دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

کنتراست چشم چیست و چرا اهمیت دارد

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :28 آبان ، 1399
کنتراست چشم چیست و چرا اهمیت دارد

کنتراست چشم و اهمیت آن در زندگی روزمره

چشم ها دریچه شناخت انسان از دنیا هستند برای همین نقش بسیار بزرگی در زندگی روزمره افراد بازی می کنند. نگهداری و مراقبت از این عضو حساس در زندگی بشر بسیار با اهمیت تلقی می شود. کنتراست چشم و اهمیت آن را در این مقاله بررسی و روش های تعیین کنتراست را مشخص می نماییم.

کنتراست چشم

افراد بسیاری در هنگام تولد و یا بعد از آن با بروز مشکلاتی در چشم خود مواجه شده و در اثر این مشکلات در بعضی از مواقع چشم خود را از دست می دهند. به علت حساسیت این عضو بسیار مهم در بدن است که باید همیشه با توجه به بروز کمترین مشکل در پی رفع آن بر آمد.

کنتراست چشم یکی از معدود مشکلاتی است که بعضی از افراد با آن مواجه هستند. مشخص نمودن افرادی که از این مشکل رنج می برند نیز زیاد سخت نیست. تنها با دارا بودن چند علامت فرد خود می تواند متوجه شود که آیا چشم او دارای کنتراست طبیعی است و یا خیر. برای تعیین کنتراست چشم و اهمیت آن با ما در ادامه همراه باشید.

کنتراست چشم چیستکنتراست چشم چیست

کنتراست چشم و اهمیت آن

دنیای پیرامون ما دنیایی است پر از رنگ و نقش که برای دین تمام این رنگ ها و نقش ها افراد باید از بینایی قوی و بدون مشکل برخوردار باشند.  بعضی از افراد در هنگام غروب خورشید با کم شدن پرتوهای آن از دیدن تمام اشیاء پیرامون خود ناتوان هستند. این افراد اگر چه در طی روز به سادگی اجسام را مشاهده می کنند اما در هنگام شب از دیدن کامل اشیاء از پس زمینه خود احساس ناتوانی می کنند. این مشکل در شب و هنگام رانندگی بیشتر نمود پیدا نموده و این افراد حتی قادر به دیدن تابلوهای جاده ها نیز نیستند.

این افراد دارای کنتراست چشم در حد زیر نرمال هستند و باید حتما توسط پزشک معالجه و درمان شوند.

کنتراست چشم و میزان اهمیت آنکنتراست چشم و میزان اهمیت آن

آستانه کنتراست چشم و اهمیت آن

همانگونه که گفته شد دنیا پر از رنگ و نقش با درخشندگی های متفاوت است و افرادی که در نور کم قادر به مشاهده اجسام نباشند از کنتراست چشم کمتر از نرمال برخوردار هستند. هر ساله هزاران نفر در اثر نداشتن دید مناسب باعث بروز حوادث جاده ای بسیار خطرناک شده و آسیب های مالی و جانی بسیاری را ایجاد می کنند. بسیاری از این افراد به دلیل نداشتن کنتراست چشم مناسب باعث بروز چنین حوادثی می شوند.

کنتراست چشم و اهمیت آن در یک روز بارانی و نور کم محیط  برای رانندگان بیشتر قابل لمس است. در این زمان با وجود نور خاکستری در محیط اشیاء غیر قابل مشاهده و از محیط خود غیر قابل تشخیص هستند. در صورتی که این افراد در حال رانندگی باشند وجود عدم تعادل در کنتراست چشم آنها باعث بروز حوادث و سوانح بسیار خطرناکی خواهد شد. برای همین تشخیص این مشکل در افراد بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

آستانه کنتراست چشم و اهمیت آنآستانه کنتراست چشم و اهمیت آن

چگونه حساسیت کنتراست چشم بررسی می شود؟

معمولا برای دین اشیاء باید حتما نور از اطراف لبه های جسم به سمت چشم تابیده شود. در صورتی که کنتراست چشم کمتر از حد متعادل باشد افراد در هنگام دیدن جسم از زمینه تفاوتی قائل نشده و هر دو را یکی می بینند. برای تعین کنتراست چشم و اهمیت آن از اجسام مختلف بر روی پس زمینه های متفاوت استفاده می شود. اما در این آزمایش وجود مشکلات دیگر چشمی نظیر آب مروارید و یا بیماری های شبکیه امکان تعیین میزان کنتراست چشم و اهمیت آن را کم می کند. برای همین پزشکان و متخصصان در این آزمایش از تابلوهایی با طراحی های استاندارد استفاده می کنند.

