دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :16 مهر ، 1402
نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی

آشنایی با مهمترین نکات استفاده از لنزهای تماسی

امروز قصد داریم تا نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی را در اختیار شما همراهان همیشگی قرار دهیم. مخصوصا اگر شما قصد استفاده از لنز دارید و یا در حال حاضر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، بهتر است برای مراقبت بیشتر از چشم های تان به این نکات مهم توجه داشته و آن ها را رعایت فرمایید. پس پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

استفاده از لنزهای تماسی و مواردی که باید مورد توجه قرار دهید

استفاده از لنزهای تماسی افزایش پیدا کرده و به تبع شما نیز به عنوان مصرف کننده این لنزها باید با نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی آشنا باشید. نکاتی که شما می بایست، برای استفاده از لنزهای تماسی در نظر داشته باشید، تنها محدود به زمان استفاده نمی شود. شما باید نکات مهمی را پیش از استفاده، در هنگام قرار دادن لنز، برداشتن و حتی نگهداری لنز در نظر داشته و آن ها را رعایت کنید. البته جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. ما امروز در این مطلب شما را با نکات مهمی که باید در هنگام استفاده از لنزهای تماسی مورد توجه قرار دهید، بیشتر آشنا خواهیم کرد.

نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی و قبل از استفاده

لازم از پیش از استفاده از لنز، نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی را کاملا رعایت فرمایید. یکی از نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی و پیش از آن، اطمینان از تمیز بودن دست ها و لنز است. برای این کار لازم است پیش از هر کاری دست های خود را به مدت حداقل 30 ثانیه با آب و صابون بشویید. همچنین باید از تمیز بودن از لنز و نحوه نگهداری آن اطمینان حاصل نمایید. برای این کار حتما همیشه لنزها را درون قاب و محلول مخصوص قرار دهید.

لنز را در جای خیلی سرد قرار ندهید. اگر لنز به هر دلیلی در یخچال بوده است، بهتر است پیش از استفاده چند دقیقه صبر کنید تا از سرمای آن کاسته شده و چشم های تان را اذیت نکند. اگر ناخن های بلندی دارید، بهتر است کاملا مراقب باشید تا به چشم های تان آسیبی وارد نشود.

مهمترین نکات قبل از استفاده از لنزهای تماسی قبلمهمترین نکات قبل از استفاده از لنزهای تماسی قبل

آخرین مطالب تکمیلی جراح چشم دکتر رضا پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

انواع لنزهای تماسی و مدت زمان استفاده از آن ها

از چه سنی می توان از لنزهای تماسی استفاده کرد

آشنایی با لنز نرم و سخت و تفاوت های بین این دو

عفونت چشم بر اثر لنز

نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی هنگام قراردادن لنز

قطعا سخت ترین لحظه برای کسانی که برای اولین بار از لنز های تماسی استفاده می کنند، هنگام قرار دادن لنز در داخل چشم ها است. در این جا می خواهیم نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی را در هنگام قرار دادن لنز بیان کنیم. اولین نکته، رعایت بهداشت است. دستان ما در طی روز آلوده می شوند و بهتر است پیش از استفاده از لنزهای تماسی آن ها را بشوییم. حالا وقت آن رسیده تا لنز ها را از قاب در آورده و سخت ترین کار را انجام دهیم.

برای قرار دادن لنز در داخل چشم ابتدا باید لنز را روی انگشت اشاره خود قرار دهیم و سپس با دست دیگر پلک بالا و پایین را باز کنیم. حالا کافی است به سمت بالا نگاه کرده و لنز را به آرامی در قسمت پایین و سفیدی چشم قرار دهیم. بعد از قرار دادن لنز پلک بالا را که با انگشت خود گرفته بودید رها کنید و سپس این کار را با پلک پایین انجام دهید. حالا اگر چند بار پلک بزنید، لنز در جای مناسب خود قرار خواهد گرفت.

