دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان و روش درمان آن

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :06 دی ، 1399
دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان و روش درمان آن

دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان 

افتادگی پلک یکی از مشکلاتی است که می تواند در سالمندان یا کودکان اتفاق بیفتد و عدم درمان آن، عواقب دائمی را به دنبال خواهد داشت. دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان را می توان عوامل مختلفی دانست که از جمله آنها باید به مادرزادی بودن این مشکل و رشد ضعیف عضلات اشاره نمود. در این مقاله با ما باشید تا بیشتر در مورد این مشکل و دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان بحث کنیم.

افتادگی پلک (پتوز) و راه حل درمان آن افتادگی پلک (پتوز) و راه حل درمان آن  

افتادگی پلک

افتادگی پلک که با نام پتوز یا Ptosis نیز شناخته می شود، مشکلی است که پلک فوقانی روی چشم افتاده می افتد. در این مشکل، پلک ممکن است فقط اندکی آویزان شود، یا به حدی که مردمک چشم را بپوشاند روی چشم ها را بگیرد. تا نیمه ای از نقطه سیاه مرکز چشم شما که نور را به داخل می دهد). پتوز می تواند بینایی طبیعی را محدود یا حتی به طور کامل آن را با پوشاندن کل چشم، مسدود نماید. به طور کلی می توان گفت این بیماری بیشتر در کودکان و بزرگسالان ایجاد می شود. خوشبختانه این بیماری می تواند برای رفع مشکل بینایی و همچنین ظاهر قابل درمان باشد.

افتادگی پلک فوقانی در کودکان

همانطور که گفتیم، مشکل افتادگی پلک فوقانی می تواند بیشتر در کودکان اتفاق بیفتد. کودکانی که با این مشکل متولد می شوند، دارای پتوز مادرزادی هستند. این بیماری می تواند به دلیل مشکلات در عضله ای که پلک را بلند می کند (به نام عضله levator) ایجاد شود. بارزترین نشانه پتوز افتادگی پلک است. نشانه دیگر این است که چین های پلک فوقانی به طور هم تراز در کنار یکدیگر قرار نگیرند. کودک مبتلا به پتوز ممکن است سر خود را به عقب برگرداند، چانه خود را بالا ببرد یا ابروهای خود را بالا بکشد تا سعی کند بهتر ببیند. البته باید توجه داشته باشید که با گذشت زمان، این حرکات می تواند باعث مشکلات سر و گردن شود.
گاهی اوقات، کودکی که با پتوز متولد می شود، می تواند مشکلات دیگری مربوط به چشم نیز داشته باشد. این کودکان می توانند به مشکلاتی از جمله بی حرکتی چشم، بیماری عضلات چشم، تومورها (روی پلک یا جاهای دیگر) و ... دچار شده باشند. افتادگی پلک فوقانی، کودک را در معرض مشکلات بینایی قرار می دهد. اگر پلک کودک به قدری افت کند که مانع دید وی شود، در پی این مشکل می تواند مشکل تنبلی چشم نیز ایجاد شود. این مشکل منجر به بینایی بهتر یک چشم نسبت به چشم دیگر خواهد بود. کودک مبتلا به پتوز می تواند آستیگماتیسم داشته باشد. این بیماری تصاویر را به صورت تار مشاهده می کند.

دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان

در بزرگسالان، پتوز معمولا به دلیل بالا رفتن سن، ضربه، بیماری های عضلانی یا اختلالات عصبی ایجاد می شود. با این حال، در کودکان، پتوز معمولا مادرزادی است (از بدو تولد وجود دارد). از مهمترین دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان می توان به رشد ضعیف عضلات پلک اشاره نمود.
همچنین در مورد دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان باید گفت پتوز در کودکان معمولا با سابقه خانوادگی یا بیماری دیگری همراه نیست. این مشکل معمولا نتیجه آسیب ناشی از رشد جنینی عضله قسمت بالای پلک است که علی رغم اینکه به خوبی به پلک متصل است، اما قدرت بالا رفتن آن را ندارد و این عامل را هم می توان جزو دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان دانست.

بررسی دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان

از دیگر دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان که کمتر شایع است، می توان به واکنش های آلرژیک، بیماری های عضلانی (Steinert)، اختلالات عصبی (فلج فوق هسته ای پیشرونده، سندرم هورنر، میاستنی گراویس) و ضربه یا آسیب محلی اشاره نمود. در برخی موارد استثنایی، که شروع و پیشروی آن سریع است، طی چند روز یا چند هفته، معاینه چشم و آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص شرایط جدی این مشکل، مانند آنوریسم یا تومورهای داخل جمجمه ضروری است.

