دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی و راه های درمان آن

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :23 آذر ، 1399
تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی و راه های درمان آن

راه های تشخیص و درمان بد رنگ بینی یا کور رنگی

تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی از جمله کارهایی است که باید در همان ابتدا و در سنین پایین انجام شود. برای تشخیص این مشکل، راه های سریع، موثر و کوتاهی وجود دارد که می تواند به خوبی منجر به تشخیص آن در افراد گردد. با اینکه هنوز درمان قطعی برای این مشکل مادرزادی و ارثی وجود ندارد، اما می توان با استفاده از تجهیزاتی برای کسانی که دچار بد رنگ بینی هستند، این مشکل را رفع نمود. با مطالعه این مقاله با بد رنگ بینی یا کور رنگی و راه های درمان آن آشنا خواهید شد.

بد رنگی یا کور رنگی چیست؟

کوررنگی (کمبود بینایی رنگ) يا بد رنگی، مشکلی است که با کاهش توانایی دیدن رنگ یا تفاوت رنگ ها همراه می باشد. این مشکل می تواند برخی از امور روزمره ما را مانند انتخاب میوه رسیده، انتخاب لباس و مشاهده چراغ راهنمایی و ... را مختل کند. کوررنگی ممکن است برخی فعالیتهای آموزشی را دشوارتر کند. با این حال ، مشکلات به طور کلی جزئی هستند و اکثر افراد کور رنگ با این مشکل پس از مدتی سازگار می شوند. اگر فرد به کور رنگی کامل دچار شده باشد، به این مشکل آکروماتوپسی یا Achromatopsia می گویند. این مشکل در واقع یک سندرم پزشکی است که علائم مربوط به حداقل پنج بیماری را نشان می دهد. این اصطلاح ممکن است به شرایط اکتسابی مانند آکروماتوپسی مغزی اشاره داشته باشد.

به طور معمول آکروماتوپسی شامل شرایط بینایی، عدم توانایی درک رنگ و عدم درک شدت رنگ ها در سطح نور زیاد یا نور روز بیرونی، اشاره باشد. تخمین زده می شود که از هر 30،000 تولد زنده در سراسر جهان 1 مورد تحت تاثیر این مشکل قرار داشته باشد.

انواع کور رنگی

به طور کلی می توان مشکل کور رنگی را در 3 دسته تقسیم بندی نمود:

  • کور رنگی قرمز-سبز: رایج ترین نوع کوری رنگ، تشخیص تفاوت بین رنگ های قرمز و سبز را دشوار می کند. این نوع کور رنگی خود به 4 نوع تقسیم می شود:
    دوترانومالی متداول ترین نوع کوری رنگ قرمز-سبز است. باعث می شود رنگ سبز بیشتر قرمز شود.
    پروتانومالی باعث می شود رنگ قرمز سبزتر و روشن تر به نظر برسد.
    پروتانوپیا و دوترانوپیا باعث می شوند که شما به هیچ وجه نتوانید تفاوت بین قرمز و سبز را تشخیص دهید.

  • کور رنگی آبی-زرد: این نوع کور رنگی که معمولاً کمتر دیده می شود تشخیص تفاوت رنگ بین آبی و سبز و تشخیص رنگ میان زرد و قرمز را دشوار می کند. این نوع کور رنگی هم به دو دسته تقسیم می شود:
    Tritanomaly تشخیص تفاوت رنگ بین آبی و سبز و همچنین زرد و قرمز را دشوار می کند.
    تریتانوپیا باعث می شود شما نتوانید تفاوت بین آبی و سبز ، بنفش و قرمز، زرد و صورتی را تشخیص دهید. همچنین باعث می شود رنگ ها کمتر روشن به نظر برسند

  • کوررنگی کامل: اگر کوررنگی کامل داشته باشید ، به هیچ وجه نمی توانید رنگ ها را ببینید. این مشکل تک رنگی نیز نامیده می شود و کاملاً غیر معمول است. بسته به نوع، ممکن است در دید واضح نیز مشکل داشته باشید و نسبت به نور حساسیت بیشتری داشته باشید.

انواع کور رنگی

انواع کور رنگی

تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی

آزمایش های زیادی برای اندازه گیری نقص بینایی رنگ در دسترس است اما رایج ترین آنها آزمایش Ishihara Plate است. این می تواند کوری رنگ قرمز / سبز را آزمایش کند اما کوری رنگ آبی را آزمایش نمی کند. این آزمایشی است که به احتمال زیاد برای غربالگری معمول بینایی رنگی در مدارس یا پزشکی استفاده می شود.

تست رنگ ایشی هارا ، که شامل مجموعه ای از تصاویر از لکه های رنگی است، آزمایشی است که بیشتر اوقات برای تشخیص کمبودهای رنگ قرمز-سبز استفاده می شود. یک شکل (معمولاً یک دایره با یک رقم داخل آن) به صورت تعدادی لکه با رنگ های کمی متفاوت در تصویر تعبیه می شود که با دید رنگی معمولی می توان این عدد را خواند اما اگر مشکلی در تشخیص رنگ ها باشد، عدد خوانده نمی شود. 

مجموعه کامل این آزمایشات دارای انواع مختلف ترکیب رنگی / زمینه ای است و امکان تشخیص نقص بینایی خاص را فراهم می کند. از روش آنومالوسکوپ هم در تشخیص سه رنگی غیر طبیعی استفاده می شود.

