوب نگه داشتن چشم نباشند. در نتیجه، چشم ها نمی توانند از گرد و غبار و سایر مواد تحریک کننده به راحتی خلاص شوند. تاری دید، سوزش و قرمزی چشم از علائم رایج در افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم است.

علاوه بر افراد مشکوک به خشکی چشم، هر فرد با علائم زیر نیز بهتر است در اسرع وقت به متخصص چشم مراجعه نماید:

  • حساسیت به نور(فتوفوبیا)

  • سوزش مداوم چشم

  • احساس وجود جسم خارجی در چشم

  • تاری دید و خستگی چشم

  • دشواری رانندگی در شب

  • اشک و آبریزش مداوم چشم

  • احساس سنگینی و خشکی چشم

در صورت مواجهه طولانی مدت(حداکثر یک هفته) با این علائم، به شما توصیه می کنیم با مراجعه به چشم پزشک و انجام آزمایشات لازم، از سلامت چشمان خود اطمینان حاصل نمایید.

افراد مناسب برای انجام تست شیرمرافراد مناسب برای انجام تست شیرمر

نتایج تست شیرمر

تست شیرمر و روش های انجام آن به شما کمک می کند تا بدون هیچ گونه آسیبی از سلامت چشمان خود آگاه شوید. برای این کار چشم پزشک به بررسی نتایج تست بر اساس مقدار اشک تولید شده روی کاغذ تست شیرمر می پردازد. در مواردی که طول نوار خیس شده از اشک کمتر از 15 میلیمتر باشد، نشانگر خشکی چشم است. در صورتی که انجام تست با بیهوشی صورت گیرد، تفسیر نوار شیرمر بدین شرح می باشد:

  • 0 تا 5 میلیمتر خیس شدن، نشانگر خشکی شدید چشم

  • 5 تا 10 میلیمتر از خیس شدن، نشان دهنده خشکی چشم متوسط

  • 10 تا 15 میلیمتر خیس شدن، نشانگر خشکی ملایم چشم

  • بیش از 15 میلیمتر خیس شدن نشان دهنده عملکرد طبیعی غدد اشکی می باشد.

بسته به نتایج بدست آمده، درمان های متفاوتی در نظر گرفته می شود که تجویز قطره چشم، از جمله معمول ترین روش های درمان خشکی چشم محسوب می شود.

خطرات احتمالی و ملاحظات لازم در تست شیرمر و روش های انجام آن

تست شیرمر طی فرآیند ساده ‌ای قابل انجام بوده و تاکنون خطری برای آن شناخته نشده است. با این وجود، تست شیرمر به طور مطلق و همیشگی قادر به تشخیص خشکی چشم نبوده و مواردی نیز وجود داشته که تست شیرمر برای تشخیص بیماری موثر نبوده است.

نحوه انجام تست شیرمرنحوه انجام تست شیرمر

تست جایگزین 

با وجود اینکه این تست بیش از یک قرن است که در دسترس می باشد، برخی از مطالعات بالینی نشان داده ‌اند که این تست، به درستی قادر به تشخیص گروه بزرگی از افراد مبتلا به خشکی چشم نیست. ازین رو تست ‌های جدید و بهتری در حال به وجود آمدن می ‌باشد. تست شیرمر و روش های انجام آن شامل چند روش جایگزین می باشد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

یکی از تست‌ ها، اندازه گیری مقدار مولکول متصل شده به آهن لاکتوفرین است. به نظر می رسد که مقدار لاکتوفرین، ارتباط نزدیکی با تولید اشک داشته باشد، چرا که افرادی که دچار آبریزش چشم یا خشکی چشم هستند، سطح پایین تری از این مولکول را در اشک خود دارند. بر اساس نتایج، این تست ممکن است برای افراد مبتلا به خشکی چشم موثر بوده و گزینه ‌های درمانی مشخصی را برایشان فراهم کند.

نوع دیگری از آزمایشات در این زمینه وجود دارد که مبتنی بر سنجش محتوای اشک است. در این نوع تست، اشک از نظر میزان آنزیم لیزوزیم مورد بررسی قرار می گیرد. یکی از دلایل احتمالی ابتلا به سندروم خشکی چشم، افزایش سطح آنزیم لیزوزیم می باشد.

همچنین تست شیرمر و روش های انجام آن شامل نوع دیگری نیز است که مبتنی بر استفاده از قطره‌ های چشمی مخصوص فلوئورسانس می باشد. در این تست قطره‌ چشمی محتوی رنگ روی چشم ها ریخته می شود که در صورتی که چشم فرد اشک کافی نداشته باشد، مدت زیادی طول می‌ کشد تا چشم رنگ را خارج کند. با خواندن این مقاله، ضمن آشنایی با تست شیرمر و روش های انجام آن، به اهمیت بالای توجه به سلامت چشم پی برده و بیش از پیش به مراقبت از این عضو حیاتی بدن خواهید پرداخت.

مطالب مربوط با تست شیرمر چیست و چگونه انجام می شود
علت و بهترین راه های درمان سوزش چشم

علت و بهترین راه های درمان سوزش چشم

بسیاری از افراد به آلرژن های موجود در هوا حساسیت نشان می دهند. این مواد و آلودگی ها باعث ایجاد خشکی، سوزش و آب آوردن چشم آنان می شود.
بیشتر
نحوه انجام و عوارض سونوگرافی عصب بینایی

نحوه انجام و عوارض سونوگرافی عصب بینایی

سونوگرافی عصب بینایی یکی از روش های تشخیصی بسیار آسان و کارآمد در تشخیص بیماری های چشمی می باشد. سونوگرافی عصب بینایی هیچ عارضه جانبی ندارد.
بیشتر
روش های تاثیرگذار برای درمان نابینایی

روش های تاثیرگذار برای درمان نابینایی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش تحقیقات روش هایی کشف شده است که می تواند نابینایی را درمان کند. با این راه های موثر بیشتر آشنا می شویم.
بیشتر
هر آنچه باید در مورد علل، علائم و درمان پیر چشمی بدانید

هر آنچه باید در مورد علل، علائم و درمان پیر چشمی بدانید

زمانی که سن به بالای 40 سال رسید کم کم بیماری پیرچشمی خود را نشان می دهد. علت آن را هم  می توان به کم شدن توانایی تطابق عدسی چشم ربط داد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I