دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چیست؟

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :20 بهمن ، 1399
اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چیست؟

اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چگونه انجام می شود؟ 

از همین ابتدا برای پاسخ به این سوال که دقیقا اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چیست؟ باید بگوییم که این شیوه جراحی را عموما برای افرادی که دارای چشمان باریک و شرقی هستند، بکار می برند. در حقیقت بیشترین طرفداران این عمل زیبایی را افرادی با چشم های کره‌ای، چینی، ژاپنی و یا مغولی، ترکی و یا ترکمنی تشکیل می دهند. در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم برای شما خوانندگان عزیز و محترم به اشتراک بگذاریم؛ همراه ما باشید. 

عمل زیبایی درشت کردن چشم یا اپی کانتالعمل زیبایی درشت کردن چشم یا اپی کانتال 

اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چیست؟

جراحی اپیکانتوپلاستی (Epicanthoplasty) یا به عبارت دیگر عمل درشت کردن چشم از جمله شیوه هایی است که معمولا برای تغییر حالت و درشت کردن چشم های افراد بکار گرفته می شود. همچنین در اصطلاح عامیانه، به دلیل استقبال افراد با چشمای باریک شرق آسیایی به این شیوه جراحی اپیکانتوپلاستی، عمل درشت کردن چشم بادامی ها نیز گفته می شود. اکنون برای اینکه واضح تر بیان کنیم که دقیقا منظورمان از اپیکانتوپلاستی یا عمل بزرگ کردن چشم چیست باید گفت که هدف اصلی این شیوه جراحی بواقع، از میان برداشتن چین اپیکانتال به صورت جزئی و کامل است. این عمل بسیار حساس بوده و ممکن است که به احتمال خیلی زیاد اثرات جراحی نظیر جای زخم ایجاد شده باقی بماند.

منظور از چین اپیکانتال چیست؟

چشمان افراد با نژاد آسیایی و خصوصا آسیای شرقی به گونه ای است که پوست گوشه داخلی چشم آن ها به شدت جلب توجه می کند و در اصطلاح تخصصی به آن چین اپیکانتال یا مغولی گفته می شود. چین بزرگ اپیکانتال از ایجاد چین و چروک بر روی پلک بالایی چشم جلوگیری کرده و پوسته آن به بافت پیوندی عضله زیر پلک پایین متصل است.
از همین رو در پاسخ به سوال اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چیست باید گفت که پزشک جراح چشم و زیبایی مجبور است که در اکثر موارد این جراحی را به همراه جراحی پلک همزمان پیش ببرد تا با از بین رفتن این چین، پلک دوم به صورت طبیعی و بدون هیچگونه جای زخم ایجاد شود. دقت داشته باشید که چشم افراد با نژاد آسیایی به دلیل وجود چین اپیکانتال به صورت بادامی شکل می باشد و از بین رفتن کامل این چین از گوشه چشم این افراد باعث می شود که آن ها ظاهر آسیایی و خشن خود را از دست بدهند. همچنین وجود مقدار کمی از چین اپیکانتال در افرادی با چشم های گرد باعث کشیدگی چشم و خنثی شدن حالت بیش از حد ملایم چهره آنان می گردد.

انواع شیوه های اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم

در این بخش با توجه به شرایط و نیاز های منحصر به فرد بیمار میتوان گفت که انواع شیوه های اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چیست و چگونه میتوان از این طریق به تغییر حالت چشم های افراد کمک کرد. به طور کلی جراح با در نظر گرفتن شرایط بیمار خود، عمل بزرگنمایی چشم را به دو صورت میانی و جانبی انجام می دهد. در شیوه میانی، جراح تمام یا مقداری از بافت اپیکانتال را تنها از گوشه داخلی چشم فرد بیمار بر می دارد؛ در حالی که در شیوه جانبی از هر دو گوشه داخلی و خارجی چشم، این بافت برداشته می شود. دقت داشته باشید که وجود چین اپیکانتوپلاستی در گوشه خارجی چشم افراد باعث حفظ حالت کشیده آن می شود.

عمل جراحی زیبایی برای بزرگ کردن چشمعمل جراحی زیبایی برای بزرگ کردن چشم 

مزایای عمل اپیکانتوپلاستی

اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی به این موضوع اشاره داشته باشیم که مزایای اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چیست؛ میتوان هر یک از موارد مطرح شده در قسمت ذیل را برای انجام این نوع جراحی نام برد:

  • صاف به نظر رسیدن چشم های با حالت مورب 

  •  بزرگتر نشان دادن چشم های باریک 

  • رفع و از بین بردن حالت خسته صورت و متعادل شدن آن با دیگر اجزا

  • ظاهر چشم‌ ها به حالت کشیده و درخشان

  • بهبود دائمی و مادام‌العمر ظاهر چشم‌ ها و حالت صورت فرد

  • استفاده از تکنیک ‌های جراحی پیشرفته به منظور دستیابی به نتایج دلخواه خود

  • و ... 