آخرین مطالب تکمیلی کلینیک بینایی دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

شب کوری چیست و روش های درمان آن

بیماری برف کوری چیست و چه علائمی دارد

درباره اختلال کور رنگی و نحوه ایجاد آن چه می دانید

راه های دیگر تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی

از آنجا که تست رنگ ایشی هارا به عنوان یک تست برای تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی که متداول هم هست، فقط دارای اعداد می باشد، ممکن است برای کودکان خردسال، که هنوز استفاده از اعداد را یاد نگرفته اند ، مفید نباشد. به منظور شناسایی این مشکل و تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی در اوایل زندگی ، آزمونهای دید رنگی جایگزین می شود که فقط با استفاده از نمادها (مربع ، دایره ، ماشین) ساخته شدند. علاوه بر آزمایش رنگ ایشی هارا ، نیروی دریایی و ارتش ایالات متحده نیز آزمایش فانوس فارنسورث را مجاز می داند. این آزمایش اجازه می دهد 30٪ از افراد کم رنگ که کمبود آنها خیلی شدید نیست ، در آزمایش ورودی این نیرو وارد شوند.

تست دیگری که پزشکان برای سنجش و تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی استفاده می کنند، تست رنگ Farnsworth – Munsell 100 است. از بیمار خواسته می شود که مجموعه ای از کلاه های رنگی یا تراشه ها را ترتیب دهد تا انتقال تدریجی رنگ بین دو کلاهک ایجاد شود. در واقع در اینجا ما میخواهیم یک پالت رنگی را از یک رنگ به رنگ دیگر بسازیم.

تست رنگی HRR (تهیه شده توسط هاردی ، رند و ریتلر) یک تست تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی برای نوع قرمز-سبز است که بر خلاف Ishihara، همچنین می تواند برای نقص تریتان نیز استفاده شود. 

بیشتر آزمایشات بالینی تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی، برای شناسایی سریع این مشکل به صورت سریع و موثر طراحی شده اند. 

راه های تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی

راه های تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی

درمان بد رنگ بینی یا کور رنگی

پس از پرداختن به تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی، باید در مورد درمان این مشکل نیز صحبت کنیم. درمان این مشکل به علت اختلال در اعصاب چشم ها و از آنجایی که مادرزادی و ژنتیکی است، پیچیده می باشد. از شیوه های درمان این مشکل می توان گفت:

  • استفاده از عینک: استفاده از عینک درمانی برای کوررنگی نیست اما می تواند کنتراست بهتری از رنگ ها را برای فرد ایجاد کند.

  • لنز: برای درمان این عارضه می توان از لنزها استفاده کرد که مانند عینک ها عمل کرده و می تواند طول موج های خاص را جذب کند.

  • ژن درمانی: ژن درمانی نوعی شیوه درمانی بروز است که بر اصلاح ژن معیوب تاکید دارد و نسخه ای از ژن سالم به چشم فرد تزریق می شود.

راه های درمان بد رنگ بینی یا کور رنگیراه های درمان بد رنگ بینی یا کور رنگی

جمع بندی

در یک جمع بندی باید گفت کور رنگی یک نوع اختلال است که عمدتا ارثی بوده و وابسته به کروموزوم X مغلوب می باشد. این مشکل را می توان به 3 دسته مختلف تقسیم بندی کرد. علائم این مشکل می تواند شامل اشکال در تشخیص رنگ های قرمز و سبز، آبی و سبز و یا کور رنگی کامل باشد. برای تشخیص کور رنگی روش های مختلفی وجود دارد که مشهورترین آنها آزمون ایشی ها را است. هنوز برای درمان کور رنگی شیوه ای متداول کشف نشده است اما با روش های از جمله استفاده از عینک و لنز می توان این مشکل را تا حدودی برطرف نمود. 

مطالب مربوط با تشخیص بد رنگ بینی یا کور رنگی و راه های درمان آن
عوارض مشروبات الکی بر چشم

عوارض مشروبات الکی بر چشم

بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که افراد مصرف مشروبات الکلی را به حداقل رسانده یا متوقف کنند تا عوارض آن بر بدن و به خصوص بر چشم کاهش پیدا کند.
بیشتر
کنتراست چشم چیست و چرا اهمیت دارد

کنتراست چشم چیست و چرا اهمیت دارد

نقش کنتراست چشم و اهمیت آن در رانندگی هنگام شب بسیار چشمگیر است افرادی که در هنگام شب قادر به تشخیص اجسام نیستند از کنتراست چشم و اهمیت آن بی اطلاع هستند.
بیشتر
درمان فوری برق زدگی چشم در خانه

درمان فوری برق زدگی چشم در خانه

درمان فوری برق زدگی چشم در خانه | با یکی از شایع ترین مشکلات چشمی که در جوشکاری اتفاق می‌افتد آشنا شوید و درباره درمان های فوری و خانگی آن بیشتر بدانید.
بیشتر
آیا لیزیک جزو جراحی های گران محسوب می شود

آیا لیزیک جزو جراحی های گران محسوب می شود

درست است که جراحی لیزیک چشم عموماً می تواند هزینه زیادی را در برگیرد، اما بهتر است که شما این اعداد را با هزینه ای به صورت سالانه برای عینک و لنز ها و موارد مرتبط با آنها می پردازید، مقایسه نمایید.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I