درمان و تشخیص پتوز مادرزادیدرمان و تشخیص پتوز مادرزادی 

دیگر دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان

اگر بخواهیم عوامل دیگری را برای دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان بیان کنیم، می توان گفت:

  • فلج عصب جمجمه

  • عفونت های مکرر

  • تومورهای پلک یا حدقه

  • ضعیف بودن عضله پلک (levator)

  • مشکلات عضلات چشم (به عنوان مثال، میاستنی گراویس)

  • بیماری تیروئید

  • آستیگماتیسم: اگر فشار بر جلوی چشم، باعث اعوجاج و عیوب انکساری شود، ممکن است نیاز به بررسی دقیق تر، مشاهده و یا جراحی باشد.

جمع بندی در مورد دلایل افتادگی پلک در کودکان

اگر بخواهیم یک جمع بندی در مورد دلایل و درمان پلک فوقانی در کودکان داشته باشیم باید گفت پتوز یا افتادگی پلک به دلیل ضعف عضلانی که مسئول بالا آوردن پلک هستند و یا آسیب دیدگی اعصاب کنترل کننده عضلات یا شل شدن پوست پلک های فوقانی ایجاد گردد. این مشکل همچنین می تواند به دلیل ناهنجاری مادرزادی ایجاد شود (در بدو تولد وجود داشته باشد)، یا بعدا به دلیل آسیب یا بیماری ایجاد شود. به افتادگی پلک كه در بدو تولد وجود دارد، پتوز مادرزادی می گويند. همچنین گفتیم عدم درمان این مشکل و ادامه آن می تواند باعث مشکلاتی از قبیل:

  • ناهنجاری های حرکت چشم

  • بیماری های عضلانی

  • تومورهای پلک

  • اختلالات عصبی

  • عیوب انکساری (ضعف بینایی، به عنوان مثال کوته بینی یا کوته بینی).

بشود. نکات مهمی که باید در مواجهه با این مشکل به آن توجه کنید عبارتند از اینکه پتوز می تواند در بدو تولد وجود داشته باشد یا بعدا به علت آسیب یا بیماری ایجاد شود. بنابراین همیشه علت مادرزادی بودن این مشکل مطرح نیست. اگر افتادگی پلک در کودک اصلاح نشود، می تواند منجر به آمبلیوپی (تنبلی چشم) شود. اگر آمبلیوپی در اوایل کودکی درمان نشود، می تواند منجر به ضعف بینایی دائمی شود. برای بهبود بینایی و همچنین زیبایی ظاهری می توان پتوز را با جراحی درمان کرد. شما می توانید برای درمان به چشم پزشک متخصص مراجعه نمایید.

شناسایی علل و درمان افتادگی پلک در کودکانشناسایی علل و درمان افتادگی پلک در کودکان 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

مطالب مربوط با دلایل افتادگی پلک فوقانی در کودکان و روش درمان آن
جراحی فمتواسمایل، جراحی ایده آل برای ورزشکاران

جراحی فمتواسمایل، جراحی ایده آل برای ورزشکاران

جراحی فمتواسمایل برای ورزشکاران اهمیت بسیاری دارد چراکه اغلب با کمک جراحی فمتواسمایل برای ورزشکاران بسیاری از عیوب انکساری چشم خود را برطرف میکنند.
بیشتر
تقویت چشم با تغذیه مناسب

تقویت چشم با تغذیه مناسب

تغذیه مواد غذایی مفید اثراتی فوق العاده در تقویت چشم دارند. باهم بهترین مواد غذایی برای تقویت چشم را بررسی می کنیم.
بیشتر
تزرق بوتاکس از چه سنی مناسب است

تزرق بوتاکس از چه سنی مناسب است

برای تزریق بوتاکس در نواحی مختلف صورت باید شرایط سنی خود را نیز مد نظر داشته باشید تا دچار عوارض جبران ناپذیری نشوید.
بیشتر
جدیدترین روش های اصلاح عیوب انکساری

جدیدترین روش های اصلاح عیوب انکساری

با مطالعه این گزارش با یکی از جدیدترین و بهترین روش های درمان عیوب انکساری، یعنی عمل لیزیک چشم آشنا می شوید. عمل لیزیک چشم یکی از مطمئن ترین روش های درمان عیوب انکساری می باشد که درباره آن به طور دقیقی مطلب ارائه داده ایم.

بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I