دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

شرایط معافیت چشم پزشکی از دوره سربازی

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :19 آذر ، 1399
شرایط معافیت چشم پزشکی از دوره سربازی

توضیح کامل معافیت چشم پزشکی

معافیت چشم پزشکی یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل معافیت از رزم در افراد کاندید خدمت سربازی است. معافیت از رزم و یا معافیت دائمی خدمت سربازی به دلیل مشکلات بینایی و بیماری های چشمی، بسته به وضعیت شخص، پیشرفت بیماری و شدت عارضه متفاوت بوده و احتیاج به معاینات چشم پزشکی تخصصی و تشکیل جلسات کمیسیون پزشکی خواهد داشت. به منظور اطلاع دقیق از شرایط معافیت چشم پزشکی از دوره سربازی با ما همراه باشید.

معافیت پزشکی از خدمت سربازی

دوره سربازی برای تمامی مشمولین این طرح، اجباری بوده و پیش درآمد کسب امتیازات شهروندی برای افراد جامعه محسوب می شود. معافیت پزشکی یکی از تبصره های قانونی جهت صدور حکم عدم نیاز به گذراندن دوره سربازی بوده و بسته به قوانین وضع شده در این زمینه اجرا خواهد شد. معافیت چشم پزشکی یکی از رایج ترین دلایل معافیت از خدمت سربازی در مشمولین گذراندن این دوره به شمار می آید. به شکل کلی حکم معافیت های پزشکی از دوره سربازی به سه شکل معافیت از رزم، معافیت موقت و معافیت دائمی صادر خواهند شد.

معافیت از رزم

این نوع از معافیت پزشکی برای افرادی صادر خواهد شد که از سلامتی کامل برخوردار نبوده و قادر به شرکت در فعالیت های رزمی نخواهند بود.

معافیت موقت

این نوع از معافیت پزشکی برای افرادی صادر خواهد شد که به دلیل برخورداری از مشکلات جسمی موقت، قادر به گذراندن این دوره نخواهند بود.

معافیت دائم

این نوع از معافیت پزشکی برای افرادی صادر خواهد شد که به دلیل مشکلات جسمی دائمی و جدی، به هیچ عنوان قادر به گذراندن این دوره نخواهند بود.

معافیت چشم پزشکی چیست؟ 

یکی از مهمترین نوع معافیت های پزشکی از دوره سربازی، معافیت چشم پزشکی به دلیل عارضه های بینایی و بیماری های چشمی است. معمولا معافیت های ناشی از مشکلات چشمی، به دو شکل معافیت از رزم و معافیت دائم صادر شده و در برگیرنده شرایط و ضوابط زیر خواهد بود.

شرایط چشم پزشکی برای معافیت از سربازی

شرایط چشم پزشکی برای معافیت از سربازی

دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم

سه دلیل عمده و بسیار مهم معافیت چشم پزشکی از دوره سربازی، مربوط به عیوب انکساری چشم است. دوربینی (هیپرمتروپی) یا نزدیک بینی (میوپی) و آستیگماتیسم از مهمترین عیوب انکساری چشم بوده و بسته به مدرک تحصیلی مشمولین معافیت بررسی و تعیین خواهند شد.

معافیت چشم پزشکی آب مروارید

آب مروارید و یا اطلاحا کاتاراکت یکی دیگر از دلایل بسیار شایع معافیت های چشم پزشکی در جمعیت مشمولین دوره سربازی است. این عارضه در برخی موارد به دلیل مشکلات ژنتیکی، مادرزادی، مصرف برخی از داروها و ضربات شدید در سنین نوجوانی و جوانی ایجاد خواهد شد. تایید این نوع از معافیت بسته به مدرک تحصیلی متقاضی به دو شکل معافیت از رزم و معافیت دائمی انجام خواهد شد.

گلوکوم یا آب سیاه

متاسفانه گلوکوم یا آب سیاه یکی از مشکلات جدی و بسیار خطرناک در مجموعه بیماری های چشمی است که به دنبال افزایش فشار چشم ناشی از برهم خوردن توازن و تعادل مایعات چشمی ایجاد خواهد شد. اثبات این عارضه پس از انجام معاینات و کمیسیون های پزشکی، بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی افراد، معافیت دائم از سربازی را به دنبال خواهد داشت.

معافیت چشم پزشکی به دلیل ناخنک

ناخنک ضایعی گوشتی به دنبال رشد بیش از حد و خوش خیم بافت ملتحمه و عروق خونی چشم به دلایل مختلفی است. این عارضه مثلثی شکل بوده و در بیشتر موارد در سمت بینی چشم مشاهده می شود. معافیت پزشکی به دلیل عارضه ناخنک نیز به میزان درگیری چشم و مدرک تحصیلی متقاضی داشته و در بیشتر موارد منجر به معافیت از رزم خواهد شد.

