دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :06 دی ، 1399
پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟

پینگوکولا و دلایل بوجود آمدن آن 

پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن موضوعی است که می خواهیم در این مقاله به معرفی آن بپردازیم. در رابطه با این بیماری باید گفت بیماری و علل پینگوکولا، ضایعه ای به رنگ زرد یا سفید است که در ملتحمه یا سفیدی چشم در نزدیکی قرنیه چشم ها به طور طبیعی قرار می گیرد و می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. این بیماری می تواند در هر سنی ایجاد شود اما با بیشتر شدن سن، اتفاق می افتد.

پینگوکولا چیست؟

Pinguecula یا پنگوکولا، یکی از بیماری ها در چشم است که مربوط به رشد خوش خیم زائده در چشم به صورت غیر سرطانی می شود و ظاهر آن را می توان روی چشم ها در قسمت سفیدی چشم مشاهده نمود. به طور کلی در حالتی که بیش از یک مورد از این زائده ها در چشم مشاهده شود، بیماری pingueculae ایجاد شده و باید به متخصص چشم مراجعه نمود. ایجاد این زائده و رشد آن در در نزدیکی قرینه چشم ها رخ می دهد که به صورت لایه ای نازک از بافت بوده و می تواند قسمت سفید چشم شما را می پوشاند. ایجاد این مشکل و زائده می تواند در هر سنی به وقوع بپیوندد اما بیشترین مواردی که در مورد این بیماری رخ داده است، در افراد میانسال و سالخورده دیده می شود. این ضایعه به ندرت نیاز به حذف دارد و در بیشتر موارد نیازی به درمان خاصی نیست.

علل شکل گیری عارضه ناخنک چشمعلل شکل گیری عارضه ناخنک چشم 

شیوع پینگوکولا

همان طور که گفتیم، Pinguecula یک ضایعه با رنگی مایل به زرد است که در قسمت های سفیدی چشم رخ می دهد. این مشکل معمولا در کنار چشم نزدیک بینی با رسوب پروتئین، چربی یا کلسیم رخ می دهد. در مورد شیوع این مشکل باید گفت پینگوکولا معمولا در افراد مسن ایجاد می شود. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.
با این حالت این بیماری به افراد سالخورده محدود نشده و در افراد جوان و کودکان نیز دیده شده است. شیوع پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن می تواند برای کسانی که در معرض اشعه ماورا بنفش و یا آفتاب قرار می گیرند با احتمال بیشتری به وقوع بپیوندد.

پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در مورد پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن بیان کرد، بررسی علل به وجود آمدن این بیماری می باشد. درباره این موضوع باید گفت تابش اشعه ماورا بنفش از خورشید دلیل اصلی ایجاد Pingueculae است، اما قرار گرفتن در معرض مکرر گرد و غبار و باد نیز از عوامل ایجاد پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن می باشد.
دلیل دیگر به وجود آمدن این مشکل، خشکی چشم است که می تواند به عنوان یک عامل موثر در ایجاد پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن در نظر گرفته شود. خشکی چشم می تواند علاوه بر اینکه شانس ابتلا را افزایش دهد، می تواند موجب تقویت و رشد شارپ تر pinguecula گردد. با توجه به این عوامل باید گفت افرادی که اغلب بدون عینک آفتابی یا کلاه در فضای باز هستند، شانس ابتلا بالایی برای این بیماری دارند.

علل زائده داخل چشم یا پینگوکولاعلل زائده داخل چشم یا پینگوکولا 

علائم به وجود آمدن پینگوکولا چیست؟

در کنار بررسی پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن، باید به بررسی علائم به وجود آمدن این مشکل نیز اشاره نمود. در اکثر افراد، پینگوکولا علائم واضح و زیادی از خود بروز نمی دهد. اما با پیدایش این بیماری، معمولا علائمی ظاهر می شود که عبارتند از:

  • اختلال در اشک ریختن

  • ایجاد برجستگی در سفیدی چشم

  • با ایجاد این برجستگی، غشا یا پرده ای نازک از اشک بر روی چشم ها به طور مساوی ایجاد نشده و این باعث می شود تا چشم ها خشک تر شود.

