دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

رینگ گذاری داخل چشم چیست

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :08 دی ، 1399
رینگ گذاری داخل چشم چیست

همه چیز درباره رینگ گذاری داخل چشم

رینگ گذاری داخل چشم یکی از عمل های چشم پزشکی برای اصلاح نزدیک بینی و قوز قرنیه است که با قرار دادن یک رینگ در چشم ها انجام می شود. این درمان پزشکی می تواند بدون نیاز به بستری شدن بیمار، به صورت سرپایی با داروهای بی حسی انجام شده و طول دوره نقاهت آن نیز 12 هفته می باشد. در این مقاله بیشتر با عمل رینگ گذاری داخل چشم آشنا خواهید شد.

رینگ چشم چیست؟

رینگ یا حلقه قرنیه، یکی از قطعات کوچک است که می تواند برای درمان و اصلاح موارد نزدیک بینی خفیف استفاده شود. امروزه از این روش بیشتر برای اصلاح قوز قرنیه استفاده می شود زیرا روش های بهتری برای درمان نزدیک بینی با توجه به وجود لیزر درمانی برای این مشکلات استفاده می گردد.

در واقع حلقه های قرنیه با انجام عمل رینگ گذاری داخل چشم بر روی قرنیه ها قرار می گیرند. اصلاح بینایی در این روش از طریق صاف شدن قوز قرنیه انجام شده و با رینگ گذاری داخل چشم، تمرکز امواج نورانی بر روی شبکیه قرار می گیرد.

رینگ گذاری داخل چشم چیسترینگ گذاری داخل چشم چیست

دلایل نیاز ما به رینگ گذاری داخل چشم چیست؟

در مورد اینکه چرا ما به این عمل نیاز خواهیم داشت، باید گفت این روش برای درمان بیماری کراتوکونوس یا ضعف بینایی بسیار کاربرد دارد و همچنین پزشکان از آن برای درمان تغییرات حاشیه پلوسید نیز استفاده می کنند. 

دلیل دیگر کاربرد این روش در درمان نزدیک بینی است که در قسمت قبل نیز آن اشاره کردیم. عموما در نزدیک بینی می توان با قرار دادن عینک یا لنز های چشمی این مشکل با اصلاح تابش پرتوهای نوری در شبکیه می تواند رفع شود. افراد می توانند با کاشت رینگ گذاری داخل چشم، بدون نیاز به لنز و یا عینک، نزدیک بینی را برطرف کنند. در صورتی که عمل لیزیک و کراتومی انجام شود، می تواند در برخی موارد باعث تورم غیر طبیعی قرنیه شود که در این حالت، متخصص چشم پزشک شما از رینگ گذاری داخل چشم برای تثبیت و اصلاح تغییرات آن استفاده خواهد کرد.

آخرین مطالب تکمیلی کلینیک بینایی دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

لیزر شبکیه یا رتین چیست

آشنایی با نزدیک بینی و روش های پیشگیری از آن

دانستنی هایی در مورد استفاده صحیح از قطره های چشمی

خطرات کاشت رینگ داخل چشم

قبل از آنکه سراغ این عمل بروید، باید در مورد آن اطلاعات جامعی را در نظر بگیرید. یکی از این اطلاعات، بررسی عوارض و خطراتی است که رینگ گذاری داخل چشم می تواند به وجود آورد. این مشکلات و عوارض عبارتند از:

  • تورم چشم 

  • کراتیت

  • عفونت

  • درد مزمن چشم

  • تورم چشم

  • شبح یا شب تاب

  • حرکت حلقه چشم 

  • اکستروژن حلقه چشم که زمانی ایجاد می شود که حلقه از قرنیه چشم بیرون آید.

  • سوراخ کردن چشم

یکی دیگر از مشکلاتی که عمل رینگ گذاری داخل چشم می تواند داشته باشد، عدم اصلاح کامل و صحیح قرنیه با توجه به آنچه که فرد انتظار دارد، می باشد. این عمل همچنین می تواند سبب مشکل دیگری مانند آستیگماتیسم شود. آستیگماتیسم مشکلی است که باعث انحنای نامنظم قرنیه خواهد شد. همچنین قابل ذکر است که عمل رینگ گذاری داخل چشم می تواند برای تنظیم بهتر، به یک عمل جراحی تنظیمی دیگر نیاز داشته باشد. تمام این عوارض و مشکلات می تواند بسته به شرایط پزشکی، سن و دلایل دیگر، متفاوت باشد. 

