دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

چگونه مطمئن شویم دید نوزادمان خوب است

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :06 دی ، 1399
چگونه مطمئن شویم دید نوزادمان خوب است

اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان 

اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان یکی از وظایف والدین نسبت به فرزندان خود است. توجه کنید که بیماری و مشکلات بینایی در کودکی می تواند وجود داشته باشد اما قابل درمان بوده و اصلاح شود. اما بی توجهی به این مشکلات، موجب عدم اصلاح این مشکل و باقی ماندن آن تا بزرگسالی خواهد شد. در این مقاله به بررس اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان و راه های آن می پردازیم.

بررسی بینایی نوزاد در بدو تولدبررسی بینایی نوزاد در بدو تولد

بینایی

بینایی، یکی از حواس پنجگانه برای انسان ها است که بشر به کمک آن قادر است تا توانایی درک محیط اطراف خود را داشته باشد. این توانایی به شما کمک می کند تا با استفاده از نور مرئی، انعکاس اجسام را با کمک چشمان خود که وسیله ای برای این قابلیت است، مشاهده کنید. به طور کلی بینایی یکی از حواس مهم انسان ها است که در زمان کودکی تا بزرگسالی به آن نیاز خواهید داشت. به همین خاطر امروزه در هر جامعه، یک دفترچه سلامت تشکیل می شود که تمام حواس و بخش های مختلف بدن ارزیابی می شود. 

مشکل بینایی در کودکان

از آنجایی که شما به عنوان والدین، وظایف و مسئولیت هایی در قبال فرزندان خود دارید، از جمله نام نیک گذاشتن بر روی آنها، مراقبت و نگهداری از ایشان، یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه کنید، بینایی کودکانتان است. بیماری های چشمی می توانند در هر دوره ای اتفاق بیفتند اما یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، آن است که این بیماری ها می تواند ناشی از مشکلات بینایی در کودکی باشد. رایج ترین مشکلات بینایی که ممکن است برای کودکان به وقوع بپیوندد، می توان نام برد:

  • تنبلی چشم: آمبلیوپی یا تنبلی چشم، یکی از مشکلاتی است که کودکان می توانند به آن دچار شوند. این بیماری اگر در کودکی درمان نشود، می تواند باعث افت بینایی کودک شود. به طور کلی دوره تکامل چشم کودکان تا 9 سالگی است که اگر در این مدت، کودک ناخواسته از بدو تولد به درستی محیط پیرامون خود را مشاهده نکند، اصلاح آن غیر ممکن خواهد بود.

  • انسداد مجرای اشکی: انسداد مجرای اشکی باعث می شود که اشک ها در کیسه اشکی تجمع یافته، عفونت کند و آبریزش بینی با ترشح همراه باشد.

  • گلوکوم مادرزادی: بیماری نادر و مهمی است که دارای علائمی مانند اشک ریزش، ترس از نور و انقباض های پلکی می باشد.

سلامت چشم و بینایی نوزادسلامت چشم و بینایی نوزاد 

    چگونگی بررسی و اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان

    یکی از نگرانی های جدی که والدین باید نسبت به مشکلات فرزندان خود داشته باشند، بیماری ها و مشکلات با چراغ خاموش در فرزندان است. از آنجایی که کودکان قدرت تحلیل و تجربه ای از این بیماری ها ندارند، اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان باید حتما بررسی شود. در این رابطه ابتدا باید گفت نوزادان در هنگام تولد همه چیز را به صورت خاکستری یا طیف رنگی از دو رنگ سیاه و سفید مشاهده می کنند. با گذشت زمان تا سن سه ماهگی، دید رنگی آنها کامل شده و می توانند محیط اطراف خود را به صورت رنگی مشاهده کنند.

    راه های بررسی اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان

    نوزادان در بدو تولد تنها تا فاصله 1 تا 1.5 متری را می توانند مشاهده کنند. آنها نمی توانند تا سن چهار ماهگی، روی چیزی فوکوس کرده و این کار پس از این 6 ماه با رشد سنی، تا یک سالگی انجام پذیر خواهد بود. اما چگونه اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان داشته باشیم. در ادامه به راهکارهایی در رابطه با اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان می پردازیم:

    • یکی از راه ها آن است که کودکی که در سنین 2 تا 3 ماهگی است، با مادر ارتباط چشمی برقرار نماید. این ارتباط چشمی زمانی که نوزاد به چشمان مادر خیره می شود، باید بیشتر از 3 ثانیه باشد تا بتوان اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان را داشته باشیم.