دوران نقاهت بعد از جراحی اپیکانتوپلاستی

فرد بیمار بنا بر تشخیص جراح خود لازم است که 4 تا 6 روز بعد از انجام عمل درشت کردن چشم یا اپیکانتوپلاستی به منظور کشیدن بخیه های پوست خود، مجدد به مطب مراجعه کرده و در طی این مدت بخش عمده ای از ورم اطراف چشم او نیز از بین خواهد رفت. البته تا بهبودی کامل و از بین رفتن ورم باقیمانده حدود 8 12 هفته زمان لازم است. بنابراین در پاسخ به سوال مربوط به زمانبندی دوران نقاهت بیماران بعد از انجام عمل اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چیست؛ می توان گفت بسته به شرایط فرد بیمار و نوع شیوه جراحی، زمان نقاهت و بهبودی کامل ورم اطراف چشم برای هر یک از افراد با دیگری متفاوت است اما معمولا اکثر آنان از دو هفته بعد از انجام جراحی می توانند به روال گذشته کارهای خود را انجام داده و در محل کار خود حاضر شوند. همچنین جراح بعد از انجام عمل تمامی نکات و دستورات مربوط به مراقبت از بخیه ها را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بعد نظیر عفونت و یا باقی ماندن جای زخم به بیمار خود گوشزد و توصیه می کند. بیماران بهتر است که تا چند هفته بعد از جراحی اپیکانتوپلاستی، چشمان خود را از تابش نور مستقیم خورشید در امان نگاه داشته و از عینک های آفتابی اصل با یووی بالا برای محافظت از چشمان خود به هنگام خروج از منزل کمک گیرند. 

هزینه انجام جراحی اپیکانتوپلاستی 

اگر بخواهیم دقیقا به این موضوع اشاره داشته باشیم که منظورمان از هزینه و تعرفه انجام اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چیست و هر شخص چه هزینه ای باید برای انجام این عمل بپردازد؛ باید گفت که هر بیمار با توجه به جزئیات طرح درمانی اختصاصی خود و نوع شیوه جراحی و سایر عمل هایی که همزمان با اپیکانتوپلاستی برای تغییر حالت و زیبایی چشمان خود در نظر دارد؛ باید هزینه ای متفاوت با سایر بیماران را پرداخت نماید. بنابراین پیش از معاینه و مشخص شدن طرح درمانی فرد توسط جراح نمی توان به طور قطع و یقین، قیمت ثابتی را برای جراحی اپیکانتوپلاستی عنوان نمود.

همه چیز درباره عمل کانتوپلاستی و درشت کردن چشمهمه چیز درباره عمل کانتوپلاستی و درشت کردن چشم 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

مطالب مربوط با اپیکانتوپلاستی یا عمل درشت کردن چشم چیست؟
کودکان دچار اوتیسم ممکن است کدام مشکلات بینایی در کمین آنها باشد

کودکان دچار اوتیسم ممکن است کدام مشکلات بینایی در کمین آنها باشد

کودکان دچار اوتیسم ممکن است با بیماری های چشمی رو به رو شوند که برای جلوگیری از مبتلا شدن کودکان اوتیسمی به بیماری های بینایی حتما به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید
بیشتر
برای تزریق ژل زیر چشم چند سی سی کافی است

برای تزریق ژل زیر چشم چند سی سی کافی است

مقدار سی سی مناسب تزریق ژل زیر چشم یکی از مواردی است که ممکن است برای بسیاری از افراد سوال شده باشد که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد.
بیشتر
از چه سنی می توان از لنزهای تماسی استفاده کرد

از چه سنی می توان از لنزهای تماسی استفاده کرد

سن مناسب استفاده از لنز تماسی محدودیت خاصی ندارد و اغلب افراد میتوانند از این لنز استفاده کنند.اما نکات مهمی درباره سن مناسب استفاده از لنز تماسی وجود دارد.
بیشتر
علت آب آوردن چشم چیست راه های درمان، علائم، پیشگیری

علت آب آوردن چشم چیست راه های درمان، علائم، پیشگیری

بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I