تابلوهای استاندارد در تعیین کنتراست چشم

بر اساس نظر متخصصان استفاده از انواع تابلوهای استاندارد می تواند به سادگی سطح کنتراست چشم و اهمیت آن را تعیین کند. معمولا تابلوهایی که در این آزمایش مورد استفاده قرار می گیرند از طرح های دایره ای با خطوط سفید تشکیل شده است. خطوط سفید تابلوها در یک پس زمینه خاکستری به صورت موازی کشیده شده اند. اما توجه نمایید که خطوط سفید همگی در یک جهت نبوده از یک تابلو تا تابلو دیگر این خطوط تغییر جهت می دهند.

کنتراست خطوط نیز در هر تابلو متفاوت بوده و تغییر می کند. افرادی که از کنتراست چشم غیر نرمال برخوردار باشند به سادگی نمی توانند کنتراست خطوط را تشخیص داده و در دیدن دچار مشکل می شوند. هر زمان که این افراد در دیدن تابلوها دچار مشکل شوند کنتراست چشم آن ها با عدد مشخص می شود. در هنگام انجام تست لازم است که نور محیط حتما به صورت کاملا استاندارد رعایت شود.

میزان کنتراست چشم و اهمیت آن در زندگی روزمرهمیزان کنتراست چشم و اهمیت آن در زندگی روزمره

آخرین مطالب تکمیلی کلینیک بینایی دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

دلایل اهمیت معاینه سالیانه چشم چیست

نکات و موارد مهم در مراقبت از چشم

مراقبت از چشم ها در دوران دورکاری و کار با کامپیوتر و لپ تاپ

اهمیت کنتراست چشم

همانگونه که گفته شد کنتراست چشم و اهمیت آن در رانندگی بسیار قابل توجه است اما این مشکل تنها در میان رانندگان و دید آنان در نور کم اتفاق نمی افتد. امکان بروز مشکل در میان افرادی که رانندگی نمی کنند اما کنتراست چشم آنها از حد نرمال کمتر است نیز پیش می آید. از جمله مشکلاتی که امکان به وجود آمدن آن برای این افراد وجود دارد می توان به این موارد اشاره نمود

  • ریختن چای یا قهوه در یک فنجان تیره رنگ
  • پایین رفتن از پله ها در یک مکان کم نور

 برای همین تعیین کنتراست چشم و اهمیت آن برای تمام افراد مهم است. از عواملی که باعث می شود تا کنتراست چشم افراد کم شود عبارتند از:

  • اختلالات شبکیه مانند: تخریب در ماکولای، آمبیوپی،
  • ناهنجاری های لنز مانند: آب مروارید، اختلال عملکرد عصبی
  • سکته های مغزی و یا آلزایمر
  • بیماری های قرنیه
  • بیماری عصب اپیتیک
  • تیرگی در مسیر چشم یا کاتاراکت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی هر فرد خود در محیط منزل و با دارا بودن یک تلفن هوشمند قادر است که تست کنتراست چشم و اهمیت آن را برای خود انجام دهد. برای این کار لازم است که حتما فرد برنامه تست کنتراست را از اینترنت دانلود نماید و با آن می تواند کنتراست چشم خود را تعیین سطح نماید.

برای رفع پایین بودن کنتراست چشم در افراد در بیشتر مواقع از عینک طبی استفاده می شود اما در مواقع نادری نیز این عیب توسط جراحی به سادگی برطرف خواهد شد.

مطالب مربوط با کنتراست چشم چیست و چرا اهمیت دارد
عوارض عمل نکردن آب مروارید چیست

عوارض عمل نکردن آب مروارید چیست

عوارض عمل نکردن آب مروارید سبب می شود تا بیمار با مشکلات پیچیده و اذیت کننده ای مواجه شود.
بیشتر
قوز قرنیه چیست و راه های درمان آن کدام است

قوز قرنیه چیست و راه های درمان آن کدام است

یکی از بیماری های کمتر شناخته شده پزشکی که تشخیص آن توسط بیمار به راحتی امکان پذیر نیست، بیماری قوز قرنیه می باشد. این دست از افراد معمولا با مشکل کاهش بینایی درگیر هستند.
بیشتر
دلایل اهمیت معاینه سالیانه چشم چیست

دلایل اهمیت معاینه سالیانه چشم چیست

از دلایل اهمیت معاینه سالیانه چشم، تشخیص و درمان مشکلات جدی پیش آمده برای چشمان شما می باشد که سبب شده تا بیش از پیش به اهمیت معاینه سالیانه چشم پی ببرید.
بیشتر
بلفاروپلاستی با چه روش هایی امکان پذیر است

بلفاروپلاستی با چه روش هایی امکان پذیر است

بلفاروپلاستی مناسب برای افرادی است که از ورم پلک بالا یا پلک پایین رنج می برند. در این مقاله به بررسی عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی و مراقبت های بعد از آن می پردازیم و با عوارض بلفاروپلاستی آشنا می شویم.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I