دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آلرژی چشمی چیست و چگونه درمان می شود

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :19 آذر ، 1399
آلرژی چشمی چیست و چگونه درمان می شود

آشنایی با انواع آلرژی های چشمی و راه های درمان هر یک

می ‌توان گفت که علائم آلرژی چشم شباهت زیادی با برخی دیگر از بیماری‌ های چشمی دارد و این موضوع باعث شده تا تشخیص دقیق آلرژی چشمی و راه های درمان آن کار سختی باشد. شدت علائم استفاده از وسایل آرایشی در بعضی مواقع خفیف است و موجب قرمزی چشم می شود که ممکن است التهاب چشم زیاد شود و سبب آسیب رساندن به بینایی شود.

آلرژی چشمی چیست؟

آلرژی چشمی با عنوان آلرژی یا حساسیت ملتحمه نیز معروف می باشد. در واقع نوعی واکنش ایمنی مضر است که در اثر تماس چشم با مواد محرک به وجود می آید. این مواد محرک حساسیت زا بوده و از جمله آنها می توان به گرد و خاک، دود و گرده گیاهان اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص آلرژی های چشمی و راه های درمان آن اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم.

به طور طبیعی دستگاه ایمنی بدن در مقابل مهاجمین خطرناک مثل باکتری ها و ویروس ها از خود محافظت خواهد کرد و در این بین دستگاه ایمنی بدن آلرژن ها را مانند مهاجمین خطرناک شناسایی می ‌کند و برای مبارزه با آنها شروع به تولید مواد شیمیایی خاصی می ‌کند. این مواد حساسیت زا بوده و احتمال دارد که بی خطر باشند. ولی بدن در مقابل آنها از خود واکنش دفاعی نشان خواهد داد.

این واکنش باعث بوجود آمدن علائمی مانند قرمزی، خارش و ریزش اشک در چشم می شود. در برخی مواقع ممکن است آلرژی های چشمی با بیماری های آسم و اگزما مرتبط باشند. در رابطه با آلرژی چشمی و راه های درمان آن می ‌توان گفت که داروهای بدون نسخه در بهبود علائم آلرژی تاثیر زیادی دارند. ولی در برخی مواقع که حساسیت زیاد باشد، بهتر است که اقدامات درمانی مناسب توسط پزشک صورت گیرد.

آشنایی با انواع آلرژی چشمیآشنایی با انواع آلرژی چشمی

علائم آلرژی چشمی چیست؟

  • سوزش
  • ترشحات آبکی و شفاف از چشم
  • خارش
  • قرمزی
  • نشانه ‌های حساسیت چشم

برخی از عوامل نیز محرک ایجاد آلرژی یا حساسیت چشم هستند که عبارتند از:

  • عوامل محرک مانند دود سیگار، عطر و دود وسایل نقلیه
  • آلرژن‌ هایی که در فضاهای خارجی وجود دارند، مانند چمن‌ ها و علف ‌های هرز، گرده درختان و انواع گیاهان و گل ها
  • آلرژن‌ هایی که در فضاهای داخلی وجود دارند، مانند غبار خانگی و کپک‌ ها  شوره‌ پوست حیوانات خانگی

تشخیص آلرژی یا حساسیت چشم

ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش آید که روش های تشخیص حساسیت و آلرژی چشمی و راه های درمان آن چیست؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که آلرژی چشمی زمانی اتفاق می ‌افتد که سیستم بدن حساس می‌ شود و نسبت به مواد حساسیت زایی که در محیط وجود دارد، شروع به واکنش نشان دادن می کند. مواد حساسیت زا که آلرژن نامیده می ‌شوند، به آنتی بادی هایی که به ماستوسیت های چشم متصل هستند، برخورد کرده و این سلول ها در برابر آلرژن ها ماده ای به نام هیستامین یا دیگر مواد شیمیایی را ترشح کرده که این مواد موجب می ‌شود رگ های خونی کوچک چشم نشست کرده و در پایان موجب قرمزی، خارش و اشک چشم خواهد شد.

راه های تشخیص آلرژی چشمیراه های تشخیص آلرژی چشمی

انواع آلرژی چشمی

چند نوع آلرژی چشم وجود دارد:

  • آلرژی چشم فصلی
  • آلرژی چشم دائمی (PAC)
  • کراتوکنژنکتیویت آتوپی(Atopic keratoconjunctivitis)
  • التهاب ملتحمه ناشی از لنز تماسی (contact allergic conjunctivitis)
  • التهاب ملتحمه پاپیلاری غول پیکر (giant papillary conjunctivitis)
  • کراتوکنژنکتیویت بهاره (Vernal keratoconjunctivitis)

راه های درمان آلرژی های چشمی

هنگامی که برای آلرژی چشمی و راه های درمان آن به پزشک متخصص آلرژی مراجعه می کنید، بهتر است در مورد علائم خود به طور کامل با او صحبت کنید تا پزشک بتواند بهترین راه درمانی را برای شما تجویز نماید. برای آلرژی چشمی و راه های درمان آن قطره های چشمی و داروهایی که بدون نسخه هستند، فقط برای از بین بردن موقت علائم تاثیر دارند و ممکن است این داروها برای تمامی علائم مفید تاثیرگذار نباشند و استفاده طولانی مدت از آنها موجب می شود وضعیت فرد وخیم تر شود.