مهمترین نکات استفاده از لنزهای تماسیمهمترین نکات استفاده از لنزهای تماسی

نحوه برداشتن لنزهای تماسی

یکی دیگر از نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی، نحوه برداشتن لنز از داخل چشم است. این کار شاید در اولین استفاده برایتان سخت و دشوار باشد. اما به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد و پس از مدتی به راحتی و با سرعت آن را انجام خواهید داد. برای برداشتن لنز، ابتدا می بایست، دستان خود را کاملا با آب و صابون شستشو داده و خشک کنید. سپس به سمت بالا نگاه کرده و سعی کنید پلک های تان را به سمت پایین حرکت دهید تا لنز به قسمت پایین و سفیدی چشم برود. حال می توانید با کمک انگشت های شست و اشاره به آرامتی لنز را از داخل چشم بردارید. توجه کنید که به هیچ وجه از ناخن های تان برای این کار استفاده نکنید.

نحوه برداشتن لنزهای تماسینحوه برداشتن لنزهای تماسی

نکاتی در خصوص نگهداری و شستشوی لنزهای تماسی

شستشوی لنزها از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی به شمار می رود. حتما بعد از استفاده از لنزها، آن ها را در محلول مخصوص شستشوی لنز که از مراکز دارویی معتبر خریداری کرده اید، قرار داده و بشویید. هیچ گاه لنز را در دیگر محلول های شستشو از جمله صابون و کف قرار ندهید و سعی کنید از محلول مخصوص لنز استفاده کنید. لنزها را در محیط مناسبی نگهداری کنید که دور از دسترس کودکان باشد.

در صورتی که هنگام استفاده از لنز، از دست تان افتاد و یا با سایر سطوح تماس پیدا کرد، حتما آن را شستشو دهید. هر لنز مخصوص یک نفر است و این تصور که با شستشوی لنز می توان از آن برای فرد دیگری نیز استفاده کرد یک تصور اشتباه است. پس بهتر است به نکات بهداشتی در استفاده از لنز توجه داشته و از یک لنز به صورت اشتراکی استفاده نکنید.

دیگر نکاتی که باید در هنگام استفاده و نگهداری از لنز به آن ها توجه داشته باشید

تا بدین جا با اصلی ترین نکات و اصول استفاده از لنزهای تماسی آشنا شدید. در این قسمت سعی داریم تا به طور مختصر دیگر نکات مهم در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.

  • هیچگاه از لنزهای دیگر افراد استفاده نکنید.
  • لنزهای تماسی را از مراکز معتبر خریداری کرده که مورد تایید وزارت بهداشت می باشند.
  • اگر در هنگام استفاده از لنز دچار سوزش چشم شدید، فورا لنزها را از چشم های خود خارج کنید.
  • اگر در هنگام استفاده از لنز، چشم های تان قرمز شدند، فورا لنزها را خارج کنید.
  • اگر دچار عفونت و التهاب چشم شدید، استفاده از لنز را قطع نموده و با پزشک خود مشورت کنید.

نکات مهم استفاده و نگهداری از لنزهای تماسی

نکات مهم استفاده و نگهداری از لنزهای تماسی

مطالب مربوط با نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی
ماندگاری تزریق ژل زیر چشم

ماندگاری تزریق ژل زیر چشم

ماندگاری تزریق ژل زیر چشم بع عواملی مختلفی همانند نحوه مراقبت بعد از تزریق، نوع برند ژل، نحوه تزریق و مقدار آن بستگی دارد.
بیشتر
اطلاعاتی در مورد تشخیص آب سیاه چشم

اطلاعاتی در مورد تشخیص آب سیاه چشم

تشخیص آب سیاه چشم در برخی موارد امکان پذیر نمی باشد و بایستی به پزشک مراجعه نمایید. برای درمان آب سیاه چشم بایستی تغذیه ی خود را مقوی کنید.

بیشتر
ترشح یا قی کردن چشم چیست و انواع آن

ترشح یا قی کردن چشم چیست و انواع آن

ترشح یا قی کردن چشم چیست و انواع مربوط به ترشح یا قی کردن چشم چیست؟ سوالاتی هستند که ذهن بسیاری از افراد را به سوی خود جذب کرده است.
بیشتر
عمل فمتولیزیک و مراقبت های آن

عمل فمتولیزیک و مراقبت های آن

با مطالعه این مقاله با جراحی فمتولیزیک و مراقبت هایی که بعد از عمل فمتولیزیک باید انجام شود آشنا خواهید شد. برای آشنایی با این جراحی و مراقبت های قبل و در حین و بعد از عمل فمتولیزیک با ما همراه باشید.

بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I