تک چشمی

یکی دیگر از موارد صدور معافیت دائم از دوره سربازی با عنوان معافیت چشم پزشکی، تک چشمی یا همان فقدان چشم به دلایل مختلفی مانند مشکلات مادرزادی، جراحی های سنگین و یا اختلالات ناعلاج است. این عارضه منجر به اخذ معافیت دائم شده و بدون توجه به میزان تحصیلات متقاضی انجام خواهد شد.

پیوند قرنیه

پیوند قرنیه یکی دیگر از موارد معافیت دائم چشم پزشکی بدون در نظر گرفتن تحصیلات و سایر شرایط متقاضی است.

افتادگی پلک

افتادگی پلک و یا در اصطلاح پزشکی پتوز یکی از مشکلات عصبی عضلانی است که پیامدهای خفیف تا شدید بینایی را به دنبال داشته و بسته به میزان پیشرفت عارضه و محدودیت بینایی، منجر به اخذ معافیت دائمی و یا معافیت از رزم خواهد شد. پیشروی افتادگی تا نیمه های مردمک و بروز عارضه در هر دو چشم از موارد اصلی معافیت دائم به شمار می آیند.

دلایل مختلف ناراحتی چشمی و معافیت از سربازی

دلایل مختلف ناراحتی چشمی و معافیت از سربازی

فلج عضله چشم

فلج عضله چشم عارضه ای نسبتا شایع در جمعیت متقاضیان معاقیت چشم پزشکی است که به دلایل مختلف و در درجات متفاوت رخ خواهد داد. بررسی فلج عضله چشم و مشاهده این عارضه در یک چشم منجر به صدور معافیت از رزم و مشاهده آن در هر دو چشم منجر به صدور معافیت دائم خواهد شد.

سایر بیماری ها و عارضه های چشمی

درجات مختلف خشکی چشم، پارگی شبکیه، خونریزی های مکرر چشمی، قوز قرنیه، تومورهای خوش خیم و بدخیم چشمی، بیماری های بافت ملتحمه چشم، کلبوم، کدورت زجاجیه، ایریدکتومی یا ایریدودیالیز، آمبولی شریان شاخه ای یا مرکزی، میکروفتالمی، اگزوفتالمی و نیستاگموس از دیگر بیماری ها و عارضه های چشمی به منظور صدور معافیت های دائمی و معافیت از رزم هستند.(تصویر4)

روند اخذ معافیت پزشکی چگونه است؟

مرحله اول:

  • متقاضیان خدمت سربازی در صورت مشاهده هریک از علائم و عارضه های ذکر شده به یکی از مراکز پلیس+10 مراجعه نموده و فرم معافیت پزشکی را دریافت خواهند نمود.
  • تمامی فرم های تکمیل شده و مدارک ذکر شده، پس از تکمیل توسط متقاضیان، به مراکز پلیس+10 تحویل داده خواهد شد.
  • سازمان نظام وظیفه پس از بررسی کامل پرونده متاضی، نامه دعوت به بیمارستان وی را صادر خواهد نمود.
  • متققاضیان به بیمارستان مشخص شده مراجعه نموده، معاینات چشم پزشکی را انجام داده و پس از تشکیل کمیسیون های پزشکی از شرایط معافیت خود مطلع خواهند شد.

روند اخذ معافیت پزشکیروند اخذ معافیت پزشکی

مطالب مربوط با شرایط معافیت چشم پزشکی از دوره سربازی
آشنایی با تزریق ژل و ویژگی ها و کاربردهای آن

آشنایی با تزریق ژل و ویژگی ها و کاربردهای آن

تزریق ژل یکی از روش های عمل های زیبایی بوده که ویژگی ها و کاربردهای مختلفی دارد و کنار تمام مزایای خود از عوارضی نیز برخوردار است که در این مقاله با هر یک از موارد نام برده شده آشنا خواهید شد.
بیشتر
آیا میگرن چشمی خطرناک است

آیا میگرن چشمی خطرناک است

میگرن چشمی یکی از بیماری های چشم بوده که معایب زیادی داشته و در صورت مواجه شدن با این بیماری بهتر است تا سریع تر این بیماری توسط متخصص چشم درمان شود.
بیشتر
مراقبت های بعد از کاشت لنز کدامند

مراقبت های بعد از کاشت لنز کدامند

مراقبت های بعد از کاشت لنز از جمله مهم ترین اقداماتی است که باید پس از عمل جراحی به خوبی آن ها را انجام داده تا مانع از بروز عوارض عمل شده و از رخداد هر اتفاقی جلوگیری نمایید
بیشتر
تراخم یا همان التهاب ملتحمه چیست؟

تراخم یا همان التهاب ملتحمه چیست؟

التهاب و عفونت ساختمان های چشم شیوع بالایی دارد. برای مثال التهاب ملتحمه یا همان بیماری چشمی تراخم از شایع ترین بیماری های چشمی در دنیا می باشد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I