از دیگر اقدامات برای آلرژی چشمی و راه های درمان آن می ‌توان به قطره ها و داروهای خوراکی اشاره کرد که این قطره ها و داروها برای درمان آلرژی چشم استفاده می ‌شوند و ممکن است در بلند مدت و یا در کوتاه مدت موجب بهبودی نسبی علائم در چشم شوند. برای دریافت این داروها لازم است که حتما به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید.

در مورد آلرژی چشمی و راه های درمان آن می توان از داروهای حساسیت چشم استفاده کرد. اشک مصنوعی یکی از این داروها است که به صورت موقت آلرژی را از چشم دور کرده و موجب مرطوب نگه داشتن چشم می‌ شود. خشکی چشم ها در برخی مواقع موجب تحریک و قرمز شدن چشم می شود.

آخرین مطالب تکمیلی کلینیک بینایی دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

عوارض حساسیت به ریمل در خانم ها

با فصل حساسیت های چشمی آشنا هستید

داروهای دکونژستانت (Decongestants):

از دیگر داروهای آلرژی چشمی و راه های درمان آن می توان به داروهای دکونژستانت اشاره کرد که این نوع از داروها در واقع از جمله داروهایی هستند که بدون نیاز به نسخه پزشک در اختیار افراد قرار می گیرند و با تنگ کردن رگ های خونی چشم موجب کمتر شدن قرمزی چشم در اثر آلرژی ها می شود. البته باید دقت کرد که افرادی که به آب سیاه مبتلا هستند، نباید از این داروها استفاده کنند.

قطره‌ های چشمی آنتی هیستامین:

این نوع از داروها باعث کاهش خارج تورمی که در اثر آلرژی ایجاد می شود و قرمزی چشم می شوند، کمک می ‌کنند که هرچه سریعتر علائم کاهش پیدا کرده ولی از تاثیرگذاری آنها فقط چند ساعت می باشد و در برخی مواقع لازم است که از آنها چند بار در روز استفاده شود.

قطره‌ های چشمی تثبیت کننده ماستوسیت ‌ها (Mast cell stabilizer eyedrops):

این نوع از قطره ها که برای آلرژی چشمی و راه های درمان آن استفاده می شوند جلوی ترشح هیستامین که موجب بروز علائم آلرژی می‌شود را می گیرند و از آنها می‌توان برای درمان خارش استفاده کرد.

روش های درمان آلرژی های چشمیروش های درمان آلرژی های چشمی

آلرژی چشمی و راه های درمان آن برای کودکان

در رابطه با کودکان برای آلرژی چشمی و راه های درمان آن می ‌توان از داروهای بدون نسخه و داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده نمود. قطره های اشک مصنوعی خطری ندارند و در همه سنین افراد می توانند از آنها استفاده کنند. برای کودکان ۳ سال به بالا قطره های چشمی مثل آنتی هیستامین و تثبیت کننده ماستوسیت تجویز می شوند. اما بهتر است قبل از استفاده از این داروها با پزشک متخصص اطفال مشورت کرد.

مطالب مربوط با آلرژی چشمی چیست و چگونه درمان می شود
درباره اختلال کور رنگی و نحوه ایجاد آن چه می دانید

درباره اختلال کور رنگی و نحوه ایجاد آن چه می دانید

کورنگی نوعی اختلال بینایی بوده که همانطور که از نام آن مشخص می باشد، فرد در تشخیص برخی رنگ ها مشکل خواهد داشت. در ادامه درباره علل ایجاد اختلال کور رنگی، نحوه تشخیص این اختلال، روش های درمانی و ... به طور کامل توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.
بیشتر
کاهش بینایی بر اثر اختلال در انتقال گلوکز

کاهش بینایی بر اثر اختلال در انتقال گلوکز

بیماری رتینیت پیگمنتوزا یا RP ژنتیکی است و از والدین به فرزندان منتقل می شود و به مرور باعث کاهش بینایی می شود.
بیشتر
بررسی علائم و درمان بیماری تنبلی چشم

بررسی علائم و درمان بیماری تنبلی چشم

یکی از بیماری های شایع چشمی که بیشتر در کودکان نیز رواج دارد، بیماری تنبلی چشم یا آمبلوپی می باشد. در این نوع بیماری یکی از چشم ها به دلیل اختلالاتی که در سیستم بینایی بدن به وجود می آید، دید طبیعی نخواهد داشت. معمولا علت وجود این اختلالات ژنتیکی است، اما با تشخیص به موقع ، تنبلی چشم به راحتی قابل درمان است. با مطالعه این گزارش با علائم، علل به وجود آمدن آن و همینطور شیوه های درمان این بیماری آشنا خواهید شد.

بیشتر
ترمیم بوتاکس چیست

ترمیم بوتاکس چیست

ترمیم بوتاکس یکی از روش هایی است که بعد از اولین مراحل انجام تزریق بوتاکس جهت نتیجه گیری بهتر باید انجام شود که با هزینه های مختلفی همراه است.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I