  • سوزش و خارش و تاری دید از دیگر علائمی هستند که در اثر خشکی چشم ها به وجود می آیند.

  • همچنین در افراد با این بیماری، احساس می شود که جسمی خارجی وجود دارد.

  • ظهور عروق خونی در سفیدی های دو چشم، علامت دیگری است که در اثر این مشکل ایجاد می شود و باعث قرمز شدن چشم ها می گردد.

  • پوشیده شدن صلبیه ها

  • تورم و تحریک چشم ها

راه های درمان

در بخش پنجم از موضوع ما یعنی معرفی پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن، باید در مورد راه های درمان این مشکل مطالبی را بیان کرد. برای این مشکل هیچ درمانی لازم نیست مگر اینکه این ضایعه در چشم ها باعث ایجاد زخم ملتهب شود. پینگوکولا روی قرنیه رشد نمی کند و بینایی را تهدید نمی کند. اگر این ضایعه آزار دهنده باشد، می توان با جراحی آن را تا حدودی برطرف کرد اما ظاهر چشم می تواند بعد از این جراحی دچار مشکلاتی شود. pinguecula ملتهب در صورت لزوم با روانکاری یا قطره های چشمی دیگر قابل درمان است.

جمع بندی در مورد پینگوکولا و دلایل به وجود آمدن آن

اگر بخواهیم یک جمع بندی در مورد پینگوکولا ارائه کنیم، باید گفت Pinguecula یکی از بیماری ها و مشکلاتی است که مهمترین عوامل ایجاد آن را می توان در معرض قرار گرفتن تابش اشعه های ماورا بنفش از خورشید به چشم ها، خشکی چشم ها و ... ایجاد گردد. البته قابل ذکر است که با ضخیم بود سطح ملتحمه - سطح محافظ چشم -این مشکل نمی تواند موجب نابینایی فرد گردد. برای حذف کردن آن نیز باید گفت تنها در نادرترین شرایط، پینگوکولا با جراحی برداشته می شود زیرا این تغییر طبیعی سطح چشم است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که این مشکل می تواند با مشکل ناخنک اشتباه گرفته شود. در این مورد باید گفت:
Pinguecula یک برجستگی کوچک، سفید و مایل به زرد است که فقط در سفیدی چشم ها در نزدیکی قرنیه چشم قرار می گیرد اما ناخنک رشد فیبری سطح چشم است که از ملتحمه شروع شده و ممکن است به قرنیه هم گسترش یابد. ناخنک در برخی شرایط می تواند به اندازه کافی بزرگ شود تا حدی که بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

زائده روی چشم یا پینگوکولازائده روی چشم یا پینگوکولا 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

مطالب مربوط با پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟
جلوگیری از نابینا شدن افراد مبتلا به دیابت با درمان های لیزری

جلوگیری از نابینا شدن افراد مبتلا به دیابت با درمان های لیزری

یکی از عواملی که این روزها موجب عوامل نابینایی محسوب می شود، دیابت می باشد. بیماری قندی موجب می شود تا برای بینایی عوارضی به وجود آید که در این گزارش به معرفی و بررسی هر یک از این عوارض خواهیم پرداخت

بیشتر
چگونه می توانیم بفهمیم که چشم مان آب سیاه دارد

چگونه می توانیم بفهمیم که چشم مان آب سیاه دارد

بیماری آب سیاه یا گلوکوم، به دو صورت حاد و مزمن رخ می دهد که در مرحله حاد این بیماری، امکان دارد بیمار به سردرد، تهوع، استفراغ، درد چشم در هنگام حرکات چشم و همچنین قرمزی چشم دچار شود.
بیشتر
پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟

پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟

پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن یک نوع بیماری غیر سرطانی در چشم ها است. علت پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن می تواند پیری و اشعه ماورا بنفش باشد.
بیشتر
ام اس چیست و چه اثراتی بر روی چشم می گذارد

ام اس چیست و چه اثراتی بر روی چشم می گذارد

بیماری ام اس بیماری مزمنی است که بر سیستم عصبی مرکزی مستقیما اثر می گذارد. علائم بیماری ام اس را می توان کاهش حافظه، سرگیجه، اختلالات جنسی و افسردگی اشاره نمود.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I