دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

چه آسیب های چشمی آتش نشان ها را تهدید میکند

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :19 آذر ، 1399
چه آسیب های چشمی آتش نشان ها را تهدید میکند

آتش نشان و آسیب های چشمی برای آنان

آتش نشانی جزو آن دسته از شغل هایی است که در حین امداد رسانی ممکن است با خطرات زیادی از جمله آسیب های چشمی برای آتش نشان های این سازمان روبرو شوند. به طور کلی باید بدانید از جمله صدماتی که برای آتش نشان ها به وجود می ‌آید در خصوص صدمات چشمی است جهت آشنایی با آسیب های چشمی برای آتش نشان های سازمان آتش نشانی بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

آسیب های چشمی آتش نشان ها

از جمله آسیب ‌هایی که هر ساله ۵ درصد از صدمات آتش‌ نشان‌ ها را تشکیل می دهد آسیب های چشمی است. به طوری که باید بدانید هر ساله حدود ۴۰۰۰ مورد آسیب چشمی از بین آتش ‌نشان ‌ها گزارش می ‌شود در حالی که بیشتر این آسیب ها قابل پیشگیری بوده و با این وجود لازم است تمامی آتش‌ نشانان عزیز جهت پیشگیری از این صدمات دقت بیشتری داشته باشند. این افراد ممکن است در حال انجام وظیفه با صدمات چشمی متفاوت و مختلفی روبرو شوند. مثلا در هنگام بازبینی از یک خانه یا ساختمان بعد از آتش سوزی از آنجایی که دود و غبار زیادی در فضا وجود دارد طبیعا آسیب های به چشم آتش ‌نشان ‌ها وارد شده که با این حال لازم است آتش ‌نشانان از عینک آتش نشانی استفاده کنند. همچنین باید دقت کنید که بررسی‌ های انجام شده نشان می‌ دهد از هر پنج نفری که آسیب های چشمی برای آنها رخ داده ۳ نفر از آنها از محافظ چشم استفاده نکرده اند.

آسیب به لایه های عصبی چشم خطری برای آتش نشان ها

یکی از آسیب های چشمی برای آتش نشان های سازمان امداد و نجات در خصوص آسیب به لایه های عصبی چشم در اثر حرارت می باشد. به طوری که با وجود اینکه این افراد بسته به شغل خود با حرارت مستقیم یا غیر مستقیم شعله در ارتباط هستند و تمامی پرتوهای فروسرخ توسط آتش به پوشش میانی چشمی انتقال یافته و به پوشش برون رنگی شبکه جذب می شود که این امر در نهایت موجب آسیب به لایه های عصبی چشم خواهد شد.

آتش نشان و آسیب های چشمی برای آنانآتش نشان و آسیب های چشمی برای آنان

افزایش حرارت در چشم آتش نشان ها

علاوه بر آنچه بیان شد یکی دیگر از آسیب های چشمی برای آتش نشان های کشور افزایش حرارت در چشم این افراد می باشد. به طوری که این امر باعث می شود تا آنزیم های چشم ماهیت خود را از دست داده و آسیب های دائمی بر روی چشم آتش ‌نشانان به وجود آورد. دقت داشته باشید دمای بیشتر از ۱۰ درجه سانتیگراد برای چشم مضر بوده و صدماتی را به همراه دارد.

التهاب و قرمزی از دیگر آسیب های چشمی برای آتش نشان های

هنگامی که آتش نشان ها دائما با شعله آتش در ارتباط هستند طبیعتا این شعله التهاب و قرمزی چشم را به همراه داشته که در نهایت منجر به ایجاد لکه سیاه همراه با درد در چشم می شود. علاوه بر این ممکن است آتش‌ نشان ‌ها احساس ‌درد، کدورت، نازکی قرنیه و یا انقباض پلک داشته که اگر سریعا به درمان آن نپردازند خدایی نکرده ممکن است موجب از دست دادن بینایی آنها شود و این موارد از دیگر آسیب های چشمی برای آتش نشان های این سازمان بزرگ است. با این وجود استفاده از ابزار ایمنی برای افراد ضروری می باشد.

انواع آسیب های چشمی برای آتش نشان هاانواع آسیب های چشمی برای آتش نشان ها

ورود براده های داغ به چشم آتش نشان ها

یکی دیگر از آسیب های چشمی برای آتش‌ نشان‌ های کشور که جزو صدمات شایع به شمار می رود، ورود براده های داغ ناشی از آتش‌ سوزی به چشم آتش‌ نشانان می باشد. در این صورت به طور حتم صدمه زیادی به قرنیه و شبکه چشم وارد شده و لازم است که اقدامات فوری درمانی انجام گیرد. علاوه بر این باید بدانید هنگامی که افراد در معرض پرتوهای الکترومغناطیسی یا تابش‌ های شدید قرار می گیرند به نقاط مختلف بدنشان آسیب وارد شده به طوری که از جمله صدمات چشمی افراد در این صورت آب مروارید و گلوکوم زودرس خواهد بود.

