دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آشنایی با شایع ترین عفونت های چشمی

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :28 آبان ، 1402
آشنایی با شایع ترین عفونت های چشمی

معرفی شایع ترین عفونت های چشمی

از آنجایی که چشم یکی از حساس و مهمترین اعضای بدن انسان به شمار می آید، بنابراین لازم دانستیم که قبل از هرگونه بروز اختلال یا آسیبی، شما را با شایع ترین عفونت های چشمی آشنا کنیم. عفونت های چشمی یکی از آسیب های مهمی است که در صورت بی توجهی به آن ممکن است که عوارض غیر قابل جبرانی گریبانگیر فرد شود. 

شایع ترین عفونت های چشمیشایع ترین عفونت های چشمی

منظور از عفونت های چشمی چیست؟

چشم انسان یکی از حساس ترین اعضای بدن او  بشمار آمده و در صورت اختلال و یا آسیب احتمالی ممکن است که بخش عمده از زندگی فرد با مشکلات جدیدی مواجه شود. عفونت چشم یکی از شایع ترین اختلالاتی است که هر فرد ممکن است در طول زندگی خود با آن مواجه شود. در حقیقت میکروارگانیسم های بیماری زا نظیر باکتری، قارچ و ویروس به بخش های مختلف چشم و بافت اطراف آن نفوذ کرده و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند. شایع ترین عفونت های چشمی معمولا در قسمت های جلویی چشم، در قسمت های داخلی پلک ها مربوط به ملتحمه و در بخش های خارجی مربوط به غشای نازک و مرطوب چشم می باشد.

علائم و نشانه های مختلفی حاکی از بروز وجود عفونت های چشمی بوده که به طور مثال می توان به ترشح از پلک و متورم شدن آنها اشاره کرد. همچنین قرمزی، اشک ریزش، خارش و .... از دیگر نشانه ها بوده و هر یک از شما به محض مشاهده هر یک از علائم عفونت های چشمی باید هرچه زودتر برای درمان آن اقدام نمایید.

آخرین مطالب تکمیلی کلینیک دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

آیا گل مژه آسیب جدی به چشم می رساند؟

آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟

ترشحات چشم و عواملی که باعث عفونت چشم می شود

عفونت چشم کودکان

شایع ترین عفونت های چشمی کدامند؟

امروزه شاهد بروز انواع مختلفی از عفونت های چشمی هستیم که هر یک از افراد بنابر دلایل مختلفی درگیر آن می شود. در حقیقت شایع ترین عفونت های چشمی را می توان به صورت هر یک از موارد زیر تقسیم بندی نمود:

شایع ترین عفونت های چشمیشایع ترین عفونت های چشمی

عفونت های قابل انتقال از محیط

شاید بتوان این دسته از عفونت ها را به عنوان شایع ترین عفونت های چشمی معرفی کرد که معمولا گریبانگیر تعداد کثیری از افراد جامعه می گردد. عفونت هایی که از محیط باعث آسیب به چشم انسان می شوند، بسته به نوع آن ممکن است که ناشی از تماس دست های آلوده با چشم، آب کثیف استخر، مصرف مواد آرایشی تقلبی، استفاده از لنز تماسی مشترک، پوست چرب و ... باشد که ترشحات باکتریایی حاصل از آن می تواند به بروز علائم مختلفی نظیر التهاب پایه مژه، تجمع چرک زرد رنگ حاوی گلبول ‌های سفید و ... منجر شود.

این ترشحات زرد رنگ در لایه شفاف پوشاننده سطح چشم پاسخی است که بدن انسان در حالت طبیعی خود به منظور مقابله با باکتری ‌ها و ویروس‌ های عفونت زا می دهد و باعث به هم چسبیدن پلک ها به یکدیگر می گردد. بنابراین عفونت هایی که از محیط به چشم فرد منتقل می شود معمولا سطح خارجی چشم و پلک ها را درگیر کرده و حتی در برخی از موارد نیز ممکن است که قسمت های داخلی نظیر ملتحمه چشم نیز با این نوع عفونت مواجه شود. 

عفونت های قابل انتقال از محیطعفونت های قابل انتقال از محیط

عفونت های قابل انتقال از مراکز درمانی

دسته ای دیگر از انواع مختلف عفونت های چشمی که بابت حضور در مراکز درمانی و بیمارستان ها رخ داده نسبت به سایر عفونت ها از شیوع کمتری برخوردار هستند؛ در حالی که به لحاظ شدت و میزان آسیب زدن به چشم در دسته پرخطر ترین عفونت های چشمی قرا می گیرد. در صورت بروز هر یک نشانه های از این نوع عفونت چشمی، بیمار باید به شدت تحت مراقبت های جدی قرار گرفته و برای جراحی چشم خود حتما به نزد پزشکان و کلینیک های معتبر مراجعه کنید. برای درمان این نوع عفونت بنا بر صلاحدید و نظر چشم پزشک بعد از نمونه برداری از عفونت و تشخیص نوع و شدت آن در آزمایشگاه ممکن است که از آنتی بیوتیک هایی خاص و یا عمل جراحی کمک گرفته شود. عفونت های حاصل از اقدامات درمانی چشم به عمل های ناشی از آب مروارید، شبکیه و لیزیک بر می گیرد.