    • بررسی نشانه های اختلال بینایی نیز می تواند در این امر به ما کمک کند تا اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان داشته باشیم. به عنوان مثال اگر کودک غالبا چشم های خود را ریز کرده و یا اینکه زیاد پلک بزند، سر خود را برای دیدن بهتر یک شیء خم کند و... ، باید نسبت به بررسی بینایی وی اقدام کرد.

    • خستگی چشم ها، جنبیدن چشم های کودک با سرعت به جهت های مختلف

    • دست و پا چلفتی به نظر رسیدن

    • پلک افتادگی در کودکان

    • تغییر در ظاهر چشم ها مانند اینکه چشم هایش بیرون زده باشد

    • بزرگ و کوچک بودن چشم ها و یا اندازه مردمک های آن

    بینایی سنجی کودکان

    به طور كلی بینایی سنجی کودکان در سال های اولیه باید توسط پزشک خانوادگی، مدرسه یا یک متخصص چشم پزشک بررسی شود. در بینایی سنجی کودکان ممکن است پزشک تنها چشم را از نظر وضعیت سلامتی و آلودگی بررسی کند که این کافی نیست و لازم است والدین برای اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان، نسبت به معاینه چشم و درمان چشم های کودک توسط متخصصین بینایی، اقدامات لازم را انجام دهند.
    برای بینایی سنجی کودکان معمولا در سنین مختلف باید اقدام کرد. اولین معاینه برای این کار، بین 6 تا 9 ماهگی است. در این معاینه، همترازی چشم ها، حرکات چشم و فوکوس توسط متخصص چک می شود. در سن 6 تا 12 ماهگی نیز معاینه دیگری باید انجام شود که در این مرحله، تشخیص فاصله ها و بررسی محیط اطراف توسط کودک بررسی می شود.
    در سنین 1 تا 3 سالگی نیز باید هماهنگی چشم ها با دست و همچنین درک نمودن فاصله و عمق توسط متخصص چشم پزشک بررسی شود. 3 سالگی و از 3 تا 5 سالگی نیز زمان هایی هستند که باید چشم های کودک برای بررسی توانایی خواندن یا یادگیری در مدرسه بررسی شود.

    جمع بندی در مورد اطمینان از داشتن دید خوب نوزادمان

    همانطور كه گفتیم، بینایی یکی از قابلیت های مهم برای انسان ها است که باید از بدو تولد، سلامت آن بررسی شود. بیماری ها و مشکلات بینایی می توانند از سنین کودکی ایجاد شوند که نمونه های آن را می توان تنبلی چشم ها و ... دانست. برای اطمینان از اینکه چشم های کودکان از نظر بینایی سالم هستند، والدین باید علاوه بر شناخت بیماری های چشمان کودک، بتوانند از روی عادات و واکنش های کودکان آن را تشخیص دهند. بینایی کودک در چند مرحله تا سن 5 سالگی مورد بررسی قرار می گیرد تا فرایند تکامل چشم کودک بررسی شود.

    سنجش سلامت بینایی نوزادسنجش سلامت بینایی نوزاد 

    شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

    مطالب مربوط با چگونه مطمئن شویم دید نوزادمان خوب است
    شایع ترین نوع بیماری نیستاگموس چیست

    شایع ترین نوع بیماری نیستاگموس چیست

    بیماری نیستاگموس چیست؟ انواع بیماری نیستاگموس چه می باشد؟ حرکات چشم در این بیماری چگونه صورت می پذیرد؟ شایع‌ ترین انواع بیماری نیستاگموس کدام؟
    بیشتر
    آیا برخی از فعالیت ورزشی پس از لیزیک محدود یا ممنوع می شود

    آیا برخی از فعالیت ورزشی پس از لیزیک محدود یا ممنوع می شود

    آشنایی با فعالیت ورزشی پس از لیزیک از اهمیتت بسیار بالایی برخوردار است. از مهمترین فعالیت ورزشی پس از لیزیک تا یک ماه می توان به ورزش های سبک اشاره کرد.
    بیشتر
    مشخصات لنزهای تماسی Bifocal و Multifocal

    مشخصات لنزهای تماسی Bifocal و Multifocal

    لنزهای تماسی صفحه های پلاستیکی انحنا دار، مدور، نازک و شفافی هستند که بر روی قرنیه قرار گرفته و بر لایه اشکی که قرنیه را می پوشاند، شناور می شوند.
    بیشتر
    همه چیز درباره ارتباط میان چاقی و سلامت چشم ها

    همه چیز درباره ارتباط میان چاقی و سلامت چشم ها

    چاقی و سلامت چشم ها با یکدگیر مرتبط هستند و به هر میزان که چاقی افزایش یابد سلامت چشم ها هم بیشتر در خطر هستند. ارتباط میان چاقی و سلامت چشم ها مستقیم است.
    بیشتر
    6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I