انواع آسیب های چشمی مورد تهدید آتش نشان هاانواع آسیب های چشمی مورد تهدید آتش نشان ها

وارد شدن ضربه از دیگر آسیب های چشمی برای آتش نشان ها

اما اگرچه به طور کلی آسیب های چشمی برای آتش نشان های سازمان آتش نشانی بیشتر در خصوص حرارت است، اما لازم است بدانید یکی دیگر از آسیب هایی که برای این قشر جامعه به وجود می ‌آید ورود ضربه به چشم آتش‌ نشان‌ ها در اثر فعالیت های فیزیکی خواهد بود و هنگامی که آتش نشان ها در تمرین های آموزشی بوده یا عملیات آواربرداری و نجات افراد را انجام دهند ممکن است به نقاط مختلف و بدن آنها از جمله چشم آسیب وارد شود به طوری که این میزان آسیب بسته به شدت ضربه متفاوت می باشد.

مثلا اگر ضربه های خفیف و معمولی وارد شود به مرور برطرف خواهد شد ولی ضربه های شدید ممکن است به عملکرد چشم و ساختمان چشم آسیب رسانده و حتی برای همیشه فرد را نابینا کند. نکته دیگر که باید در خصوص آن اطلاعات داشته باشید ورود جسم خارجی به چشم است که در هنگام آواربرداری سازه ها یا کار با اجسام سخت برای آتش نشان ها به وجود می ‌آید این امر ممکن است باعث خراشیدگی و یا حتی پارگی قرنیه چشم شده به طوری که برخورد قطعات و خرده شیشه ها با چشم آتش ‌نشانان مشکلات جدی برای چشم آنها بوجود خواهد آورد.

وارد شدن ضربه به چشم آتش نشان هاوارد شدن ضربه به چشم آتش نشان ها

حال با توجه به آنچه در خصوص آسیب های چشمی برای آتش نشان های سازمان آتش نشانی گفته شد طبیعتا نیاز است که افراد حتما از تجهیزات مناسب استفاده کرده و تمام این پروتکل های ایمنی را رعایت کنند. از جمله تجهیزات مناسب می توان به لباس های مخصوص، انواع عینک های ایمنی و دیگر تجهیزات اشاره کرد. علاوه بر این انجام معاینه های دوره ای چشم پزشکی برای این افراد کاملا ضروری بوده و توصیه می ‌شود که آتش نشانان حداقل سالی دو مرتبه جهت این معاینه ها از متخصصین مجرب کمک بگیرند. 

نکته دیگر در مورد فوریت های درمانی بوده به طوری که اگر خدایی نکرده آتش ‌نشانی دچار سانحه شد و به چشم وی آسیب وارد گردید باید هرچه سریعتر فرد را به مرکز درمانی منتقل کرد که در این شرایط بستن محل آسیب دیده و یا خوراندن دارو و مواد غذایی به مصدوم می باشد. و تمام این موارد در پیشگیری از آسیب های چشمی برای آتش نشان های کشور موثر است.

آخرین مطالب تکمیلی کلینیک بینایی دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

دلایل و درمان چشم های خشک و آسیب پذیر

آسیب چشمی ناشی از مطالعه و راه های کاهش آن

آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟

مطالب مربوط با چه آسیب های چشمی آتش نشان ها را تهدید میکند
تزریق فیلر زیر چشم چگونه انجام می شود

تزریق فیلر زیر چشم چگونه انجام می شود

تزریق فیلر زیر چشم از محبوب ترین اقداماتی است که این روزها بسیار مورد انتخاب افراد بسیار زیادی قرار گرفته است که با انجام آن می توانید به معایب دور چشم خود را درمان کنید
بیشتر
بررسی بوتاکس پیشانی و مزایا و معایب آن

بررسی بوتاکس پیشانی و مزایا و معایب آن

تزریق بوتاکس به پیشانی یکی از انواع تزریق بوتاکس بوده که از ویژگی ها، مراقبت ها، مزایا و معایب خاص خود برخوردار می باشد که در این مقاله با اطلاعات کاملی از بوتاکس پیشانی آشنا خواهید شد
بیشتر
روش های رایج درمان ناخنک کدامند

روش های رایج درمان ناخنک کدامند

روش های درمان ناخنک با توجه به رشد بیماری متفاوت است. روش های درمان ناخنک می تواند با درمان به وسیله داروها و یا عمل جراحی انجام شود.
بیشتر
علت آب مروارید در جوانی

علت آب مروارید در جوانی

آب مرواردید در جوانی دلایل و علت های مختلفی دارد که با شناخت هر یک از آنها می توانید از بروز این بیماری در سنین کم جلوگیری نمایید و یا به راحتی توسط متخصص چشم درمان کنید.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I