عفونت های ویروسی، میکروبی یا قارچی 

قسمت های داخلی و ملتحمه چشم بسته به شرایط ممکن است که با هر یک از انواع عفونت های ویروسی، میکروبی یا قارچی به شایع ترین عفونت های چشمی مواجه شوند. اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی هر یک از این عوامل عفونت را به شرح موارد ذیل مورد بررسی قرار دهیم، می توان آنها را به صورت موارد ذیل نام برد:

عفونت های ناشی از ویروسی

این دسته از عفونت های چشمی بسیار شدید بوده و سرعت رشد و تکثیر آنها به دیگر بخش های چشم نیز بسیار زیاد می باشد. به طوری که روند تداوم و شیوع آن در محل عفونت ممکن است که حتی بعد از تجویز دارو نیز ادامه دار باشد و شخص با نشانه های مختلفی نظیر تورم، احساس درد و ناراحتی و ... روبرو شود. با توجه به شدت عفونت این ویروس ممکن است که حدود 10 روز یا حتی یک ماه گریبانگیر فرد بوده و به هر دو چشم او آسیب برساند. بهتر است که بدانید عفونت های ویروسی به عنوان یکی از شایع ترین عفونت های چشمی واگیردار بوده و باید افراد مبتلا به رعایت بهداشت فردی و جمعی خود اهمیتی ویژه دهند. این نوع عفونت معمولا در اکثر مواقع هیچ گونه تاثیری بر روی بینایی فرد نداشته و با مرور زمان و مشورت پزشک درمان خواهد شد.

انواع عفونت های چشمیانواع عفونت های چشمی

عفونت چشمی از نوع میکروبی

دسته ای دیگر از شایع ترین عفونت های چشمی که شیوع آن معمولا در مکان های پر تجمع نظیر مدارس، مهدهای کودک و پادگان‌ ها و... نشات می گیرد؛ عفونت های نوع میکروبی هستند که به لحاظ شباهت های ظاهری می توان آن را نوع عفونت ویروسی تقریب یکسان دانست. علائم و نشانه های حاصل از این نوع عفونت را می توان شامل قرمز و متورم شدن چشم، ‌احساس وجود جسم خارجی، ترشحات زرد و ...، احساس درد، حساسیت به نور و چسبندگی صبحگاهی پلک‌ ها دانست و پروسه درمان آن حدود 3 تا 4 روز طول خواهد کشید.

عفونت های چشمی از نوع قارچی

عفونت های قارچی که منشا بروز آن را می توان حاصل از برخورد شاخه گیاهان و یا استفاده ناصحیح از لنزهای تماسی دانست از شایع ترین عفونت های چشمی به شمار می آید که مانند عفونت های میکروبی در نخستین مرحله قرنیه چشم فرد را درگیر خواهد کرد. برای درمان این نوع عفونت لازم به انجام نمونه گیری آزمایشگاهی از محل عارضه عفونت بوده و پروسه بهبودی آن زمان بر است. افراد مبتلا به خشکی چشم و زخم قرنیه از جمله افرادی هستند که به شدت درگیر این نوع عفونت چشمی بوده و دستگاه بینایی آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پیشگیری از بروز شایع ترین عفونت های چشمی

شستن منظم دست ها و صورت و عدم تماس مستقیم آن به چشم از ساده و موثرترین راه های پیشگیری است که می توان جلوی احتمال بروز بسیاری از عفونت ها را گرفت. بهتر است که به محض مشاهده هر یک از علائم و نشانه های عفونت چشم حتما برای درمان آن در کوتاهترین زمان ممکن به نزد چشم پزشک خود مراجعه کنید و مراحل سیر درمان خود را بنابر تشخیص پزشک و مشاهده نشانه های بهبودی کامل پشت سر بگذارید.

مطالب مربوط با آشنایی با شایع ترین عفونت های چشمی
آبله مرغان در چشم کودکان

آبله مرغان در چشم کودکان

اگر فکر می‌کنید آبله مرغان در چشم نمی‌زند، در اشتباه هستید. در این مطلب با علائم و درمان زونای چشمی کودکان آشنا خواهید شد.
بیشتر
اطلاعاتی در مورد تشخیص کاتاراکت مادرزادی

اطلاعاتی در مورد تشخیص کاتاراکت مادرزادی

آب مروارید مادرزادی بیماری بسیار نادری می باشد که در کودکان به وقوع می پیوندد. آب مروارید یا کاتاراکت مادرزادی دارای انواع مختلفی است که برای تشخیص و درمان آب مروارید مادرزادی و بررسی دلایل بروز آب مروارید مادرزادی بایستی هر چه سریع تر به نزد متخصص چشم پزشک بروید .


بیشتر
بهترین راه های خداحافظی با عینک

بهترین راه های خداحافظی با عینک

توصیه همیشگی چشم‌ پزشکان استفاده از عینک برای چشم های ضعیف تر می باشد. اما افرادی هستند که ترجیح می‌دهند بدون عینک زندگی کنند. 
بیشتر
8 دلیل برای اینکه چرا باید خیلی زود جراحی لیزیک انجام دهید

8 دلیل برای اینکه چرا باید خیلی زود جراحی لیزیک انجام دهید

دلایلی وجود دارد که باید برای جراحی لیزیک عجله نمایید و این عمل جراحی را به تعویق نیاندازید. با ما همراه باشید تا با این دلایل آشنا شوید.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I