خطرات کاشت رینگ داخل چشمخطرات کاشت رینگ داخل چشم

مراقبت ها و آمادگی قبل از عمل رینگ گذاری داخل چشم

از جمله کارها و مراقبت هایی که باید قبل از انجام عمل کرارینگ انجام دهید، می توان گفت اگر از لنز های تماسی استفاده می نمایید، پزشک به شما توصیه می کند تا مدت چند روز قبل از عمل از لنز ها استفاده نکنید. این باعث می شود تا چشم ها در وضعیت عادی و طبیعی خود ثابت شود. مورد دیگر آن است که از لوازم آرایشی در اطراف چشم اکیدا استفاده نکنید. در کنار این لوازم، عطر ها و مواد معطر نیز نباید استفاده شود. برای آماده شدن شما برای عمل رینگ گذاری داخل چشم، باید در روز عمل در ساعت تعیین شده حاضر باشید تا پرستار پیش از ورود به اتاق عمل، چند قطره چشمی در چشم مورد نظر بچکاند. این قطره ها چشم را برای عمل آماده می کند. 

نحوه عمل رینگ گذاری داخل چشم

در هنگام انجام عملیات، لباس های شما تعویض شده و برای اتاق عمل استریل می شود. در مورد نحوه انجام  باید گفت رینگ گذاری داخل چشم به صورت کلی یک عمل سریع و بدون درد است که بدون نیاز به بستری شدن و به اصطلاح به صورت سرپایی انجام خواهد شد. در این عمل ابتدا قطرات بی حسی در چشم بیمار چکانده می شود که باعث بی حسی چشم ها شده و در طول عمل، بیمار بدون درد در حالت هوشیاری عمل را انجام می دهد.

پزشک جراح با استفاده از یک میکروسکوپ جراحی با دقت بالا عملیات رینگ گذاری را انجام می دهد. در این عملیات، متخصص یک برش 1 میلی متری و یک حجم دایروی با ضخامت قرنیه ایجاد می کند و پس از انجام این عملیات، رینگ گذاری انجام می شود. در این روش، معمولا نیازی به بخیه برای چشم ها وجود نداشته و محل برش به خودی خود درمان می شود. پس از پایان عملیات بیمار به اتاق ریکاوری انتقال داده شده تا مراحل پایانی و آمادگی وی برای ترخیص از بیمارستان انجام شود. پس از معاینه نهایی و استراحت بیمار، وی می تواند به خانه مراجعه کند.

نحوه عمل رینگ گذاری داخل چشمنحوه عمل رینگ گذاری داخل چشم

مراقبت ها بعد از عمل رینگ گذاری داخل چشم

از آنجایی که این عمل از دسته جراحی های کمتر تهاجمی شناخته می شود، بیمار می تواند پس از چند روز فعالیت های روزمره خود را دوباره انجام دهد. در طول دوره نقاهت ممکن است تاری، قرمزی، خارش و سوزش نیز برای چشم ها پدید بیاید. در مورد مراقبت های بعد از عمل باید گفت:

  • بیمار باید داروها و قطره هایی تجویز شده از جانب پزشک را مصرف کند.
  • توصیه های پزشک به بیمار باید رعایت شود.
  • در صورتی که علائمی که ذکر شد، پس از یک وقفه بعد از عمل ایجاد شد، باید وضعیت به اطلاع پزشک رسانده شود.
  • فرد می تواند پس از عمل بعد از یک ماه با مجوز پزشک خود از عینک های موقت اصلاحی استفاده کند.
  • طول دوره نقاهت برای تکمیل درمان تا 12 هفته به طول می انجامد.
مطالب مربوط با رینگ گذاری داخل چشم چیست
علت آب مروارید در جوانی

علت آب مروارید در جوانی

آب مرواردید در جوانی دلایل و علت های مختلفی دارد که با شناخت هر یک از آنها می توانید از بروز این بیماری در سنین کم جلوگیری نمایید و یا به راحتی توسط متخصص چشم درمان کنید.
بیشتر
آشنایی با کاربردهای بوتاکس زیر بغل

آشنایی با کاربردهای بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل دارای کاربردها و ویژگی های خود می باشد که از مزایا و معایبی نیز برخوردار است که در این مقاله با هر یک از آنها آشنا می شوید
بیشتر
ادعای عجیب دانشمندان درباره درمان بیماری چشم با زردچوبه

ادعای عجیب دانشمندان درباره درمان بیماری چشم با زردچوبه

امروزه در پی تحقیقات دانشمندان آمریکایی به این مسئله پی برده شده  است که درمان بیماری چشم با زردچوبه امکان پذیر می باشد. از جمله بیماری شایعی که ممکن است چشم به آن مبتلا شود بیماری آب سیاه یا گلوکوم است.
بیشتر
بهترین برندهای تزریق ژل کدامند

بهترین برندهای تزریق ژل کدامند

برای تزریق ژل زیر چشم برندهای متعددی وجود دارند که اهمیت داشته و هرکدام مزایای خود را دارند. تنوع در برند تزریق ژل موجب شده افراد به راحتی برند مورد نظر خود را انتخاب کنند
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I